Gå til innhold

Hvor god vert er du?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du inviterer venner/kjente på middag. Hvor godt legger du deg i selen for at alle skal få servert mat de kan spise? Med tanke på allergier, relgion og etiske valg. Sørger du for at alle har noe på bordet, unnlater du å invitere "vanskelige" gjester eller ber du folk ta med mat selv?

Anonymous poster hash: 79650...198
Videoannonse
Annonse
Gjest Emera
Skrevet

Så langt som mulig sørger jeg for at alle får noe de kan/vil spise.

Skrevet

Jeg gjør mitt aller beste for at alle kan spise noe. Så lenge de gir beskjed på forhånd...

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt passer jeg på slike ting!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er en god vert som alltid sørger for at det serveres mat og drikke som alle kan ha.

:heks:

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Skrevet

Jeg spør alltid, uten unntak, samtlige gjester på forhånd hva de kan og ikke kan spise ifht allergi/intoleranse/diett, samt hva de vil ha å drikke. Har selv ganske mange matallergier, så jeg er vant til gode rutiner på kjøkkenet ifht å holde råvarer adskilt osv.

Er ikke noe poeng i å invitere til middag hvis gjestene må gå sultne fra bordet heller :) For ikke å snakke om hvor fælt det må føles å sende en gjest på legevakta med allergisjokk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er godt å lese at noen strekker seg for å dekke alles behov og sjekker opp om matpreferanser.

Jeg var på middag 17 mai. Og der hadde verten lagt seg i selen for å lage ting jeg kan spise. Og jeg ble rett og slett rørt av det. For jeg kom da på at sikkert 90% av middagsinvitasjonene jeg får ender med at jeg enten må ta med mat selv, eller må spise ting jeg ikke tåler om jeg ikke skal sulte. Og det har vært alt fra bursdag via bryllup og vanlige middager...

Og da startet jeg å tenke på dette med å være vert idag. At det virker som om folk enten ikke ønsker ekstra bry ved "vanskelige" gjester, eller tar det nesten som en fornærmelse over at folk ikke kan/ønsker å spise "signaturretten" deres...

Skrevet

Jeg er en ganske dårlig vert, men nettopp derfor inviterer jeg nesten aldri folk hjem ;)

Når det en sjelden gang skjer, tar jeg høyde for at ikke alle kan spise alt og sørger for alternativer. Men jeg har ingen veldig utfordrende allergier etc i vennekretsen heller, så det er i grunnen fort gjort (en vegetarianer og et par muslimer, det er ikke akkurat vanskelig å sørge for at de får noe å spise).

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skulle gjort hvis noen kom med lange lister over hva de ikke kunne spise, men satser på at det også hadde gått an å løse.

Skrevet

Dersom du inviterer venner/kjente på middag. Hvor godt legger du deg i selen for at alle skal få servert mat de kan spise? Med tanke på allergier, relgion og etiske valg. Sørger du for at alle har noe på bordet, unnlater du å invitere "vanskelige" gjester eller ber du folk ta med mat selv?

Jeg har nærmest sluttet å kjøpe kjøtt, så hos meg får folk servert vegetarretter.

Jeg tar hensyn til allergier, men er ikke så god på hvilke erstatninger og alternativ som finnes, så da spør jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Så sant jeg vet om det så tar jeg hensyn til alle diettbehov eller allergier. Lavkarbo er det eneste jeg sliter litt med å jobbe rundt om jeg invitierer ti stk til middag, men det løser jeg ved å feks planlegge ekstra mye kjøtt/fisk, og passe på å ikke bruke hvetemel til å spe ut sausen men heller lage en mer ren sjysaus dersom mulig. Så kan den på lavkarbo selv velge grøntfor/ris/poteter, eller velge dette helt bort.

Jeg forsøker også å ta hensyn til folk som er kresne. Jeg har en superkresen venninne som ikke liker X, Y, Z eller F, G og H, og J skal aldri blandes med B. Det er surrete. Men inviterer jeg henne på middag så passer jeg på å ikke servere gryte, og lager neppe bakt lags på en seng av olje, urter og grønnsaker, men heller rene kjøttstykker/fiskestykker, saus og poteter i egen skål og dersom mulig grønnsaker og tilbehør i egne skåler så hun kan velge litt hva som passer.

Det er viktig for meg at folk er mette, gode og glade når jeg er vertinne. Om noen "slenger seg med" kommer på besøk når mannen og jeg fyrer opp grillen så inviterer vi dem med til det som er planlagt. Da får de heller plukke i maten og spise det som blir servert. Men om jeg inviterer til søndagsmiddag, nyttårsaften eller noe sånt, så passer jeg på å tenke litt på alles behov. Enten det er allergi, religion, diett eller "liker ikke."

Anonymous poster hash: e9cc9...274
Skrevet

Jeg er en elendig vert, håper øvelse gjør mester! Jeg har ikke så mange rundt meg med allergier eller intoleranser, så slikt sett er jeg heldig. Jeg er mer en dårlig vert ved å glemme å spørre om folk vil ha mer drikke, sende kaken rundt bordet og slike praktiske ting. Også det å ta i mot og si adjø er jeg elendig i, spesielt i bursdager og "formelle" happenings.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Om jeg inviterer så lager jeg selvsagt måltider som jeg vet alle gjestene kan spise.

Jeg unnlater ikke å invitere mennesker med spesielle krav e.l

Det kan hende jeg spør om tips og råd fra gjester med spesielle behov. Som første gangen jeg inviterte en muslim, så spurte jeg om hva slags mat spiste og ikke spiste, og om det var noe jeg burde tenke på under matlagningen.

Dersom folk kommer tilfeldigvis på besøk så serverer jeg det jeg har, så får de spise det de vil

Skrevet (endret)

Tar hensyn selvsagt. Lager helst noe alle inviterte kan spise. Med muslimer tilstede kan jeg velge lam f.eks. Men fint om gjester opplyser om de reagerer allergisk og gir par tips til alternativer også. Det er ikke alltid man vet hva som er ok.

I hverdagen er det helt greit at gjester forsyner seg selv og finner veien til kjøleskapet hvis de blir sultne, lager seg en blings eller havregrøt. Mer sjeldne gjester får gjerne servert et enkelt måltid hverdagsmat.

edit: tar også hensyn til "liker ikke-gruppa", fisk kan erstattes med kjøtt, men mer enn dit strekker jeg meg sjelden. Er det en som bare liker pølser (er vel flest barn), får de spise grønnsakene og tilbehøret eller vente til desserten, hvis dessert eller kake står på menyen. Bruker gjøre det så enkelt som mulig.

Endret av Corin
Skrevet

Har heldigvis venner som kan spise alt og som spiser alt. Men jeg har familie som både er gluten- og laktoseintollerante så legger alltid til rette for at de også skal kunne ha noe å spise. Der er jeg også heldig for de sier de heller vil ha frukt enn kaker og lignende på bursdager enda jeg tilbyr meg hver gang å lage eller kjøpe inn noe annet søtt til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...