Gå til innhold

Overbeskyttende barnehage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag var det meldt sommervarme store deler av dagen, første gang i år, så jeg tok på barnehageungen min på snart 5 en sommerkjole, med bomullstights og tynn bomullscardigan slik at det skulle være lett å ta av hvis det ble veldig varmt. Reiste til barnehagen i jakke, men tok selvsagt ikke med dress. I lunsjen ble jeg ringt etter fordi de mente han ikke hadde varme nok klær til uteaktivitet. Heldigvis er jobben min nærme både hjem og barnehage, så jeg fikk dratt ned dit med litt ekstra klær. Da jeg kom dit ble jeg møtt av en gjeng varme, pesende unger i altfor mye klær, mens min og en unge til som var kledd sommerlig var de eneste som så ut til å trives. Jeg sa ikke noe spesielt til personalet, men gav dem posen med klærne og sa at jeg synes det så ut til å være passende bekledning for en så varm dag. Ingen skygge, strålende sol, sikkert 25 grader og barnehagen ligger også i ly for vinden. Snakket med faren til det andre barnet med sommerklær ved henting, de hadde også blitt ringt etter, men hadde ikke hatt mulighet til å komme ned, og da hadde de sagt at da måtte kanskje ungen hans leke alene inne, for alle de andre barna var passende kledd.

Hva synes dere? Burde ikke også små barn få lov til å være lettkledd når sommeren kommer? Dette er en ny barnehage for oss, er ikke vant med dette fra tidligere. Argumentet deres var at det er lett å kle av for mye på våren, og da blir de syke...

Anonymous poster hash: f1c7c...ee0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teit argument da :fnise:
Uansett om de hadde vært kledd riktig eller for mye, er det virus eller bakterier som er rundt å går, så blir barna syke uansett hvor godt kledd de er!

Barn kler ikke av seg om de blir for varme, de ansatte i barnehagen burde jo egentlig sjekket av og til om barna er for varm eller ikke :)
Folk (til og med barn) er forskjellige, noen fryser når det er 15 varmegrader ute, andre synes det er for varmt :)
Jeg er en av de som fryser når det er 15,skyfritt og vindstille :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fullstendig på trynet. Vi har aldri blitt ringt etter på grunn av KLÆR. Og barnehagen har plenty med låneklær, men det brukes virkelig ikke i 25 varmegrader. Jeg hadde bare sagt meg uenig, og bedt dem la barnet leke ute i de klærne hun hadde.

Anonymous poster hash: 71a90...d89

• Liker 4
Skrevet (endret)

De ansatte her er jo laangt ute i potetåkeren. Dress når det er over 20 grader og sol?

Jeg var masse ute med barna selv idag (jobber i bhg), og vi hadde selvsagt ikke på dem dress! Spesielt av dem å ringe etter deg for en sånn filleting også. Synes du kan gi beskjed til ped.lederen om at du ikke vil bli ringt over noe sånt.

Endret av miaw
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dattera mi gikk med dress og lue da jeg hentet henne i går. Jeg kom i skjørt og t-skjorte.

Fikk lyst til å ta med alle de varme klærne hjem, men så kan det jo bli kalde dager framover...

Anonymous poster hash: 725db...4c7

Skrevet

Merkelig.. Her (sentralt på Østlandet) gikk de fleste ungene i barnehagen i t-skjorte eller tynn genser i går.

Skrevet

Syntes det hørtes ut som det du hadde kledd han i var mye mer riktig i forhold til været. Hadde snakket med ped leder eller styrer ang. at du ble ringt etter for å komme med dress i 25 grader

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns også dette er helt på jordet. Snakk om å mangle noen grunnleggende kunnskaper om hva sol er for noe! Ta dette opp med styrer, gjerne på mail hvis du synes det er ubehagelig. Små barn kler ikke av seg om de blir for varme, de blir heller dehydrert og får heteslag. For et latterlig personale. Og så måtte du komme fra jobben for å levere dress!? Selv ikke midt på vinteren må foreldre komme med dress der hvor jeg jobber. Mangler ungene klær så får de låne, og så får foreldrene beskjed når de kommer for å hente.

Det er ditt barn, så du har rett til å si nei; mitt barn er kledd godt nok! Her var det rundt samme temperatur i dag, og alle de minste gikk rundt i t-skjorte da jeg kom. Det samme hadde de ansatte.

• Liker 1
Skrevet

Vi blir heller aldri ringt etter pga. klær. Og i nesyen 25 varme, som det har vært siste dagene, er det bukse og t-skjorte som gjelder. En gang jeg hentet datteren min i forrige uke, var hun svett og knall rød i kinnene, da var hun overkledd. Så det finnes overbeskyttende personale her og.. Ikke alltid jeg synes de er så flinke på bekledning.

AnonymBruker
Skrevet

Si fra at du bestemmer hva slags klær barnet ditt skal ha.

Anonymous poster hash: d4fd3...3fe
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer mer på at du kler sønnen din i sommerkjole :fnise:

Neida, var sikkert en skrivefeil.

Anonymous poster hash: 71878...32a

• Liker 2
Skrevet

Det er det rareste jeg har hørt. Hva slags barnehage er dette? Ikke bare høres det ut til at de tok på ungene for mye klær, men å ringe etter deg på jobben og be deg komme med klær? Har de ikke låneklær i den barnehagen? Dette hadde jeg tatt opp med FAU eller direkte med barnehagen (og så hadde jeg diskret informert dem om faren ved overoppheting). Det er sant at det er lett å bli forkjølet tidlig om våren (type mars, april), for da er været skiftende og veksler ofte mellom varmt og kaldt, men nå nærmer vi oss juni og SÅ kaldt blir det ikke en i utgangspunktet varm sommerdag.

Skrevet

Det er jo helt bak mål å ha på ungene så mye klær på en så varm dag.

Der jeg jobber har ungene på 3år og oppover fått løpe barfot både i dag og i går.

De har gått i kjoler, tynne bukser, short, t-shorte eller tynne gensere. Å caps eller solhatt.

Hadde fått sjokk om jeg så ett barn i dress i dag. Det er jo galskap.

Barn er jo også mye mer altive enn voksene er, så de blir ekstra varme.

Nei dette er virkelig galskap!!

AnonymBruker
Skrevet

Teit argument da :fnise:

Uansett om de hadde vært kledd riktig eller for mye, er det virus eller bakterier som er rundt å går, så blir barna syke uansett hvor godt kledd de er!

Barn kler ikke av seg om de blir for varme, de ansatte i barnehagen burde jo egentlig sjekket av og til om barna er for varm eller ikke :)

Folk (til og med barn) er forskjellige, noen fryser når det er 15 varmegrader ute, andre synes det er for varmt :)

Jeg er en av de som fryser når det er 15,skyfritt og vindstille :fnise:

Alle vet at du er nettopp mer utsatt for alle baskelusker hvis du ikke er godt nok kledd. Da bruker kroppen energien på andre ting enn immunforsvaret.

Men jeg er ikke enig i at barna skal ha dress i 25 grader nei. Høres helt forferdelig ut..

Anonymous poster hash: 4561e...3ca

AnonymBruker
Skrevet

Takk. Det var godt å høre at dere er enig med meg i at dette var merkelig holdning fra barnehagens side. Det skal sies at det stort sett er vikarer på jobb for tiden pga stort sykefravær, men jeg skal snakke med lederen i morgen og si at de må kle av barna etter temperaturen. De ansatte gikk jo selv rundt lettkledd, så jeg skjønner ikke hvorfor de tror at barna skulle fryse.

Jeg reagerer mer på at du kler sønnen din i sommerkjole :fnise:
Neida, var sikkert en skrivefeil.

Anonymous poster hash: 71878...32a

Det var ikke en skrivefeil, uten at jeg skal gå mer inn på det. Kan vel si at vi er i en fase :)

• Liker 9
Skrevet

Babyen min har storkost seg ute i sola i dag, kledd i body, strømpebukse og solhatt. Noe mer klær så hadde hun jo smeltet, stakkars... Jeg hadde jo bare på singlet og shorts selv.

Altfor mye klær med dress utenpå nå!

Skrevet

Jeg pleier å si fra på en hyggelig måte hvis jeg er uenig i klesvalg. Jeg har i det siste sagt at "det ligger shorts, t-skjorte og sandaler klar i hylla hans, det er fint om han også får gå lett kledd og nyte så fine dager". Så tar de til seg det. I det hele tatt er de opptatt av hvordan jeg vil at ungene skal kles hos dem. Enig i at man ikke skal kle av for mye for fort på tidlig vår, men når det er 20-25 er det lov med shorts selv om det er mai.

Jeg ville lagt igjen dressen hjemme så den ikke er tilgjengelig, og lagt dit hettegenser, joggebukse, tynn ullcardi og slike ting i tilfelle det er litt kjølig på morgenen. Jeg har også regnbukse der i tilfelle gresset er vått på morgenen og barna vil rulle rundt.

Et par ganger har jeg kommet og barnet er rød i kinnene og svett på ryggen av overbekledning. Da sier jeg at han virker veldig varm. De gir oss lister over utetøy de vil ha, med begrunnelsen at barn trives best ute når de er passe kledd. Da må de følge opp og bruke klærne.

Til syvende og sist er det ditt barn og du bestemmer. Hvis de ringer, kan du sjekke temp og så si at den-og-den-og-den er nok til denne temperaturen. Og hvis bsrnet fryser likevel, så ligger det ekstra genser inne i hylla.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk. Det var godt å høre at dere er enig med meg i at dette var merkelig holdning fra barnehagens side. Det skal sies at det stort sett er vikarer på jobb for tiden pga stort sykefravær, men jeg skal snakke med lederen i morgen og si at de må kle av barna etter temperaturen. De ansatte gikk jo selv rundt lettkledd, så jeg skjønner ikke hvorfor de tror at barna skulle fryse.

Det var ikke en skrivefeil, uten at jeg skal gå mer inn på det. Kan vel si at vi er i en fase :)

Jeg også trudde det var en skrivefeil. Men de andre ungene reagerer ikke på at sønnen din går i kjole da?

Anonymous poster hash: b135b...a7c

AnonymBruker
Skrevet

Omtrent det samme skjedde med oss også. Vår lille frøken er varm av seg, mer enn andre unger, så vi måtte fortelle dem at de måtte passe på å ikke ta på for mye klær.

Det er veldig dårlig i mine øyne om ikke de som arbeider i barnehagen klarer å bruke litt menneskelig fornuft når det kommer til å passe på at barna ikke blir alt for varm. Man ser det jo kjempe lett, til og med vi som ikke jobber med barn ser jo dette lett.

Anonymous poster hash: a8a2e...cf7
Gjest Tekola
Skrevet

Det er vel egentlig bare voksne som er låst i "kjoler er bare for jenter", så dropp å spore av tråden med det, da, folkens! Helt normalt med sånne faser, oh garantert sunnere enn å svare "nei, fysj, det er ikke bra".

Vikarene er sikkert redde for å gjøte feil og gjøre ungene syke ved å ta på dem for lite. Så en liten heads-up høres lurt ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...