Gjest Sanne__ Skrevet 20. mai 2014 #1 Del Skrevet 20. mai 2014 (endret) Hvem har vel ikke vært ute for det ..Du står overfor et valg,har ikke peiling,griper et av produktene i hylla og så viser det seg å bare være middelmådig. Eller det vet du kanskje ikke før flere år senere , før du får testet noe annet og sammenlignet, og da tenker du at det produktet skulle du ha valgt for lenge siden. Bare at da visste du ikke at AKKURAT DET produktet var så bra. Ikke før noen kanskje tipset deg om det. Når man er fersk kokk står man overfor tusenvis av slike valg. Selv er jeg nettopp blitt tipset om at Biona hakkede tomater er mye bedre enn de andre og siden det tipset kommer fra en innfødt italiener må det jo være bra .Eller? Smak og meninger er selvsagt subjektive og ikke alltid representative for majoriteten av befolkningen, men da får jeg iallefall en pekepinn. Jeg ser at Biona scorer høyt i test mens Eldorado er vinneren. Da blir det å notere den og Biona til neste handletur slik at jeg etterhvert slipper å gruble så mye når jeg skal foreta et valg. Isssj og jeg som har kjøleskapet fullt av de som scoret lavest. Ja ja... MYE tomatsuppe fremover da Siden jeg er så lei av å brenne inne med dyrt investerte basisvarer som ofte er elendige vil jeg ha DITT tips. Hvilke vare griper du med den største selvfølgelighet og hvorfor? Endret 20. mai 2014 av Sanne__ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #2 Del Skrevet 20. mai 2014 Ica sine egne hakket tomater er faktisk ganske gode,og du får de også med ulike smakstilsettninger f.eks basilikum,hvitløk osv Anonymous poster hash: 0f8a1...173 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 20. mai 2014 #3 Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg sverger til Mutti eller de på pappkartong fra ica. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #4 Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg synes Eldorado sine er best. Vet ikke om maiskorn er noe du grubler på av basisvarer, men der også foretrekker jeg Eldorado foran Green Giant og Ica/rema-variantene. Anonymous poster hash: f8121...e14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 20. mai 2014 #5 Del Skrevet 20. mai 2014 Bor i utlandet, så kan ikke uttale meg om typiske merker som ICA, Eldorado, Eurospar osv. som man får i norske butikker, men pleier selv å kjøpe tomat på boks fra Mutti - finnes med plommetomater, cherrytomater, "vanlige" tomater, osv. Tomatpure er stort sett fra Oro eller Mutti. Ser også at du nevner andre basisvarer. Pasta i alle varianter kjøper jeg mer eller mindre konsekvent fra DeCecco. Men så er jeg så heldig at jeg har en butikk på hjørnet hvor jeg betaler fem euro for tre 500 grams pakninger DeCecco-pasta. Andre ting som melk, fløte, mel, smør osv. er merker som man ikke får kjøpt i Norge, så det har liten hensikt å nevne de. Hvis jeg kan få gi deg et godt råd - som har spart meg for mange bomkjøp: Les varefortegnelsen på det du kjøper. Hvis det er lite eller ingenting av det som egentlig skal være i f.eks. pesto verdure, og ofte i tillegg en masse andre greier, så la være å kjøpe varen så fremst du kan. I tillegg er det ganske mye som blir gunstigere hvis du velger å lage det selv i stedet for å kjøpe, så lenge du ikke regner inn tidsfaktoren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 20. mai 2014 #6 Del Skrevet 20. mai 2014 Av hakkede tomater kjøper jeg som oftest Mutti, men synes også de fra Rema 1000 er bra. Eldorado styrer jeg unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 21. mai 2014 #7 Del Skrevet 21. mai 2014 Av hakkede tomater kjøper jeg som oftest Mutti, men synes også de fra Rema 1000 er bra. Eldorado styrer jeg unna. Ja, de fra Rema på pappkartong er bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saraby Skrevet 21. mai 2014 #8 Del Skrevet 21. mai 2014 Jeg foretrekker også Mutti Som regel kan jeg bruke andre tomater også, men hvis jeg skal lage spaghetti bolognese så MÅ jeg ha Mutti. Blir ikke det samme med noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 22. mai 2014 #9 Del Skrevet 22. mai 2014 Måtte google hvilket merke jeg foretrekker for jeg husker bare hvordan flasken ser ut, men det var visst Mutti det også. Har alltid et par flasker stående i kjøleskapet. Ica sine egne pappkartonger er også gode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #10 Del Skrevet 22. mai 2014 Helios.Anonymous poster hash: 36cb2...424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blådiamant Skrevet 22. mai 2014 #11 Del Skrevet 22. mai 2014 Av hermetisk tomat synes jeg cherrytomatene fra mutti er de beste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 22. mai 2014 #12 Del Skrevet 22. mai 2014 Måtte google hvilket merke jeg foretrekker for jeg husker bare hvordan flasken ser ut, men det var visst Mutti det også. Har alltid et par flasker stående i kjøleskapet. Ica sine egne pappkartonger er også gode. Er det vanlige hakkede tomater de flaskene og? Har alltid tenkt at det er tomatjuice uten å undersøke det nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 22. mai 2014 #13 Del Skrevet 22. mai 2014 Akkurat nå er det Eldorado sine hermetiske tomater som befinner seg her i huset. Jeg synes de er gode, og jeg liker også ICA sine. Det er de to jeg pleier ha, helt avhengig av hvem av dem som er på tilbud. For meg er Mutti sine for lite smak i til å lage skikkelig god tomatsaus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #14 Del Skrevet 22. mai 2014 Mutti på hermetikk og sausen er bedre dagen etter! Altså etter man har kokt den og tilsatt div.Anonymous poster hash: 367e3...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 22. mai 2014 #15 Del Skrevet 22. mai 2014 Bor i utlandet, så kan ikke uttale meg om typiske merker som ICA, Eldorado, Eurospar osv. som man får i norske butikker, men pleier selv å kjøpe tomat på boks fra Mutti - finnes med plommetomater, cherrytomater, "vanlige" tomater, osv. Tomatpure er stort sett fra Oro eller Mutti. Ser også at du nevner andre basisvarer. Pasta i alle varianter kjøper jeg mer eller mindre konsekvent fra DeCecco. Men så er jeg så heldig at jeg har en butikk på hjørnet hvor jeg betaler fem euro for tre 500 grams pakninger DeCecco-pasta. Andre ting som melk, fløte, mel, smør osv. er merker som man ikke får kjøpt i Norge, så det har liten hensikt å nevne de. Hvis jeg kan få gi deg et godt råd - som har spart meg for mange bomkjøp: Les varefortegnelsen på det du kjøper. Hvis det er lite eller ingenting av det som egentlig skal være i f.eks. pesto verdure, og ofte i tillegg en masse andre greier, så la være å kjøpe varen så fremst du kan. I tillegg er det ganske mye som blir gunstigere hvis du velger å lage det selv i stedet for å kjøpe, så lenge du ikke regner inn tidsfaktoren. Av ren nysgjerrighet: Er DeCecco så mye bedre enn andre merker at det forsvarer en så høy pris? Jeg bor i Hellas og betaler ca. 50 cent for 500 gram greskprodusert spagettini på Lidl. Jeg synes den er helt utmerket. Også Barillo er en god del billigere her enn det du skriver. Ellers kjøper jeg nesten aldri hermetiske tomater lenger. Jeg bruker isteden friske tomater som jeg flår selv. Ulempen er at du skal få veldig billige tomater før det lønner seg (det fikk jeg i dag – godt modne tomater til 30 cent pr. kilo), og selv da spørs det om ikke ekstra bruk av strøm gjør det dyrere. Men jeg vil absolutt si det er bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 22. mai 2014 #16 Del Skrevet 22. mai 2014 Av ren nysgjerrighet: Er DeCecco så mye bedre enn andre merker at det forsvarer en så høy pris? Jeg bor i Hellas og betaler ca. 50 cent for 500 gram greskprodusert spagettini på Lidl. Jeg synes den er helt utmerket. Også Barillo er en god del billigere her enn det du skriver. Ellers kjøper jeg nesten aldri hermetiske tomater lenger. Jeg bruker isteden friske tomater som jeg flår selv. Ulempen er at du skal få veldig billige tomater før det lønner seg (det fikk jeg i dag – godt modne tomater til 30 cent pr. kilo), og selv da spørs det om ikke ekstra bruk av strøm gjør det dyrere. Men jeg vil absolutt si det er bedre. Hei! Ja, jeg synes DeCecco-pastaen smaker best av de i en høyere prisklasse (her i Tyskland ligger DeCecco og Barilla på samme prisnivå). Jeg har overkokt begge typer pasta et par ganger, og DeCecco-pastaen er fortsatt like fin etter tjue minutters koking sammenlignet med Barilla som mer eller mindre gikk i oppløsning. Det er såpass lenge siden jeg kjøpte "billig" pasta, typ Euroshopper e.l. at jeg kan ikke huske hvordan de smakte. Eneste jeg husker, er at de hadde en lei tendens til å klebe seg sammen, spesielt spaghettien. Har bare laget tomatsaus basert på ferske tomater en gang, men syntes ikke det smakte noe særlig jamfør hermetiske tomater. Men det kan vel også skyldes at jeg kjøpte tomater midt på vinteren, og ikke midt i sesongen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 22. mai 2014 #17 Del Skrevet 22. mai 2014 Er det vanlige hakkede tomater de flaskene og? Har alltid tenkt at det er tomatjuice uten å undersøke det nærmere. Ja, de med blå kort. Jeg har aldri sett noe annet jeg da, men google forteller meg at de har en med gul kork også, og den ser ut til å inneholde tomatpuré eller noe. Den jeg bruker heter polpa pezzi. Det er visst ''tomato pulp'' så ikke heeelt hakkede tomater, men jeg bruker den til å lage tomatsaus ihvertfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå