Gjest Frustrert nå Skrevet 15. juni 2004 #1 Skrevet 15. juni 2004 Vi gifter oss om kort tid. Det begynner å nærme seg slik at vi er nødt til å fortelle det til familien. Problemet er at han som jeg gifter meg med er en svart flott mann.. Jeg vet at spesielt min far er veldig negativ. Min mor og søsken er litt på glid, så de begynner å like ham ganske godt. Nå må altså dette fortelles og min tilkommende mann og jeg hadde tenkt å gå hjem til mine foreldre for å fortelle det. Jeg kjenner at jeg blir helt skjelven bare av å skrive det her. Min store skrekk er at min far bare reiser seg og går. Eller at han begynner å skrike! Da blir det en utrolig ekkel stemning. Og min mor blir kanskje bare sittende og stirre.. Jeg kan jo ikke bare si det til min mor heller og la henne ta støyten fra min far.. Huff dette er skikkelig vanskelig! Noen gode råd?
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #2 Skrevet 15. juni 2004 Dersom flere i familien din er "på gli" hadde det kanskje vært en ide å vente litt lengere slik at de får tid til å "gli lengere"? Dersom din far virkelig er rasistisk er dette selvfølelig noe dere bare må møte "ansikt til ansikt" på ett eller annet tidspunkt, men det vil kanskje bli enklere om resten av familien har kommet lengere i sin "aksepteringsprosess".. Det å bli kjent med din forlovede kan kanskje være det som skal til for at din far skal ta et oppgjør med sine fordommer også? Jeg tror jeg ville fortalt dem at dere skal gifte dere, men så ventet en stund med selve bryllupet. Da skjønner de at det er alvor og at dette er noe de må instille seg på, men de får litt tid på å fordøye det før selve bryllupet. Jeg føler i alle fall med dere begge.. Lykke til!
LilleBille Skrevet 15. juni 2004 #3 Skrevet 15. juni 2004 Desverre... ... kan bare ønske deg lykke til. Noen mennesker er så inngrodde i sine egne forestillinger at de ikke evner å se det fine i andre pga fordommene. For noen kan det grunne i et genuint ønske om at livet skal bli lettest mulig for barna - for det er vanskelig nok å få et forhold til å fungere om du finner en mann med like referanserammer - og finner du en med helt annen bakgrunn/religion etc. kan det blir ekstra mange utfordringer .. men det høres ikke ut som om din far var av den sorten... Du får bare være glad for at du har funnet mannen i ditt liv - fortelle faren din at dette er det du vil - og ikke akseptere noe negativt om det. Hvis han velger å gå ... er det hans tap.. - men ikke noe du kan gjøre med det. Forhåpentligvis vil han mykne med tiden - om han ser at du har det bra.
Gjest GreenSky Skrevet 15. juni 2004 #4 Skrevet 15. juni 2004 Flott! Bare kjør på! Det verste jeg vet er folk som "bor" i inngrodde meninger og fordommer. Kanskje dette endelig vil åpne øynene hans.
Bitte Skrevet 15. juni 2004 #5 Skrevet 15. juni 2004 Hvis de ønsker deg alt godt,og ser at du er lykkelig,så kan da ikke dette være et problem? Jeg kan godt tenke meg at min mor ville blitt forfjamset hvis jeg kom hjem med en som ikke var norsk...men hun vil jo at jeg skal ha det bra. Og hvis det er mitt valg...så får hun bare godta det! Det viktigste er at dette er DITT liv...og din far er ikke i noen posisjon til å ta denne avgjørelsn for deg. Stå på ditt - hvis du virkelig tror dette er mannen i ditt liv! Lykke til!
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #6 Skrevet 15. juni 2004 Jeg kan godt tenke meg at min mor ville blitt forfjamset hvis jeg kom hjem med en som ikke var norsk... Hvem har sagt at mannen til hovedinnleggeren ikke er norsk?
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #7 Skrevet 15. juni 2004 nei nei,men du skjønte vel hva hun mente..utendlandsk opprinnelse!! :-?
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #8 Skrevet 15. juni 2004 nei nei' date='men du skjønte vel hva hun mente..utendlandsk opprinnelse!! :-?[/quote'] Nope... Det står ingenting om utenlandsk opprinnelse i hovedinnlegget.. kun om hudfarge! Noe som er to vidt forskjelling ting! Det er også to vidt forskjelling ting for en kommmende svigerfamilie å forholde seg til. Kun hudfarge dreier seg om ren rasisme. Skepsis til kulturelle forskjeller er en langt mer komplisert sak å forholde seg til (og der kan man ikke enklet avfeie det med "rasisme")
Gjest Frustrert nå Skrevet 15. juni 2004 #9 Skrevet 15. juni 2004 Min tilkommende er av afrikansk opprinnelse, men er protestant som oss. Vi har mange ganger gått på besøk til mine foreldre for at min far skal få bli kjent med kjæresten min. Hver gang vi kommer, så går min far og setter seg i kjellerstuen eller han går og legger seg el. Har nettopp snakket med min søster. Hun ble glad for nyheten. Snakket også med min mor, hun ble sjokkert men sier at det er greit. Men hun synes det kom litt brått på. Men begge sier at de tror jeg har funnet en grei mann og at vi kan få det fint. Men de sa også at det nok kommer til å bli skriking og banning fra høvdingen.. Er litt redd for at han ødelegger dagen for oss.. Vi har invitert bare den nærmeste familien.
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #10 Skrevet 15. juni 2004 ja ja...jeg skjønte i hvertfall hva hun mente....
Gjest Myumi Skrevet 15. juni 2004 #11 Skrevet 15. juni 2004 Men de sa også at det nok kommer til å bli skriking og banning fra høvdingen.. Er litt redd for at han ødelegger dagen for oss.. Vi har invitert bare den nærmeste familien. Vet du hva? Da hadde jeg bare holdt ham utenfor hvis han ikke kan oppføre seg som folk. Du er ett voksent menneske og du bestemmer. Mannen din fortjener ikke å bli utsatt for en rødsprengt medisterpølse av en nordmann som sier ting som....ja, vi kan vel alle forestille oss ordbruken.
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #12 Skrevet 15. juni 2004 ja ja...jeg skjønte i hvertfall hva hun mente.... Nei, du antok at "svart" betydde utenlandsk opprinnelse. At mannen var av utenlandsk opprinnelse betyr ikke at du "forstod". Jeg er i alle fall lei av at folk har en tendens til å tro at alle mørkhudede må være fremmedkulturelle. Vi har faktisk mange adopterte barn og andre møkhudete som ikke er det spor "fremmedkulturelle". Vi må lære oss at kultur og hudfarge ikke er det samme!
Gjest Frustrert nå Skrevet 15. juni 2004 #13 Skrevet 15. juni 2004 Tror at en del av motstanden hans kommer av at han er redd for hva naboen skal si, eller kollegene hans osv. Han har alltid vært opptatt av hva andre sier. Dessuten er engelskkunnskapene på bunnivå. Nå snakker kjæresten min ganske godt norsk etterhvert, men det betyr tydeligvis ingenting.. Min mor har nå sagt at hun vil prøve å snakke med ham.. Men vi får ta "støyten" senere. Vi må jo snakke med ham selv også..
Gjest Frustrert nå Skrevet 15. juni 2004 #14 Skrevet 15. juni 2004 Det er engelskkunnskapene til min far som er på bunnivå. Vi andre snakker veldig godt engelsk.
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #15 Skrevet 15. juni 2004 Mannen din fortjener ikke å bli utsatt for en rødsprengt medisterpølse av en nordmann som sier ting som....ja' date=' vi kan vel alle forestille oss ordbruken.[/quote'] Ser det levende for meg.. Og er helt enig..! Han må ikke bli "belønnet" for uhørt oppførsel. Si bare at slik blir det og han kan delta eller holde seg borte.
aline Skrevet 15. juni 2004 #16 Skrevet 15. juni 2004 ..Er litt redd for at han ødelegger dagen for oss.. Vi har invitert bare den nærmeste familien. vet du, jeg ville faktisk sagt ifra til ham akkurat det jeg!! Jeg ville fortalt ham om og bedt ham i bryllupet, men gjort det klinkende klart for ham at dersom det er minste sjans for at han kommer til å ødelegge dagen for deg og din kjære, så er han faktisk ikke velkommen!! Ergo; enten så tar han seg sammen og gleder seg på sin datters vegne/oppfører seg, ellers så er han faktisk ikke ønsket der!!! :evil: det må da for guds skyld gå an å tenke på andre en seg selv av og til!! voksne mennesker altså!! oppfører seg som en furten barnehageunge jo!! :-x
nat26 Skrevet 15. juni 2004 #17 Skrevet 15. juni 2004 Jeg er av afrikansk opprinnelse selv,kjæresten min er norsk.Vi har bodd sammen i syv mnd snart og vi har ikke møtt problemer som andre norsk par ikke har møtt.Familien hans har tatt meg imot med åpne armer nettopp fordi de har lært å kjenne meg som person og ikke har dømt meg pga hudfargen!Jeg synes du skal snakke med faren din,be han gi kjæresten din en sjanse,bli kjent med han som person for også "dømme" han etterpå.Lykke til begge to
Gjest Frustrert nå Skrevet 15. juni 2004 #18 Skrevet 15. juni 2004 Det verste er at han sier at han ikke er rasist.. Både min mor og min søster var veldig skeptisk i begynnelsen, men nå når de har gitt ham en sjangse og blitt kjent med ham liker de ham kjempegodt. Og familien hans har akseptert meg fullt ut. Tror dette skal gå bra. Tusen takk for gode svar. Det var godt å høre fra andre at det ikke er oss det er noe galt med. Man begynner jo av og til å lure når det er slikt man får tredd ned over ørene. Jeg har blitt proppet med rasisme hele mitt liv, men har aldri vært rasistisk selv. Har alltid hatt utenlandske venner. Til min fars store oppgitthet!!
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #19 Skrevet 15. juni 2004 Det verste er at han sier at han ikke er rasist.. Har du spurt han om hva det er han er sinna for, da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå