AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Dette er sikkert et latterlig spørsmål, men for oss som aldri har trengt briller tidligere, så.. Jeg skal på synsundersøkelse og har sett meg ut noen briller på nettsiden først. Om jeg f.eks. har lyst på disse brillene; http://www.interoptik.no/briller/for-kvinner/Produkter/Marc-by-Marc-MMJ587-FMI/ er den samlede kostnaden 1720,- eller er det bare for innfatningen. Hva pleier i så fall resten å koste? Vet at selve undersøkelsen koster rundt 400-500 kr, men tenker på brilleglassene, etc. Anonymous poster hash: 439cd...ef6
Brimi Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Det spørs litt hvor man går. Jeg betalte vel 3000.- for glassene mine. Dessverre må jeg kanskje bytte dem ut, men prøver å vente så lenge jeg kan :-)
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 1720 er pris på kun innfatningen. Hvis du skal ha gode glass, litt avhengig av styrkene dine, så bør du regne med ca 2500 i tillegg for glassene, også er det et eget tillegg for arbeidet med slip av brillen, dette ligger vanligvis på 300-900, avhengig av type brille de skal slipe. Så for et par gode briller kan du nok regne med ca 5000. Jeg har dog ikke så god kjennskap til akkurat interoptic sine priser, men jeg kjenner Synsam og C-optikk (de fleste optikere som ikke er i en av de større kjedene) og interoptic skal ligge på noenlunde samme nivå. Hos f.eks brilleland og specssavers vil du nok få en rimeligere pris, men da er det også annen type kvalitet på glassene. Tilsvarende priser kan også andre brillebutikker tilby, men da må man gå såpass mye ned på glasskvaliteten at det ønsker man å unngå. Anonymous poster hash: 16fc4...ea5
Nåleputa Skrevet 20. mai 2014 #4 Skrevet 20. mai 2014 1720 er pris på kun innfatningen. Hvis du skal ha gode glass, litt avhengig av styrkene dine, så bør du regne med ca 2500 i tillegg for glassene, også er det et eget tillegg for arbeidet med slip av brillen, dette ligger vanligvis på 300-900, avhengig av type brille de skal slipe. Så for et par gode briller kan du nok regne med ca 5000. Jeg har dog ikke så god kjennskap til akkurat interoptic sine priser, men jeg kjenner Synsam og C-optikk (de fleste optikere som ikke er i en av de større kjedene) og interoptic skal ligge på noenlunde samme nivå. Hos f.eks brilleland og specssavers vil du nok få en rimeligere pris, men da er det også annen type kvalitet på glassene. Tilsvarende priser kan også andre brillebutikker tilby, men da må man gå såpass mye ned på glasskvaliteten at det ønsker man å unngå. Anonymous poster hash: 16fc4...ea5
Nåleputa Skrevet 20. mai 2014 #5 Skrevet 20. mai 2014 (endret) Hei! Jeg jobber i Specsavers, og i forbrukerinspektørene kom Specsavers på delt førsteplass når det gjelder kvalitet på glass og innfatninger med en annen kjede. Her får du synstest ink netthinnebilder og trykkmåling til 495. Glass og innf får du til 795 ink brilletilpassning, tynnere glass( 1.6) og ucl. Briller skifter man ut annenhvert år, og å legge 5000 i det, er fryktelig mye. ( får også progressive glass og innf til under 5000, litt avhengig av glasstyrker og ing valg.) Det er 2 års garanti på glassfeil og materialfeil på infatning. Ta en besøksrunde og forhør deg, det lønner seg. Endret 20. mai 2014 av Nåleputa 2
Neket Skrevet 20. mai 2014 #6 Skrevet 20. mai 2014 Jeg kjøpte nylig mitt første par briller og var imponert over lureprisene de kjører hos Brilleland. Om man skal ha noe annet enn enstyrkeglass nekter de å selge noe annet enn de dyreste. 8000 for progressive briller...ikke særlig billigere enn hos feks synsam osv. Gikk til Specsavers og betalte 2500. Da kostet innfatningen 2000, og progressive glass av billigste type, som i følge de er HELT kurant var inkludert. Betalte 500 kr ekstra for antirefleks og ripebeskyttelse. Hyggelige og hjelpsomme ansatte som ikke virker fokusert på å selge det dyreste for enhver pris (skremme kunder fra å kjøpe i det hele tatt)
Chanchan Skrevet 20. mai 2014 #7 Skrevet 20. mai 2014 (endret) Jeg anbefaler å ta synssjekken hos optikeren og så bestille briller på internett! Det er utrolig hvor billig(og bra!) du kan få det. Jeg bestilte to par, totalt 500kr, kjempegod kvalitet, antirefleks, alt jeg måtte ønske meg. Kvaliteten er kanskje ikke den samme som om jeg skulle hatt rayban-innfatning, men til 250kr per komplett brille synes jeg det er verdt det uansett! Brillene har vart i 10 mnd nå http://www.zennioptical.com/ og forresten, ser at blodsugerne på optikeren tar 300-500kr for antirefleks.... betalte 30kr ekstra for det, jeg. Endret 20. mai 2014 av Chanchan
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #8 Skrevet 20. mai 2014 1720 er pris på kun innfatningen. Hvis du skal ha gode glass, litt avhengig av styrkene dine, så bør du regne med ca 2500 i tillegg for glassene, også er det et eget tillegg for arbeidet med slip av brillen, dette ligger vanligvis på 300-900, avhengig av type brille de skal slipe. Så for et par gode briller kan du nok regne med ca 5000. Jeg har dog ikke så god kjennskap til akkurat interoptic sine priser, men jeg kjenner Synsam og C-optikk (de fleste optikere som ikke er i en av de større kjedene) og interoptic skal ligge på noenlunde samme nivå. Hos f.eks brilleland og specssavers vil du nok få en rimeligere pris, men da er det også annen type kvalitet på glassene. Tilsvarende priser kan også andre brillebutikker tilby, men da må man gå såpass mye ned på glasskvaliteten at det ønsker man å unngå.Anonymous poster hash: 16fc4...ea5 Hvordan kan du si at en må gå ned i kvalitet? Har du noe å vise til? Det er sludder som er besfestet i befolkningen. Svenske ,husker ikke navnet nå men er samme som forbrukermyndighetene her hjemme,har testet glass fra vanlig optiker og butikker på nett. Det er ingen forskjell. Optikere kan ta seg godt betalt, for det er jo det beste. Det har de fortalt befolkningen lenge, og synet vil vi ta vare på. Jeg har brukt synsam i alle år, men det er slutt. Jeg har betalt 8-9000 for mine briller. Jeg hentet brilleseddelen min, og bestilte på nett. Du får bestemme selv på nett hvilke glass du trenger. Nå er jeg operert i øynene, så trenger ikke spesialbriller lengre. Jeg var å så i en butikk på et par lesebriller, og de skulle ha 4000 for de, på nett fikk jeg de sqamme brillene for 1200. Men jeg vil gjerne se begrunnelsen din. Anonymous poster hash: 15506...871
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #9 Skrevet 20. mai 2014 Jeg har brukt briller i over 20 år, og har kjøpt både hos Interoptik o.l. dyre butikker og hos billigkjeder som Brilleland/Specsavers. Merker ingen forskjell på om glassene kommer herfra eller derfra, det er noe de dyre kjedene prøver å fortelle deg for å forsvare sin egen pris. Infatningene varierer mye i pris, spesielt om du skal ha merkeinnfatninger, men det viktigste er at du finner biller som du liker og som kler deg. Når det er sagt har de innfatningene jeg har fra kjente merker holdt lenger, og jeg har fått nye deler dersom noe går i stykker eller blir slitt på innfatningen. En over her skriver at du må bytte biller hvert annet år, og det er bare tull. Du må bytte briller, eller rettere sagt glass, dersom synsfeilen din endrer seg. For meg som har hatt en stabil feil på synet i årevis har jeg hatt samme briller i 5-6 år uten problem, men har kjøpt ekstra par for ikke å ødelegge de jeg bruker mest f.eks ved husmaling og fjellklatring (kan av ulike grunner ikke bruke linser). Dersom du kun trenger briller når du leser, kjører bil eller ser på tv så er det lurt å kjøpe flere par billige briller, slik at du f.eks kan ha et par fast i bilen. Jeg syns ikke det er bortkastet å bruke 6-7000 på briller som jeg bruker nesten døgnet rundt hver dag, men det er ikke nødvendig, billige briller fungerer like bra. Anonymous poster hash: fe2b5...2d9
KaDust Skrevet 20. mai 2014 #10 Skrevet 20. mai 2014 Hva brilleglassene koster kommer helt an på hvilken styrke du må ha og hvilken type glass du velger.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #11 Skrevet 20. mai 2014 Jeg kjøpte på extraoptical. Brukte brilleseddel. Bestilte ekstra tynne glass, prisme. Har vel spart 2000 kr Anonymous poster hash: 15506...871
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #12 Skrevet 20. mai 2014 Det er mange optikere. Synsam osv. Jeg var hos synsam å så på briller. Jeg har mye med øynene,så må ha spesialglass. Innfatning er dyr, overpriset til tusen. Glass er dyrt. Fant en innfatning jeg likte,og som kledde meg. 8240 kr. Optikere er vel en av de grådigste for forbrukere. Ser på regningen at de tok seg betalt for synsundersøkelse. Jeg sa at jeg hadde brilleseddel med meg, men de ville nå sjekke uansett. Skulle tro de ga undersøkelsen gratis når en idiot av kunde ramler inn der for å se på briller, for så å kjøoe så dyrt. Aldri mere gjør jeg det igjen Anonymous poster hash: 15506...871
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #13 Skrevet 20. mai 2014 Det er mange optikere. Synsam osv. Jeg var hos synsam å så på briller. Jeg har mye med øynene,så må ha spesialglass. Innfatning er dyr, overpriset til tusen. Glass er dyrt. Fant en innfatning jeg likte,og som kledde meg. 8240 kr. Optikere er vel en av de grådigste for forbrukere. Ser på regningen at de tok seg betalt for synsundersøkelse. Jeg sa at jeg hadde brilleseddel med meg, men de ville nå sjekke uansett. Skulle tro de ga undersøkelsen gratis når en idiot av kunde ramler inn der for å se på briller, for så å kjøoe så dyrt. Aldri mere gjør jeg det igjenAnonymous poster hash: 15506...871 Selvfølgelig tar de betalt for synsprøve, uavhengig om det blir brillekjøp eller ikke. Du tar jo da av deres tid og kompetanse, som de har gått minst tre år på høyskole for å få. Men at de insisterte på å sjekke styrkene når du allerede hadde brilleseddel, og tok betalt for det uten å opplyse om det på forhånd, det er jeg helt enig i at var veldig sleipt gjort. Anonymous poster hash: 16fc4...ea5
Neket Skrevet 20. mai 2014 #14 Skrevet 20. mai 2014 Internett er jo flott det, men man får jo ikke prøvd brillene, eller tilpasset dem? Isåfall ville jeg prøvd i butikk og så funnet og bestilt på nett. Synes også det var vanskelig å finne frem til rette glass og måle pupillavstand.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #15 Skrevet 20. mai 2014 Men Specsavers har ikke Ray-Ban :/ Anonymous poster hash: 439cd...ef6
Neket Skrevet 20. mai 2014 #16 Skrevet 20. mai 2014 Nei, men de har da andre designerbriller som er minst like fine, og som gjerne også passer ansiktet bedre Du får evt gå på Brilleland når de har billigsalg på briller med enstyrkeglass, og se om det står Ray Ban fremme. Kanskje du kan få billigere glass i dem hos Specsavers?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #17 Skrevet 20. mai 2014 Men Specsavers har ikke Ray-Ban :/Anonymous poster hash: 439cd...ef6 Lensway har, jeg har handlet der og det fungerer fint.Anonymous poster hash: e865d...bd6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #18 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har jobbet i to optikerkjeder og kjenner priser osv ganske godt vil jeg si. Både innfatninger og glass er ekstremt overpriset, men det er flere forskjellige glassleverandører, og det er det som avgjør hvilke utpriser optikerne opererer med. Synsam og Specsavers har f.eks ikke samme leverandør. For å ta et eksempel: de beste progressive glassene hos Synsam koster ca 8000 kr, dette er da fordi de er skreddersydd til dine øyne i den innfatningen du har valgt ved bruk av flere måleinstrumenter enn bare de som blir brukt under selve undersøkelsen. Skal du ha like gode glass hos Specsavers må du faktisk opp i samme prisen, de kan heller ikke selge disse glassene spesielt mye billigere uten å gå i minus. Men man kan selvsagt få gode glass til en rimeligere penge, det kan man hos de fleste kjeder. Pass bare på å få med antirefleks og ripebeskyttelse, jeg har prøvd uten, og det funker rimelig dårlig. De billigste glassene til Krogh Optikk f.eks koster ca 1200 kr, dette er helt ok glass, men du kan ikke forvente at de varer i 5 år. Velger du derimot de beste bør de holde i minst 2 år, ellers kan du klage Så det spørs litt på hvor ofte man tenker å skifte briller/glass. Selvfølgelig er de ansatte i slike butikker opptatt av å selge, kanskje man får en solbrille selv om man selger 10 sett med toppglass? Kunden må selv ta ansvar for at de får den kvaliteten de vil ha, eller den prisen de ønsker. Vil man ha det billigste kan man ikke forvente at de er like gode som de dyreste, sånn er det bare. Anonymous poster hash: 9b1cf...89d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå