Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et ungt par på 20 og 26. Jeg kjenner jeg trenger litt seksualundervisning, vi har altså prøvd en stund nå men det er noen ting jeg lurer på.. Sædceller, når man har sex og han kommer inni deg. Så pleier jeg å ligge meg på rygg med en pute under rumpa, men det renner jo alltid noe ut.

Har det noe effekt da? Det jeg egentlig lurer på er hva som skjer når sæden kommer inni skjeden.

Og jeg lurer også på om noen har noen tips til å bli gravid. Vi har prøvd i snart 1 år. Beklager om det er litt rotete.

Anonymous poster hash: 9fa9a...c87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sædcellene er bare en liten del av det som kommer ut når han kommer. Sædcellene er som regel i milliontall, og noen renner ut igjen, noen er litt "retards" og svømmer i sirkel rundt sin egen hale, en god del er døde, og en gjeng friskuser peser på og svømmer gjennom ditt sekret mot livmoren din. Væsken som sædcellene kommer i fra mannen er både mat og miljø for sæden, og når de er inne i deg, så lever de i ditt miljø inntil en av dem møter et egg og resten av dem dør.

Om man spretter rett opp etter sex og tørker seg febrilsk med et håndkle så har det (om mannen er frisk) kommet nok sæd inn i deg til å befrukte et eventuelt egg som er klart. Så det med pute og ligge oppned osv, det mener de fleste er noe tull. Men jeg vet jeg tenkte mye på dette selv, og i perioder så passet jeg på å alltid ligge i ti-femten minutt før jeg gikk på do og gjorde meg ren. Bare for min egen del, at jeg hadde gjort "alt" for å hjelpe til.

Anonymous poster hash: 5a2f9...7f6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller for å si det litt enkelt: Han kommer i deg og leverer et halvt shotteglass med sæd og sats inne i deg. Det eneste du trenger er en enkelt celle. Cellene svømmer ut av hans sats og inn i ditt sekret. Du trenger ikke lengre hans sats som er tom for celler, så den renner ut igjen.

...dette er veldig forenklet, for mange celler blir faktisk med ut igjen, men dette er de treige du ikke trenger. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Eller for å si det litt enkelt: Han kommer i deg og leverer et halvt shotteglass med sæd og sats inne i deg. Det eneste du trenger er en enkelt celle. Cellene svømmer ut av hans sats og inn i ditt sekret. Du trenger ikke lengre hans sats som er tom for celler, så den renner ut igjen.

...dette er veldig forenklet, for mange celler blir faktisk med ut igjen, men dette er de treige du ikke trenger. :fnise:

Okey. Tusen takk for utrolig bra svar! :biggrin:

AnonymBruker
Skrevet

Takk! :laugh:

Men det er en ting til jeg lurer på, jeg har ikke helt ordene. Men i begynnelsen av videoen så snakker han om at "det bare er "åpent" når man har eggløsning", vil det si at det er null sjangs for å bli gravid ellers?

AnonymBruker
Skrevet

Men det er en ting til jeg lurer på, jeg har ikke helt ordene. Men i begynnelsen av videoen så snakker han om at "det bare er "åpent" når man har eggløsning", vil det si at det er null sjangs for å bli gravid ellers?

Du kan kun bli gravid ved eggløsning ja. De fleste har eggløsning til faste tider hver måned, omtrent midt mellom menstrusjonene sine. Det varierer litt fra kvinne til kvinne (og i blant fra måned til måned). Men eggløsning kan også i enkelte tilfeller skje spontant på andre tider av syklusen. Dette er mer sjeldent.

Sæd kan leve inne i en kvinne i så lenge som 5 døgn. De fleste sædcellene dør etter 2 dager, så det tryggeste er å ha sex annenhver dag om man skal bli gravid. Men det at sæd kan overleve så lenge + en liten risiko for spontan eggløsning, er grunnen til at det er lett å bli uplanlagt gravid, og at det IKKE finnes "trygge" tider av måneden.

Egget som slippes lever i ca 1 døgn. Sæden bruker i snitt nesten 7 timer på å komme seg på plass i egglederen, hvor den møter egget. Befruktningen skjer i egglederen og egget og sædcellen starter celledeling på vei ned til livmoren hvor egget vil feste seg. Denne turen tar gjerne 4-5 dager. Først når egget har festet seg begynner kroppen å danne hormoner som etter flere dager der igjen kan slå ut på en positiv graviditetstest.

Pga at eggløsningen er over så fort, så er det et lite vindu å bli gravid på. De fleste fertilitetseksperter sier at det tryggeste er at sæden venter på egget, ikke omvendt, og råder derfor til sex hver 2-3 dag gjennom hele måneden for å være sikret at det alltid ligger sædceller på lur og venter på at egget slippes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kun bli gravid ved eggløsning ja. De fleste har eggløsning til faste tider hver måned, omtrent midt mellom menstrusjonene sine. Det varierer litt fra kvinne til kvinne (og i blant fra måned til måned). Men eggløsning kan også i enkelte tilfeller skje spontant på andre tider av syklusen. Dette er mer sjeldent.

Sæd kan leve inne i en kvinne i så lenge som 5 døgn. De fleste sædcellene dør etter 2 dager, så det tryggeste er å ha sex annenhver dag om man skal bli gravid. Men det at sæd kan overleve så lenge + en liten risiko for spontan eggløsning, er grunnen til at det er lett å bli uplanlagt gravid, og at det IKKE finnes "trygge" tider av måneden.

Egget som slippes lever i ca 1 døgn. Sæden bruker i snitt nesten 7 timer på å komme seg på plass i egglederen, hvor den møter egget. Befruktningen skjer i egglederen og egget og sædcellen starter celledeling på vei ned til livmoren hvor egget vil feste seg. Denne turen tar gjerne 4-5 dager. Først når egget har festet seg begynner kroppen å danne hormoner som etter flere dager der igjen kan slå ut på en positiv graviditetstest.

Pga at eggløsningen er over så fort, så er det et lite vindu å bli gravid på. De fleste fertilitetseksperter sier at det tryggeste er at sæden venter på egget, ikke omvendt, og råder derfor til sex hver 2-3 dag gjennom hele måneden for å være sikret at det alltid ligger sædceller på lur og venter på at egget slippes.

Da vet jeg mye mer, takk :)

Jeg har regelmessig menstruasjon men jeg sliter med å finne ut når jeg har eggløsning. Jeg har ikke merket den på en del mnd, det gjør meg litt frustrert. Er det slik at enkelte ikke får eggløsning?

AnonymBruker
Skrevet

Da vet jeg mye mer, takk :)

Jeg har regelmessig menstruasjon men jeg sliter med å finne ut når jeg har eggløsning. Jeg har ikke merket den på en del mnd, det gjør meg litt frustrert. Er det slik at enkelte ikke får eggløsning?

Det er mer vanlig å IKKE merke eggløsning enn å merke den sånn helt fysisk. Ofte er det fordi man ikke vet hva man kjenner etter, eller fordi kroppen er vant til å kjenne dette hver måned.

Det er to måter å teste etter eggløsning på hjemme, det er ved hjelp av eggløsningstester eller ved hjelp av å ta temperaturen. Det letteste er eggløsningstester. Fås kjøpt billige strimmeltester på nett, mot endel dyrere tester på apoteket. Anbefaler billige strimmeltester, for i starten vil du teste mange dager for å forsøke å finne eggløsningen.

Disse testene slår ut positivt når hormonnivået i kroppen sier at kroppen er klar til å slippe et egg. Det vil si en positiv test betyr "Egget slippes trolig en gang det neste døgnet, og lever deretter i 24 timer, du bør ha sex nå!". Testen kan gjerne være negativ dagen etter, og da har eggløsningen funnet sted.

Å måle temperatur er en litt mer komplisert greie å forklare, du kan søke litt på "body basal temperature" feks om det er interessant. Det bygges opp under at kroppstempen stiger i snitt med 0.3 grader celsius etter eggløsningen. Temping viser deg at eggløsningen HAR VÆRT og da er det gjerne for sent å ha sex den måneden.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mer vanlig å IKKE merke eggløsning enn å merke den sånn helt fysisk. Ofte er det fordi man ikke vet hva man kjenner etter, eller fordi kroppen er vant til å kjenne dette hver måned.

Det er to måter å teste etter eggløsning på hjemme, det er ved hjelp av eggløsningstester eller ved hjelp av å ta temperaturen. Det letteste er eggløsningstester. Fås kjøpt billige strimmeltester på nett, mot endel dyrere tester på apoteket. Anbefaler billige strimmeltester, for i starten vil du teste mange dager for å forsøke å finne eggløsningen.

Disse testene slår ut positivt når hormonnivået i kroppen sier at kroppen er klar til å slippe et egg. Det vil si en positiv test betyr "Egget slippes trolig en gang det neste døgnet, og lever deretter i 24 timer, du bør ha sex nå!". Testen kan gjerne være negativ dagen etter, og da har eggløsningen funnet sted.

Å måle temperatur er en litt mer komplisert greie å forklare, du kan søke litt på "body basal temperature" feks om det er interessant. Det bygges opp under at kroppstempen stiger i snitt med 0.3 grader celsius etter eggløsningen. Temping viser deg at eggløsningen HAR VÆRT og da er det gjerne for sent å ha sex den måneden.

Jeg har tenkt på eggløsningstester før men aldri gjort noe med det, men jeg skal ta å kjøpe noen på nett nå.

Tusen takk for hjelpen :biggrin:

AnonymBruker
Skrevet

Men PS: jeg vil tro du har eggløsning. Eggløsningsvikt medfører ofte litt kluss med sykluslengden, så om syklusene dine er regelmessige, så er sjansen størst for at du har eggløsning enn at du ikke har det. :) Det er også veldig normalt at to friske og fruktbare mennesker må "jobbe" i ett år eller mer for å unnfange. Hver måned har to friske og fruktbare mennesker ca 20% sjanse til å lage baby om de har sex på rett tidspunkt.. Så det er et lotteri!

Om du er prøver lenge og sliter med å unnfange, så kan lege/gynekolog måle hormonnivåene dine ut fra blodprøver flere ganger i syklusen din for å se om du har eggløsning eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på eggløsningstester før men aldri gjort noe med det, men jeg skal ta å kjøpe noen på nett nå.

Tusen takk for hjelpen :biggrin:

No problem! Det er en jungel av informasjon der ute, og jeg var 28 år når jeg startet prøving og plutselig lærte en god del om befruktning... Man vet jo at sex fører til risiko for å lage barn og at det trengs sperm fra mannen og egg fra damen, men det er de færreste som går rundt og kan "alt", men mindre de har interessen for det.

Da er det godt det finnes forum hvor man kan mase. Lærte mye her selv, jeg.

AnonymBruker
Skrevet

No problem! Det er en jungel av informasjon der ute, og jeg var 28 år når jeg startet prøving og plutselig lærte en god del om befruktning... Man vet jo at sex fører til risiko for å lage barn og at det trengs sperm fra mannen og egg fra damen, men det er de færreste som går rundt og kan "alt", men mindre de har interessen for det.

Da er det godt det finnes forum hvor man kan mase. Lærte mye her selv, jeg.

Ja jeg føler meg 14 år igjen når jeg spør sånn som dette her. Men helt ærlig så har jeg egentlig ikke kunnet så mye om dette her før. Så det er super kjekt å kunne spørre her og faktisk få ordentlige og utfyllende svar. Nå fikk jeg faktisk svar på alt jeg lurte på og mer enn det uten å måtte oppsøke fagfolk. :biggrin:

Skrevet

Dette med pute under rumpa etter samleie hjemme, har ingenting for seg. En av våre leger som hjalp oss med å lykkes, hadde forsket en del på dette. Det er kun ved direkte inseminering med vasket og klargjort sæd at sjansene for å bli gravide øker dersom man ligger 10-15 med rumpa opp etter insemineringen. Hjemme er veien inn til livmoren så lang, at de som skal inn der finner veien inn uansett om man ligger med rumpa opp eller ei.

Gjest lillelarve
Skrevet

Man kan bli gravid ellers og, men sjansen er vel mye større når man har eggløsning? Er det ikke det?

AnonymBruker
Skrevet

Man kan bli gravid ellers og, men sjansen er vel mye større når man har eggløsning? Er det ikke det?

Man er ikke fruktbar uten eggløsning. Så nei, men man kan da ha sjanser for å blir gravid hvis man har sex noen dager før og etter eggløsning.

Anonymous poster hash: bdabb...a4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...