Gå til innhold

Greit at barnehageansatte går i bikini?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alvorlig talt... Jeg tror tenåringer er mye mer obs på kroppspress enn treåringer. Skal vi si at lærere skal rusle rundt i klasserommet i bikini, da? Sømmer det seg? Så får elevene se litt ekte kropp? Skal fjortisene selv få gå i bikini på skolen? Ser for meg ramaskrik om kroppspress...

Nei, bikini er IKKE et arbeidsantrekk, uansett hvordan dere vrir og vender på det.

Anonymous poster hash: e4511...f91

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg husker at barnehageonkel på varme sommerdager gikk rundt med bermudashorts og bar overkropp. Jeg husker det fordi det endte med at guttene også vrengte av seg t-skjortene og løp rundt i bare shortsen og jeg var sur fordi jeg ikke var gutt. :fnise:

Ser virkelig ikke problemet, så sant hun hadde en skikkelig shorts og ikke hotpants shorts, og en bikini som dekket og holder bysten pent på plass. Ungene ser jo gjerne mamma i samme type vær i bikini, hvorfor ikke i barnehagen? Hvorfor skal ungene behandles så profesjonelt når barnehagen er hjem nummer to? De sover jo i barnehagen, det gjør man ikke på en arbeidsplass. Og de klemmer og gråter ned i fanget på de som jobber der. Det gjør man ikke på en arbeidsplass.

Å lære ungene kleskoder kan man vente litt med, vel...

Anonymous poster hash: 6bf91...883
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Jeg hadde ikke likt det selv. Å gå så lettkledd hører ikke hjemme andre steder enn på stranda/annen badeplass, hjemme og i egen hage mener jeg.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker at barnehageonkel på varme sommerdager gikk rundt med bermudashorts og bar overkropp. Jeg husker det fordi det endte med at guttene også vrengte av seg t-skjortene og løp rundt i bare shortsen og jeg var sur fordi jeg ikke var gutt. :fnise:

Ser virkelig ikke problemet, så sant hun hadde en skikkelig shorts og ikke hotpants shorts, og en bikini som dekket og holder bysten pent på plass. Ungene ser jo gjerne mamma i samme type vær i bikini, hvorfor ikke i barnehagen? Hvorfor skal ungene behandles så profesjonelt når barnehagen er hjem nummer to? De sover jo i barnehagen, det gjør man ikke på en arbeidsplass. Og de klemmer og gråter ned i fanget på de som jobber der. Det gjør man ikke på en arbeidsplass.

Å lære ungene kleskoder kan man vente litt med, vel...

Hva om foreldre finner det støtende?

Anonymous poster hash: b67ff...25b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om foreldre finner det støtende?

Anonymous poster hash: b67ff...25b

Ja, hva så?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde det ikke støtt meg, men jeg hadde tenkt litt på de barna med familier med annen religiøs bakgrunn og kultur. Regner med det f.eks er en del muslimer som ikke syns det er ok, og det syns jeg man skal respektere. På fritiden må man bare vandre rundt i bikini så mye man vil, men ikke på et sted der man jobber med barn med mange ulike bakgrunner.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det handler ikke om å ha et naturlig forhold til kropp, det handler om man er på jobb og skal kle seg deretter. Hilsen barnehageansatte som skrev over her om at vi ikke fikk lov å gå i singlet som er litt utringet.. Fordi vi er på jobb, og ikke for å sole oss.

Anonymous poster hash: 90e26...427
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unner virkelig barnehagetantene den bittelille gleden av å få litt sol på kroppen når de er utendørs.

Ingen grunn til å ha den "får ikke jeg, så skal ikke de få heller"-holdningen.

Du har sikkert fordeler ved jobben din som de ikke har.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Offentlig barnehage? For i så fall har de antakelig retningslinjer på hva som er ok å kle seg i og ikke. Jeg jobber i kommunen og har ikke lov til å kle meg i tights eller singeletter f.eks. på jobb.

Anonymous poster hash: 3d1fd...b13
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk selv noen ganger i bikinitopp og shorts på de varmeste dagene. Og vår mannlige kollega gikk med bar overkropp og shorts. Styrer var rundt 60, og gikk i kort shorts, hun også.

Dette gjelder utetid hvor programmet er lek i uteområdet, "hagen". Vi gjorde ikke en dårligere jobb selv om vi fikk sol på kroppen og ikke kreperte i varmen. Barna løp gjerne og lekte under vannsprederen. Fikk ingen kommentarer fra foreldrene om at vi burde hatt mer formelle antrekk i barnas leketid ute.

Anonymous poster hash: 47ecc...ac8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Personlig hadde det ikke støtt meg, men jeg hadde tenkt litt på de barna med familier med annen religiøs bakgrunn og kultur. Regner med det f.eks er en del muslimer som ikke syns det er ok, og det syns jeg man skal respektere. På fritiden må man bare vandre rundt i bikini så mye man vil, men ikke på et sted der man jobber med barn med mange ulike bakgrunner.

nes ikke jeg. Jeg er ikke noe særlig tilhenger av å måtte dekke seg til over alt alltid. Jeg vil leve i et samfunn der det å kunne få sol på kroppen er en selvfølgelighet for begge kjønn. Der en jobber med barn med mange bakgrunner synes jeg det er ekstra viktig å stå opp for disse rettighetene.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er ikke bikini et arbeidsantrekk. Har jobbet i barnehage selv, og der var kravet for påkledning på varme dager minimum en tynn t-skjorte.

Styrer begrunnet dette med at

1. Man blir ikke varmere av å gå med en tynn t-skjorte enn f.eks. bikini.

2. Når man blir svett (for det blir man jo når man skal holde følge med barnas aktivitetsnivå på varme dager), så har man noe til å absorbere svetten, så man ikke er helt våt hvis man skal løfte på barna ol.

3. De aller fleste foreldre er veldig opptatt av at barna deres skal bli godt ivaretatt (noe som selvfølgelig er positivt) - derfor enklest å kle seg for å jobbe og ikke slik at det ser ut som om man befinner seg i barnehagen for å sole seg. Mindre tid på misforståelser = mer tid til å samarbeide med foreldrene om ting som er viktigere for barna.

Anonymous poster hash: 4a700...aea
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Hadde ikke hatt noe i mot det så lenge hun jobben sin og oppfører seg profesjonelt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke noe med kropp å gjøre, men at det er et uprofesjonelt antrekk. Jeg jobbet på en skole hvor foreleserne kom i treningstøy i auditoriet, da måtte det innføres regler mot det. Synes bikini kan sammenlignes med treningstøy.

Anonymous poster hash: b6959...595

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Som relativt fersk far er det interessant å se hvilke problemstillinger jeg kommer til å måtte forholde meg til framover...NOT. Hvem bryr seg. La nå dama få sitte i bikinitopp om det er veldig varmt. Jeg henter barna i barnehagen i dag, kjære! :fnise::wow:

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er flott! Unger har bare godt av se en vanlig kropp i en komfortabel, avslappet setting.

JEG kan ikke bruke bikini på jobb, fordi jeg skal håndtere kunder og være profesjonell, samt representere min bedrift, men de i barnehagen har som rolle å være reservetante/-onkel for unger, og jeg klarer ikke å se at de trenger proft antrekk for å gjøre den jobben best mulig.

Anonymous poster hash: f1552...4f9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn for barnas del tror jeg ikke de bryr seg, men det er noe med å fremstå profesjonelt på jobb....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke religiøs, men Amen!

(Tenker at her dreier det seg mer om at den barnehageansatte er en ung kvinne med forholdsvis bra kropp og TS er redd sin bedre halvdel skal være fristet (ja, satt spissen)

Haha! Dette er det beste med Kvinneguiden. Jeg reagerer på et uproft arbeidsantrekk, så får jeg beskjed om at det handler om at jeg er sjalu. Enten på at de får gå lettkledd og ikke jeg, eller at mannen min får se dem. Det er så latterlig debatteknikk!

For det første er da mannen min omringet av vakre, lettkledde kvinner i svært mange situasjoner uten at jeg bryr meg plukk om dét. For det andre er det fullstendig irrelevant om bikiniens bærer er en nakenmodell på 18 eller en matrone på 50.

Dette handler om noe helt annet, profesjonalitet i arbeidet. For meg er det fullstendig selvsagt at man kler på seg på jobb. Ellers er det interessant å se at så mange mener dette ikke er noe problem.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi snakket om ett yrke som har formellt arbeidsantrekk, hadde jeg skjønt problemet. Men det er det ikke. Det finnes INGEN grunnlag til at barnehageansatt i utelek ikke kan kle seg ned til komfort. Ingen uniformskrav, ingen sikkerhetskrav, ingen formal krav, ingenting. De eneste de skal forholde seg til er BARNA, de skal ikke egentlig tilfredstille foreldrene heller.

(Som flere har påpekt over, finnes det barnehager med formal krav, men dette er tydeligvis ikke en slik)

Det er like dumt å kritisere uprofesjonell påkledning på Bikini som på termodress, ett klesplagg som får de fleste til å se ut som en vaggende baby, og ikke inngir til respekt eller tillit.

Og det er derfor lett å begynne å lete etter den bakenforliggende grunnen til at man henger seg opp i en slik detalj. Så nei , det er ikke latterlig debattteknikk, det er forsøk på å analysere en latterlig problemstilling.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Så hvis det ikke finnes grenser, er det vel greit for den ansatte å gå toppløs i g-streng? Mange mødre som går sånn rundt på stranden i sommervarmen?

Det er vel ikke noe problem for dere, det heller?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...