AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Her er min vanlige kostholds-plan, det jeg som regel spiser hver dag (men ikke alltid): Frokost: 2 grove knekkebrød med kalkunpålegg og egg (muligens et eple også om jeg har tid) Lunsj: En banan, kanskje et knekkebrød med noe pålegg eller en go' morgen yoghurt fordi de ikke har noe sunnere i kantina Mellommåltid: 1-2 grove knekkebrød med ost/skinke/egg, eller noe annet, som en frukt (eple eller banan) Middag: Enten wok med kylling, grønnsaker og litt nudler eller 2 grove brødskriver med pålegg eller en porsjon havregrøt eeeller 2 knekkebrød med pålegg. Kommer helt an på (Mellommåltid: Et eple/et knekkebrød med kalkunpålegg/ost/annet) Kommer an på om jeg føler for å spise enda et mellommåltid Kvelds: Vanligvis noe ala det samme. En frukt, et knekkebrød med kokt egg, en brødskrive med kokt egg, etc. + Jeg drikker en del lett melk, appelsinjuice og te. Og så drikker jeg mye vann! Det blir omtrent bare det samme hver dag, og så liker ikke samboeren min sunn mat, så jeg kan ikke bare handle inn det jeg liker. Men sett bort i fra det; hva bør jeg endre på? Hva bør jeg spise mer/mindre av? Spiser jeg for lite/for mye? Jeg vil gjerne se resultater, og jeg er sikker på at det er noe med kostholdet for forhindrer meg. Jeg trener godt og ofte. Jeg trener 4 ganger i uka, både styrke og kondisjon, men i det siste har magen min blitt mer deigete og jeg har sluttet å se forandring. Tror det er kostholdet. Trenger hjelp! Bare pirk i vei! Anonymous poster hash: a1f3b...4f2
Pringle Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Jeg ville ha byttet ut noen av knekkebrødene med grønnsaker, lettmelk med helmelk, og isteden kuttet ned på juicen. Middagen bør være mer variert, bytt mellom forskjellige typer kjøtt og fisk, grønnsaker, poteter, ris, pasta. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 Synes kostholdet ditt virker veldig kjedelig. Du spiser utrolig mye knekkebrød. Hva med å bytte ut noe av det med smoothies, omelett, wraps osv? Det er viktig med proteiner når du skal ned i vekt. Nå vet jeg ikke hva du mener med "Drikker en del lett melk, juice og te". Hvor mye er en del? Juice inneholder mye sukker, og er like ille som brus om man skal sammenligne. Hvorfor spiser du så merkelig middag? Du spiser wok ja, men det er vel ikke hver dag? Vil ikke si at havregrøt eller brødskiver er ordentlig middag. Middagen din bør inneholde grønnsaker og kjøtt/fisk. Anonymous poster hash: d41b2...df6 2
Aliqua Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 Enig med brukeren over, lite variert kost dette her. Mye knekkebrød, hadde det vært meg hadde jeg blitt utrolig lei av å spise knekkebrød til hvert måltid. Prøv å varier kosten mer. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #5 Skrevet 19. mai 2014 Jeg ville ha byttet ut noen av knekkebrødene med grønnsaker, lettmelk med helmelk, og isteden kuttet ned på juicen. Middagen bør være mer variert, bytt mellom forskjellige typer kjøtt og fisk, grønnsaker, poteter, ris, pasta. Jeg spiser også mye knekkebrød og for lite kjøtt, fisk og grønnsaker. Hva kan skje pga dette? Feilærnæring? Mangelsykdommer? Anonymous poster hash: ddf22...23d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #6 Skrevet 19. mai 2014 Jeg ville ha byttet ut noen av knekkebrødene med grønnsaker, lettmelk med helmelk, og isteden kuttet ned på juicen. Middagen bør være mer variert, bytt mellom forskjellige typer kjøtt og fisk, grønnsaker, poteter, ris, pasta. Ok! Hvorfor helmelk? Jeg bare lurer. Det inneholder vel mer fløte, gjør det ikke? Takk for svar! Anonymous poster hash: a1f3b...4f2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #7 Skrevet 19. mai 2014 Synes kostholdet ditt virker veldig kjedelig. Du spiser utrolig mye knekkebrød. Hva med å bytte ut noe av det med smoothies, omelett, wraps osv? Det er viktig med proteiner når du skal ned i vekt. Nå vet jeg ikke hva du mener med "Drikker en del lett melk, juice og te". Hvor mye er en del? Juice inneholder mye sukker, og er like ille som brus om man skal sammenligne. Hvorfor spiser du så merkelig middag? Du spiser wok ja, men det er vel ikke hver dag? Vil ikke si at havregrøt eller brødskiver er ordentlig middag. Middagen din bør inneholde grønnsaker og kjøtt/fisk. Anonymous poster hash: d41b2...df6 Jeg har utrolig kjedelig kosthold. Begynner å bli veldig lei :/ Elsker knekkebrød og har hatt lite inspirasjon til ny mat. Derfor er jeg her, hehe! Drikker smoothies i blant, men det er ikke alltid jeg orker å lage. Men på kveldstid har jeg jo god tid til en smoothie! Drikker ikke mye melk/juice om dagen. Mest vann; går egentlig bare i vann. Men har dager der jeg drikker 2 store glass appelsinjuice fordi det er så godt (drikker biola sin), mens en annen dag har jeg dilla på melk. Men blir ikke mer enn 1 stort glass melk. Spiser mye egg, så proteiner får jeg jo, men jeg bør vel kanskje få i meg mer! Spiser ikke wok hver dag. Vi sliter med økonomien, så vi har ikke råd til noe fancy middag. Derfor går det i vanlig kald-mat eller noe helt enkelt. Også har det mest med dårlig inspirasjon da. Hva kan jeg ha til fisk f.eks? Noe som tar kort tid? Takk for tips! Anonymous poster hash: a1f3b...4f2
Aliqua Skrevet 19. mai 2014 #8 Skrevet 19. mai 2014 Viktig at du spiser både kjøtt og fisk Det er vel anbefalt å ha 2 fiskemiddager i uka. Her går det i laks og ris, purredampet laks med potetstappe, ovnsbakt torsk med poteter eller kokt tosk. Veldig godt og lett å lage
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #9 Skrevet 19. mai 2014 Viktig at du spiser både kjøtt og fisk Det er vel anbefalt å ha 2 fiskemiddager i uka. Her går det i laks og ris, purredampet laks med potetstappe, ovnsbakt torsk med poteter eller kokt tosk. Veldig godt og lett å lage Okei! Ja det er vel det... Fisk som ørret og laks er jo rimelig, men diverse kjøtt får vi ikke kjøpt så ofte fordi vi må handle veldig billig. Men skal bli flinkere å prioritere middager! Jeg har satt opp et kostholdsplan jeg tror kunne vært mye bedre. Men jeg trenger dere til å dømme det da Frokost: En banan, et knekkebrød med kokt egg og kalkunpålegg + agurkskiver Lunsj: En skål cottage cheese med jordbær og bananskiver + litt lett jordbærsyltetøy (hater cottage cheese; må ha noe i som smaker godt) Mellommåltid: Et glass smoothie med frosne jordbær/bringebær/blåbær, en banan, en liten 0 % yoghurt og biola appelsinjuice Middag: Ørret-omelett av to egg og en ørret-filet (Fungerer det bra som middag da? Det er godt i alle fall) Mellommåltid: Et eple/en banan om jeg har trent Kvelds: Havregrøt og en halv banan Høres det bra ut? For mye/for lite mat? Variert nok tror dere? Anonymous poster hash: a1f3b...4f2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #10 Skrevet 19. mai 2014 Jeg har utrolig kjedelig kosthold. Begynner å bli veldig lei :/ Elsker knekkebrød og har hatt lite inspirasjon til ny mat. Derfor er jeg her, hehe! Drikker smoothies i blant, men det er ikke alltid jeg orker å lage. Men på kveldstid har jeg jo god tid til en smoothie! Drikker ikke mye melk/juice om dagen. Mest vann; går egentlig bare i vann. Men har dager der jeg drikker 2 store glass appelsinjuice fordi det er så godt (drikker biola sin), mens en annen dag har jeg dilla på melk. Men blir ikke mer enn 1 stort glass melk. Spiser mye egg, så proteiner får jeg jo, men jeg bør vel kanskje få i meg mer! Spiser ikke wok hver dag. Vi sliter med økonomien, så vi har ikke råd til noe fancy middag. Derfor går det i vanlig kald-mat eller noe helt enkelt. Også har det mest med dårlig inspirasjon da. Hva kan jeg ha til fisk f.eks? Noe som tar kort tid? Takk for tips! Anonymous poster hash: a1f3b...4f2 Tips til rimelig mat: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=830082&page=1 Anonymous poster hash: ddf22...23d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #11 Skrevet 19. mai 2014 Må legge til at jeg kun spiser agurk og gulrøtter som grønnsaker til vanlige måltid som frokost og lunsj. Går mest i frukt hos meg. ts Anonymous poster hash: a1f3b...4f2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #12 Skrevet 19. mai 2014 Tips til rimelig mat: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=830082&page=1 Anonymous poster hash: ddf22...23d Ahh! Takk Nå blir det skriving av handleliste! Anonymous poster hash: a1f3b...4f2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #13 Skrevet 19. mai 2014 Okei! Ja det er vel det... Fisk som ørret og laks er jo rimelig, men diverse kjøtt får vi ikke kjøpt så ofte fordi vi må handle veldig billig. Men skal bli flinkere å prioritere middager! Jeg har satt opp et kostholdsplan jeg tror kunne vært mye bedre. Men jeg trenger dere til å dømme det da Frokost: En banan, et knekkebrød med kokt egg og kalkunpålegg + agurkskiver Lunsj: En skål cottage cheese med jordbær og bananskiver + litt lett jordbærsyltetøy (hater cottage cheese; må ha noe i som smaker godt) Mellommåltid: Et glass smoothie med frosne jordbær/bringebær/blåbær, en banan, en liten 0 % yoghurt og biola appelsinjuice Middag: Ørret-omelett av to egg og en ørret-filet (Fungerer det bra som middag da? Det er godt i alle fall) Mellommåltid: Et eple/en banan om jeg har trent Kvelds: Havregrøt og en halv banan Høres det bra ut? For mye/for lite mat? Variert nok tror dere? Anonymous poster hash: a1f3b...4f2 Synes det ser bra ut. Du kan jo bytte ut cottage cheese med mager kesam om du ikke liker klumpene. Kesam inneholder mye protein, og smaker godt med jordbærsyltetøy feks. Anonymous poster hash: d41b2...df6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #14 Skrevet 19. mai 2014 Synes det ser bra ut. Du kan jo bytte ut cottage cheese med mager kesam om du ikke liker klumpene. Kesam inneholder mye protein, og smaker godt med jordbærsyltetøy feks. Anonymous poster hash: d41b2...df6 Btw, er tilbud på Meny. 16.90 for kesam fra og med onsdag av. Anonymous poster hash: d41b2...df6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #15 Skrevet 19. mai 2014 Synes det ser bra ut. Du kan jo bytte ut cottage cheese med mager kesam om du ikke liker klumpene. Kesam inneholder mye protein, og smaker godt med jordbærsyltetøy feks. Anonymous poster hash: d41b2...df6 Btw, er tilbud på Meny. 16.90 for kesam fra og med onsdag av. Anonymous poster hash: d41b2...df6 Kesam it is! Tusen hjertelig! Jeg trenger virkelig endring i kostholdet. Tror dere det er det som gjør at jeg ikke ser framgang lengre? Treninga varierer jeg veldig, så det kan jo ikke ligge der. Blir sikkert for mye av den samme maten og for lite av andre næringsstoffer, osv. regner jeg med... Anonymous poster hash: a1f3b...4f2
pinar Skrevet 20. mai 2014 #16 Skrevet 20. mai 2014 Jeg vil tilsatt mer grønnsaker, og da kan du f.eks bruke kesam som dip. Holiday dip er lett å lage selv om du har basis krydder. Salat til omeletten? Kanskje du kan spise litt nøtter sammen cc eller havregrøt? Valnøtter er kjempe godt sammen med cc, grønne eplebiter og litt kanel. Tar du ut noen frosne bær og lar det tine blir det som syltetøy, men ikke tilsatt sukker eller noe annet. Hva med å variere frukten litt slik at du får i deg mer c-vitaminer? Det må tilføres kroppen daglig.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #17 Skrevet 21. mai 2014 Spis nøtter, belgvekster, mer varierte middager, flere typer grønnsaker osv. Sunt kosthold trenger ikke være kjedelig, du bør lage mat fra bunnen av og inkludere langt flere retter og matvarer (f.eks. brokkoli, blomkål, sopp og aubergine). Anonymous poster hash: 5d790...f0e
woy Skrevet 21. mai 2014 #18 Skrevet 21. mai 2014 Her er min vanlige kostholds-plan, det jeg som regel spiser hver dag (men ikke alltid): Frokost: 2 grove knekkebrød med kalkunpålegg og egg (muligens et eple også om jeg har tid) Lunsj: En banan, kanskje et knekkebrød med noe pålegg eller en go' morgen yoghurt fordi de ikke har noe sunnere i kantina Mellommåltid: 1-2 grove knekkebrød med ost/skinke/egg, eller noe annet, som en frukt (eple eller banan) Middag: Enten wok med kylling, grønnsaker og litt nudler eller 2 grove brødskriver med pålegg eller en porsjon havregrøt eeeller 2 knekkebrød med pålegg. Kommer helt an på (Mellommåltid: Et eple/et knekkebrød med kalkunpålegg/ost/annet) Kommer an på om jeg føler for å spise enda et mellommåltid Kvelds: Vanligvis noe ala det samme. En frukt, et knekkebrød med kokt egg, en brødskrive med kokt egg, etc. + Jeg drikker en del lett melk, appelsinjuice og te. Og så drikker jeg mye vann! Det blir omtrent bare det samme hver dag, og så liker ikke samboeren min sunn mat, så jeg kan ikke bare handle inn det jeg liker. Men sett bort i fra det; hva bør jeg endre på? Hva bør jeg spise mer/mindre av? Spiser jeg for lite/for mye? Jeg vil gjerne se resultater, og jeg er sikker på at det er noe med kostholdet for forhindrer meg. Jeg trener godt og ofte. Jeg trener 4 ganger i uka, både styrke og kondisjon, men i det siste har magen min blitt mer deigete og jeg har sluttet å se forandring. Tror det er kostholdet. Trenger hjelp! Bare pirk i vei! Anonymous poster hash: a1f3b...4f2 1. Grovt er bullshit. Korn er ikke i utgangspunktet bra næring, basta. Dette var noe egypterne begynte med, som kriselager, vel og merke. Kutt ut alt korn, spesielt om du har gass, sure oppstøt, fisisng, hudproblemer. 2. Frukt er full av sukker - de er avlet slik. Spis heller grønnsaker. De har lik næringsverdi og mindre sukker. Du bør satse på å få alle karbs gjennom grønnsaker. 3. Go morgen youghurt har som regel mye korn i seg. Velg heller nøttevariant. Bedre: velg heller surmelk så unngår du sukkeret (btw sukker er nødvendig, men få det gjennom grønnsaker istedet). 4. Kutt ut wokking: å steke mat øker sjansen for visse typer kreft med over 400 %. Det var nylig en studie som viste at å marinere grillmaten i mørkt øl reduserte sjansen med 200 %, men det er best å unngå steking. 5. Unngå oljer: de er svært ustabile, spesielt under oppheting. Da bør du bruke smør, men ikke la det bli brunt (oksidering=harskt). Bruk gode omega 3-6-9-tilskudd for å sikre nok fettsyrer (de er essensielle). 6. Spis mye egg (soft boiled/poached) for å unngå demens/lav libido. Overkokt egg ødelegger det gode kolesterolet. 7. Suppler i det minste med mineraler. Disse finnes kun i jorden, og er ikke jevnt fordelt foruten noen plasser (der tilfeldigvis folk lever lenge med god helse),
Gjest multibox Skrevet 21. mai 2014 #19 Skrevet 21. mai 2014 VELDIG mye karbohydrater i kostholdet ditt. Prøv å få i deg litt mer fett. Bytt ut knekkebrød med f.eks. en neve nøtter. Mer grønnsaker, og mer proteiner. Mesteparten av proteininntaket ditt kommer fra pålegg, det pålegget du velger er veldig bra men prøv å bytt ut et par av knekkebrødmåltidene dine med f.eks 100g kyllingfilet+grønnsaker og litt nøtter (cashew og mandler er best).
woy Skrevet 21. mai 2014 #20 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har utrolig kjedelig kosthold. Begynner å bli veldig lei :/ Elsker knekkebrød og har hatt lite inspirasjon til ny mat. Derfor er jeg her, hehe! Drikker smoothies i blant, men det er ikke alltid jeg orker å lage. Men på kveldstid har jeg jo god tid til en smoothie! Drikker ikke mye melk/juice om dagen. Mest vann; går egentlig bare i vann. Men har dager der jeg drikker 2 store glass appelsinjuice fordi det er så godt (drikker biola sin), mens en annen dag har jeg dilla på melk. Men blir ikke mer enn 1 stort glass melk. Spiser mye egg, så proteiner får jeg jo, men jeg bør vel kanskje få i meg mer! Spiser ikke wok hver dag. Vi sliter med økonomien, så vi har ikke råd til noe fancy middag. Derfor går det i vanlig kald-mat eller noe helt enkelt. Også har det mest med dårlig inspirasjon da. Hva kan jeg ha til fisk f.eks? Noe som tar kort tid? Takk for tips! Anonymous poster hash: a1f3b...4f2 Glemte å si at mesteparten av pålegg er infisert med natriumnitrat (E250). Dette bør unngås!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå