Aelwyn Skrevet 15. juni 2004 #1 Skrevet 15. juni 2004 Fikk papirene ifra HEF ang vielse i dag, de skal jammen meg ha 2000 kr for vielsen i tillegg til talerens reiseutgifter! :o Tror jeg får høre med Per ang kirkebryllup likevel jeg... Greit det ikke hadde vært gratis, men å betale et par - tre tusen ekstra for og gifte seg borgerlig det har jeg ikke så veldig lyst til... :oops: Er jeg snål og gnien da? :-?
Brunhilde Skrevet 15. juni 2004 #2 Skrevet 15. juni 2004 Jeg vet ikke om jeg syns du er gnien, men hvis valget har falt på HEF av overbevisningsgrunner så syns jeg du er hyklersk... Dessuten, bryllup koster vel såpass mye at 2-3000,- fra eller til ikke kan spille den helt store rollen...?
Martha Stewart Skrevet 15. juni 2004 #3 Skrevet 15. juni 2004 Du må også betale til mange av kirkene. Sjekk alternativene før du ombestemmer deg da.
minniepus Skrevet 15. juni 2004 #4 Skrevet 15. juni 2004 Det er ikke alle kirker som er gratis heller. Der vi skal koster det nå 4500,- for de som ikke har tilknytning til kirken.
Piarina Skrevet 15. juni 2004 #5 Skrevet 15. juni 2004 Jeg syns faktisk ikke 2000kr var så galt... Vi betaler 1000 for leie av kirken og prest (fordi vi bor utenfor sognet, men heldigvis bor min mor innenfor så vi slipper med 1000kr istedenfor 3400kr som de i utgangspunktet skulle ha...3400kr syns jeg var uanstendig mye...)
Aelwyn Skrevet 15. juni 2004 Forfatter #6 Skrevet 15. juni 2004 Hyklersk? Sambo er ikke innmeldt i kirken og har ikke lyst til og ha et kirkebryllup, jeg er innmeldt og har alltid ønsket meg er kirkebryllup, jeg ga etter siden dette er VÅR dag, ikke bare min! Vi blir og vies i den kirken jeg sogner til om vi gifter oss kirkelig, så vidt jeg vet koster dette oss ingenting. (De sa ingenting om dette da jeg var og hentet papirene.)
LilleBille Skrevet 15. juni 2004 #7 Skrevet 15. juni 2004 Hvorfor skulle det være gratis?? Synes det er rimelig at de som benytter en tjeneste - betaler for det - uansett om det er kirke eller borgelig jeg.
Aelwyn Skrevet 15. juni 2004 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2004 Jeg syns faktisk ikke 2000kr var så galt... Vi betaler 1000 for leie av kirken og prest (fordi vi bor utenfor sognet' date=' men heldigvis bor min mor innenfor så vi slipper med 1000kr istedenfor 3400kr som de i utgangspunktet skulle ha...3400kr syns jeg var uanstendig mye...)[/quote'] Men så må du huske at de krever betaling for talers reiseutgifter også. Da blir det fort 1000 lappen ekstra avhengig av hva de krever...
Aelwyn Skrevet 15. juni 2004 Forfatter #9 Skrevet 15. juni 2004 Hvorfor skulle det være gratis?? Synes det er rimelig at de som benytter en tjeneste - betaler for det - uansett om det er kirke eller borgelig jeg. Jeg er enig i at det ikke behver være gratis, men at de tar 2000 og i tillegg tar for talers reise utgifter synes jeg er litt mye... Men det er min mening, alle har rett til og uttrykke sin mening. Uanzett. Smaken er som baken, den er todelt.
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #10 Skrevet 15. juni 2004 Det er da vel andre ting enn et par tusenlapper fra eller til som er avgjørende for hvilken vielsesform man velger, vel? Det er hvilken type feiring man velger og hvilke klær man velger osv, som virkelig kan avgjøre hvilken sum et bryllup ender på. Om det viktigste er prisen, så er det da bare å stikke innom en sorenskriver og få det unna.
