Gå til innhold

Når man gifter seg blir alt mitt ditt etc...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den han eier hus og bil og hun ikke. Når de gifter seg trenger hun ikke da å kjøpe seg inn i dette? Hvis de så er gift i 10 år skal alt deles 50/50 hvis de skiller seg da? Forutsatt felleseie selvfølgelig...

Hvordan er reglene ved ekteskap?

Anonymous poster hash: 0883b...e7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det man tar med seg inn i ekteskapet, tar man også med seg ut.

Anonymous poster hash: 7dfca...443

• Liker 6
Gjest Wei Wei
Skrevet

Det han eiede før dere giftet dere er bare hans. Det dere opparbeider i løpet av ekteskapet deles vanligvis 50/50.

Så hvis du gifter deg med noen som eier et hus eller en del av det, så skal du senere eie halvparten av bare den delen som er nedbetalt etter dere ble gift.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det man tar med seg inn i ekteskapet, tar man også med seg ut.Anonymous poster hash: 7dfca...443

Men så enkelt er det jo ikke. Om man etter å ha giftet seg selger hans bolig og kjøper ny felles bolig for de pengene? Da har jo han gått inn med et mye større innskudd men boligen ble kjøpt I ekteskapet så da deles det 50/50?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men så enkelt er det jo ikke. Om man etter å ha giftet seg selger hans bolig og kjøper ny felles bolig for de pengene? Da har jo han gått inn med et mye større innskudd men boligen ble kjøpt I ekteskapet så da deles det 50/50?

Nei, da kom han inn med verdi x. Han skal ha ut verdi x før man deler 50/50

Anonymous poster hash: 4411d...57b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, da kom han inn med verdi x. Han skal ha ut verdi x før man deler 50/50

Som igjen spørs på hvordan papirer et utarbeidet. Min mann solgte sin bolig og hadde egenkapital mye større enn min når vi kjøpte hus. Leiligheten ble solgt etter at vi var gift, og boligen ble kjøpt. Vi er begge tinglyst som 50% eiere av huset og vi har fellesansvar for det nye lånet i sin helhet. Jeg tilbød mannen skjevdeling når vi satte opp papirene, noe som ikke var interessant. I dette tilfellet har han faktisk "gitt meg" halve egenkapitalen sin, eller eiendom som han hadde fra før vi ble sammen.

Det er ingen ren automatikk i at alle verdier og kroner man bringer på bordet skal tilbake til opprinnelig eier ved skilsmisse. Om jeg bruker 100 000 arvekroner på å kjøpe felles bil, så kan ikke jeg etter 5 år forvente å få 100 000 kroner igjen før vi eventuelt deler verdien som er igjen, fordi verdien kan ha sunket til UNDER dette på de fem årene. Samtidig så må man holde tunga rett i munnen når eierskap til bolig etc tinglyses.

Leiligheten som han eide når vi ble gift, var ikke tinglyst i mitt navn. Den hadde jeg ingen rett på om vi hadde blitt boende i denne. Men egenkapitalen fra salget på den leiligheten har jeg per i dag rett på, fordi det er bakt inn i et hus som er tinglyst i mitt navn.

Anonymous poster hash: ed680...5f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, da kom han inn med verdi x. Han skal ha ut verdi x før man deler 50/50 Anonymous poster hash: 4411d...57b

Men etter ti år, hvor de begge har betalt ned 50/50 er jo dette rimelig urettferdig...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han beholder huset når du går. Han beholder alt han hadde på giftetidspunktet.

Du tar med deg det du hadde med deg inn.

Kjøp deg inn, eller spar til din egen bolig ved event brudd

Anonymous poster hash: 19bff...2f9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men etter ti år, hvor de begge har betalt ned 50/50 er jo dette rimelig urettferdig...

Nei.

De har betalt 50/50 på det over x. Samboeren min har 1/3 av boligen, vi betaler 50/50 på alt annet. Han får ut 1/3 vi deler resten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei.De har betalt 50/50 på det over x. Samboeren min har 1/3 av boligen, vi betaler 50/50 på alt annet. Han får ut 1/3 vi deler resten. Anonymous poster hash: 4411d...57b

Betaler samboeren din 1/3 av boligutgiftene også da? Hvis ikke blir det jo urettferdig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det man tar med seg inn i ekteskapet, tar man også med seg ut.

Anonymous poster hash: 7dfca...443

Dette trenger ikke alltid være tilfellet. Ja, hovedregelen er alt midler som kan føres tilbake til før ekteskapets inngåelse kan holdes utenfor deling, men har du hørt om medervervsameie? Det skal derimot mye til før at man taler om et felles prosjekt i en bolig som er ervervet før ekteskapet, men det er ikke umulig.

Anonymous poster hash: 21a8e...edf

AnonymBruker
Skrevet

Takk og lov for at vi har skrevet særeie.

Anonymous poster hash: d76d6...842
Gjest Malanthor
Skrevet

Dette trenger ikke alltid være tilfellet. Ja, hovedregelen er alt midler som kan føres tilbake til før ekteskapets inngåelse kan holdes utenfor deling, men har du hørt om medervervsameie? Det skal derimot mye til før at man taler om et felles prosjekt i en bolig som er ervervet før ekteskapet, men det er ikke umulig.

Du sikter til ekteskapsloven § 31 tredje ledd?

Samme gjelder vel for samboere men er basert på rettspraksis. Husker ærlig talt ikke helt, heh.

AnonymBruker
Skrevet

Du sikter til ekteskapsloven § 31 tredje ledd?

Samme gjelder vel for samboere men er basert på rettspraksis. Husker ærlig talt ikke helt, heh.

Japp. Det er to vilkår som må oppfylles for at det foreligger et medervervsameie; bidrag, enten direkte eller indirekte og felles prosjekt.... :)

Gjest Malanthor
Skrevet

Japp. Det er to vilkår som må oppfylles for at det foreligger et medervervsameie; bidrag, enten direkte eller indirekte og felles prosjekt.... :)

Jupp jupp. Husker det nå hehe. :lillesky:

AnonymBruker
Skrevet

Jupp jupp. Husker det nå hehe. :lillesky:

Er du også jusstudent eller er du ferdig utdanna? :)

Gjest Malanthor
Skrevet

Er du også jusstudent eller er du ferdig utdanna? :)

Jeg tok bare grunnfag privatrett og offentlig rett for lenge siden på uni. Gadd aldri og fullføre hele studiet.

Så beklager kan ikke hjelpe deg med jobb eller noe slikt. :laugh:

Men lykke til! :herremann:

AnonymBruker
Skrevet

Haha, det var ikke sånn ment da, var bare nysgjerrig siden du sa du hadde vært innom dette. :)

Gjest Wei Wei
Skrevet

Nei, fordi han brukte mye mer EK til neste bolig. Så han skal også eie en større del. Boliglånet derimot kan dere dele 50/50.

• Liker 1
Skrevet

Nei, fordi han brukte mye mer EK til neste bolig. Så han skal også eie en større del. Boliglånet derimot kan dere dele 50/50.

Det å dele boliglånet 50 50 hørtes jo ut som en veldig dårlig deal, hvis kvinnen i dette tilfellet ikke har noen rett på boligen ved en skilsmisse.

Dette hørtes enkelt ut i teorien, men i praksis.... Etter et langt ekteskap så er det jo vanskelig å skulle si hvem som betalte for hva og hvem som hadde med hva inn i ekteskapet som ble inngått for 10-15 år siden. Kanskje hadde han en leilighet og derfor sto for det meste av egenkapitalen når de kjøpte felles (som har steget i verdi), men så hadde hun en bil (som nå er sunket i verdi). Og betalte han for represjon på bilen, og hun for oppussing på huset.

puh! Jeg skjønner at det finnes skillsmisseadvokater

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...