Hotslash Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 På lørdag fylte typen 30, og av meg fikk han sous vide supreme, og av mine foreldre obh nordica vakuumpakker. Planen var at disse skulle brukes ilag, men nå ble jeg veldig usikker på om det burde gjøres.. er det noen som har erfaringer med dette? Jeg ser at det står i bruksanvisningen at posene ikke må brukes til å tilberede mat i, men er kun beregnet for opptining/oppvarming. Hjeelp, må vite om vi må bytte, før vi tar den i bruk, og det har vi veeldig lyst til;)
ekkoet Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 (endret) Høres rart ut, disse selges jo sammen. Den opprinnelige bruken for vakuumpakker er jo å øke holdbarheten til mat, ikke i tilberede i vannbad. Dette er noe som er kommet i senere tid, så min tanke er at dette bare er noe som henger igjen i teksten i bruksanvisningen. Jeg leste bruksanvsiningen og ser det står, men jeg ville bare glemt det og kjørt på, det er jo egentlig bare oppvarming av mat man gjør, så ser ikke helt forskjellen. Jeg bruker den til dette, ikke hatt noen problemer. Om du ser her avarterer jo obh de samme vakumpakkerne i marken på sous viden: http://www.obhnordica.no/vakuumpakkere-1019.aspx?ProductID=PROD941 Endret 19. mai 2014 av ekkoet
Pingting Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 Jeg ville ille tro at dette er noe problem. Det du bør være litt forsiktig med når det gjelder sous vide er at posene du bruker tåler varme. Men siden det står at de kan brukes til oppvarming, så vil jeg ikke tro det er noe problem. Det er kanskje fordi sous vide er såpass "sært" og ukjent fortsatt at de er redd folk kan få det for seg å bruke dem som stekeposer eller noe sånt?
Zzyzx Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 (endret) Om du skulle være usikker så trenger du bare å kjøpe andre poser. Selve vakuumpakkeren kan selvsagt brukes. Poser på rull kan anbefales, mye mer tilpasningsvennlige. Edit: jeg sjekka ekstraposene til OBH Nordica, og der spesifiseres det iallfall at posene kan brukes til oppvarming av mat i småkokende vann. Sous vide er ikke en gang småkokende. Endret 19. mai 2014 av Zzyzx
Supraspinatus Skrevet 19. mai 2014 #5 Skrevet 19. mai 2014 Jeg har obh nordica vakuum-poser. De går fint an å bruke til sous vide. Anbefaler rullene. Både stor og liten rull. Du bruker begge. Hele tiden. Om jeg hadde hatt ubegrenset med penger hadde jeg dog kjøpt en kammervakuum-maskin. De er vesentlig bedre. Et annet tips er zip-lockposer. Dem bruker du når du skal ha væsker i poser i sous vide-maskinen. Du kan nemlig ikke vakuumere væske i en sånn vakuumforsegler som obh-nordica sin. Når du bruker zip-lock bruker du bare fortrengingsmetoden: fyll posen med væske, lukk posen nesten igjen. Senk den i vannet uten å ta åpningen under vann. Klem ut så mye luft du klarer og lukk posen. Ha den så i vannbadet. Det er lurt å la toppen av posen, med låsedelen, ligge over kanten og så legger du lokket over. Da kommer det ikke vann inn i posen tilfelle låsen ikke ble tett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå