Meij Skrevet 20. mai 2014 #1 Skrevet 20. mai 2014 (endret) Jeg har en sønn i første klasse. I barnehagen ble han mye plaget av en gutt, vi prøvde å bedre situasjonen over flere år, det ble noe bedre det siste halve året. Jeg trodde alt skulle bli så mye bedre når har begynte på skolen -ny start osv. Men han ente igjen som hakkekylling. Det ble ganske ille, men det virker nå som om der er bedre etter at lærerne "skjønte" omfanget.. MEN, jeg har i senere tid observert at han kan være ganske intens ovenfor andre barn og forsåvidt andre voksne også. Han prater veldig høyt, river i klær, veiver med hender foran folk og gjentar seg selv ustoppelig... Jeg ser at folk/barn blir lei av han, men selv greier han ikke å forstå hvorfor han da blir puffer til side, han forstår ikke sammenhengen av avvisningen. Har forsøkt å forklare han dette, men det ser ikke ut til at han forstår i den grad at han greier å moderere seg til neste gang. Han er en veldig pen, snill og god gutt. Aldri utagerende og voldelig, men han griner lett og lenge for små ting, noe han også får pes for på skolen. Noen som har noen gode tips for å få en gutt på snar 7 til å knekke denne sosiale koden? Føler dette ødelegger så utrolig mye for han Endret 20. mai 2014 av Meij
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #2 Skrevet 20. mai 2014 Apergers? Anonymous poster hash: a3dff...92a 1
Meij Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2014 Han er fullt fungerende på alle andre måter, så tviler på det altså! Han er dessuten veldig god faglig og veldig "dyp" tankemessig for alderen, ikke at de med asbergers ikke kan være det. Han mister bare selvkontroll og har litt manglende Selvinnsikt. Tips for å hjelpe han, ikke diagnosere han takk 😉 TS
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 20. mai 2014 #4 Skrevet 20. mai 2014 (endret) Aspergere er som regel fullt fungerende, virker veldig modne for alderen og er både intelligente og oppegående. Det er det sosiale samspillet og grenser de har problemer med å forstå fordi det ikke er konkret og skifter fra episode til episode avhengig av hvilke situasjoner og personer de er sammen med. Endret 20. mai 2014 av Lindiana 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #5 Skrevet 20. mai 2014 Ikke så enkelt det der, men jeg ville foreslått å ta med venner hjem over en periode (kanskje flere av gangen om det er der utfordringene ligger..), og styrt/gått inn og korrigert når han blir for ivrig. Få fokuset over på noe annet enn det han blir overivrig for, og etter en stund kanskje det hadde gått an å snakke om hva som gikk bra og ikke bra mens han er i situasjonen? En annen mulighet er jo å spille dukketeater eller se en film om noen som er litt masete og høre hva han syns om det? Ofte må de jo være i øyeblikket for å se det selv... Når han maser hjemme, sette dere ned og forklare at han maser og si at han må roe seg ed før han får oppmerksomhet. På en positiv måte så klart! Lykke til! Om det ikke endrer seg med en gang vil det jo gjøre det på sikt. Men som du sier er det lurt å jobbe til med det nå.. Anonymous poster hash: 8af0d...4c3 2
Meij Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2014 Ja ok, men synes ikke det så "svart og hvitt" for han håndtere de fleste sosiale situasjoner bra. Han oppfattes bare intens sammen med mange barn og enkelte voksne han vil imponere. Ser at det i hovedinnlegget kan virke som at han alltid er sånn. Jeg synes det mer virker som en ond sirkel jeg må hjelpe han å komme ut av. Altså en vane han har lagt seg til..
Meij Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2014 Ikke så enkelt det der, men jeg ville foreslått å ta med venner hjem over en periode (kanskje flere av gangen om det er der utfordringene ligger..), og styrt/gått inn og korrigert når han blir for ivrig. Få fokuset over på noe annet enn det han blir overivrig for, og etter en stund kanskje det hadde gått an å snakke om hva som gikk bra og ikke bra mens han er i situasjonen? En annen mulighet er jo å spille dukketeater eller se en film om noen som er litt masete og høre hva han syns om det? Ofte må de jo være i øyeblikket for å se det selv... Når han maser hjemme, sette dere ned og forklare at han maser og si at han må roe seg ed før han får oppmerksomhet. På en positiv måte så klart! Lykke til! Om det ikke endrer seg med en gang vil det jo gjøre det på sikt. Men som du sier er det lurt å jobbe til med det nå.. Anonymous poster hash: 8af0d...4c3 Vi har prøvd å invitere gutter hjem, synes det er litt vanskelig når guttegjengene er blitt så "satte" at der er vrient å få noen av dem som ikke er i samme gjeng til å komme på besøk. Synes han har vært noe uheldig med de/dem han er sammen med nå, da de har vært mye ekkle mot han. Takk, synes du er inne på problemet vårt!
Adhara Skrevet 1. juni 2014 #8 Skrevet 1. juni 2014 Tråden er ryddet for oppfordring til vold. Irrlys, mod.
Gjest gnækvåg Skrevet 5. juni 2014 #9 Skrevet 5. juni 2014 (endret) Dersom han mobbes burde han forsvare seg selv synes jeg, og jeg synes foreldrene burde støtte han. Det er ikke straffbart og det ser jo ut som at han har tatt skade av dette. Generelt sett synes jeg det ofte reageres feil fra samfunnets side når gutter slåss for å sette grenser eller motsette seg helseskadelig mishandling. PS, oppfordrer ikke til straffbar handling. Gimme a break. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-10#§271 Dette er min mening og synes ikke den bør bli usynligjort. Den som er med på leken... Å gå til politet er også en måte å ty til vold på. Politet sin hovedoppgave er å utøve vold så. Nødverge er også vold og ofte så stopper mobberne om det settes grenser. Det er Ihvertfall mitt innspill til dette =) Endret 5. juni 2014 av gnækvåg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå