Lillemini Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Hei, vi har en datter på 14 måneder. Hun legger seg klokken 19 på kvelden, og sovner fint. Sover natten igjennom, og står aldri opp tidligere enn 9, men ofte enda senere. I dag ble det så sent som 10.30. På dagen sover hun 1,5 time. Vekker vi henne tidligere på morgenen er hele dagen ødelagt for hennes del. Hun sover ikke mer på dagen da, men blir sutrete og grinete, dårlig matlyst og hele pakken. Så langt har det ikke vært et problem da vi har dagmamma som passer henne hjemme hos oss, men i september skal hun begynne i barnehagen, og da må hun opp 7-8. Er det noen som har opplevd samme "problem" med sovebabyer? Hvordan gikk det i såfall i barnehagen? Begynte barnet å sove lengre på dagtid? Har tenkt på om det vil være et alternativ å legge henne tidligere på kvelden, men da får hun utrolig lite tid med pappaen sin som kommer hjem sent på ettermiddagen. Skal ta det opp med helsesøster på 15-månederskontrollen, men kjekt med noen tips fra de som eventuelt har vært i samme situasjon. 1
^^Belle^^ Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Å herrejemini, for et luksusproblem du har! Ikke vondt ment altså, for jeg ser jo selve problemet! Jeg hater selv å vekke ungene mine, men her i gården skjer det dessverre omtrent hvert lysår. Jeg ville lagt henne tidligere. Det er jo tydelig at hun trenger massemasse søvn, og i min verden trumfer søvnbehovet det meste, selv den tiden jeg får med ungene. Her legger minsten seg senest klokken 18, ellers blir det baluba både samme kveld og morgenen etterpå (klokken 5 ). Det betyr at jeg får max 2,5 time med henne før hun legger seg, men sånn er det bare. Jeg vil nok tro at hun kommer til å bli vant med å stå opp litt tidligere etterhvert, det blir jo en ny rutine for henne. Jeg hadde heller ikke hatt betenkeligheter med å øke dagsovingen (vår på 15 måneder sover 2,5-3 timer på dagen) dersom det ikke går ut over kvelden og natten. Og så kan du jo håpe at hun er en av dem som fremdeles sover lenge i helgene! 6
Gjest Magdalene Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 Der får jo bare begynne å legge henne tidligere. Det går seg nok til. Også kan det jo være at hun begynner å sove mer på dagtid. Mange bhgbarn må legge seg rundt 18-18:30. Da må dessverre søvnbehovet gå forran samværet med pappaen. 3
Lillemini Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2014 Takk for svar! Hehe, ja jeg vet det er et luksusproblem. Det er derfor jeg skrev "problem", i gåseøyne. Det er fantastisk med den sene starten på dagen i helgene, så jeg klager absolutt ikke på det. Men er bekymret for at hun skal få for lite søvn når hun plutselig må opp 2-3 timer før hun er klar for det. Dagsøvnen blir aldri lengre de dagene hun må opp tidlig fordi vi må rekke noe, heller motsatt. Hun kan gjerne da bare sove 30 min på dagen, noe jeg regner med skyldes at hun er overtrøtt, og så har vi en grinete unge som får raserianfall over de minste filleting resten av den dagen. Som du sier er vel løsningen å legge henne tidligere, selv om det blir leit for pappaen som da knapt får sett henne når han jobber. Jeg er student og kommer til å hente henne hjem fra barnehagen i 14-tiden, så jeg får jo uansett noen timer før leggetid. Det vil kanskje være en idè å begynne med nye rutiner noen uker før barnehagestart da, eller? Og så krysse fingrene for at hun benytter helgene til å sove like lenge som før.
Gjest Magdalene Skrevet 19. mai 2014 #5 Skrevet 19. mai 2014 Men er bekymret for at hun skal få for lite søvn når hun plutselig må opp 2-3 timer før hun er klar for det. Dagsøvnen blir aldri lengre de dagene hun må opp tidlig fordi vi må rekke noe, heller motsatt. Hun kan gjerne da bare sove 30 min på dagen, noe jeg regner med skyldes at hun er overtrøtt, og så har vi en grinete unge som får raserianfall over de minste filleting resten av den dagen. Ofte går det seg til om man gjentar det over en viss tid. Kan jo være greit å starte litt før hun begynner i bhg da, så hun ikke blir helt utslitt av søvnmangel i starten.
Lillemini Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2014 Ofte går det seg til om man gjentar det over en viss tid. Kan jo være greit å starte litt før hun begynner i bhg da, så hun ikke blir helt utslitt av søvnmangel i starten. Ja vi får satse på at dagsøvnen øker litt når hun blir vant med nye rutiner. Tenker jeg benytter sommerferien til å prøve å legge henne tidligere, med tilsvarende tidligere start på dagen. Takk for fine råd.
Sissan1 Skrevet 19. mai 2014 #7 Skrevet 19. mai 2014 Det at hun ikke sover mer om dagen når dere vekker henne en dag eller to er ikke så rart. Det vil helt sikkert gå seg til når hun er i ny rutine. Mine barn sov to ganger om dagen frem til de begynte i barnehage, og jeg var litt bekymret for det. De var soveklare igjen når jeg hentet dem. Det var litt sutring noen uker, så gikk det seg til. de sov både 2 og 3 timer på dagen i barnehagen. Jeg syns det var supert - da var de liksom borte fra oss bare 5 timer :-) 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #8 Skrevet 19. mai 2014 Jeg vil faktisk påstå at det er et problem med småbarn som har vendt seg til en slik døgnrytme. Det er mye bedre med småbarn som våkner 0530-0600 helt av seg selv. Dere må allerede nå begynne å snu døgnet hennes. Gradvis vekke tidligere og tidligere om morgenen. Dette vil medføre en sur unge en stund, men det må man bare ta med. Hun vil antagelig trenge en ekstra lur på dagtid. Anonymous poster hash: d6143...46f 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #9 Skrevet 19. mai 2014 Jeg vil faktisk påstå at det er et problem med småbarn som har vendt seg til en slik døgnrytme. Det er mye bedre med småbarn som våkner 0530-0600 helt av seg selv. Dere må allerede nå begynne å snu døgnet hennes. Gradvis vekke tidligere og tidligere om morgenen. Dette vil medføre en sur unge en stund, men det må man bare ta med. Hun vil antagelig trenge en ekstra lur på dagtid. Anonymous poster hash: d6143...46f Meg igjen: Det er særs viktig at barn har samme døgnrytme i helgen som i hverdagen. Å la de ligge lenge i helgene medfører at ungene vil ha konstant jet lag. De blir sure og grinete, og kommer aldri inn i en døgnrytme. Anonymous poster hash: d6143...46f 1
Lillemini Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #10 Skrevet 19. mai 2014 Jeg vil faktisk påstå at det er et problem med småbarn som har vendt seg til en slik døgnrytme. Det er mye bedre med småbarn som våkner 0530-0600 helt av seg selv. Dere må allerede nå begynne å snu døgnet hennes. Gradvis vekke tidligere og tidligere om morgenen. Dette vil medføre en sur unge en stund, men det må man bare ta med. Hun vil antagelig trenge en ekstra lur på dagtid.Anonymous poster hash: d6143...46f Jeg er klar over at det er et problem, det er jo nettop derfor jeg ber om råd til hvordan vi skal snu døgnrytmen hennes. 5.30 syns jeg var alt for tidlig å våkne for et lite barn, da må de jo legges 17 på dagen for å få 12,5 times søvn. Ideelt sett håper jeg vi klarer å få inn en rutine der hun legger seg 18 og står opp 7.30, det hadde passet perfekt. Nå må jeg få føye til at så lenge hun får sove ut på morgenen er hun en solstråle uten like. Griner og sutrer så og si aldri, og er langt forran både motorisk og med tanke på språkutviklingen i forhold til hva hun "skal" kunne på den alderen. Så hun har i alle fall ikke lidd noen nød utviklingsmessig med dette sovehjertet sitt. Problemet er jo at det ikke vil fungere i praksis når hun skal i barnehagen, så vi skal følge rådene vi har fått og begynne å snu døgnrytmen hennes nå når eksamenstiden er over for min del.
Vera Vinge Skrevet 19. mai 2014 #11 Skrevet 19. mai 2014 Jeg vil tro det går seg til, og jeg hadde ikke brukt hele sommeren på dette prosjektet når dere alle kan sove godt i mellomtiden. Barnet vil være eldre da og kanskje ha andre behov. Da min gutt begynte i barnehage ble han veldig forstyrret av de andre barna under soving i starten, så mens han gjerne sov tre timer midt på dagen hjemme, sov han gjerne bare halvparten i barnehagen en stund. Ja, han var sliten og måtte legge seg litt tidligere en periode. Vi tok det også bare med ro hjemme etter barnehagen uten for mye besøk osv, for å roe ned litt. Men det gikk seg til. Jeg er overrasket over hvor tilpasningsdyktige barn kan være. I tillegg får de gjerne mindre søvnbehov ettersom de blir eldre, og i den alderen skjer det jo mye. 2
Lillemini Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #12 Skrevet 19. mai 2014 (endret) Jeg vil tro det går seg til, og jeg hadde ikke brukt hele sommeren på dette prosjektet når dere alle kan sove godt i mellomtiden. Barnet vil være eldre da og kanskje ha andre behov. Da min gutt begynte i barnehage ble han veldig forstyrret av de andre barna under soving i starten, så mens han gjerne sov tre timer midt på dagen hjemme, sov han gjerne bare halvparten i barnehagen en stund. Ja, han var sliten og måtte legge seg litt tidligere en periode. Vi tok det også bare med ro hjemme etter barnehagen uten for mye besøk osv, for å roe ned litt. Men det gikk seg til. Jeg er overrasket over hvor tilpasningsdyktige barn kan være. I tillegg får de gjerne mindre søvnbehov ettersom de blir eldre, og i den alderen skjer det jo mye. Takk for innspill. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det er deilig for alle å få sove lenge, ikke minst oss voksne. tenker jeg diskuterer det med hs på neste kontroll før vi legger om rutinene. Vi hadde STORE søvnproblemer lenge med mini. Hun hadde kraftig kolikk frem til hun var 6 måneder (som vi da fikk diagnostisert som melkeproteinallergi), og sov aldri på dagtid, og også fryktelig dårlig på natten. Dette løste seg med veldig strengt melkefritt kosthold, men det tok enda et par måneder før hun begynte å sove skikkelig. Når hun først begynte å sove, så gjorde hun det skikkelig også. Som du sier er det jo enda er par måneder igjen, og mye kan jo forandres på den tiden, men jeg tror nok alikevel vi kommer til å begynne i god tid. Hun er en sta liten frøken, og innlæring av nye rutiner tar alltid lang tid på henne. For eksempel tok det 4 måneder før tannpuss ikke lenger var en kamp, og for å venne av med nattmat hadde vi tre søvnløse uker før hun innså at vi ikke kom til å gi oss. Så her i huset er sakte tilvending alfa og omega. Endret 19. mai 2014 av Lillemini
*Joyce* Skrevet 19. mai 2014 #13 Skrevet 19. mai 2014 Begge våre er b-mennesker, og har vært det helt fra fødselen av. De har også noe lavere søvnbehov enn det som gjerne holdes frem som normen. Her har det gått seg til av seg selv i løpet av de første par-tre ukene ved barnehagestart. Eldste var halvannet år da hun begynte, yngste nesten 16 mnd. Vår erfaring er at 1) de plukker utrolig raskt opp barnehagens rutine på soving, 2) de tilpasser seg raskt til ny rytme, og 3) barnehagehverdagen er såpass krevende i forhold til å være hjemme at det går seg til av seg selv også sånn sett. Våre har også sovet lite på dagtid gjennom babytiden, jeg fikk dem sjelden til å sove mer enn 30 min i strekk, men i bhg sov begge en time-halvannen. I dag sovner 2-åringen vår (som er nærmest din i alder) et sted mellom 20 og 21 hvis hun har sovet på dagtid (legges kl 19.30, men bruker lang tid på å sovne), hvis hun ikke har sovet på dagtid sovner hun raskt kl 19-19.30. Våkner av seg selv et sted mellom 7 og 8. Vi er i ferd med å avslutte dagsoving, og ser an fra dag til dag nå. Når dagsovingen kuttes helt regner jeg med at leggingen stabiliserer seg på ca 19.30-20, som det gjorde med søsteren. Hos oss resulterer tidligere legging kun i at hun våkner igjen etter en halvtime-time, og da er det virkelig ikke snakk om å sove igjen før klokka bikker 22-23. Så fra vårt ståsted er rådene fra AB over her nokså ubrukelige. Jeg vil påstå at dere kjenner deres barn best, og må se an hva som fungerer for henne. Når du sier at hun trenger tid på omveltninger, så ville jeg gått utfra at det stemmer også for dette, og startet rolig nå med å skyve på leggingen. Kanskje fungerer det, kanskje fungerer det ikke. Og hvis du ikke får til å flytte leggingen nå, holder jeg en knapp på at det ordner seg av seg selv når hun blir vant med barnehagehverdagen. (Min kjepphest på dette området - voksne har da ulikt søvnbehov og ulike søvnmønstre, så hvorfor skal ikke barn få ha det? Jfr påstander som at "alle 1-åringer må legge seg kl 18" og lignende, som vi har fått servert utallige ganger disse 5 årene vi har hatt barn som ikke skjønner vitsen med å legge seg om kvelden - eller stå opp tidlig om morgenen.) 2
Tante-Sofie Skrevet 19. mai 2014 #14 Skrevet 19. mai 2014 Det her ville jeg tatt helt med ro, samtidig som jeg er enig med de som sier at barnets søvnbehov må dessverre komme før samvær med de voksne. Min gutt la seg 17.30 frem til han var godt over 1 år, og etter det var det 18 veldig lenge. Han fyller 4 i år og har nettopp begynt å legge seg 18.30. 1
Lillemini Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #15 Skrevet 19. mai 2014 Begge våre er b-mennesker, og har vært det helt fra fødselen av. De har også noe lavere søvnbehov enn det som gjerne holdes frem som normen. Her har det gått seg til av seg selv i løpet av de første par-tre ukene ved barnehagestart. Eldste var halvannet år da hun begynte, yngste nesten 16 mnd. Vår erfaring er at 1) de plukker utrolig raskt opp barnehagens rutine på soving, 2) de tilpasser seg raskt til ny rytme, og 3) barnehagehverdagen er såpass krevende i forhold til å være hjemme at det går seg til av seg selv også sånn sett. Våre har også sovet lite på dagtid gjennom babytiden, jeg fikk dem sjelden til å sove mer enn 30 min i strekk, men i bhg sov begge en time-halvannen. I dag sovner 2-åringen vår (som er nærmest din i alder) et sted mellom 20 og 21 hvis hun har sovet på dagtid (legges kl 19.30, men bruker lang tid på å sovne), hvis hun ikke har sovet på dagtid sovner hun raskt kl 19-19.30. Våkner av seg selv et sted mellom 7 og 8. Vi er i ferd med å avslutte dagsoving, og ser an fra dag til dag nå. Når dagsovingen kuttes helt regner jeg med at leggingen stabiliserer seg på ca 19.30-20, som det gjorde med søsteren. Hos oss resulterer tidligere legging kun i at hun våkner igjen etter en halvtime-time, og da er det virkelig ikke snakk om å sove igjen før klokka bikker 22-23. Så fra vårt ståsted er rådene fra AB over her nokså ubrukelige. Jeg vil påstå at dere kjenner deres barn best, og må se an hva som fungerer for henne. Når du sier at hun trenger tid på omveltninger, så ville jeg gått utfra at det stemmer også for dette, og startet rolig nå med å skyve på leggingen. Kanskje fungerer det, kanskje fungerer det ikke. Og hvis du ikke får til å flytte leggingen nå, holder jeg en knapp på at det ordner seg av seg selv når hun blir vant med barnehagehverdagen. (Min kjepphest på dette området - voksne har da ulikt søvnbehov og ulike søvnmønstre, så hvorfor skal ikke barn få ha det? Jfr påstander som at "alle 1-åringer må legge seg kl 18" og lignende, som vi har fått servert utallige ganger disse 5 årene vi har hatt barn som ikke skjønner vitsen med å legge seg om kvelden - eller stå opp tidlig om morgenen.) Takk for utfyllende og nyttig svar! Er så hyggelig at flere av dere tar dere tid til å svare så skikkelig! Kjenner meg igjen i det du sier med at ungen våkner igjen om du legge tidlig. Det er det vi har erfart de gangene vi har lagt før 19. Da sover hun 30 min - 1 time, før hun er lys våken igjen, og da fort holder det gående til 22 før hun er klar å legge seg. Men igjen, jeg tenker dette vil forandre seg med tiden, om dette blir den nye rutinen. Tenker vi begynner i sommer med å ikke la henne sove lengre enn 9 i alle fall, og så kanskje gradvis vekke henne tidligere frem mot barnehagestart, slik at overgangen ikke blir så alt for stor. Som du også sier, i barnehagen er aktivitetsnivået så stort at hun sikkert uansett vil endre søvnmønster, tid tidligere kvelder og kanskje merdagssøvn, men jeg syns uansett det kan være greit å venne henne på det å stå opp tidligere før hun begynner.
Vera Vinge Skrevet 19. mai 2014 #16 Skrevet 19. mai 2014 Jeg vil også legge til at jeg oppdaget at gutten min ikke var sur i barnehagen selv om han hadde sovet mindre enn han pleide. Det skjedde nok så mye at han glemte litt av han var trøtt, mens han ville vært surpomp hjemme. Ikke sikkert det gjelder for alle, men husker de sa noe om at flere barn tilpasset seg en senere dagsoving i barnehage enn de var vant til, fordi de ble holdt i ånde. Og så sov de lengre når de først sovnet (motsatt for vår gutt i starten, da, men det var fordi han ble vekket av de andre barna). Og helt enig i at man kan lese om ulike råd, og så må man bare tilpasse slik man kjenner sitt barn. Vi har f.eks. slitt litt med legging av vår 2-åring en stund nå - ikke voldsomt, men nok til at det blir slitsomt, når vi var vant til noe helt annet - har fått flere råd som høres veldig logiske ut og som sikkert hjelper mange andre, men som vi enten vet eller er ganske sikre på at ikke hjelper vårt barn. 1
Harlekin Skrevet 19. mai 2014 #17 Skrevet 19. mai 2014 Det er jo en stund til september, og barnet trenger jo mindre og mindre søvn ettersom de blir eldre. Det kan godt være at hun vil våkne tidligere av seg selv innen den tid. Og så kan dere legge litt tidligere om kveldene og se om det også hjelper. Det er selvsagt dumt at pappaen får lite tid med henne, men for en perioden går det vel. Dere har jo helgene også 1
Lillemini Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #18 Skrevet 19. mai 2014 Jeg vil også legge til at jeg oppdaget at gutten min ikke var sur i barnehagen selv om han hadde sovet mindre enn han pleide. Det skjedde nok så mye at han glemte litt av han var trøtt, mens han ville vært surpomp hjemme. Ikke sikkert det gjelder for alle, men husker de sa noe om at flere barn tilpasset seg en senere dagsoving i barnehage enn de var vant til, fordi de ble holdt i ånde. Og så sov de lengre når de først sovnet (motsatt for vår gutt i starten, da, men det var fordi han ble vekket av de andre barna). Og helt enig i at man kan lese om ulike råd, og så må man bare tilpasse slik man kjenner sitt barn. Vi har f.eks. slitt litt med legging av vår 2-åring en stund nå - ikke voldsomt, men nok til at det blir slitsomt, når vi var vant til noe helt annet - har fått flere råd som høres veldig logiske ut og som sikkert hjelper mange andre, men som vi enten vet eller er ganske sikre på at ikke hjelper vårt barn. Ja dette merker jeg også. De dagene vi har besøk av andre barn så virker hun egentlig aldri trøtt, og dagsøvnen blir gjerne en time senere enn normalt. Da pleier jeg tilslutt bare å legge henne i sengen, selv om hun virker lys våken, og da slukner hun som en sten. Samme skjer på kvelden, da er hun helt i hundre så lenge hun er opptatt med lek, men så snart hun kommer i sengen med sutten sin så sovner hun nesten momentant. Regner med dette kommer til å skje i barnehagen også. Så får vi heller bare legge henne så snart hun er trøtt på kvelden, selv om det skulle være en del tidligere enn nå, og håpe at hun får sove natten igjennom.
Lillemini Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #19 Skrevet 19. mai 2014 Det er jo en stund til september, og barnet trenger jo mindre og mindre søvn ettersom de blir eldre. Det kan godt være at hun vil våkne tidligere av seg selv innen den tid. Og så kan dere legge litt tidligere om kveldene og se om det også hjelper. Det er selvsagt dumt at pappaen får lite tid med henne, men for en perioden går det vel. Dere har jo helgene også Jada, det er sant. Kanskje hun forandrer seg litt over sommeren med tanke på søvnbehov. Og som mange her sier; søvn må nesten trumfe tid med pappa.
Harlekin Skrevet 19. mai 2014 #20 Skrevet 19. mai 2014 Jada, det er sant. Kanskje hun forandrer seg litt over sommeren med tanke på søvnbehov. Og som mange her sier; søvn må nesten trumfe tid med pappa. Ja, jeg ville sett det an. Det kan godt være det ikke blir noe problem i det hele tatt. Jeg hadde i hvert fall ikke stresset med det i sommer når dere kan sove godt og få late morgener De er gull verdt. Men kanskje prøvd å ta noen grep i august dersom situasjonen er den samme. Men det er utrolig hvordan barna tilpasser seg i barnehagen! Jeg var skikkelig bekymret over om mitt barn skulle klare å sove i barnehagen, for hun sov bare i en vogn i bevegelse - og barnehagen kunne ikke trille henne på tur når hun skulle sove. Men det ordnet seg etter bare noen dager, i begynnelsen rugget de henne litt og kjørte frem- og tilbake (så en ansatt med en vogn i hver hånd kjøre frem og tilbake ), men etter en liten uke sovnet hun fint i en vogn som sto i ro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå