MiniMjau Skrevet 15. juni 2004 #1 Skrevet 15. juni 2004 Hei! en venninne(ikke av de aller aller nærmeste) av meg rømmer utenlands og gifter seg (på noen dagers varsel). Litt "dårlig gjort" hvis dere skjønner meg. Tror de bare skal ha med seg forloverne utenlands. De skal ha fest til høsten her i Norge og da må alle betale for seg(mat, drikke, reise til stedet de skal feire). Hva synes dere som ivrig diskuterer bryllup om dette? Vi er invitert til festen. Hvor mye skal en legge i gave, når en likevel kommer til å bruke mye penger på reise og mat/drikke? *DILEMMA* :o
Arkana Skrevet 15. juni 2004 #2 Skrevet 15. juni 2004 For det første synes jeg ikke det er dårlig gjort å stikke av og gifte seg. Et bryllup er for bruden og brudgommen, ikke for å gjøre venner og familie fornøyde. Når det er sagt synes jeg man skal gi etter evne og lyst, alle trenger jo ikke gi nøyaktig det samme. Reisekostnader og egen økonomi spiller jo inn.
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #3 Skrevet 15. juni 2004 Hva er dårlig gjort med å reise til utlandet å gifte seg?? Det skal vi.. Vi har også planer om å invitere venner til en uformell fest noen uker senere.. Der spanderer vi mat og drikke for å ferie og for å inkluderer våre venner.. Forventer slett ingen gaver! Vi gjør bryllupet vårt slik vi ønsker det innen de praktiske og økonmiske rammen vi har å forholde oss til. Kan ikke skjønne at noen har "rett" til å bli det minste fornærmet av dette valget.
puffthemagic Skrevet 15. juni 2004 #4 Skrevet 15. juni 2004 Litt "dårlig gjort" hvis dere skjønner meg. Øh.. nei!
MiniMjau Skrevet 15. juni 2004 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2004 Nei, altså greitt at jeg går glipp av selve kirkesermonien, men at de så inviterer oss på fest og ber oss betale for både middag og drikke....er jo litt ille. De har jo faktisk FLUST av penger. Begge tjener opp mot 800 000 i året.
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #6 Skrevet 15. juni 2004 At det legger opp til en fest der gjestene betaler synes jeg heller ingenting om! Du kan enten velge å se det som du betaler dette i stedet for en gave, eller du kan velge å la være å gå.
majan Skrevet 15. juni 2004 #7 Skrevet 15. juni 2004 jeg ville ALDRI stukket av og giftet meg i utlandet med kun forloverene tilstede. Jeg vil ha alle jeg er glad i rundt meg på den dagen jeg skal gifte meg, og hvis vi ha hadde gjort det veit jeg at mange av familie og venner hadde blitt kjempe skuffet. Det er jo en høytidelig sermoni og dag da.
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #8 Skrevet 15. juni 2004 jeg ville ALDRI stukket av og giftet meg i utlandet med kun forloverene tilstede. Jeg vil ha alle jeg er glad i rundt meg på den dagen jeg skal gifte meg' date='.[/quote'] Det er ditt valg.. Andre gjør andre valg. Sikker på det? Ingen i vår familie som har uttrykt noen skuffelse (foreldre og søsken får være med). Har egentlig noen rett til å forvente å bli invitert på en fest? For oss var det aldri et alternativ å arransjere et stort bryllup. Vi valgte en enkel sermoni i stedet for å bare ordne papirarbeidet på rådhuset. Alle som kjenner oss vet at dette er "maks"-versjonen av "bryllup" for oss.. og forstår derfor at de ikke har noe å være "skuffet" over For mange er det det.. Men andre velger andre løsninger.
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #9 Skrevet 15. juni 2004 Ethvert brudepar kan velge akkurat hva de vil for SIN store dag. Familie kan selvfølgelig bli skuffa over hva brudeparet velger, men å snakke om at noe er dårlig gjort synes jeg ikke går an. Vennefesten blir sikkert hyggelig, og du legger akkurat så mye i presangen som du selv har lyst til.
Piarina Skrevet 15. juni 2004 #10 Skrevet 15. juni 2004 Vi forlovet oss i Las Vegas, og da vi var der pratet vi halvseriøst om at det hadde vært litt rock'n roll å faktisk gifte seg der også. Men vi gjorde aldri det, og da vi kom hjem og fortalte om de tankene fikk vi MYE tilbakemelding på at det var godt vi ikke gjorde det. "Alle" mine venner sa "jeg skal søren meg se deg i hvit kjole, ikke prøv på noe annet..." og det syns jeg bare var koselig. Jeg ble jo ikke sur da for at de ga uttrykk for at de forventet et bryllup og ville bli invitert. At de vil dele vår store dag med oss er jo supert! Og hadde feks min eneste bror, som jeg har et nært forhold til, bare stukket av for å gifte seg så hadde jeg jo blitt litt snurt. Det å gifte seg er jo å fortelle hele verden at man har valgt å satse på hverandre. Men jeg må jo innrømme at det midt i all planleggingsstresset til tider har vært fristende å bare reise langt avgårde til en sydhavsøy...
ragsan Skrevet 15. juni 2004 #11 Skrevet 15. juni 2004 Angående gave er det en slags tradisjon for at man skal "minst" gi en gave tilsvarende det brudeparet bruker på en for middag/drikke osv. Siden de ikke bruker noe på deg burde du altså fått gave... Ok, kanskje ikke, men det bør i hvert fall være helt greit å la være å gi gave eller gi noe symbolsk (noe som viser at du setter pris på dem, men ikke koster noe særlig). Det blir jo egentlig som med bursdagsfeiring: Når jeg inviterer til selskap hjemme med servering "forventer" jeg å få gave - når jeg spør folk om de vil være med på byen for å feire venter jeg ikke gave annet enn fra dem jeg utveksler gaver med uansett (uavhengig av fest).
Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2004 #12 Skrevet 15. juni 2004 Jeg er helt enig med Arkana, Blåveis, Puffthemagic og Ingeline. Synes ikke det er dårlig gjort nei! Det er deres "store dag", de må få gjøre som de vil. Kan de være at brudeparet kanskje ikke ønsker fest, og at det er familien som arrangerer, og dermed må gjestene trå til med penger til mat selv?? Jeg har dessverre ikke vært i samme situasjon, få av mine venner er gifte, og de fleste foretrekker tradisjons-bryllup. Men jeg tror nok jeg hadde kjøpt en liten gave uansett om jeg måtte betale for maten.... Clea
Piarina Skrevet 15. juni 2004 #13 Skrevet 15. juni 2004 Jeg er igrunnen enig med ragsan angående gave. Og hvis de har så utrolig god råd så syns jeg det er litt smålig å invitere til spleisefest når det kommer til bryllupsfeiringen deres. Minner meg om min venninne med over en million i året i inntekt som tar opp om du husker den 5'ern du skylder henne for drosjen for 3 uker siden... :-?
Arkana Skrevet 15. juni 2004 #14 Skrevet 15. juni 2004 Hva er dårlig gjort med å reise til utlandet å gifte seg?? Det skal vi.. Det har vi også tenkt. Si meg, (og håper jeg ikke ødelegger tråden for mye), hvordan har dere tenkt å gjøre det? Dere kommer nok til å gifte dere før oss uansett så dere har kanskje planene klare?
Gjest MrsL Skrevet 15. juni 2004 #15 Skrevet 15. juni 2004 At de reiser til utlandet og gifter seg er helt ok............kunne nesten tenkt meg å gjøre det samme, men at de inviterer til bryllupsfest og ber gjestene betale hele graie det synes jeg ikke noe om. Så har du lang reisevei som koster litt og i tillegg skal betale maten din, så ville jeg kanskje gitt blomster......
Frk. Lykkelig Skrevet 16. juni 2004 #16 Skrevet 16. juni 2004 Hadde en samtale med min søster om dette i går. Hun fortalte at om hun skulle giftet seg i dag ville hun ha gjort det helt annerledes. Vi glemmer oppi alt dette at dette først og fremst er vår dag. Vi sliter med forberedelser, få pengene til å strekke til og gjør alt som står i vår makt for at gjestene skal få komme i et minneverdig bryllup og kose seg. Personlig er jeg veldig sliten av alle forberedelser og bekymringer rundt bryllupet. Gleder meg selvsagt til den store dagen, men tror aldri jeg ville gjort dette igjen. Nå er dette første gang jeg gifter meg, og vi ville ha et ordentlig bryllup med familie og venner rundt oss. Men gud så behagelig det hadde vært og bare reist til utlandet og giftet seg, hatt bryllupsreise på samme tid og bare tenkt på oss selv. Kunne tatt en heftig og minneverdig reise for de pengene dette brylllupet koster oss. Og vi har ikke råd til bryllupsreise før eventuelt mot høsten. Vel, det er bare mine tanker.
Arkana Skrevet 16. juni 2004 #17 Skrevet 16. juni 2004 Frk. Lykkelig: Jeg tror det du sier er veldig sant. Man bør kjenne godt etter og finne ut hva akkurat DU ønsker av bryllupet ditt og bare glemme alt som heter familie, venner og forventninger. I ettertid vil man sette mer pris på om man fulgte hjertet sitt enn om man gjorde det som ble forventet.
zmurfette Skrevet 16. juni 2004 #18 Skrevet 16. juni 2004 Jeg ville sikkert ha kjøpt en liten, symbolsk gave selv om jeg måtte betale for mat og drikke. Men i mitt stille sinn hadde jeg nok synes det var noe merkelig å måtte betale mat og drikke på en bryllupsfest. Og stemplet brudeparet som gjerrige for all fremtid.
*marte* Skrevet 16. juni 2004 #19 Skrevet 16. juni 2004 Nå er dette første gang jeg gifter meg, og vi ville ha et ordentlig bryllup med familie og venner rundt oss. Men gud så behagelig det hadde vært og bare reist til utlandet og giftet seg, hatt bryllupsreise på samme tid og bare tenkt på oss selv. Kunne tatt en heftig og minneverdig reise for de pengene dette brylllupet koster oss. Og vi har ikke råd til bryllupsreise før eventuelt mot høsten. Er så enig! Begynner å bli lovelig sent nå, men hadde nok tenkt på det en gang til hvis vi skulle starte planleggingen igjen.
blåveis Skrevet 16. juni 2004 #20 Skrevet 16. juni 2004 Si meg' date=' (og håper jeg ikke ødelegger tråden for mye), hvordan har dere tenkt å gjøre det? Dere kommer nok til å gifte dere før oss uansett så dere har kanskje planene klare?[/color'] Vi skal gifte oss i en europeisk storby, jeg har valgt å ikke si hvilken her inne. Datoen er 11.11.2004 og de fleste planene er klare (vi har bestilt flybilletter, bord på restaurant osv) Gler meg til å høre mer om ditt bryllup også. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå