Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et familiemedlem som har dopet seg i mangfoldige år. H*n er blitt helt ødelagt, er kjempe paranoid og lever i sin egen verden, og tror at alle er imot h*n, da spesielt familien. H*n er rett og slett psykisk ustabil. For noen måneder siden sendte h*n ut helt forferdelige dødstrusler mot navngitte familiemedlemmer, hvilket skremte oss så mye at jeg og familien min var livredde for at h*n kunne bryte seg inn i huset vårt og prøve å drepe oss, så vi måtte rett og slett flykte hjemmefra og bo på en kjempe liten plass på gulvet hos en venn. Andre familiemedlemmer har sykemeldt seg fordi det ble så stor påkjenning å få sånne trussler. H*n ble i fjor tvangsinnlagt på mentalt sykehus, også grunnet en annen drapstrussel h*n hadde gitt ut, men h*n ble sluppet ut etter kun noen få dager. Familien har desperat spurt etter hjelp, at vi er redde for livet og ber dem om å legge h*n inn og gi h*n hjelp da h*n er en fare for både oss og seg selv, men enda går h*n fri uten at de har gjort noenting. Det er fordi h*n ikke har skadet noen -enda-, med andre ord virker det som om systemet i Norge er slik at de ikke kan gjøre noe før det er for sent, og at en person allerede er blitt skadet, eller det som verre er, at en person har blitt drept.

Jeg er så uendelig frustrert, og vet ikke hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen sånn at vi slipper gå rundt og frykte for livet til nære og kjære hver dag. Er det noen som har noen kunnskap til hvor vi kan strekke oss ut for hjelp til?

Anonymous poster hash: 13869...6f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drapstrusler er jo en en kriminell handling, og politiet burde jo ha reagert på det, men dessverre er det slik at ikke det er nok. Man har jo bare den historien om hun moren som ble drept.

Jeg anbefaler dere å kontakte politiet igjen, og si det som det er nok en gang. Lever formell anmeldelse på stasjonen, og legg til at dere vil forsvare dere med de midler som er tilgjengelige hvis dere skulle bli truet på nært hold igjen. Politiet har en tendens til å våkne hvis folk er klare for selvtekt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drapstrusler er jo en en kriminell handling, og politiet burde jo ha reagert på det, men dessverre er det slik at ikke det er nok. Man har jo bare den historien om hun moren som ble drept.

Jeg anbefaler dere å kontakte politiet igjen, og si det som det er nok en gang. Lever formell anmeldelse på stasjonen, og legg til at dere vil forsvare dere med de midler som er tilgjengelige hvis dere skulle bli truet på nært hold igjen. Politiet har en tendens til å våkne hvis folk er klare for selvtekt!

Problemet er at h*n som sagt er paranoid, og tror at FBI, politiet og gudene vet hva spionerer pa h*n, og tror at vi samarbeider med politiet om spioneringen. Vi er redd for at om vi sier fra til politiet, og at de kontakter h*n uten at det skjer noe videre følger, og h*n fortsatt blir gående fri, kan det bare gjøre h*n enda sintere/galere, og rett og slett gjøre ting verre. Men det er jo noe å tenke på å gjøre det på den måten, takk for tipset!

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg er redd for at det psykiske helsevernet i Norge er så elendig at her er bare det å gå ut i avisen som muligens kan hjelpe. Du skal være ekstremt sterkt og ressursrik for å klare å kjempe for en psykisk syk i Norge i dag. Det enste valget du har er nok å være kompromissløs i forhold til helsevesenet.

• Liker 2
Skrevet

Problemet er at h*n som sagt er paranoid, og tror at FBI, politiet og gudene vet hva spionerer pa h*n, og tror at vi samarbeider med politiet om spioneringen. Vi er redd for at om vi sier fra til politiet, og at de kontakter h*n uten at det skjer noe videre følger, og h*n fortsatt blir gående fri, kan det bare gjøre h*n enda sintere/galere, og rett og slett gjøre ting verre. Men det er jo noe å tenke på å gjøre det på den måten, takk for tipset!

Vel det blir jo selvoppfyllende profeti da, at han tror politiet går etter han, for det vil de jo hvis han fortsetter slik!

Anmeld først, og så kan dere at nå er han anmeldt pga sin oppførsel, så får dere bare skaffe dere balltre seriøst. Slike folk vil bare fortsette, og dere vil leve i frykt. Det er bedre å møte dette nå enn å ødelegge livet sitt i mange år fremover pga frykt. Han kan uansett klikke senere selv om dere ikke anmelder... Rett skal være rett!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for at det psykiske helsevernet i Norge er så elendig at her er bare det å gå ut i avisen som muligens kan hjelpe. Du skal være ekstremt sterkt og ressursrik for å klare å kjempe for en psykisk syk i Norge i dag. Det enste valget du har er nok å være kompromissløs i forhold til helsevesenet.

Jeg er så enig, det føles helt håpløst når en frykter for sitt eget liv og ikke kan få ordentlig hjelp. Det å ikke føle seg trygg i sitt eget hjem og måtte flykte er en helt surrealistisk og forferdelig situasjon å sitte fast i. På hvilken måte kunne det å gå ut i avisen medføre?

Vel det blir jo selvoppfyllende profeti da, at han tror politiet går etter han, for det vil de jo hvis han fortsetter slik!

Anmeld først, og så kan dere at nå er han anmeldt pga sin oppførsel, så får dere bare skaffe dere balltre seriøst. Slike folk vil bare fortsette, og dere vil leve i frykt. Det er bedre å møte dette nå enn å ødelegge livet sitt i mange år fremover pga frykt. Han kan uansett klikke senere selv om dere ikke anmelder... Rett skal være rett!

Det jeg mener er at det kan forsterke sinnet til h*n hvis politiet fysisk dukker opp på døren til h*n på våres vegne. Om ikke de kan gjøre noe for å sikre oss og bedre situasjonen er det en risk vi er redde for å ta. Om h*n skulle dukket opp hos oss vet vi ikke om det ville vært et våpen med i bildet, vi har heller ingen menn i huset, så et balltre gir meg helt ærlig liten trygghetsfølelse. Men, det du sier er rett, vi har virkelig prøvd å få hjelp men de vil, som sagt, ikke enda gjøre noe da h*n ikke enda fysisk har skadet noen. Er ganske rådløs.

Skrevet (endret)

Det jeg mener er at det kan forsterke sinnet til h*n hvis politiet fysisk dukker opp på døren til h*n på våres vegne. Om ikke de kan gjøre noe for å sikre oss og bedre situasjonen er det en risk vi er redde for å ta. Om h*n skulle dukket opp hos oss vet vi ikke om det ville vært et våpen med i bildet, vi har heller ingen menn i huset, så et balltre gir meg helt ærlig liten trygghetsfølelse. Men, det du sier er rett, vi har virkelig prøvd å få hjelp men de vil, som sagt, ikke enda gjøre noe da h*n ikke enda fysisk har skadet noen. Er ganske rådløs.

Ja, men du kom her for å spørre om råd. Det er ikke noe annet å gjøre dessverre. Alternativet er å flytte langt langt vekk, eller gjemme seg for han i flere år, eller ordne opp i det. Det er synd dere ikke har noen menn i huset. Men et balltre hjelper ganske bra!

Det går også an å skaffe seg boligalarm... Det finnes alarmer som du kan trykke inn 2 knapper samtidig så vil den sende nødsignal til sentralen. Og være aldri alene i huset. Ha balltre ved skapet i gangen. En har balltreet i ved døra hvis han dukker opp, og den andre ringer politi. Man kan få besøksforbud hvis man har truende adferd og trusler, men igjen - da MÅ det foreligge en anmeldelse.

Det er ingen garanti for at han ikke vil gjøre noe selv om dere ikke foretar dere noe. Kan dere ikke gå sammen og konfrontere han? Ikke møt han alene, liksom? De som fikk trusselen kan lage en felles anmeldelse. Det må bare gjøres. Politiet kan hvertfall ikke gjøre noe uten en ordentlig anmeldelse.

Det er opp til deg om du er villig til å leve i frykt under status quo. Dette kan pågå i mange mange år... Du lever bare en gang. Hvor mange år vil du kaste bort i frykt?

Endret av Betasuppe
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du anmelder. Da kan politiet ta han med til tvungen legeundersøkelse, hvor han blir tvangsinnlagt dersom han faktiske r paranoid med drapstanker slik at det er fare for liv og helse.

Anonymous poster hash: edafc...74a
  • Liker 2
Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet (endret)

Om det leveres en anmeldelse vil personen få et brev på det fra politiet, med navnet på personene som har anmeldt, deres adresse og hvorfor. Kanskje ikke så lurt når personen allerede er paranoid og mener de samarbeider med politi/FBI/høyere makter om å "ta" vedkommende.

Ta heller kontakt med psykiatrisk avdelig der han eller hun har vært innlagt før og lever en bekymringsmelding.

Endret av Lindiana
AnonymBruker
Skrevet

Fremvis truslene for politiet og be om besøksforbud. Om han nærmer seg din bopel eller deg ringer du politiet som vil arrestere h*n på stedet.

Ved en anmeldelse har politiet plikt til å opplyse den berørte om navn og adresse på de som leverer anmeldelsen. Det er derfor en økt risiko for deg å anmelde fremfor å be om besøksforbud med bakgrunn i drapstrusler.

Anonymous poster hash: 69ca8...890
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fremvis truslene for politiet og be om besøksforbud. Om han nærmer seg din bopel eller deg ringer du politiet som vil arrestere h*n på stedet.

Ved en anmeldelse har politiet plikt til å opplyse den berørte om navn og adresse på de som leverer anmeldelsen. Det er derfor en økt risiko for deg å anmelde fremfor å be om besøksforbud med bakgrunn i drapstrusler.

Jeg mente selvsagt at det er en økt risiko å bare levere en anmeldelse uten å samtidig be om besøksforbud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...