Gå til innhold

Søstre med stor aldersforskjell, har dere et nært forhold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er 15 år mellom meg og min søster. Vi har aldri hatt noe nært forhold og det plager meg litt. Jeg har snakket litt med mamma om det og hun sier bare at det er naturlig med så stor forskjell, men jeg syntes egentlig ikke det. Vi er jo begge voksne og burde hatt mer til felles, men hun virker uinteressert i meg....

Så til dere med en søster som er mye eldre/ yngre har dere et nært forhold nå som dere er voksne?

Anonymous poster hash: 0a12f...a4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det svært stor forskjell mellom alle barna, og vi har fått svært nære bånd de siste årene.

Anonymous poster hash: c520b...919
Skrevet

Det er 17 år mellom meg og min søster, og vi kunne ikke vært bedre venninner. Vi er de eneste som vet alle hverandres hemmeligheter, hun er den viktigste støttespilleren jeg har og jeg kan fortelle henne alt.

Men man trenger ikke å ha så gode relasjoner til søsken, man er forskjellige. Det er ikke sikkert dere hadde hatt et bedre forhold om det var et år imellom dere. Kanskje du burde forsøke å få til en bedre relasjon om det er noe du ønsker sterkt? Ringe henne, besøke henne? Vise interesse for hennes liv, åpne deg for henne, så kanskje hun åpner seg tilbake?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en søster som er 13 år yngre, hun var liten enda da jeg flyttet hjemmefra. Jeg har alltid vært bevisst at jeg ønsker at vi skal ha et forhold, og nå som begge er voksne (hun er over 20) har vi fått et godt forhold synes jeg. Vi har jo ikke de felles minnene fra oppveksten som søsken som er nærmere i alder har, men vi har ganske lik personlighet, liker mye av de samme tingene. Hun er en super tante for ungene mine.

Anonymous poster hash: 2fa61...085
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er 17 år mellom meg og min søster, og vi kunne ikke vært bedre venninner. Vi er de eneste som vet alle hverandres hemmeligheter, hun er den viktigste støttespilleren jeg har og jeg kan fortelle henne alt.

Men man trenger ikke å ha så gode relasjoner til søsken, man er forskjellige. Det er ikke sikkert dere hadde hatt et bedre forhold om det var et år imellom dere. Kanskje du burde forsøke å få til en bedre relasjon om det er noe du ønsker sterkt? Ringe henne, besøke henne? Vise interesse for hennes liv, åpne deg for henne, så kanskje hun åpner seg tilbake?

Ja, jeg føler jeg har prøvd, men hun virker ikke så interessert.... Jeg tror nok også at det ikke nødvendigvis er aldersforskjellen som gjør det....

PS elsker sitatet ditt under innlegget!

Skrevet

Ja, jeg føler jeg har prøvd, men hun virker ikke så interessert.... Jeg tror nok også at det ikke nødvendigvis er aldersforskjellen som gjør det....

PS elsker sitatet ditt under innlegget!Anonymous poster hash: 0a12f...a4a

Så leit at du ikke får noe igjen for å prøve, det kan ikke føles noe godt.

Søsteren min og jeg er veldig like som personer, vi ser likt på verden, har den samme humoren og det samme kompliserte forholdet til mamma. Det er sikkert mye derfor vi har den relasjonen som vi har.

Du må nesten selv avgjøre om du vil fortsette å prøve, og kanskje bli skuffet, eller om du vil fokusere på venner. Venner kan være minst like verdifulle som søsken. Uansett ønsker jeg deg lykke til.

Artig at du likte sitatet, det har i alle fall hjulpet meg med å endre på ting i mitt liv :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har akkurat opplevd en slags sorgprosess der jeg innser at jeg aldri kommer til å ha et like nært og personlig forhold til min yngste søster som til min litt yngre søster. Det er 8 år mellom henne og meg, og vi har I tillegg forskjellig far.

Men hun er rett og slett ikke interessert I meg og mitt liv, og synes alltid jeg er krevende og vanskelig å prate med når vi møtes. Hun går som regel rett I forsvar, og viser ingen tegn eller behov for å åpne seg for meg. Vi har hatt ulik oppvekst, og har på denne måten fått ulik verdier og prioriteringer. Dette har igjen gjort at vi opplever verden svært forskjellig, og har egentlig svært få felles referansepunkter. Nå skal det sies at hun generelt ikke er så veldig opptatt av familien, og legger veldig lite energi å samles, prate eller vise omsorg.

Det er bare 2,5 år mellom meg og min andre søster, og vi kan egentlig bare se på hverandre og begge forstår hva vi tenker. Vi har mange av de samme verdiene og har vel også opplevd mer motgang sammen gjennom barndommen. Men selvom vi er svært ulike som personer, med veldig forskjellige interesser, har vi på en eller annen måte en mye større felles platform, og vi viser indirekte at vi setter pris på hverandre!

Skrevet

16 år mellom meg og eldste søstera. Lenge var vi ganske tette men ikke nå lengre. Det gjør meg ingen verdens ting. Vi er forskjellige og det å være sammen med noen bare fordi de er familie synes jeg blir feil. For all del det ligger ingen vondt blod mellom oss, og vi snakker sammen fra tid til annen, men vi er simpelthen bare veldig ulike. Nå skal det også sies at avstanden fysisk mellom oss er på mange mil, det hadde kanskje vært noe annet om vi bodde i samme nabolag.

Venner velger man familie blir man født med, og jeg velger heller å legge inn tid, omtanke og energi hos venner som jeg føler jeg kan snakke fortrolig med og hvor vi har valgt hverandres selskap kontra en søster jeg føler jeg ikke har noe til felles med. Men jeg har venner med 16 års aldersforskjell f.eks så det er nok ikke bare alder men også ulike verdier, ulik humor, ulike meninger etc.

AnonymBruker
Skrevet

Mamma er 11 år eldre en sin bror og de har et veldig tett forhold.

Anonymous poster hash: 833cf...a58
Gjest fotballflue
Skrevet

Det et ti år mellom min søster og meg, og vi har et veldig nært forhold. Glad for det :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

9 år mellom meg og min søster, hun er en av mine beste venner. <3

Anonymous poster hash: b1212...9f3

Skrevet

Det er 8 år mellom meg og storesøster. Jeg føler at etter hvert som jeg ble eldre og mer "moden" kom vi bare nærmere og nærmere. Nå er vi bedre venninner enn man kunne tenke seg :) Håper det fortsetter!

Gjest Hyssingen
Skrevet

10 år mellom meg og søsteren min. Aldri hatt et nært forhold. Vi har aldri hatt noe til felles, og da hun ble såpass mye eldre at vi kunne hatt noe til felles så hadde jeg flyttet. Så vi har vel egentlig aldri blitt kjent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

9 år mellom meg og min søster, og vi har et kjempegodt forhold! Hun er ikke bare en søster, men også en god venn som jeg føler jeg kan snakke med :) Vi tenker mye likt, har felles interesser, feller verdier osv.. Jeg besøker henne når jeg har sjangs og går det for lenge mellom hver gang så ringes vi :).

Anonymous poster hash: acc33...e48
Skrevet (endret)

.

Endret av Llise
Skrevet

Har et kjempegodt forhold til eldste søsteren min (14 år eldre).

Kanskje fordi vi ikke har bodd så tett oppå hverandre som med de andre søsknene da hun flyttet ut da jeg var lita.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10 år mellom meg og søsteren min. Aldri hatt et nært forhold. Vi har aldri hatt noe til felles, og da hun ble såpass mye eldre at vi kunne hatt noe til felles så hadde jeg flyttet. Så vi har vel egentlig aldri blitt kjent.

Akkurat sånn har jeg det med min søster også... Men ER det egentlig det som er problemet? Når jeg leser alle de andre her med stor aldersforskjell og et nært forhold, så tenker jeg at det kanskje aldri har vært alderen/ og det at vi ikke vokste opp sammen som gjør at vi ikke har et nært forhold....

TS

Skrevet

Er 7 og 12 år mellom meg og mine.

Vi har alle et godt forhold. Og jeg kan si det meste til dem.

Skrevet

Det er 10 år mellom meg og min eldste søster, vi har fått et nært forhold etter at jeg ble voksen. Hun flyttet jo hjemmefra da jeg var 8, til en annen by, men da jeg ble stor hadde vi mer å prate om og mer til felles, så nå har vi et nært forhold!

Skrevet

Jeg er ti år eldre enn min yngste søster, og vi er veldig nært knyttet til hverandre. Slik jeg ser det er det først og fremst den eldstes ansvar å skape et godt forhold, i hvert fall mens den yngste fremdeles er barn/ungdom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...