AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Barn er ærlige vesener (heldigvis). Men hva gjør man når man er på jobb, for eksempel i barnehage, sfo osv og barn spør hvorfor du har så tjukk mage ? Hva svarer dere da? - At mennesker kommer i alle fasonger og farger ? - At man trenger så mye mat at man må ha plass til alt ? - At det ikke er pent å si ? - At man er overvektig fordi man ikke har tatt vare på kroppen sin ? - Vil du ha grisebank ! ??? Anonymous poster hash: 3469f...d52 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Jeg pleier å svare "fordi jeg er glad i mat " Anonymous poster hash: 9ba11...402 9
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 Fordi sånn er det bare. Det svaret har vært nok svar, iallefall til nåAnonymous poster hash: fd0e5...cec 3
Bernardette Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 "Det skal du ta rennafart og drite i, gutt!" 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #5 Skrevet 19. mai 2014 Noen er litt større noen er litt mindre slik er det bare. Også forklarer man også barnet at man ikke spør om slikt. Størrelse har i den form ingenting å si. Anonymous poster hash: 6c431...68a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #6 Skrevet 19. mai 2014 Vær ærlig tilbake. - Jeg spiser for mye. Ikke pakk ting inn i gavepapir kun fordi de er barn... Anonymous poster hash: 74094...60f 28
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #7 Skrevet 19. mai 2014 jeg spør tilbake "hvorfor er du så stygg"? Anonymous poster hash: 5c582...0ad 19
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #8 Skrevet 19. mai 2014 Si at du spiser godteri og usunt hver dag, istedenfor kun på lørdager. Anonymous poster hash: b5b40...58d 21
Alja Skrevet 19. mai 2014 #9 Skrevet 19. mai 2014 Til barn under 10 år ville jeg sagt at det var fordi jeg er så glad i mat. Til barn over 10 år ville jeg sagt at det kommer av at man er en slapp en jævel som spiser for mye og beveger seg for lite. 10
Supraspinatus Skrevet 19. mai 2014 #10 Skrevet 19. mai 2014 Vær ærlig tilbake. - Jeg spiser for mye. Ikke pakk ting inn i gavepapir kun fordi de er barn... Anonymous poster hash: 74094...60f Selv om det du sier teknisk sett er riktig så sier det ikke noe om årsaken. Hvorfor er posen full? Fordi jeg puttet så mye i den. Spørsmålet da blir "hvorfor puttet du så mye i posen?" Det riktige svaret, som barnet kanskje ikke forstår er at du har et kosthold som gjør at du spiser mer enn du trenger. Det er ikke nødvendigvis helt viljestyrt. Ingen (eller i hvert fall veldig få) velger å bli overvektig. 10
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #11 Skrevet 19. mai 2014 Til barn under 10 år ville jeg sagt at det var fordi jeg er så glad i mat. Til barn over 10 år ville jeg sagt at det kommer av at man er en slapp en jævel som spiser for mye og beveger seg for lite. Ts her. Det er ikke sant for meg. Er i god fysisk form og beveger meg sånn passe. Anonymous poster hash: 3469f...d52 4
Gjest Pheel Skrevet 19. mai 2014 #12 Skrevet 19. mai 2014 Forklaringen om at alle er forskjellige og kommer i ulike varianter er greit å si, og samtidig få lagt på at det ikke er så pent å si på en grei måte, spesielt om barnet som sier det ikke er veldig ungt. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #13 Skrevet 19. mai 2014 Jeg ville fortalt barna fra ung alder av at noen spiser mer enn andre, noen er større enn andre, ingen er like osv MEN at man ikke skal spørre om eller kommentere andre sin kropp fordi de kan bli lei seg. Søstra mi sier alltid til barna sine at det eneste de trenger å si om andres utseende er at de ser fine ut det er jeg enig i! Anonymous poster hash: 4a179...65b 6
Pringle Skrevet 19. mai 2014 #14 Skrevet 19. mai 2014 Ts her. Det er ikke sant for meg. Er i god fysisk form og beveger meg sånn passe. Anonymous poster hash: 3469f...d52 Det er et definisjonsspørsmål, det da, hva som er passe. Jeg ville aldri kalt deg, eller noen andre, en slapp jævel, bare så det er sagt - men du beveger deg da tydeligvis for lite til å være slank.Hadde du beveget deg mer og spist like mye, ville du vært slank. Men det er selvfølgelig helt greit å ikke være slank også, hvis du er OK med det. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #15 Skrevet 19. mai 2014 "Fordi jeg spiser slike som deg til frokost ............" Anonymous poster hash: 0ffd9...a37 13
Supraspinatus Skrevet 19. mai 2014 #16 Skrevet 19. mai 2014 Det er et definisjonsspørsmål, det da, hva som er passe. Jeg ville aldri kalt deg, eller noen andre, en slapp jævel, bare så det er sagt - men du beveger deg da tydeligvis for lite til å være slank.Hadde du beveget deg mer og spist like mye, ville du vært slank. Men det er selvfølgelig helt greit å ikke være slank også, hvis du er OK med det. Det er ikke riktig. Kroppsvekt er nødvendigvis ikke betinget av bevegelse. Det finnes nok av folkeslag som knapt er i bevegelse, men likevel er normalvektige. Bevegelse har faktisk veldig, veldig lite med kroppsvekten å gjøre. Det er hvileforbrenning som utgjør brorparten av energiforbruket med mindre man er veldig, veldig aktiv. Det som gjør at man er overvektig er at man lagrer inn mer energi enn man tar ut. Det er det som helt fysisk skjer, men det sier ikke noe om hvorfor det er slik. Er det maten du spiser som får deg til å spise mer? Er det for lite, eller mye, av hormoner? Har man et psykisk problem? Det er faktisk et problem at man stigmatiserer overvektige på den måten. De er ikke mer late eller grådige enn andre snittmennesker. 9
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #17 Skrevet 19. mai 2014 De få gangene jeg har blitt spurt av barn, så har jeg svart ærlig. At jeg har spist for mye mat, og derfor blir man tykk. Ser ikke helt problemet med det, små barn spør om alt mulig rart... Men det er vel vondt å måtte innrømme det høyt kanskje. Å ikke kunne pakke det inn i en million unskyldninger og bortforklaringer om at det er alle andres feil... Anonymous poster hash: 42b44...d42 5
Gjest Nightwich Skrevet 19. mai 2014 #18 Skrevet 19. mai 2014 Jeg fikk spørsmålet av en liten gutt i en bursdag en gang og jeg svarte at det var fordi jeg hadde spist for mye. Da kakene og kaffe'n ble satt frem kom han bort til meg og spurte om jeg skulle ha kake. Jeg svarte bekreftende på det. Da så han på magen min og så litt trist ut før han sa " da tror jeg du sprekker " 11
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #20 Skrevet 19. mai 2014 De få gangene jeg har blitt spurt av barn, så har jeg svart ærlig. At jeg har spist for mye mat, og derfor blir man tykk. Ser ikke helt problemet med det, små barn spør om alt mulig rart... Men det er vel vondt å måtte innrømme det høyt kanskje. Å ikke kunne pakke det inn i en million unskyldninger og bortforklaringer om at det er alle andres feil... Anonymous poster hash: 42b44...d42 Men, det er dumt om barn får inntrykk av at alle overvektige spiser for mye mat. Noen legger på seg av medisiner eller andre ting. Noen medisiner, bl.a. kortison, har en bivirkning, slik at fettet legger seg på magen i stedet for jevnt fordelt utover kroppen, og det samme gjelder sykdommen cushings syndrom. Andre igjen får stor mage pga feilernæring. Jeg synes at det er viktig at barn lærer at det er forskjellige årsaker, slik at de ikke automatisk tror at en person har spist for mye mat eller bevegd seg for lite, fordet at de ser en person med magefett f.eks Anonymous poster hash: 71bed...3bf 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå