Gå til innhold

Tips til farge på huset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi har flyttet til et helt nytt hus og vi skal male det utvendig for første gang.

Hovedfarge som jeg tenkte på er Tåkedis, rundt vinduene og døren tenkte jeg på Klassisk hvit.

Helt hvitt hus har vi ikke lyst på, da jeg syns det er en kjedelig farge.

Hva mener dere? Hvilken farge har dere på huset?

Anonymous poster hash: 56306...96a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vil komme med tips?:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er veldig fint t med grått hus med hvite karmer!

Anonymous poster hash: deff1...181

Skrevet

Prøv denne! http://colouradvisor.jotun.com/countrys/no/

Og se fargene på tre, ikke i boken! Vi falt for en farge, og samboern skulle ha den og den fargen på kantene. Dro til en butikk med fargeprøver på trebiter, første fargen ver helt forjævlig og de hvite kantene ble kritthvite i forhold til fargen! Så vi endte opp med fjellblå, og ganske mørke kanter, men mot hverandre ser kantene hvite ut!

Skrevet

med en gang jeg leste trådtittelen tenkte jeg grått med hvite vinduskarmer, så jeg synes fargevalgene dine var veldig gode! :)

AnonymBruker
Skrevet

Prøv denne! http://colouradvisor.jotun.com/countrys/no/

Og se fargene på tre, ikke i boken! Vi falt for en farge, og samboern skulle ha den og den fargen på kantene. Dro til en butikk med fargeprøver på trebiter, første fargen ver helt forjævlig og de hvite kantene ble kritthvite i forhold til fargen! Så vi endte opp med fjellblå, og ganske mørke kanter, men mot hverandre ser kantene hvite ut!

Vi har sett på fargen på tre, både grå og hvit. Og den var nydelig.

Men skal sjekke ut den siden jeg;) Takk!

AnonymBruker
Skrevet

med en gang jeg leste trådtittelen tenkte jeg grått med hvite vinduskarmer, så jeg synes fargevalgene dine var veldig gode! :)

Syns du det? Så bra! :D

Fikk vite igår at om jeg tar klassisk hvit på karmene så får jeg plutselig 3 farger, iom at døren og selve vinduene er i bomull fra fabrikken. Hva mener du om det?

Jeg tenkte at vi kjører på, for på alle vinduene så er det utepersienner og døren skal også males etterhvert.

Skrevet

Jeg synes mye kan være fint.

Liker også godt hvite hus, hvor alt er hvitt. Synes det ser ganske klassisk ut. Men synes det er penest på "gamlehus" enn f.eks fønkis hus.

Ellers er også grått og hvitt veldig fint. Et hus som var skikkelig stilig, men det ble nabobråk da, huset var mørklilla med gule karmer. Jeg synes det var veldig fint og stilig.

Vi ser etter hus nå, og jeg vil nok ha enten hvitt hus eller grått.

Hus som er beiset synes jeg også kan være stilige.

Liker ikke rødt, blått eller gult, da mener jeg de typiske fargene du ser på husene. Det finnes såklart finere nyanser av blått enn det som er typisk å bruke (den mørke).

Skrevet

Syns du det? Så bra! :D

Fikk vite igår at om jeg tar klassisk hvit på karmene så får jeg plutselig 3 farger, iom at døren og selve vinduene er i bomull fra fabrikken. Hva mener du om det?

Jeg tenkte at vi kjører på, for på alle vinduene så er det utepersienner og døren skal også males etterhvert.

kjør på!! dere skal jo male døra etterhvert og jeg tror ikke det vil synes på avstand at hvitfargene er forskjellige ;)

AnonymBruker
Skrevet

Klassisk hvit gir ganske stor kontrast til bomull. Jeg hadde heller tatt bomull eller eggehvit på listene også. Hvis du ikke har planer om å male vundu/dør i nærmeste fremtid

Anonymous poster hash: 565b3...b39

AnonymBruker
Skrevet

Klassisk hvit gir ganske stor kontrast til bomull. Jeg hadde heller tatt bomull eller eggehvit på listene også. Hvis du ikke har planer om å male vundu/dør i nærmeste fremtidAnonymous poster hash: 565b3...b39

Da har du ikke lest hva jeg har skrevet og ikke svart utifra det. Jeg skrev at jeg har utepersienner på alle vinduene og døren blir malt etterhvert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan utepersienner ser ut, men svarte pga kommenteraren din om tre ulike farger. Om persiennene dekker alt som er i bomull er det jo ikke noe problem, dersom noe synes vil bomull se gult ut.

Anonymous poster hash: 565b3...b39

Skrevet

Hei

Vi har flyttet til et helt nytt hus og vi skal male det utvendig for første gang.

Hovedfarge som jeg tenkte på er Tåkedis, rundt vinduene og døren tenkte jeg på Klassisk hvit.

Helt hvitt hus har vi ikke lyst på, da jeg syns det er en kjedelig farge.

Hva mener dere? Hvilken farge har dere på huset?

Lyse hus er ofte bedre om sommeren fordi fargen ikke holder på solvarmen og varmer opp huset fra utsiden, men det er minimalt om huset er godt isolert.

Mørke hus som feks brunt, sort eller mørkegrått har en tendens til å tiltrekke seg mye edderkopper som lager spindelvev på utsiden av vinduer og slikt, nettopp fordi varmen fra huset utgjør gode jaktmarker for edderkoppene.

Generelt sett har ikke husfarge så mye å si så lenge du ikke går for turkis eller noe i et nabolag med utelukkende naturfarger. Her vi bor er det mange gule og hvite hus rundt oss, vårt er direkte pissegult og var en gang rødt. Har et ønske om å male det grønt etter hvert, litt for å skille huset vårt fra alle de andre gule husene og fordi jeg liker grønne hus.

AnonymBruker
Skrevet

Lyse hus er ofte bedre om sommeren fordi fargen ikke holder på solvarmen og varmer opp huset fra utsiden, men det er minimalt om huset er godt isolert.

Mørke hus som feks brunt, sort eller mørkegrått har en tendens til å tiltrekke seg mye edderkopper som lager spindelvev på utsiden av vinduer og slikt, nettopp fordi varmen fra huset utgjør gode jaktmarker for edderkoppene.

Generelt sett har ikke husfarge så mye å si så lenge du ikke går for turkis eller noe i et nabolag med utelukkende naturfarger. Her vi bor er det mange gule og hvite hus rundt oss, vårt er direkte pissegult og var en gang rødt. Har et ønske om å male det grønt etter hvert, litt for å skille huset vårt fra alle de andre gule husene og fordi jeg liker grønne hus.

Sier du det ja...hos oss er huset umalt og det er mange edderkopper og spindelvev for det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte Jotun på Facebook og fikk vite at disse to fargene jeg har tenkt på ikke passer sammen.

Noen som har pleid å spørre på Jotun? Erfaringer?

Gjest Knuse
Skrevet

Klassisk hvit er veldig hvit i forhold til bomull, som er mykere. Ville gått for bomull i stedet for.

Skrevet

Sier du det ja...hos oss er huset umalt og det er mange edderkopper og spindelvev for det.

Mørke hus tiltrekker seg enda fler. :sjokkert:

Huset vi bodde i da jeg var liten, hadde minst fire edderkopper per vindu, på de store vinduene i stua var det opp til femten på hvert. Og det var snakk om disse digre jaktedderkoppene, så de ble jo dritsvære. :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg syns eggehvit er en bedre farge enn bomull, som er altfor gul.

Hvilke farger som er fint avhenger så av hva slags hus det er, men grått og hvitt er generellt fint!

Du kan jo gå for den opprinnelige gråfargen og bruke eggehvit fremfor klassisk hvit. Eller du kan velge en annen grånyanse som passer til klassisk hvit. Selv syns jeg Letthet er en nydelig farge som er en perfekt mellomting. Ren og hvit, samtidig lun. Den sammen med feks grå harmoni?

Endret av 2shy
Skrevet

Såvidt jeg ser så er jo Tåkedis og klassisk hvit det som faktisk passer sammen? De er jo begge nøytrale farger uten rødt eller gult, de er helt rene. Det der forstod jeg ikke helt

AnonymBruker
Skrevet

Mørke hus tiltrekker seg enda fler. :sjokkert:

Huset vi bodde i da jeg var liten, hadde minst fire edderkopper per vindu, på de store vinduene i stua var det opp til femten på hvert. Og det var snakk om disse digre jaktedderkoppene, så de ble jo dritsvære. :fnise:

Åh, ikke si mer! Hater edderkopper :( Store og små, like ille begge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...