maria b Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Stakkars den minste, lille guttepusen min har blitt syk. Mannen min har akkurat kommet hjem fra veterinær nå. Pusen har fått lungebetennelse. Han er ganske så tufs. Feber har han også. Utrolig nok har han ok matlyst, spiser nesten som normalt. Nå blir det 10 dager med antibiotika. Har noen her erfaring med lungebetennelse hos katter, hvor raskt kommer de seg til hektene igjen? Og en ting til som mannen min glemte å spørre veterinær om, hvor lenge bør pusen være inne? (Vi bor på Østlandet, så det er god temperatur ute her nå)
Minya Skrevet 20. mai 2014 #2 Skrevet 20. mai 2014 Pus skal være inne til antibiotikakuren er overstått og dere har vært på evt kontrolltime i forbindelse med sykdommen. Temperaturer ute har ikke så mye med innetiden å gjøre, det er mer det at dere skal kunne gi medisin hver dag til riktig tid, i fall katten plutselig bestemmer seg for å ta en langtur, og for at katten ikke skal smitte andre katter. Lungebetennelse hos katter kan være svært alvorlig, men med riktig medisinering og stålkontroll på formen, vil pus med stor sannsynlighet være tilbake til sitt vanlige jeg i løpet av et par ukers tid. Regn med at pus er pjusk minimum i fire-seks dager før antibiotikaen får slått inn ordentlig og infeksjonen begynner å gå over. Pass på at pus spiser og drikker og går på do som normalt, det er dere som kjenner katten best og lettest kan se an formen til pus. Regn også med at du blir litt ekstra hønemor de neste to-tre ukene
King in the North Skrevet 20. mai 2014 #3 Skrevet 20. mai 2014 Stakkars den minste, lille guttepusen min har blitt syk. Mannen min har akkurat kommet hjem fra veterinær nå. Pusen har fått lungebetennelse. Han er ganske så tufs. Feber har han også. Utrolig nok har han ok matlyst, spiser nesten som normalt. Nå blir det 10 dager med antibiotika. Har noen her erfaring med lungebetennelse hos katter, hvor raskt kommer de seg til hektene igjen? Og en ting til som mannen min glemte å spørre veterinær om, hvor lenge bør pusen være inne? (Vi bor på Østlandet, så det er god temperatur ute her nå) Ene katten vår hadde lungebetennelse en vinter, og var helt stusselig. Kom seg rimelig fort med antibiotika, men holdt ham inne 2-3 tror jeg? Hva som er riktig standard er jeg dog ikke sikker på. Forsåvidt et bedre svar over her meg her
maria b Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2014 Takk for svar. Katten er i kjempeform igjen i dag. Løper opp og ned i trappene her inne og har skikkelige raptuser. Han spiser og drikker normalt også. Jeg er lettet nå. Det eneste jeg bekymrer meg for nå er de to andre kattene mine. Håper ikke de blir smittet.
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 20. mai 2014 #5 Skrevet 20. mai 2014 Kan være lurt å begrense aktiviteten hans litt om han har lungebetennelse. Det dannes slim i lungene som gjør at han kan få i seg for lite oksygen om han er veldig aktiv og løper fram og tilbake. I tillegg bør de andre kattene skjermes for å unngå smitte. Etter antibiotikakuren bør du kjøpe zoolac pasta på apoteket (reseptfritt) og gi han ca. hver 6. time til du ser at han ikke lenger har diare (garantert å få løs mage på antibiotikakur) så han får tilbake normal bakterieflora i mage og tarm.
maria b Skrevet 21. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 21. mai 2014 Kan være lurt å begrense aktiviteten hans litt om han har lungebetennelse. Det dannes slim i lungene som gjør at han kan få i seg for lite oksygen om han er veldig aktiv og løper fram og tilbake. I tillegg bør de andre kattene skjermes for å unngå smitte. Etter antibiotikakuren bør du kjøpe zoolac pasta på apoteket (reseptfritt) og gi han ca. hver 6. time til du ser at han ikke lenger har diare (garantert å få løs mage på antibiotikakur) så han får tilbake normal bakterieflora i mage og tarm. Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å skjerme de andre kattene. Synes liksom ikke jeg kan stenge lillepus inne på et rom i 10 dager. Forresten, takk for tipset når det gjelder zoolac, det skal jeg kjøpe
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 21. mai 2014 #7 Skrevet 21. mai 2014 Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å skjerme de andre kattene. Synes liksom ikke jeg kan stenge lillepus inne på et rom i 10 dager. Forresten, takk for tipset når det gjelder zoolac, det skal jeg kjøpe Det er ikke nødvendig å sette han på et eget rom i 10 dager. Bare pass på at du vasker mat og vannskålene ofte, og helst at han har egne mat og vannskåler og leker og begrens felles vasking av hverandre så ikke smittepresset på de andre kattene blir så stort.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #8 Skrevet 21. mai 2014 Katten min gikk nettopp på en 10 dagers kur med antibiotika. Vi fikk med zoolac fra veterinæren med beskjed om å gi det rett etter at katten hadde tatt tablett. Ingen problemer med løs mage. Så det skulle vel ikke være noen grunn til å vente til kuren er over med å gi zoolac ( ved å gi zoolac tilfører du rett og slett levende "gode" bakterier som antibiotikaen ellers dreper. Litt som å drikke Biola for mennesker.) Anonymous poster hash: c6e38...b28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå