FruTrønder Skrevet 19. mai 2014 #1 Skrevet 19. mai 2014 Jeg har endelig kommet i gang med et bedre liv ift trening og kosthold, men har i det siste blitt plaget av et (til tider to) vondt kne. Sikkert et resultat av overbelastning/feiltrening, så jeg forstår jo at jeg må roe ned de aktivitetene som gjør vondt (type knebly, utfall, løping).. Men finnes det gode øvelser for å stramme opp bakside lår og rumpe uten knebøy/utfall? Takknemlig for alle tips og råd! Jeg skal karre meg avgårde til fysio etterhvert..
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Jeg har endelig kommet i gang med et bedre liv ift trening og kosthold, men har i det siste blitt plaget av et (til tider to) vondt kne. Sikkert et resultat av overbelastning/feiltrening, så jeg forstår jo at jeg må roe ned de aktivitetene som gjør vondt (type knebly, utfall, løping).. Men finnes det gode øvelser for å stramme opp bakside lår og rumpe uten knebøy/utfall? Takknemlig for alle tips og råd! Jeg skal karre meg avgårde til fysio etterhvert.. Hip thrust/glute bridge, lårcurl, rygghev feks? Min erfaring er at jo sterkere man blir i beina jo mindre knevondt får man Bruk tid på å få god kontakt med sete, kontroll på hofter/bekken så kan du forhåpentligvis kjøre knebøy og utfall igjen snart! Hilsen tidligere kne-vondt Anonymous poster hash: 63d27...7d7
Supraspinatus Skrevet 19. mai 2014 #3 Skrevet 19. mai 2014 Gå til fysio, manuellterapeut, naprapat, etc nå. Jo lengre du venter jo senere tar det å få trent seg opp. Det er ingen øvelser du kan gjøre for å "stramme opp". Da må du bli kvitt underhudsfett og det innebærer at du kontrollerer kostholdet (til en viss grad). For å bygge muskler i bein- og setemuskulatur effektivt må du ty til disse øvelsene som innebærer knebevegelse. Dype knebøy er ikke skadelig for kneet i utgangspunktet, men det er selvsagt annerledes når du allerede er skadet. Les denne om knebøy: http://www.friskogfunksjonell.no/hvorfor-du-bor-ta-dype-kneboy/ 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 Her kommer et litt offtopic inlegg, men jeg mener dette kan være med på å fikse årsaken til det vonde, og ikke behøve å jobbe rundt det. jeg startet i voksen alder med å trene, fant ut at knærne mine begrenset treningen veldig, nesten som de var laget av glass. Trente hardt i 3 år uten å komme noe særlig over en repitisjon med egen kroppsvekt i knebøy. Kun fordi knærne mine gjorde vondt Så begynte jeg litt med olympiske løft og måtte starte med å tøye for å i det heletatt kunne utføre bevegelsene som trengs. Da fant jeg ut at jeg var mye mindre fleksibel i hele posterior chain, altså baksiden av beina og oppover ryggen. Spesielt korte leggmuskler ga dårlig ankelmobilitet, og korte hamstrings (baksiden av lårene) var så korte at det i seg selv gjorde at knærne ble dratt litt feil ved knebøy og jeg fikk vondt. I tillegg var hofta mi sterkt preget av et sittende liv med korte muskler foran og anspente muskler bak, som kunne gi litt smerter i korsryggen avogtil. Jeg har virkelig fått øynene opp for mobilitetstrening og det har gjort hverdagen min mye bedre. Knærne mine er så godt som friskmeldt og du vil ikke tro hvor stiv du egentlig er i hofta. Anonymous poster hash: fd3d2...625 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå