AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Jeg trives ikke så godt her vi bor nå og jeg går mye å drømmer om at vi flytter. Jeg har tatt det opp med samboeren et par ganger, men han sier at han trives her og at han har lagt så mye arbeid i huset at han ikke orker å gjøre alt det på nytt. Noe som også er sant. Huset er ikke gammelt. Det er bare 2 år, og siden huset er såpass nytt har vi måttet gjøre masse på utsiden som har vært et slit fra morgen til kveld i flere mnd. For ikke å snakke om hvor dyrt det har vært. Grunnen til at jeg ikke trives er at vi bor alt for tett på naboene. Jeg har vokst opp i denne bygda vi bor i, men på andre kanten der det er litt større mellomrom mellom naboene. Jeg er en altfor privat person til å like å bo så tett på naboene. Naboene kommer alltid rett opp på verandaen vår om de vil noe og da kikker de rett inn i stua/kjøkkenet. Er ikke snakk om å bruke hoveddøra her nei.. Jeg føler meg ganske invadert. Vi har også leieboer i underetasjen, og jeg hater at noen andre bor i huset.. Jeg vil ikke ha leieboer. Det er greie penger hver mnd, men jeg flytter gjerne til et mindre hus heller. Sola går ned tidlig her og vi har ingen hage nesten. Jeg som elsker hage og sol. Det er viktig for meg. Jeg går å tenker så mye på det. Hva er løsningen her? Jeg vil jo være sammen med kjæresten min og vi har en baby på 1 år også. Jeg vil så gjerne få samboeren med på mine drømmer. Anonymous poster hash: 72ffe...d18
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Jeg skjønner godt at han kvier seg dersom han har brukt mye tid, krefter og penger på huset. Det tar veldig mye tid å pusse opp hvis man ikke kan kjøpe seg en ny nok bolig til at man slipper det, og i tillegg har man gjerne familie, barn, krevende jobb og andre forpliktelser i livet. Jeg ville gitt det en sjanse, flere av problemen skyldes jo ikke huset men dårlig folkeskikk blant naboer (bruker ikke hovedinngang og ringer på som oppegående folk gjør) og at dere ikke har hekk eller noe annet som hindrer innsyn. Se heller på løsninger der dere f. eks har en hekk eller frostet glass som gir dere litt mer privatliv i egen hage/platting. Leieboer er det jo ingen som tvinger dere til å ha, om dere kan betjene kostnader uten. Anonymous poster hash: 0c484...d53
Majott Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 Du var da vel med på å velge dette selv? Gi det litt tid, så kanskje du trives bedre. 3
Gjest Pheel Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 Dette høres veldig lite gjennomtenkt ut fra din side, da. Var du med på huskjøpet og?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #5 Skrevet 19. mai 2014 Jeg skjønner godt at han kvier seg dersom han har brukt mye tid, krefter og penger på huset. Det tar veldig mye tid å pusse opp hvis man ikke kan kjøpe seg en ny nok bolig til at man slipper det, og i tillegg har man gjerne familie, barn, krevende jobb og andre forpliktelser i livet. Jeg ville gitt det en sjanse, flere av problemen skyldes jo ikke huset men dårlig folkeskikk blant naboer (bruker ikke hovedinngang og ringer på som oppegående folk gjør) og at dere ikke har hekk eller noe annet som hindrer innsyn. Se heller på løsninger der dere f. eks har en hekk eller frostet glass som gir dere litt mer privatliv i egen hage/platting. Leieboer er det jo ingen som tvinger dere til å ha, om dere kan betjene kostnader uten. Anonymous poster hash: 0c484...d53 Det er ikke mulig med hekk eller mer hage f.eks, fordi vi bor i en bakke og tomta er sprengt ut akkurat så det er plass til huset, Bak huset og den ene siden er det fjell som skrår oppover, den andre siden er det et stup og foran huset er det oppkjørsel. Det er mao ikke lett å plante noe. Anonymous poster hash: 72ffe...d18
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #6 Skrevet 19. mai 2014 Det er ikke mulig med hekk eller mer hage f.eks, fordi vi bor i en bakke og tomta er sprengt ut akkurat så det er plass til huset, Bak huset og den ene siden er det fjell som skrår oppover, den andre siden er det et stup og foran huset er det oppkjørsel. Det er mao ikke lett å plante noe. Anonymous poster hash: 72ffe...d18 Men det finnes en rekke andre løsninger i glass eller andre materialer som er laget for å bla. hindre innsyn i tillegg til at det kan være stilig rent estetisk sett. Anonymous poster hash: 0c484...d53
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #7 Skrevet 19. mai 2014 Du var da vel med på å velge dette selv? Gi det litt tid, så kanskje du trives bedre. Dette høres veldig lite gjennomtenkt ut fra din side, da. Var du med på huskjøpet og? Vi ble sammen når byggeprosessen var i gang så jeg var ikke med å planla hverken beliggenhet eller hus. Anonymous poster hash: 72ffe...d18
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #8 Skrevet 19. mai 2014 Skjønner det er irriterende med naboer som glaner inn vinduet, men da må du bare si at det plager deg (at du feks er lettskremt), og at de får ringe på hoveddøren som vanlig folk. Det at du bruker tid på å drømme om å bo et annet sted, er håpløst, og vil bare forsterke de problemene du har ved å bo der du bor nå. Fokuser heller på andre ting, og bli enig med kjæresten din om at når det dukker opp et annet hus i et annet område med samme kvaliteteter, som dere kan flytte rett inn i (uten å måtte arbeide med det) OG som ikke medfører noe økonomisk tap ved kjøp/salg, så kjøper dere det (såfremt begge er enige om at det er et hus dere vil bo i). Men frem til det: Suck it up! Anonymous poster hash: 3d07b...3b8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #9 Skrevet 19. mai 2014 Stakkars samboer da. Her har han gått gjennom det vante oppussingshelvete. Hvor sannsynligvis ts har dirigert han til å fikse på ting her og der....men nå vil hun plutselig flytte. Hehe. Syns jeg ser samboen hennes sitter der å skjelve...grue seg til et nytt oppussinghelvete. Glad jeg ikke er handyman! Anonymous poster hash: e1abe...249
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #10 Skrevet 19. mai 2014 Stakkars samboer da. Her har han gått gjennom det vante oppussingshelvete. Hvor sannsynligvis ts har dirigert han til å fikse på ting her og der....men nå vil hun plutselig flytte. Hehe. Syns jeg ser samboen hennes sitter der å skjelve...grue seg til et nytt oppussinghelvete. Glad jeg ikke er handyman! Anonymous poster hash: e1abe...249 Det har vært nødvendighet mtp drenering osv. Selve huset både på innsiden og utsiden har vi ikke trengt å gjøre noe med. Utsiden har vært veldig vrien fordi vi har måttet gjøre masse for hånd med ting man egentlig hadde brukt maskiner til fordi man rett og slett ikke kommer til med det. Anonymous poster hash: 72ffe...d18
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #11 Skrevet 19. mai 2014 Jeg trives ikke så godt her vi bor nå og jeg går mye å drømmer om at vi flytter. Jeg har tatt det opp med samboeren et par ganger, men han sier at han trives her og at han har lagt så mye arbeid i huset at han ikke orker å gjøre alt det på nytt. Noe som også er sant. Huset er ikke gammelt. Det er bare 2 år, og siden huset er såpass nytt har vi måttet gjøre masse på utsiden som har vært et slit fra morgen til kveld i flere mnd. For ikke å snakke om hvor dyrt det har vært. Grunnen til at jeg ikke trives er at vi bor alt for tett på naboene. Jeg har vokst opp i denne bygda vi bor i, men på andre kanten der det er litt større mellomrom mellom naboene. Jeg er en altfor privat person til å like å bo så tett på naboene. Naboene kommer alltid rett opp på verandaen vår om de vil noe og da kikker de rett inn i stua/kjøkkenet. Er ikke snakk om å bruke hoveddøra her nei.. Jeg føler meg ganske invadert. Vi har også leieboer i underetasjen, og jeg hater at noen andre bor i huset.. Jeg vil ikke ha leieboer. Det er greie penger hver mnd, men jeg flytter gjerne til et mindre hus heller. Sola går ned tidlig her og vi har ingen hage nesten. Jeg som elsker hage og sol. Det er viktig for meg. Jeg går å tenker så mye på det. Hva er løsningen her? Jeg vil jo være sammen med kjæresten min og vi har en baby på 1 år også. Jeg vil så gjerne få samboeren med på mine drømmer. Anonymous poster hash: 72ffe...d18 Vel. først så må du nok regne med å bo en stund før dere har "råd" til å flytte. Hva med å avtale at sambo (siden han valgte tomta) finner ei løsning på de to største problemene: -Naboinnsyn -Uanmeldt besøk Dette løser han helt alene. Om hovedproblemet er at naboen kommer opp på terassen så går det fint an å sette opp gjerde rundt (eller fjerne en ev. trapp). Dørene låser dere. Om nabo ikke forstår hintet må sambo bort og ta en naboprat. Innsynet kan dere løse med gardiner, gjerder, hekk, frostetglass+++ Så er det slik at ingen bor "hele livet" på et sted, så dere kan jo avtale at dere nå betaler ned alt remmer og tøyler kan klare i 2-6 år og så flytter dere til et solrikt hus med ok hage i nærheten som dere begge liker. Dere må så bli enige om dere er ok med å pusse det opp (om en er gira og den andre ikke tar den ivrige selvsagt jobben alene) eller om rekkehus/leilighet er et alternativ osv. Det er totalt irrelevant hvor mye arbeid sambo har valgt å legge ned i huset og hagen, hus er bare 4 vegger med tak på som en stadig flytter til og fra i søken etter et mer optimalt hjem uansett hvor mye jobb en legger i de 4 veggene med tak på. Også, ts: dersom du flytter ut: hva har du råd til? Antagelig en leilighet med mange flere naboer enn den ene leigeboeren. Med dårlige solforhold (leiligheter plasseres på billige tomter) og mye mer innsyn. Anonymous poster hash: 1e91c...8e4
Frk_usikker Skrevet 19. mai 2014 #12 Skrevet 19. mai 2014 Er i en lignende situasjon. Bor i nærheten an mannen ditt hjemsted, 4 timer unna min familie. Vil så gjerne flytte, men er ganske sikker på at mannen ikke vil. Har totalrenovert et gammelt hus de siste 4 årene, og er i innspurten. Er utrolig fornøyd med både hage og hus, selv om jeg gjerne skulle hatt et rom eller to til. Vi har lite familie her (kun mannens foreldre), og liten omgangskrets. Det er ikke dette jeg ønsker for ettåringen min. Jeg vil ha masse familie rundt oss, naboer med barn, og mange venner i nærheten. Dette sliter mye på meg, men vet ikke hvordan jeg skal ta det opp med mannen. Han elsker jo å bo her. Vet hvordan du har det. Har ingen råd, men du er i hvert fall ikke alene om å være misfornøyd.
Frk_usikker Skrevet 19. mai 2014 #13 Skrevet 19. mai 2014 Er i en lignende situasjon. Bor i nærheten an mannen ditt hjemsted, 4 timer unna min familie. Vil så gjerne flytte, men er ganske sikker på at mannen ikke vil. Har totalrenovert et gammelt hus de siste 4 årene, og er i innspurten. Er utrolig fornøyd med både hage og hus, selv om jeg gjerne skulle hatt et rom eller to til. Vi har lite familie her (kun mannens foreldre), og liten omgangskrets. Det er ikke dette jeg ønsker for ettåringen min. Jeg vil ha masse familie rundt oss, naboer med barn, og mange venner i nærheten. Dette sliter mye på meg, men vet ikke hvordan jeg skal ta det opp med mannen. Han elsker jo å bo her. Vet hvordan du har det. Har ingen råd, men du er i hvert fall ikke alene om å være misfornøyd.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #14 Skrevet 19. mai 2014 Vel. først så må du nok regne med å bo en stund før dere har "råd" til å flytte. Hva med å avtale at sambo (siden han valgte tomta) finner ei løsning på de to største problemene: -Naboinnsyn -Uanmeldt besøk Dette løser han helt alene. Om hovedproblemet er at naboen kommer opp på terassen så går det fint an å sette opp gjerde rundt (eller fjerne en ev. trapp). Dørene låser dere. Om nabo ikke forstår hintet må sambo bort og ta en naboprat. Innsynet kan dere løse med gardiner, gjerder, hekk, frostetglass+++ Så er det slik at ingen bor "hele livet" på et sted, så dere kan jo avtale at dere nå betaler ned alt remmer og tøyler kan klare i 2-6 år og så flytter dere til et solrikt hus med ok hage i nærheten som dere begge liker. Dere må så bli enige om dere er ok med å pusse det opp (om en er gira og den andre ikke tar den ivrige selvsagt jobben alene) eller om rekkehus/leilighet er et alternativ osv. Det er totalt irrelevant hvor mye arbeid sambo har valgt å legge ned i huset og hagen, hus er bare 4 vegger med tak på som en stadig flytter til og fra i søken etter et mer optimalt hjem uansett hvor mye jobb en legger i de 4 veggene med tak på. Også, ts: dersom du flytter ut: hva har du råd til? Antagelig en leilighet med mange flere naboer enn den ene leigeboeren. Med dårlige solforhold (leiligheter plasseres på billige tomter) og mye mer innsyn. Anonymous poster hash: 1e91c...8e4 Vi har nok råd til å flytte. Tror vi kommer på å tjene på det. Hvert fall om vi flytter inn i et litt mindre hus og dropper utleieleilighet. Kan jo plusse på alt vi har gjort på utsiden. Beleggningsstein osv. Får nok bare vente noen år å se om han endrer mening da som alt arbeidet på utsiden er ferdig for en god stund. Håper jeg kan finne et hus som han også forelsker seg i sånn at han er villig til å flytte. Anonymous poster hash: 72ffe...d18
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #15 Skrevet 19. mai 2014 Er i en lignende situasjon. Bor i nærheten an mannen ditt hjemsted, 4 timer unna min familie. Vil så gjerne flytte, men er ganske sikker på at mannen ikke vil. Har totalrenovert et gammelt hus de siste 4 årene, og er i innspurten. Er utrolig fornøyd med både hage og hus, selv om jeg gjerne skulle hatt et rom eller to til. Vi har lite familie her (kun mannens foreldre), og liten omgangskrets. Det er ikke dette jeg ønsker for ettåringen min. Jeg vil ha masse familie rundt oss, naboer med barn, og mange venner i nærheten. Dette sliter mye på meg, men vet ikke hvordan jeg skal ta det opp med mannen. Han elsker jo å bo her. Vet hvordan du har det. Har ingen råd, men du er i hvert fall ikke alene om å være misfornøyd. "Godt" å høre at jeg ikke er alene om det. Når han sier at han vil gjøre flere ting med tomta eller garasjen prøver jeg å få han bort fra tanken, for jo mer han legger i det jo vanskeligere blir det å få han til å flytte. Vi kunne også trengt et rom til eller to, for det er litt trangt. Anonymous poster hash: 72ffe...d18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå