AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #1 Skrevet 20. mai 2014 Hva gjør dere som har barn i skolealder når barna har høst/vinter/sommerferie? Voksne folk i arbeid har jo ikke så mange ferieuker som barna har, finnes det feks sfo tilbud i de ferieukene hvor foreldrene ikke kan ta seg fri? Og om sommeren vil man jo gjerne ha ferie samtidig, men om man så velger å ikke ha noe ferie sammen så går kabalen fortsatt ikke opp.. Kan man sende barnet en uke på ferie hos bestemor da feks? Og når barnet bare er 6 år som nå er den nye skolealderen, bør de i det hele tatt være så lenge borte uten foreldre? Kan de dra på sommerleir o.l feks? Finnes det andre alternativer? Anonymous poster hash: 5f78f...791
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #2 Skrevet 20. mai 2014 Det vanligste er vel å ha en del uker med foreldre, en uke innimellom med besteforeldre, og så noen uker på fotballskole eller andre lignende sommerskoler hvor barnet er borte og gjør aktiviteter i arbeidstiden (som om de skulle vært på skolen). Så er man sammen ettermiddag/kveld.Anonymous poster hash: 5ac6b...f9a 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #3 Skrevet 20. mai 2014 Man kan jobbe inn timer, og avspasere i barnas ferier. Det finnes SFO og "sommerkurs". Far og mor kan ta ferie på hver sin side, slik at barna får mest mulig tid hjemme. Man kan søke fri uten lønn. Man kan avtale med foreldre til barnas venner om å dele ansvaret. Besteforeldre kan trå til litt. Mange muligheter:)Anonymous poster hash: d6414...975 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #4 Skrevet 20. mai 2014 Finnes SFO, men mange steder er SFO stengt i fellesferien. Anonymous poster hash: 4d9c1...71d
Druid Skrevet 20. mai 2014 #5 Skrevet 20. mai 2014 ...Og når barnet bare er 6 år som nå er den nye skolealderen, bør de i det hele tatt være så lenge borte uten foreldre? Anonymous poster hash: 5f78f...791 Føler meg gammel. Jeg var hos mine besteforeldre hele sommeren igjennom, sendt som en pakke over hele landet fra jeg var 4 til jeg var 8. Man får trøste oss med at ting blir bedre over tid. 2
Rosa Sitron Skrevet 20. mai 2014 #6 Skrevet 20. mai 2014 Og når barnet bare er 6 år som nå er den nye skolealderen, bør de i det hele tatt være så lenge borte uten foreldre? Kan de dra på sommerleir o.l feks? Anonymous poster hash: 5f78f...791 Pappa bodde hos sine besteforeldre året før han begynte på skolen, det var 9 mnd uten mor og far. Tror nok det går greit =) 1
Millimani Skrevet 20. mai 2014 #7 Skrevet 20. mai 2014 SFO har åpent i alle skolens ferier unntatt juli måned og noen planleggingsdager 2
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2014 #8 Skrevet 20. mai 2014 Ok, men unger i skolealderen kan jo være alene hjemme.... 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #9 Skrevet 20. mai 2014 Ok, men unger i skolealderen kan jo være alene hjemme.... Kan en 6-åring være alene hjemme?? Burde vel strengt tatt i det minste være en person som passer på litt tilstede.. Anonymous poster hash: 6c227...05a 2
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2014 #10 Skrevet 20. mai 2014 Kan en 6-åring være alene hjemme?? Burde vel strengt tatt i det minste være en person som passer på litt tilstede.. Anonymous poster hash: 6c227...05a Det kan de ja. Du må regne med de sover utover formiddagen, så det blir ikke så lenge våkentid alene. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #11 Skrevet 20. mai 2014 Det kan de ja. Du må regne med de sover utover formiddagen, så det blir ikke så lenge våkentid alene. En 6åring sover utover formiddagen? Min 6åring står opp kl 06.30...hver eneste dag... Så det er nok ingen fasit på det der. Anonymous poster hash: b0c49...9fb 9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #12 Skrevet 20. mai 2014 Det kan de ja. Du må regne med de sover utover formiddagen, så det blir ikke så lenge våkentid alene. Øh.... Min 5 åring våkner kl 6 hver dag.... Så hadde har sittet og sett på Disneykanalen i 8,5 timer, om han ikke hadde brent ned huset først....Anonymous poster hash: b5023...742 2
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2014 #13 Skrevet 20. mai 2014 Vel, vel, dere har gjort barna deres adskillig mer hjelpesløse enn det vi var på 80-tallet. 3
Millimani Skrevet 20. mai 2014 #14 Skrevet 20. mai 2014 Ok, men unger i skolealderen kan jo være alene hjemme.... En 6-åring kan ikke nødvendigvis det. Ikke en hel dag. Ikke alle 6 åringer er like modne Kan en 6-åring være alene hjemme?? Burde vel strengt tatt i det minste være en person som passer på litt tilstede.. Anonymous poster hash: 6c227...05a Klart det bør være en til å se etter barnet. Det kan de ja. Du må regne med de sover utover formiddagen, så det blir ikke så lenge våkentid alene. En 6 åring sover ikke utover formiddagen, det kan du bare ikke regne med!!! det begynner de gjerne ikke med før i 9-10 - årsalder. De fleste 6 åringer står gjerne opp grytidlig, og det å da være alene hjemme til foreldre kommer hjem i 16-tiden det ville jeg aldri tillatt en 6 åring. En 6åring sover utover formiddagen? Min 6åring står opp kl 06.30...hver eneste dag... Så det er nok ingen fasit på det der. Anonymous poster hash: b0c49...9fb Øh.... Min 5 åring våkner kl 6 hver dag.... Så hadde har sittet og sett på Disneykanalen i 8,5 timer, om han ikke hadde brent ned huset først....Anonymous poster hash: b5023...742 Barn er forskjellige ja, og godt er det. 6-åringer alene mens foreldrene er på jobb er utenkelig. En ting er om de har eldre søsken til å passe på seg, men det er det ikke alle som har. Litt kontroll må man ha! Vel, vel, dere har gjort barna deres adskillig mer hjelpesløse enn det vi var på 80-tallet. Har du, eller har du hatt, en 6-åring du har latt/ville latt være alene fra tidlig morgen til sen ettermiddag? Tror du virkelig at barnet hadde klart å ordne seg selv hele dagen med alt som er nødvendig, uten en eneste påminnelse? Da kan man vurdere å kalle det omsorgssvikt? At barn er mer hjelpeløse i dag enn de var på 80-tallet har du ingen rett til å påstå. Dessuten begynte man på skolen som 7-åringer på 80-tallet, og ikke som 6-åringer som i dag. Det er faktisk forskjell på barn i alder og modenhet. Alle 6-åringer er ikke like modne 4
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2014 #15 Skrevet 20. mai 2014 En 6-åring kan ikke nødvendigvis det. Ikke en hel dag. Ikke alle 6 åringer er like modne Klart det bør være en til å se etter barnet. En 6 åring sover ikke utover formiddagen, det kan du bare ikke regne med!!! det begynner de gjerne ikke med før i 9-10 - årsalder. De fleste 6 åringer står gjerne opp grytidlig, og det å da være alene hjemme til foreldre kommer hjem i 16-tiden det ville jeg aldri tillatt en 6 åring. Barn er forskjellige ja, og godt er det. 6-åringer alene mens foreldrene er på jobb er utenkelig. En ting er om de har eldre søsken til å passe på seg, men det er det ikke alle som har. Litt kontroll må man ha! Har du, eller har du hatt, en 6-åring du har latt/ville latt være alene fra tidlig morgen til sen ettermiddag? Tror du virkelig at barnet hadde klart å ordne seg selv hele dagen med alt som er nødvendig, uten en eneste påminnelse? Da kan man vurdere å kalle det omsorgssvikt? At barn er mer hjelpeløse i dag enn de var på 80-tallet har du ingen rett til å påstå. Dessuten begynte man på skolen som 7-åringer på 80-tallet, og ikke som 6-åringer som i dag. Det er faktisk forskjell på barn i alder og modenhet. Alle 6-åringer er ikke like modne Så folk på 80-tallet bedrev omsorgssvikt? 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #16 Skrevet 20. mai 2014 Så folk på 80-tallet bedrev omsorgssvikt? Dersom de lot en 6 åring være hjemme alene hele dagen, ja. Noe jeg aldri hørte om noen som var. Jeg var barn på 80-tallet. De fleste av mine venner hadde hjemmeværende mødre. De som ikke hadde de, ble plassert hos slektninger eller vennenes familie. Ingen av oss var alene hjemme før vi var minst 9-10 år.Anonymous poster hash: 76f8b...9d4 6
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2014 #17 Skrevet 20. mai 2014 Dersom de lot en 6 åring være hjemme alene hele dagen, ja. Noe jeg aldri hørte om noen som var. Jeg var barn på 80-tallet. De fleste av mine venner hadde hjemmeværende mødre. De som ikke hadde de, ble plassert hos slektninger eller vennenes familie. Ingen av oss var alene hjemme før vi var minst 9-10 år.Anonymous poster hash: 76f8b...9d4 Jeg hadde en mor som jobbet gjennom hele 80-tallet. Nå hadde vi dagmamma, men jeg snek meg mye godt hjem igjen for å sove etter levering, og da mor forstod det så fikk jeg være igjen hjemme, ble billigere også det. Hun viste jeg ikke gjorde teite ting som å røre komfyren f.eks. Når jeg ble varmere i trøya fikk jeg beskjed om å skrelle gulrot og poteter til hun kom heim og ha luftet hunden på formiddagen. Det var et fint år, og det fortsatte i samme stil da jeg begynte på skolen. 2
Millimani Skrevet 20. mai 2014 #18 Skrevet 20. mai 2014 Så folk på 80-tallet bedrev omsorgssvikt? Det sa jeg ikke ett ord om! Det jeg mente er som AB over deg skriver; at å la en 6-åring være alene hjemme hele dagen er omsorgssvikt. Jeg var hos dagmamma og i korttids-barnehage før jeg begynte på skolen, og ja etter jeg begynte på skolen hadde jeg fortsatt dagmamma sammen med mine søsken, fram til jeg var nærmere 9 år. Hvis jeg var alene hjemme før den tid så var det snakk om mens mamma og pappa var på butikken og handla, sjelden noe særlig mer enn det 1
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2014 #19 Skrevet 20. mai 2014 Det sa jeg ikke ett ord om! Det jeg mente er som AB over deg skriver; at å la en 6-åring være alene hjemme hele dagen er omsorgssvikt. Jeg var hos dagmamma og i korttids-barnehage før jeg begynte på skolen, og ja etter jeg begynte på skolen hadde jeg fortsatt dagmamma sammen med mine søsken, fram til jeg var nærmere 9 år. Hvis jeg var alene hjemme før den tid så var det snakk om mens mamma og pappa var på butikken og handla, sjelden noe særlig mer enn det Vel, vel. Slik var det ikke der jeg bodde.
Marcia Skrevet 20. mai 2014 #20 Skrevet 20. mai 2014 Jeg var også barn på 80-tallet (og 70-tallet), og nei, det var ikke spesielt vanlig at unger i 5-6-årsalderen var hjemme alene da, nei. Kan faktisk ikke huske å ha hørt om noen som praktiserte den ordningen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå