Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som det er håpløst å få boliglån som alenemor.

Noen som har noen solskinnshistorier å komme med? Noen med normal inntekt?

Anonymous poster hash: aa753...f46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke statusen som alenemor som avgjør om du får lån. Det er din inntekt og betalingsevne.

Anonymous poster hash: a2c1a...9df
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, bankene hater alenemødre.

Eh, not. Men normalinntekt.. Si rundt 420 000 kroner brutto. Når du går i banken så vil de se på nedbetalingsevne, egenkapital og budsjett. Når du presenterer budsjettet, ta med barnetrygd, barnebidrag og kostnad for barnehage og bruk SIFOs satser for hva et barn koster pr mnd. Vis at du tenker lengre frem enn bare ett år, og at du også har en plan for SFO-kostnad, f.eks.

Det er mange single med enkel inntekt som klarer å få og å betjene lån, men de med inntekt under 500 000 før skatt vil neppe få lån på over 2 mill, uten svært solid egenkapital. De fleste opererer med en grense på 3 ganger årsinntekt, men flere banker gir tilslag på lånesummer som er både 4 og 5 ganger årsinntekt, men de er vennligere innstilt for å gjøre dette dersom egenkapitalen er god.

Så spar penger, så kan boligdrømmen oppnås.

Anonymous poster hash: 82efa...141
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, men jeg klarte å få lån til slutt men jeg er alenefar.

Jeg søkte på nett i hue og r*** men det som du kan ta de på er å mostrebe SIFO budsjettet da det kun gjelder i Oslo og gi de klar beskjed om at det ikke gjelder deg.

Jeg har 3 barn....1 hos meg og 2 som jeg må betale bidrag på.

Lykke til videre og trenger du flere tips, gi beskjed så kan vi snakkes nærmere.

Anonymous poster hash: b05ef...ca6
Skrevet

Har ingenting med at du er alenemor å gjøre. Som de sier ovenfor her...handler om inntekt og betalingsevne.

• Liker 3
Gjest celine
Skrevet

Slett ingen umulighet å få lån som aleneforsørger :) Det var iallefall ingen som spurte etter medlånetaker da jeg kjøpte hus. Hørte med flere banker, og fikk ikke ett avslag!

AnonymBruker
Skrevet

Slett ingen umulighet å få lån som aleneforsørger :) Det var iallefall ingen som spurte etter medlånetaker da jeg kjøpte hus. Hørte med flere banker, og fikk ikke ett avslag!

Har du veldig god inntekt da? :-)

Gjest celine
Skrevet

Har du veldig god inntekt da? :-)

Ikke akkurat millioninntekt, nei - ganske langt fra, faktisk, selv om jeg jobber mye ;) Men jeg hadde endel i egenkapital, samt at jeg holdt meg innenfor grensen av tre ganger inntekt. Betalingshistorikken er selvfølgelig også god.

AnonymBruker
Skrevet

Er alenemor og har ca 360 000,- i inntekt (pluss litt i overgangsstønad så det blir rundt 400 000,-, men dette er jo tidsbegrenset). Kunne få rundt 1,3 i lån (har et par hundre tusen i EK, så kunne da kjøpt for rundt 1,5). Leier inntil videre.

Anonymous poster hash: 88884...6a7
Skrevet

Det virker som det er håpløst å få boliglån som alenemor.

Noen som har noen solskinnshistorier å komme med? Noen med normal inntekt?

Som flere sier her så er det ikke det at du er alenemor som evt hindrer for at du får lån. Det er kun det økonomiske banken ser på når de skal vurdere om de kan gi et lån. Er inntektene høye nok i forhold til utgiftene slik at du kan betjene et lån (etter bankens vurdering), så får du lån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ufør og har boliglån gjennom Husbanken. Har 300000 i trygd og lån på 2 mill til 20 års fastrente på 2,5%:-). Ca 8000 i avdrag og rente i mnd.

Fikk også 500000 i boligtilskudd da jeg kjøpte.

Anonymous poster hash: 5c15f...1e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...