AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Hei! Vurderer en bolig på rundt 80 kvm med gode løsninger + 3 soverom - tenker å ha småbarn fra 0-6 år å bo der frem til vi finner litt større. Er kort avstand til barnehager og lekeplasser, og har stor hage + naboer. Er nysgjerrig på hvordan dere har det? 1. Hvor mange barn har dere? Alder? 2. Hvor stor er boligen deres? 3. Hva savner dere i boligen? Anonymous poster hash: e6804...5f0
*Joyce* Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Vi bor i rekkehus på ca 80 kvm + garasje og nokså stor, "rå" kjellerbod (bruttoareal er på ca 120 kvm), har to barn i barnehagealder, 2 og 5 år. Vi stortrives, og savner egentlig ikke stort, selv om vi ser for oss noen endringer i løpet av de nærmeste året - ombygging/utvidelse av bad og kjøkken, samt å gjøre kjellerboden om til et bruksrom (sette inn lyskasse etc). Vi ser for oss at vi vil flytte innen nærområdet her når ungene blir eldre og ønsker seg mer plass (type kjeller-/loftsstue der de kan være med venner), men per dags dato har vi det fint her vi er. Vi er i ferd med å ommøblere litt nå sånn at ungene får hvert sitt rom, til nå har vi brukt et av tre soverom som arbeidrom for oss voksne. Selvsagt hadde det vært allright med et stort syrom og en kjellerstue eller lignende nå også, men vi klarer oss fint som det er, og prioriterer å ha råd til å reise litt osv over å "bo oss ihjel" på dette stadiet i livet.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 Bor i leilighet, 120 kvadrat. Savner et ekstra soverom og et ekstra bad, men velger å bli boende grunnet beliggenhet. Har stort spisekjøkken og tre stuer. To barnehagebarn (som deler rom). Anonymous poster hash: aab82...1eb
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 Bor i leilighet, 120 kvadrat. Savner et ekstra soverom og et ekstra bad, men velger å bli boende grunnet beliggenhet. Har stort spisekjøkken og tre stuer. To barnehagebarn (som deler rom).Anonymous poster hash: aab82...1eb Da gjør du om en av stuene til soverom. Anonymous poster hash: 98b7b...0dd 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #5 Skrevet 19. mai 2014 Bor i blokkleilighet på 98 kvm, + 10 kvm innglasset balkong. Har to barn på 1,5 og 4 år. Vi har 3 soverom og ett lite kontor. Jeg savner en "vanlig" balkong, det blir nemlig drepende varmt med alt glasset... også savner jeg en hageflekk, hvor ungene kunne hatt uteleker og ett plaskebasseng... Men utover det, er dette perfekt for oss. Anonymous poster hash: d24a7...bd0
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #6 Skrevet 19. mai 2014 Vokste selv opp i en vanlig OBOS-leilighet fra 50-tallet. Vi var fire stykker i familien, med to barn med 9 års mellomrom (gutt og jente). Leiligheten var 68 kvm med to soverom og stor balkong. Manglet aldri noe. Alltid åpent hus for venner og god plass. Bodde selv i en toroms med mine barn. Har en gutt og en jente. De delte rom og jeg sov på stua, lagte meg en alkove. Eneste vi manglet var uteplass eller balkong. Leiligheten var på 50 kvm. Bodde der til eldste var 11 år. Nå bor vi 4 stykker i en leilighet på 92 kvm. Tre soverom, hvorav to er må på 7 kvm. Har hage på 100 kvm og to terrasser. Åpen kjøkkenløsning. Synes jeg har dårligere plass nå, men det er planløsningen men vi har absolutt plass nok både til oss, tingene våre og venner. Ungene er nå tenåringer. Skal neste år overta et hus på 400 kvm og hage. Kjenner at jeg gruer meg litt, for jeg vet ikke hva vi skal gjøre med all plassen. Er vant til å bo kompakt. Samtidig blir det jo mye mer husarbeid. Vurderer å bygge om slik at vi kan leie ut stor del av huset. Jeg er nok et bymenneske, for elsker å bo kompakt og ikke ha for mye tomrom rundt meg :-) Anonymous poster hash: fd1ba...7d4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #7 Skrevet 20. mai 2014 Da gjør du om en av stuene til soverom. Anonymous poster hash: 98b7b...0dd Tentke det samme - trenger vel ikke 3 stuer - kan gjøres til soverom... Anonymous poster hash: e6804...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #8 Skrevet 20. mai 2014 Vokste selv opp i en vanlig OBOS-leilighet fra 50-tallet. Vi var fire stykker i familien, med to barn med 9 års mellomrom (gutt og jente). Leiligheten var 68 kvm med to soverom og stor balkong. Manglet aldri noe. Alltid åpent hus for venner og god plass. Bodde selv i en toroms med mine barn. Har en gutt og en jente. De delte rom og jeg sov på stua, lagte meg en alkove. Eneste vi manglet var uteplass eller balkong. Leiligheten var på 50 kvm. Bodde der til eldste var 11 år. Nå bor vi 4 stykker i en leilighet på 92 kvm. Tre soverom, hvorav to er må på 7 kvm. Har hage på 100 kvm og to terrasser. Åpen kjøkkenløsning. Synes jeg har dårligere plass nå, men det er planløsningen men vi har absolutt plass nok både til oss, tingene våre og venner. Ungene er nå tenåringer. Skal neste år overta et hus på 400 kvm og hage. Kjenner at jeg gruer meg litt, for jeg vet ikke hva vi skal gjøre med all plassen. Er vant til å bo kompakt. Samtidig blir det jo mye mer husarbeid. Vurderer å bygge om slik at vi kan leie ut stor del av huset. Jeg er nok et bymenneske, for elsker å bo kompakt og ikke ha for mye tomrom rundt meg :-)Anonymous poster hash: fd1ba...7d4 Interessant Jeg synes det er koselig med intimt størrelse enn altfor stor størrelse - vet ikke hva man gjør med alle møbler - kanskje man føler fortsatt tomtom rundt seg når man sitter i en så stor stua men man gjør nok best ut av situasjon Utleiedel er ikke et dumt ide Anonymous poster hash: e6804...5f0
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #9 Skrevet 20. mai 2014 TS her. Det er kjekt å se hvordan dere opplever dette. Vi tenker i første omgang med 80 kvm er nok en grei størrelse med to småbarn, så ser vi etterhvert til et større boplass. Det rekkehuset har med ganske stor hage - så tror det blir bra. Har alltid bodd 40 kvm sammen med kjæresten min,og synes det er koselig med intimfølelse - så tror 80 kvm vil føles passelig tenker jeg........Tar steg for steg Godt å lese deres svar ! Anonymous poster hash: e6804...5f0
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #10 Skrevet 20. mai 2014 Vi er to voksne og en på vei. Bor på 79 kvadrat, 3 soverom, innenfor ring 2 i Oslo. Plassmessig tror jeg det skal gå fint. Det jeg savner mest er veranda. Når lille mini kommer så skulle jeg ønsket meg større bad med plass til badekar... Men vi trives så utrolig godt med plasseringen at vi venter nok til det kommer ut noe mer passende i nabolaget... Blir spennende å se om vi blir sånne som føler de må flytte ut av sentrum nå de får barn, eller om vi fremdeles trives....Anonymous poster hash: 587a5...014 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #11 Skrevet 20. mai 2014 Vi har to barn og bolig på 117 kvadrat. I tillegg er det boder i kjelleren, som ikke regnes med i arealet. Det er perfekt for oss. Vi bodde først i leilighet i byen, det gikk også fint, men slitsomt å gå så mange trapper hver gang man skulle ut en liten tur. Det jeg liker best med huset vårt (nå i småbarnsfasen) er: -Badekar på badet. Blir flittig brukt av barna (aldri av meg eller mannen). -Hage rett utenfor døra (selv om vi bor i tomannsbolig og hagen ikke er inngjerdet. Skulle gjerne hatt inngjerdet hage... Disse to tingene er veldig viktig nå, men var ikke det spor viktig for meg før vi fikk barn. Soverommene er små, men barna er sjelden der likevel, vi har lekekrok i stua. Greit å ha dem i samme etasje når de er så små (2 og 4 år). TS, 80 kvadrat kan absolutt holde, men det er viktig å ha god lagringsplass i tillegg. Det blir veldig mye stæsj med små barn. Plass å lagre akebrett, (trehjuls)sykler, vinterklær, sko til alle sesonger, soveposer, telt, gamle leker som førstemann er for stor til og andremann kan arve om en stund, etc etc. Anonymous poster hash: 4a886...729
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #12 Skrevet 20. mai 2014 Da gjør du om en av stuene til soverom. Anonymous poster hash: 98b7b...0dd Tentke det samme - trenger vel ikke 3 stuer - kan gjøres til soverom... Anonymous poster hash: e6804...5f0 Åh, så lure dere er. Det har vi ikke tenkt på..... En stue er lekerom/barnerom i dag, men pga romløsningen egner ingen av dem seg til å bli permanent soverom (fløydører, kun et vindu, man må gå gjennom for å komme til de andre rommene). Men vi har jo fundert på det, om en større ombygging av hele leiligheten er mulig. Anonymous poster hash: aab82...1eb Anonymous poster hash: aab82...1eb 3
Gjest Maman Skrevet 20. mai 2014 #13 Skrevet 20. mai 2014 Bor i 90 kvm leilighet med to barn og plassmessig har vi mer enn nok. Når dere har hage i tillegg, går det nok fint.
Aomame Skrevet 20. mai 2014 #14 Skrevet 20. mai 2014 Vi er to voksne og en på vei, bor i 120 kvm rekkehus med hage og terasse. Har god plass med tre soverom og to stuer, men skulle gjerne hatt en mer romslig entré da denne er ganske trang med lite oppbevaringsmuligheter. Ellers er det lite å klage på. Føler at vi kan bo her lenge uten at det blir for smått.
Strenge Frk.Gerd Skrevet 20. mai 2014 #15 Skrevet 20. mai 2014 Vi er to voksne og en toåring i en tre-Roms obos leilighet på ca 60 Kvm. Bor sentralt med masse uteområder, både mtp nærhet til park og godt opparbeidet bakgårdshage. Pr dags dato trives vi veldig bra, eneste jeg savner er mer sol i stua. Datteren vår trives i området og det føles trygt her, samtidig som vi har tilgang til alt og gåavstand til sentrum.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #16 Skrevet 20. mai 2014 TS her. Det er kjekt å se hvordan dere opplever dette. Vi tenker i første omgang med 80 kvm er nok en grei størrelse med to småbarn, så ser vi etterhvert til et større boplass. Det rekkehuset har med ganske stor hage - så tror det blir bra. Har alltid bodd 40 kvm sammen med kjæresten min,og synes det er koselig med intimfølelse - så tror 80 kvm vil føles passelig tenker jeg........Tar steg for steg Godt å lese deres svar ! Anonymous poster hash: e6804...5f0 Høres flott ut. Et tips vedr. lagringsplass: Kjøp vakuumposer. Da sparer dere mye plass! Vi bor selv mye mindre enn vi egentlig har råd til, vil heller bruke penger på sparing, reiser og andre opplevelser. To barn, fire-roms leilighet på ca 80 kvm, pluss ca 10 kvm veranda. Ungene deler det største soverommet, det minste soverommet bruker vi til hjemmekontor, lekerom dersom ungene vil være litt i fred og gjesterom når besteforeldre eller andre kommer på besøk. Dessverre ikke plass til badekar på badet, men ungene bader i badebalje innimellom. Det går faktisk riktig så greit å dusje med småbarn. Vurderer å kjøpe en noe større leilighet i en 1. etasje med markterasse. Venter til ungene blir tenåringer.Anonymous poster hash: 98b7b...0dd
Ciara Skrevet 20. mai 2014 #17 Skrevet 20. mai 2014 Vi er to voksne og to barn på 200 kvm. Nå som barna er små er det strengt tatt mer plass enn vi trenger. 60 kvm (kjeller) brukes knapt nå, annet enn en sjelden gang vi har overnattingsgjester. Likevel var nettopp kjelleren utslagsgivende for at vi flyttet hit. Når barna blir større kan de ha besøk så mye de vil der.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #18 Skrevet 20. mai 2014 Vi er to voksne og to barn på 3 og 4 år, bor sentralt i Oslo i enebolig på nesten 300 kvm over tre plan. 5 soverom, 2 bad, 2 stuer og stort kjøkken, pluss noen flere funksjonsrom. Vi har stor hage med frukttrær og flere utganger fra huset til hagen. Trives veldig godt, og har ikke planer om å flytte herfra men vi kunne klart oss med mindre plass, helt klart! Anonymous poster hash: a605f...529
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #19 Skrevet 21. mai 2014 Vi er en familie på fire som bor i leilighet på 80 kvm. Vi har tre soverom, men savner gjesterom og ekstra bad/wc. Er derfor på utkikk etter noe større. Ellers vil jeg slå et slag for livet med barn i leilighet. Savner ikke verken hage eller stort hus Anonymous poster hash: a3e30...34f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2014 #20 Skrevet 22. mai 2014 Høres flott ut. Et tips vedr. lagringsplass: Kjøp vakuumposer. Da sparer dere mye plass! Vi bor selv mye mindre enn vi egentlig har råd til, vil heller bruke penger på sparing, reiser og andre opplevelser. To barn, fire-roms leilighet på ca 80 kvm, pluss ca 10 kvm veranda. Ungene deler det største soverommet, det minste soverommet bruker vi til hjemmekontor, lekerom dersom ungene vil være litt i fred og gjesterom når besteforeldre eller andre kommer på besøk. Dessverre ikke plass til badekar på badet, men ungene bader i badebalje innimellom. Det går faktisk riktig så greit å dusje med småbarn. Vurderer å kjøpe en noe større leilighet i en 1. etasje med markterasse. Venter til ungene blir tenåringer.Anonymous poster hash: 98b7b...0dd Tusen takk for tips! Ja, det er snakk om prioriteringer, også lærer man at man kan ikke få alt og prøver å gjøre best ut av bosituasjon Man venner vel til den størrelsen så tilpasser man seg Anonymous poster hash: e6804...5f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå