Gå til innhold

Gjestene betale drikke og overnatting selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører allerede når jeg skrev overskriften at jeg ikke er komfortabel med det. Men spør allikevel...

Vi planlegger å gifte oss på et litt spesielt sted. For oss begge er det maten som er det aller viktigste med festen, og tenker det blir servert fem retters, ihvertfall ikke færre retter. Stedet har fått særdeles gode kritikker, og er ikke en plass man vanligvis stikker innom. Tror ingen av de 50 gjestene noen gang har vært der.

Stedet har alle rettigheter til alkoholservering, og vi tenker å stå får drikke til maten og kaffeavec. Men er usikker på om vi kan " be" gjestene betale resten av drikken selv? Grunnen til at vi i utgangspunktet ikke ønsker å stå for drikke til hele kvelden er at to stk fra nærmeste familie ikke har evnen til å begrense seg når det er gratis.

Ingen av oss er glad i fyll av den slag disse to bedriver, og ønsker ikke det i vårt bryllup. Samtidig ønsker vi ikke å virke gjerrige.

Det er mulighet for overnatting på stedet, men også mulighet for transport til og fra. Må vi stå for overnatting til gjestene?

Anonymous poster hash: 0c73f...cf6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overnatting får gjestene betale selv.

Når det gjelder drikke syntes jeg det er greit med drikke til maten og Kaffe avec, men vet det er andre som ikke mener det samme.

Anonymous poster hash: 20b51...5e2
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes gjestene kan betale resten selv, og jeg ville i hvert fall ikke forventet at dere står for overnatting dersom jeg var gjest.

Anonymous poster hash: 217f6...325
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs på hvor omfattende reise det er til det "spesielle stedet". Er det lang og dyr reise bør det betale all drikke og sørge for rabattert overnatting.

Anonymous poster hash: 3def2...b82
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Overnattingen kan gjestene fint betale selv, men som noen over her nevner: om stedet ligger slik til at de fleste "må" overnatte og det er et dyrt sted, burde dere ordne det slik at det bli rabatt på overnattingen. Når det gjelder drikke syns jeg ikke noe om at gjestene ikke får noe drikke, og mener at dere i det minste burde spandere to-tre glass utenom kaffe og middag.

Anonymous poster hash: 961af...ece
  • Liker 3
Skrevet

Det vil alltid være noen gjester som har behov for å sove der hvor festen er, men det er ikke vanlig å betale for dette. Med mindre man velger å ha festen på ett sted der ALLE må overnatte, da ordner man i det minste med rabatt.

Jeg synes det er veldig positivt at dere fokuserer på god mat og ett skikkelig sted^_^ På skikkelige steder så er det ikke vanlig at de setter alkoholen på bordet, det kommer rundt servitører. Slik er det altså mindre sjanse for at folk blir overstadig beruset, og når de endelig blir det så er gjerne middagen over... Slik var det ihvertfall når vi giftet oss;)

Om dere velger at gjestene må betale for alkoholen selv etter middagen og avec, så sørg for at det er tilgang på vann. Altså at det er store mugger av det på bordene slik at ingen må tvinges i baren for å dekke tørsten.

Jeg er stort sett happy så lenge jeg får en øl eller to til maten og en avec til kaffien, men jeg vet at flere mener at det ikke er ett skikkelig bryllup med mindre det er fri bar.

Gjest Gjest
Skrevet

Det spørs på hvor omfattende reise det er til det "spesielle stedet". Er det lang og dyr reise bør det betale all drikke og sørge for rabattert overnatting.

Anonymous poster hash: 3def2...b82

Enig.

Skrevet

Hørt mye om at åpen bar ender ofte med rølpefyll.

Syntes det høres smart ut med drikke til maten, og eventuelt noen drikkebonger til hver av gjestene de kan bruke i baren senere.

Overnatting er jeg enig med de andre, gjestene kan betale selv, men om det er stort behov for overnatting, så betaler dere litt av kostnaden for gjestene.

AnonymBruker
Skrevet

Reiseavstand er ikke noe problem, 30 min til sentrum. Så den biten er egentlig avgjort.

Har også tenkt på to-tre enheter drikke i tillegg til drikke til mat og kaffeavec. Fri bar er i utgangspkt utelukket pga disse to personene :-/

Skrevet

Har også tenkt på to-tre enheter drikke i tillegg til drikke til mat og kaffeavec. Fri bar er i utgangspkt utelukket pga disse to personene :-/

Syntes det er greit jeg, bare sørg for at folk vet det før selve festen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke brudeparet sitt "problem" med overnatting. Takker gjesten ja til invitasjon, så vet de at de må betale hotell om de ikke bor i nærheten.

Du kan skrive forslag til hotell i nærheten i innbydelsen.

Du kan forhøre deg om du kan oppnå rabatt. Er det mange gjester så får du gjerne det.

Jeg har vært i slike bryllup, på en sånn plass du beskriver. Er det avsidesliggende så bør du forhøre deg om transport derifra om kvelden. Kan bli vanskelig med taxi til alle sammen

På slike plasser setter de aldri flaskene på bordet. Jeg var senest i konfirmasjon i mai på et slikt sted, selv brus gikk de rundt og serverte hele tiden.

Det de ofte gjør er å legge en barbong under tallerkenen. Til den første i baren.

Det blir rikelig å drikke til maten når du velger 5 retters. På slike retter er det ulike viner til de forskjellige rettene. Kelner fyller opp glassene hele tiden. Det er noe med at gjester skal ikke sitte med tomt glass. Så om du tenker å begrense drikking på de som ikke styrer seg når det er gratis, så klarer du ikke det ved en sånn middag.

Jeg syns det blir litt kleint om toastmaster skal opplyse under takk for maten, at nå blir det kaffe og kaker etter hvert. Baren er åpen for de som ønsker det, men det må dere betale selv. Da vil du oppdage mange som ser på hverandre

Derimot om du har en barbong under tallerken, så kan toastmaster si noe sånt: bla bla bla....takk for maten. Om litt blir det kaffe og kaker, og om dere ser under tallerkenen deres, så finner dere en bong under der. Den kan dere bruke i baren om dere ønsker. Da skjønner folk at de får et glass gratis. Da slipper du å si mer om den saken

Anonymous poster hash: a6ca5...8d5
Gjest Pheel
Skrevet

Helt greit når det er så nært sentrum og alt som det er. Er vel ikke vanlig å betale for åpen bar egentlig? Hadde aldri jeg gjort hvertfall, en enhet alkohol til hver rett er mer enn nok, hadde ikke ønsket skikkelig fyll heller på dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at det er flere enn oss som mener at det ikke må være fri bar. Har tidligere fått et inntrykk av at det ikke er et "godkjent" bryllup dersom ikke gjestene kan drikke så mye de klarer. Jeg vet med ganske stor sikkerhet at alle de andre gjestene ikke drikker seg fulle om det hadde vært fri bar, så det er jo litt synd å straffe dem fordi det er to som ikke kan styre seg :-/

AnonymBruker
Skrevet

oioi...ordne/betale overnatting selv. ...helt vanlig i disse dager?

Så utrolig kjipt da. Invitere gjester langveisfra...velkommen...eh..hvor dere skal sove får bli deres problem.

Har du ikke mulighet og råd til losjere en soveplass for bryllupsgjester så synes jeg man kan la være å invitere de gjestene.

Jeg snakker ikke om ekslusive hotellrom. Om det er et billig pensjonat, campingplass eller endatil i et telt i hagen hadde jeg syntes det var normal gjestfrihet.

Aldri i livet om jeg drar i bryllup og de ikke kan tilby meg en seng å sove. Gratis.

Anonymous poster hash: 363bf...928
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært i bryllup med "lukket" bar, som man betaler for selv. Det har vært åpen og fri flyt i alle bryllup jeg har vært i. Det er vel hittil 6 bryllup, 5 av dem "store" (80+ gjester). Jeg har aldri vært borti rølpefyll. Ja, etter klokken 2 på natta har jeg sett noen som har fått nok, men jeg er ranglefant og stort sett alltid siste til å gå hjem, og kan ikke si det har vært anlegg til at ting blir ødelagt (bortsett fra noen flasker og glass som har gått i gulvet, men sånne uhell kan skje med edruelige forsamlinger også), sloss eller drama.

Så det argumentet "forstår jeg ikke". Jeg vet at man kan ha enkelte fyllefanter man frykter, men på meg virker det som om folk begrenser seg og koser seg litt, har god tid, folk er omgitt av en ukjent familie de ikke vil drite seg ut ovenfor osv..

Når det er sagt:

1) Jeg ville ikke hatt noe i mot å betale for egen alkohol etter middag og avec - men hadde satt stor pris på om det var gratis alkoholfritt å få, da man gjerne blir tørst (ikke alko-tørst) av å danse, og være i aktivitet og skravle seg hes gjerne seks timer etter endt middag.

2) Jeg hadde ikke forventet at brudeparet skulle betale overnattingen for meg, men hadde forventet full forståelse for at jeg må takke nei til "slottsbryllup" og bryllup på små steder med kun ett dyrt hotell og kanskje dyr reisevei.

Anonymous poster hash: 849e7...1b3
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

1) Fri bar er ikke et must. Det er helt vanlig at mat til drikke + avec dekkes, alt utover det regnes for å være bonus (i noens øyne).

2) Når det gjelder overnatting, er jeg enig med resten av brukerne: er det langt uti gokk, og ingen annen mulighet for overnatting, er det greit med en eller annen form for rabatt. Er det i en by, derimot, ser jeg ingen grunn til å skulle dekke overnatting. I mange bryllup velger man en transportløsning, feks hvis det er et stykke utenfor en storby, sørger brudeparet for gratis/billig fellestransport inn til sentrum, slik at man kan bo der.

Anonymous poster hash: b0a82...f5c
Gjest Gjest
Skrevet

2) Jeg hadde ikke forventet at brudeparet skulle betale overnattingen for meg, men hadde forventet full forståelse for at jeg må takke nei til "slottsbryllup" og bryllup på små steder med kun ett dyrt hotell og kanskje dyr reisevei.

Anonymous poster hash: 849e7...1b3

Godt poeng.

Skrevet

Jeg tenker at om det finnes noen som har en tendens å bli dritings kan de nok bli det også hvis det ikke er fri bar. Så jeg tenker at det viktigste kanskje er at man har servitører/barman som serverer alkohol og som kan også si nei til de som begynner å bli litt for beruset.

Ellers hadde ikke jeg forventet å bli dekket overnatting, men hadde satt pris på en rabatt dersom stedet var veldig spesiell/dyr.

Gjest Gjest
Skrevet

Destinasjonsbryllup er jo genialt for da lar man jo gjestene betale for seg i stedet for at man betaler for dem. :danse:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

oioi...ordne/betale overnatting selv. ...helt vanlig i disse dager?

Så utrolig kjipt da. Invitere gjester langveisfra...velkommen...eh..hvor dere skal sove får bli deres problem.

Har du ikke mulighet og råd til losjere en soveplass for bryllupsgjester så synes jeg man kan la være å invitere de gjestene.

Jeg snakker ikke om ekslusive hotellrom. Om det er et billig pensjonat, campingplass eller endatil i et telt i hagen hadde jeg syntes det var normal gjestfrihet.

Aldri i livet om jeg drar i bryllup og de ikke kan tilby meg en seng å sove. Gratis.

Anonymous poster hash: 363bf...928

Her var det ikke snakk om tilreisende gjester, men alle gjestene :-) det er mulig å overnatte på stedet, som er utenfor allfarvei, men det vil bli satt opp buss to eller tre ganger i løpet av natten. Turen tar ca 30 min til sentrum.

De få tilreisende gjestene får tilbud om overnatting, men ikke der :-)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...