AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #1 Skrevet 18. mai 2014 Har gått på psmf i 3 uker. Utenom at jeg daglig dagdrømmer om loff og generelt er litt klossete, så har jeg aldri følt meg bedre. Huden min har blitt mye renere, og magen min er problemfri! Jeg har alltid vært plaget med luft i magen. Har bare tenkt at det er normalt og ikke tenkt over at det var noe som forårsaket det... Men til det jeg lurer på: PSMF er en ekstremdiett, så at jeg føler meg friskere, gladere, mer livlig, null mageproblemer må jo henge sammen med at jeg IKKE spiser det gamle kostholdet mitt. Så det kan være mye rart jeg ikke tåler så bra: melk, ost, brød, kaffe, sukker osv. Men, om jeg feks drikker melk dag 1, kan det påvirke hvordan jeg reagerer på dag 2? Med tanke på at jeg vil teste ut flere matvarer og finne ut hva slags jeg reagerer på. Mengde av matvare kan jo også være en faktor. Trenger forslag til et system... Hvis jeg reagerer på melk, hvor mange dager vil det ta før jeg kan teste ut kaffe? Eller bør jeg først prøve drikke 1 glass melk, på dag 1. 2 glass melk dag 3, 4 glass melk dag 5 osv? Anonymous poster hash: 37ba5...102
Supraspinatus Skrevet 19. mai 2014 #2 Skrevet 19. mai 2014 Det vil nok variere litt fra matvare til matvare. Men ved feks laktoseintoleranse er doseavhengig. Symptomene kommer ganske kjapt også. Ved litt mer obskure intoleranser så kan det være du må utsettes for det et par dager. Likevel er ikke det nok til å si noe sikkert. Du må gjeninnføre til du opplever noen symptomer, og når du gjør det må du ta det bort igjen et par uker for så å repetere prosessen. Husk også på nocebo-effekten. Dersom du tror du ikke tåler noe så er det fort gjort at du får symptomer fordi du tror så hardt på det. De vanligste tingene folk reagerer på, og nå snakker jeg ikke om allergi. For det kan du teste for antistoffer på ved blodprøve: Laktose - normalt kan man tåle små enkeltdoser. Større doser gir også sterkere symptomer. Gluten - Ikke cøliaki, det er en allergi. Men det er folk som reagerer på gluten uten å ha påvist allergien. Dessverre har dette blitt en motegreie, spesielt i USA. Det er vesentlig flere nå som ikke tåler gluten enn før, men å ta bort glutenet fra en matvare gjør det nødvendigvis ikke sunnere. FODMAPs - Finnes blant annet i korn, bønner, linser, grønnsaker og frukt. Av de som tror de reagerer på gluten er det nok mange som reagerer på fibrene i kornet fremfor glutenet. Enkelte frukter og grønnsaker inneholder også stoffer som er i denne gruppen. 1
Supraspinatus Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 Hva er psmf? "proteinsparende modifisert faste". Det er en høyproteindiett med lite fett og lite karbohydrater. Formålet er å gå ned mye fett og bevare muskelmasse i forbindelse med innveiing til konkurranser eller sceneform for bodybuildere. Ingen god diett å følge. Spesielt ikke over tid. 2
Capricorn Skrevet 19. mai 2014 #5 Skrevet 19. mai 2014 "proteinsparende modifisert faste". Det er en høyproteindiett med lite fett og lite karbohydrater. Formålet er å gå ned mye fett og bevare muskelmasse i forbindelse med innveiing til konkurranser eller sceneform for bodybuildere. Ingen god diett å følge. Spesielt ikke over tid. Leste litt om det nå. Skjønner ikke helt forskjellen på det og andre lavkarbodietter.
Gjest Skrevet 19. mai 2014 #6 Skrevet 19. mai 2014 Leste litt om det nå. Skjønner ikke helt forskjellen på det og andre lavkarbodietter. Er vel denne som blir anbefalt når de skal sjekke om man er inntolerant mot f.eks gluten, laktose o.l.!
magicpie Skrevet 19. mai 2014 #7 Skrevet 19. mai 2014 Leste litt om det nå. Skjønner ikke helt forskjellen på det og andre lavkarbodietter. I PSMF spiser man lite fett og mest proteiner, når man spiser lavkarbo spiser man ofte en del fett og ikke fullt så mye proteiner.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #8 Skrevet 19. mai 2014 Det vil nok variere litt fra matvare til matvare. Men ved feks laktoseintoleranse er doseavhengig. Symptomene kommer ganske kjapt også. Ved litt mer obskure intoleranser så kan det være du må utsettes for det et par dager. Likevel er ikke det nok til å si noe sikkert. Du må gjeninnføre til du opplever noen symptomer, og når du gjør det må du ta det bort igjen et par uker for så å repetere prosessen. Husk også på nocebo-effekten. Dersom du tror du ikke tåler noe så er det fort gjort at du får symptomer fordi du tror så hardt på det. De vanligste tingene folk reagerer på, og nå snakker jeg ikke om allergi. For det kan du teste for antistoffer på ved blodprøve: Laktose - normalt kan man tåle små enkeltdoser. Større doser gir også sterkere symptomer. Gluten - Ikke cøliaki, det er en allergi. Men det er folk som reagerer på gluten uten å ha påvist allergien. Dessverre har dette blitt en motegreie, spesielt i USA. Det er vesentlig flere nå som ikke tåler gluten enn før, men å ta bort glutenet fra en matvare gjør det nødvendigvis ikke sunnere. FODMAPs - Finnes blant annet i korn, bønner, linser, grønnsaker og frukt. Av de som tror de reagerer på gluten er det nok mange som reagerer på fibrene i kornet fremfor glutenet. Enkelte frukter og grønnsaker inneholder også stoffer som er i denne gruppen. Takk for gode råd! Mye der jeg ikke visste - ts Anonymous poster hash: 37ba5...102
Capricorn Skrevet 19. mai 2014 #9 Skrevet 19. mai 2014 Er vel denne som blir anbefalt når de skal sjekke om man er inntolerant mot f.eks gluten, laktose o.l.! I PSMF spiser man lite fett og mest proteiner, når man spiser lavkarbo spiser man ofte en del fett og ikke fullt så mye proteiner. Ok. Så det er bare å spise lavkarbo med lite fett
Supraspinatus Skrevet 19. mai 2014 #10 Skrevet 19. mai 2014 Leste litt om det nå. Skjønner ikke helt forskjellen på det og andre lavkarbodietter. Det er jo egentlig en lavkarbodiett, og en lavfettdiett. Men det jeg betrakter som en sunn tilnærming til lavkarbo handler om å la energiunderskuddet (om du vil kalle det det) styres av apetitt. Siden man holder karbohydratinntaket lavt (eller kontrollert) så vil man man bare kunne justere proteininntaket og fettinntaket. Proteiner er ikke så bra å bruke til energi, så da forholder man seg innenfor en rimelig løs grense på ca 1-2g per kg kroppsvekt. Nedre del er vel så dekkende så det er ingen grunn til å spise ekstra mye for å være på den sikre siden. Fettinntaket justerer man etter hvor mye man føler for å spise. Det er ikke riktig at man kan spise så fett som mulig uten å legge på seg, men man spiser så mye man har lyst på. Normalt vil apetitten regulere det slik at dette faktisk ikke er så mye som man kanskje får inntrykk av gjennom media. PSMF er en kraftig regulert diett og det er veldig få som trives med å gå rundt sulten på den måten. Som sagt er proteiner en dårlig energikilde og det kan kroppen godt finne på å si fra om. I utgangspunktet er dette en type diett som er med for kort tid. 3
Capricorn Skrevet 19. mai 2014 #11 Skrevet 19. mai 2014 Det er jo egentlig en lavkarbodiett, og en lavfettdiett. Men det jeg betrakter som en sunn tilnærming til lavkarbo handler om å la energiunderskuddet (om du vil kalle det det) styres av apetitt. Siden man holder karbohydratinntaket lavt (eller kontrollert) så vil man man bare kunne justere proteininntaket og fettinntaket. Proteiner er ikke så bra å bruke til energi, så da forholder man seg innenfor en rimelig løs grense på ca 1-2g per kg kroppsvekt. Nedre del er vel så dekkende så det er ingen grunn til å spise ekstra mye for å være på den sikre siden. Fettinntaket justerer man etter hvor mye man føler for å spise. Det er ikke riktig at man kan spise så fett som mulig uten å legge på seg, men man spiser så mye man har lyst på. Normalt vil apetitten regulere det slik at dette faktisk ikke er så mye som man kanskje får inntrykk av gjennom media. PSMF er en kraftig regulert diett og det er veldig få som trives med å gå rundt sulten på den måten. Som sagt er proteiner en dårlig energikilde og det kan kroppen godt finne på å si fra om. I utgangspunktet er dette en type diett som er med for kort tid. Er dette egentlig en sultediett da? Man kan vel holde seg ganske mett av kjøtt.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #12 Skrevet 19. mai 2014 Er dette egentlig en sultediett da? Man kan vel holde seg ganske mett av kjøtt. Jeg går på psmf nå. Jeg er aldri sulten nesten. Når jeg spiser tvinger jeg det i meg. MEN, jeg har ekstreme cravings etter brødmat. Kroppen gir ganske god beskjed med andre ord, om at alt ikke er helt som den vil. Anonymous poster hash: 37ba5...102
Supraspinatus Skrevet 19. mai 2014 #13 Skrevet 19. mai 2014 Er dette egentlig en sultediett da? Man kan vel holde seg ganske mett av kjøtt. Ja absolutt. De anbefaler at man ligger i en energirestriksjon som innebærer et totalinntak langt under BMR. Derav "faste". Jeg tror det er bedre for kroppen å ha total faste syklisk fremfor et sånt opplegg, men jeg har ikke noe forskning for hånden som sammenligner det. Forskjellen er vel kanskje at man oppnår en litt mer stabil ketose om man faster enn om man stadigvekk spiser proteiner. 2
Supraspinatus Skrevet 19. mai 2014 #14 Skrevet 19. mai 2014 Takk for gode råd! Mye der jeg ikke visste - ts Anonymous poster hash: 37ba5...102 Se også denne som kom i dag: http://chriskresser.com/is-gluten-sensitivity-real 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #15 Skrevet 19. mai 2014 Se også denne som kom i dag: http://chriskresser.com/is-gluten-sensitivity-real Nice, takk! Anonymous poster hash: 37ba5...102
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #16 Skrevet 19. mai 2014 Jeg har laktoseintoleranse, og er dårlig/vondt i magen/oppblåst i to-tre dager etter jeg har spist feil melkeprodukt (det er veldig varierende hva slags produkter jeg tåler greit og hva jeg ikke tåler). Endel intoleranser kan du jo sjekke hos legen, så jeg ville begynt der Ellers ville jeg ikke testet mer enn en ting i uken tror jeg .... Anonymous poster hash: 51045...c49
Capricorn Skrevet 21. mai 2014 #17 Skrevet 21. mai 2014 Nå har jeg lett og lest endel på nett, men kan ikke finne et sted hvor reglene står så det er lett å forstå. Eller så er det jeg som ikke skjønner det kanskje Hvor fant dere reglene?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 #18 Skrevet 21. mai 2014 Gluten - Ikke cøliaki, det er en allergi. Men det er folk som reagerer på gluten uten å ha påvist allergien. Dessverre har dette blitt en motegreie, spesielt i USA. Det er vesentlig flere nå som ikke tåler gluten enn før, men å ta bort glutenet fra en matvare gjør det nødvendigvis ikke sunnere. En liten korrigering på en detalj - Cøliaki er ikke en allergi. Cøliaki er hverken en ren intoleranse, fordi immunforsvaret er involvert, eller en ren allergi, fordi det ikke kan påvises en IgE-reaksjon (og heller ikke lindres av antihistaminer). Cøliaki er en "midt-i-mellom" sykdom, akkurat som de fleste andre autoimmune sykdommer. Det finnes glutenintoleranse (som ikke kan påvises på prøver), det finnes glutenallergi (IgE-reaksjon), og det finnes det som kalles "non-cøliaki glutenintoleranse", der det er påvist antistoffer mot gluten (IgG og tTG)i blodprøver, mens det ikke blir påvist "totteatrofi" (tarmskaden som er et kriterium for cøliaki). Anonymous poster hash: 8d5d4...729
Supraspinatus Skrevet 21. mai 2014 #19 Skrevet 21. mai 2014 (endret) En liten korrigering på en detalj - Cøliaki er ikke en allergi. Cøliaki er hverken en ren intoleranse, fordi immunforsvaret er involvert, eller en ren allergi, fordi det ikke kan påvises en IgE-reaksjon (og heller ikke lindres av antihistaminer). Cøliaki er en "midt-i-mellom" sykdom, akkurat som de fleste andre autoimmune sykdommer. Det finnes glutenintoleranse (som ikke kan påvises på prøver), det finnes glutenallergi (IgE-reaksjon), og det finnes det som kalles "non-cøliaki glutenintoleranse", der det er påvist antistoffer mot gluten (IgG og tTG)i blodprøver, mens det ikke blir påvist "totteatrofi" (tarmskaden som er et kriterium for cøliaki). Anonymous poster hash: 8d5d4...729 Ja du har rett. Jeg skrev det slik fordi det ikke skulle blandes inn sammen med laktoseintoleranse som ikke er en autoimmun reaksjon. Men glutenintoleranse som ikke påvises med antistoffer eller totteatrofi (som er ganske vanlig) kalles ikke cøliaki. Og det er det jeg mener. At det finnes intoleranse mot gluten som ikke er cøliaki. Det er forresten nylig publisert en studie rundt IBD og non-celiac gs som har skapt mye diskusjoner, spesielt på diverse forum. Fordi mange mener at gluten sensitivitet egentlig ikke finnes utenom i cøliaki. Spesielt siden det er en trend at ting er glutenfri. FODMAP-innholdet i korn er det som skal være mer aktuelt. Uansett skrev Chris Kresser veldig fint om dette på sin side som jeg lenket til lengre oppe. Om du ikke leste den linken burde du! Endret 21. mai 2014 av Supraspinatus
woy Skrevet 21. mai 2014 #20 Skrevet 21. mai 2014 Har gått på psmf i 3 uker. Utenom at jeg daglig dagdrømmer om loff og generelt er litt klossete, så har jeg aldri følt meg bedre. Huden min har blitt mye renere, og magen min er problemfri! Jeg har alltid vært plaget med luft i magen. Har bare tenkt at det er normalt og ikke tenkt over at det var noe som forårsaket det... Men til det jeg lurer på: PSMF er en ekstremdiett, så at jeg føler meg friskere, gladere, mer livlig, null mageproblemer må jo henge sammen med at jeg IKKE spiser det gamle kostholdet mitt. Så det kan være mye rart jeg ikke tåler så bra: melk, ost, brød, kaffe, sukker osv. Men, om jeg feks drikker melk dag 1, kan det påvirke hvordan jeg reagerer på dag 2? Med tanke på at jeg vil teste ut flere matvarer og finne ut hva slags jeg reagerer på. Mengde av matvare kan jo også være en faktor. Trenger forslag til et system... Hvis jeg reagerer på melk, hvor mange dager vil det ta før jeg kan teste ut kaffe? Eller bør jeg først prøve drikke 1 glass melk, på dag 1. 2 glass melk dag 3, 4 glass melk dag 5 osv? Anonymous poster hash: 37ba5...102 At du føler deg bedre er kjempebra! Dette tyder på at det du tidligere har spist ikke tolereres. Dette støttes med at hudproblemer forsvinner. At du drømmer om brødmat tyder på at du er i mangel på næringsstoffer. Dette skjer som kjent med gravide. Du har allerede funnet ut at det er noe i din daglige diett du ikke tåler. Vanligvis ville jeg anbefalt faste i 3 døgn. Men siden du allerede har funnet ut, ville jeg testet mye melk en dag, og så gått tilbake til nåværende diett. Har du reaksjoner? Så ville jeg prøvd kornmat, osv. Du kommer garantert til å få mye igjen for dette eksperimentet. Å reagere dårlig på noe kan påvirke opptaket av andre næringsstoffer. Jeg vil anbefale deg å sørge for å supplere med alle kjente (og ukjente) næringsstoffer for sikkerhetsskyld: det vil si all næring vi ikke kan produsere selv. Jeg er skeptisk til lavproteindietter - det er en grunn til at vegetarianere ser forferdelige ut! Husk at kyr har 4 mager - de spiser gress for å produsere sitt eget protein! Det beste proteinet får en fra egg og myse, så frem en ikke er allergisk. Protein er svært viktig for vedlikehold og kroppsbygging!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå