Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger. Jeg bekymrer meg faktisk over min 20 år gamle kjærestes alkoholvaner.

Greit nok, han er ung og skal leve livet, det er jeg helt enig i, men jeg har jo lov å bekymre meg.

Nå til helga går han på sin mellom 8. og 10. helg på rad med fyll. Da gjelder det gjerne både fredag og lørdag og han har ingen problemer med å starte i ett-totiden på dagen. Han blir alltid full og ofte blir ''et par kosepils'' til fylla.

Det som gjør at jeg bekymrer meg er det at han ikke holdt på slik før. Vi var så klart på fester sammen og han var på et par fester med kompiser i blant, men ikke HVER helg.
Alkoholforbruket hans har gått kraftig opp i det siste og det har faktisk gått litt på bekostning av oss. Flere ganger har han vært for fyllesyk til å gjennomføre avtaler vi har sammen.

Men jeg merker også at foreldrene hans er glad i alkohol. De liker en fest og de blir faktisk ganske fulle. Det har skjedd flere ganger at jeg har kommet på overnattingsbesøk hos kjæresten og møtt på to drita foreldre.

Selv er jeg ikke vandt til at godt voksne mennesker blir såpass fulle foran sine egne ''barn'', da mine egne foreldre alltid har vært veldig nøye på å vise måtehold. Noe jeg synes var veldig fornuftig av dem.

Men kjæresten min reagerer ikke på at foreldrene er slik og drikker ofte sammen med den.

Jeg er rett og slett redd for at dette skal smitte videre dersom vi to ender opp med å stifte familie. Om han etter hvert utvikler en avhengighet ettersom han allerede har problemer med å stoppe etter en eller to kosepils.

Når jeg konfronterer han med dette blir han enten sur eller så sier han at han driter i hva jeg synes. Og bare det gjør at det ringer en bjelle hos meg.

Men jeg elsker denne gutten over alt på jord, så hva gjør jeg? :(

Og ja, jeg drikker selv, så det at jeg tenker slikt må jo bety noe?

Anonymous poster hash: b5742...f57
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han driter i hva du synes... Sjarmerende... :/

Nå kan det hende at han ble såret over at du snakket "stygt" om han og familien hans (eller at han føler at du gjorde det), og at han derfor svarte deg frekt. Vanskelig å vite når vi ikke vet ordrett hva du sa.

Men i dag er jo en 20 åring fortsatt en ungdom. Kanskje det roer seg etter hvert? Men pass på prevensjonen til festingen har roet seg, ihvertfall...

AnonymBruker
Skrevet

Han driter i hva du synes... Sjarmerende... :/

Nå kan det hende at han ble såret over at du snakket "stygt" om han og familien hans (eller at han føler at du gjorde det), og at han derfor svarte deg frekt. Vanskelig å vite når vi ikke vet ordrett hva du sa.

Men i dag er jo en 20 åring fortsatt en ungdom. Kanskje det roer seg etter hvert? Men pass på prevensjonen til festingen har roet seg, ihvertfall...

Ja, kan bare avkrefte med en gang at jeg snakket stygt om han og familien.

Jeg har aldri nevnt et ord til han om familien og jeg sa til han at jeg synes han har drukket litt mye i det siste.

Bare sånn at det er helt klart :)

Anonymous poster hash: b5742...f57

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så mange råd akkurat, men skjønner bekymringene dine godt.

En ting er at man er ung og liker å feste, men ofte ligger det i genene dersom foreldrene har alkoholproblemer.

Er selv født i en familie hvor jeg aldri har sett foreldrene mine beruset, selv i en alder av 23 år. Samboeren har både ei mor og bestefar som har alkoholproblemer. Kjæresten min reagerer også helt merkelig på alkohol, blir hissig, klarer ikke å slutte ol. Han drikker heldigvis bare noen få ganger i året, men han tåler virkelig ikke alkohol.

Anonymous poster hash: b7371...782
Skrevet

Man skal passe seg litt, jeg hadde en bekjent som ble alkoholiker i en alder av 19. Så det er absolutt mulig.

Likevel vil jeg ikke si at man er alkoholiker hvis man går ut 8 helger på rad på den aldern. Men jeg skjønner jo at du ikke liker det.

Du kan jo prøve å foreslå noen spennende alkoholfrie alternativer? Fjelltur, kino, hytta, middag eller noe du vet han har pleid å likt.. Hvis han virker negativt innstilt til det i helgen er det jo ikke et bra tegn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...