Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra august betaler jeg studielånet månedlig. Finner ikke noe særlig info på hjemmesiden til Lånekassen enda. Men la oss si jeg skal betale kr 1700 pr mnd, kan jeg betale noen hundrelapper ekstra innimellom? Eller er ikke det lov? Jeg har ikke råd til å gjøre det hver mnd men hadde vært greit å sette over litt ekstra når jeg kan. Drittlei studielånet.

Anonymous poster hash: c7e98...4f9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov, men det er dårlig økonomi å gjøre det. Studielånet er et av de beste lånene du kan ha, så det er bedre å betale ned på andre lån eller til og med å sette penger til side for å spare dem.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Edit: feil.

Endret av Sunbeam
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke bundet renten og betalte mye ned samtidig (hadde ingen andre lån eller tanker om å bruke lånet til andre ting.)

Ved enkelt google søk fant jeg dette: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/slik-betaler-du-ned-pa-lanet-ditt/Raskere-nedbetaling/

Anonymous poster hash: b4f32...d0f

Hm var ikke så mye logisk som stod der.. Kan jeg betale inn så mye jeg vil? Som sagt kommer jeg til å betale ca kr 1700 pr mnd, men vil betale 2000 istedet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte ned hele lånet mitt med en gang. Var bare snakk om 20.000.

Vet godt at dette lånet er det "beste" man kan ha. Men godt å slippe å ha det uansett. :)

Anonymous poster hash: b1f25...8ec
  • Liker 2
Gjest constance90
Skrevet

Hm var ikke så mye logisk som stod der.. Kan jeg betale inn så mye jeg vil? Som sagt kommer jeg til å betale ca kr 1700 pr mnd, men vil betale 2000 istedet.

Du må sikkert rapportere inn hver måned at de du betaler ekstra skal gå på total summen og ikke neste måneds avdrag.

Hvis du absolutt vil betale ned ekstra, spar det heller opp et år og betal en stor sum heller.

Men jeg mente også at mister fordeler hvis du betaler inn for mye på en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gi meg penger så kan jeg betale ned på mitt?

Anonymous poster hash: 8cbb0...5fc
Skrevet

Vil heller anbefale å betale ned på andre lån eller sette pengene inn på høyrentekonto.

• Liker 2
Skrevet

Du må sikkert rapportere inn hver måned at de du betaler ekstra skal gå på total summen og ikke neste måneds avdrag.

Hvis du absolutt vil betale ned ekstra, spar det heller opp et år og betal en stor sum heller.

Men jeg mente også at mister fordeler hvis du betaler inn for mye på en gang.

Dette skjer automatisk, det er nye regler fra juni av, når vi begynner å betale månedlig :) Det går ikke ann å forskuddsbetale neste termin lenger. Så om man betaler for mye, vil ikke dette påvirke neste terminbeløp - men disse pengene går selvsagt til å nedbetale på totalsummen. Dermed tror jeg terminbeløpene kan minke etterhvert, dersom man betaler mye hver gang og ofte (for tidsrommet for nedbetaling forblir jo det samme med mindre man ønsker å minke nedbetalingstiden).

Gjest constance90
Skrevet

Dette skjer automatisk, det er nye regler fra juni av, når vi begynner å betale månedlig :) Det går ikke ann å forskuddsbetale neste termin lenger. Så om man betaler for mye, vil ikke dette påvirke neste terminbeløp - men disse pengene går selvsagt til å nedbetale på totalsummen. Dermed tror jeg terminbeløpene kan minke etterhvert, dersom man betaler mye hver gang og ofte (for tidsrommet for nedbetaling forblir jo det samme med mindre man ønsker å minke nedbetalingstiden).

Åh den endringen hadde jeg ikke fått med meg! Herligt!

Skrevet

Åh den endringen hadde jeg ikke fått med meg! Herligt!

Enig. Jeg er alltid litt nervøs hver gang jeg får beskjed om endringer i bank og lån o.l, men akkurat det lånekassen har gjort nå synes jeg høres ganske fantastisk ut, og jeg har flere venner som er enige. Det blir mye enklere å holde oversikt også - de tilbyr avtalegiro og man kan også bestemme seg for en forfallsdato som passer bedre (den 5. 15. eller 25. hver måned).

Med det sagt: det blir svindyrt dersom man betaler for sent pga det herlige ordet "forsinkelsesrenter" hvor satsen ligger på 9,5% - og dette kommer i tillegg til purregebyrer.

Jeg tror vi sier jatakk til avtalegiro, jeg, haha :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Du kan betale ned så mye du vil - så lenge du ikke har fastrente! Da må du passe på over- og underkurs!

Anonymous poster hash: e7fe1...ada
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt kan du betale ned så mye du vil på lånet. Siden du spør regner jeg med at du ikke har andre lån. Du bør alltid betale ned lånet med høyest rente først, enten det er kredittkort, boliglån eller studielån det er snakk om (for de fleste vil rekkefølgen også være slik).

Drit i de som måtte si at det ikke lønner seg å betale ned studielånet. Det er ikke dårlig økonomi, for det lønner seg alltid å bli kvitt lån! :)

Hilsen gjeldfri

Anonymous poster hash: 40f59...c58
Skrevet

Nå er det over ti år siden jeg kvittet meg med mitt studielån, men den gangen kunne jeg ihvertfall betale mer enn det månedlige beløpet på hver faktura.

Husker jeg betalte over 4000 kroner på første fakturaen, slik at jeg alltid var "frampå" med betalingene. Hver faktura jeg fikk senere stod det som regel at jeg hadde betalt nok til å dekke det aktuelle beløpet, men at jeg fint kunne betale inn likevel om jeg ønsket det.

Fordelen med den måten å betale på var at om jeg var litt i beit for penger en måned eller to, kunne jeg drøye betalingen på studielånet fordi jeg allerede hadde betalt inn nok.

Tok meg i overkant av fire år å bli kvitt alt, men så hadde jeg ikke latterlig høye summer i lån heller da :P

Gjest Gjest
Skrevet

Høres kjempesmart ut.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt kan du betale ned så mye du vil på lånet. Siden du spør regner jeg med at du ikke har andre lån. Du bør alltid betale ned lånet med høyest rente først, enten det er kredittkort, boliglån eller studielån det er snakk om (for de fleste vil rekkefølgen også være slik).

Drit i de som måtte si at det ikke lønner seg å betale ned studielånet. Det er ikke dårlig økonomi, for det lønner seg alltid å bli kvitt lån! :)

Hilsen gjeldfri

Ikke hvis du i stedet har det du tenkte å betale ekstra stående på en høyrentekonto med høyere rente enn effektiv rente på studielånet...

Anonymous poster hash: 05c72...c88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hvis du i stedet har det du tenkte å betale ekstra stående på en høyrentekonto med høyere rente enn effektiv rente på studielånet...

Anonymous poster hash: 05c72...c88

Regnet selvsagt på det. Forskjellen mellom rentene på høyrentekontoen og studielånet var ikke mye å snakke om. Ville tjent under 1000 kr i året på å ha studielånet stående. Det ville blitt mindre og mindre for hvert år, og siden da har til og med rentene på høyrentekontoene i alle banker gått NED.

Noen usle hundrelapper årlig? Nei vet du hva, da synes jeg det er mer verdi i å være gjeldri, slippe å ha mer med Lånekassen å gjøre og være kvitt drittlånet :)

Gjest constance90
Skrevet

Regnet selvsagt på det. Forskjellen mellom rentene på høyrentekontoen og studielånet var ikke mye å snakke om. Ville tjent under 1000 kr i året på å ha studielånet stående. Det ville blitt mindre og mindre for hvert år, og siden da har til og med rentene på høyrentekontoene i alle banker gått NED.

Noen usle hundrelapper årlig? Nei vet du hva, da synes jeg det er mer verdi i å være gjeldri, slippe å ha mer med Lånekassen å gjøre og være kvitt drittlånet :)

Ja hvis du ikke har mer enn 20 000kr så hadde jeg også bare "blitt kvitt det". Hadde det vært 200 000 kr så hadde det vært en annen sak

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis du ikke har mer enn 20 000kr så hadde jeg også bare "blitt kvitt det". Hadde det vært 200 000 kr så hadde det vært en annen sak

Det var over 200.000 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...