Aelwyn Skrevet 15. juni 2004 Forfatter #12 Skrevet 15. juni 2004 Jeg ser at denne diskusjonen ikke burde vært lagt ut, vi har et budsjett, et stramt et i tillegg som ikke tillater at vi kan betale flere tusen for å kunne vies, festen og alt annet har vi pengene til om et års tid, men om man må betale 2-3000 for å kunne sette ringen på finger slik man ønsker det i tillegg blir vi nok nødt til og vente enda noen mnd. Det er bare det jeg prøver og si... Vi har ikke foreldre som kan hjelpe oss, og ikke har vi godt betalte jobber heller, vi ønsker bare få vår dag, på vår måte uten og måtte betale massevis av tusen ekstra for noe slikt som vielsen. Tror neppe noen her kan forstå siden de fleste snakker om bryllup til godt over 30000... Vi har max 30000 som budsjett vi.... (hvorfor tror dere jeg blir hoppende glad over og finne meg feiende flott kjole fra USA til 1500-2000 kr?)
Gjest gjest1 Skrevet 15. juni 2004 #13 Skrevet 15. juni 2004 Eg forstår deg eg, vi kjem også til å ha stramt budsjett. Dersom de meiner det er "verdt" å gifte seg i kyrkja fordi det blir billigare, ser eg ikkje nokon grunn til å la vere. Men om de aller helst vil at HEF skal ta seg av vigsla, ville eg prøvd å omprioritert litt. Vigsla er trass alt viktigare enn fri bar til gjestene, f.eks.
Flowery Skrevet 15. juni 2004 #14 Skrevet 15. juni 2004 Fikk papirene ifra HEF ang vielse i dag, de skal jammen meg ha 2000 kr for vielsen i tillegg til talerens reiseutgifter! :o Tror jeg får høre med Per ang kirkebryllup likevel jeg... Greit det ikke hadde vært gratis, men å betale et par - tre tusen ekstra for og gifte seg borgerlig det har jeg ikke så veldig lyst til... :oops: Er jeg snål og gnien da? :-? Hva er HEF? Vi skal gifte oss hos byfogden. De sa at det ikke kostet noe..?
Aelwyn Skrevet 15. juni 2004 Forfatter #15 Skrevet 15. juni 2004 HEF er human etisk forbund. Vi har ikke fri bar engang vi... Vi spanderer drikke til middag og kaffen, men ikke festen... Men så spanderer vi alt av mineralvann,"blandevann" og kaffe, det er en selvfølge.
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #16 Skrevet 15. juni 2004 Tror neppe noen her kan forstå siden de fleste snakker om bryllup til godt over 30000... Vi har max 30000 som budsjett vi.... (hvorfor tror dere jeg blir hoppende glad over og finne meg feiende flott kjole fra USA til 1500-2000 kr?) Jeg forstår godt ønsket om å ha billig bryllup. Vi skal ha det svært billig. Det jeg ikke forstår er at man vil gifte seg i kirken pga ønsket om å spare penger. Dersom det er pengene som er i fokus ved valg av vielse, er sorenskriverene det beste alternativet. Penger sparer man også først og fremst på valg av fest og klær. (det kan jo koste alt fra ingenting til myyye). Vielsen i seg selv kan man få gratis (hos sorenskriver) eller maks noen få tusenlapper. Lykke til!
Piarina Skrevet 15. juni 2004 #18 Skrevet 15. juni 2004 Reiseutgifter også ja...heisann, det så jeg ikke...
Gjest agurk Skrevet 15. juni 2004 #19 Skrevet 15. juni 2004 Synes ikke selve vielsen var så dyr, men å betale reiseutgifter i tillegg synes jeg var tåpelig. Betaler man for en tjeneste så regner man jo med at alt er innbakt i prisen da. Men dersom du ønsker kirkebryllup er jo dette en gylden måte å overtale mannen på
hanni Skrevet 15. juni 2004 #20 Skrevet 15. juni 2004 Vielse hos sorenskriver er gratis. Dere kan selvsagt ikke lage de samme rammene rundt som ved et HEF-bryllup. Men vi syntes det var helt OK på tinghuset. For oss var egentlig familiefesten viktigere enn selve vielsen da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå