AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #1 Skrevet 18. mai 2014 Er litt nyskjerrig på hvor mye man kan gjøre en bunad om til sin "egen". Må man følge husflid-malen, eller kan man for eksempel ha en annen farge på broderiene, annet sølv osv? Kan man også legge til eget broderi, om man har en spesiell tilknytning til en blomst, si for eksempel? Og de samme spørsmålene, bare for festdrakter; hva er reglene? Jeg skal sy min egen festdrakt med pakke fra husfliden, og lurer bare på hvor strengt jeg må holde meg til malen deres! Anonymous poster hash: da3d8...32c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #2 Skrevet 18. mai 2014 Bunader skal være slik det er foreskrevet, festdrakter er mye friere så du kan sikkert legge til dine gen blomst der. Men ikke på bunader! Anonymous poster hash: bfe81...e19
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #3 Skrevet 18. mai 2014 Bunader skal være slik det er foreskrevet, festdrakter er mye friere så du kan sikkert legge til dine gen blomst der. Men ikke på bunader! Anonymous poster hash: bfe81...e19 Hmm, men så hører man jo historier om jenter som har en halssølje de har arvet av oldemor fra den andre kanten av landet, eller de med en bunad med et belte mormor som hørte til et lokalt flidlag borderte..? Hvor går grensen, hvem bestemmer dette? Anonymous poster hash: da3d8...32c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #4 Skrevet 18. mai 2014 Hmm, men så hører man jo historier om jenter som har en halssølje de har arvet av oldemor fra den andre kanten av landet, eller de med en bunad med et belte mormor som hørte til et lokalt flidlag borderte..? Hvor går grensen, hvem bestemmer dette? Anonymous poster hash: da3d8...32c Å gå med arvede søljer er noe annet enn å endre på broderiene. Arvede søljer er ikke noe problem. Anonymous poster hash: bfe81...e19 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #5 Skrevet 18. mai 2014 Å gå med arvede søljer er noe annet enn å endre på broderiene. Arvede søljer er ikke noe problem. Anonymous poster hash: bfe81...e19 Hmm, men poenget mitt er jo det - det hører jo ikke til bunaden. Så om jeg hadde kjøpt meg en ny bunad nå, og valgt en annen sølje enn den som hører med, hadde det ikke vært greit. MEN om jeg hadde arvet en tilsvarende, så hadde det vært greit, selv om den ikke hører med? Hva om jeg hadde løyet da, og sagt den var arvet? Og jeg har følelsen av at det er mer akseptert dersom det er noe "annerledes" med bunaden, og man forteller at det var slik mormor sydde den for 30 år siden, enn om man sier at man selv gjorde det for to år siden... Kan det stemme? Anonymous poster hash: da3d8...32c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #6 Skrevet 18. mai 2014 Men siden du skal ha festdrakt spiller jo ikke dette noen stor rolle. Anonymous poster hash: bfe81...e19
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #8 Skrevet 18. mai 2014 Hmm, men poenget mitt er jo det - det hører jo ikke til bunaden. Så om jeg hadde kjøpt meg en ny bunad nå, og valgt en annen sølje enn den som hører med, hadde det ikke vært greit. MEN om jeg hadde arvet en tilsvarende, så hadde det vært greit, selv om den ikke hører med? Hva om jeg hadde løyet da, og sagt den var arvet? Og jeg har følelsen av at det er mer akseptert dersom det er noe "annerledes" med bunaden, og man forteller at det var slik mormor sydde den for 30 år siden, enn om man sier at man selv gjorde det for to år siden... Kan det stemme? Anonymous poster hash: da3d8...32c En arvet sølje er ok fordi den forteller om din opprinnelse. Den forandrer heller ikke totalinntrykket av bunaden. Men du skriver at du skal ha FESTDRAKT. Det er ikke det samme som en bunad. Anonymous poster hash: bfe81...e19
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #9 Skrevet 18. mai 2014 Men siden du skal ha festdrakt spiller jo ikke dette noen stor rolle. Anonymous poster hash: bfe81...e19 Spør av nyskjerrighet også. bunader fascinerer meg Anonymous poster hash: da3d8...32c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #10 Skrevet 18. mai 2014 Men hvis du vil lyve om hvor du arvet søljen fra en annen bunad (om du vil bruke den) så for all del ... Anonymous poster hash: bfe81...e19
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #11 Skrevet 18. mai 2014 En arvet sølje er ok fordi den forteller om din opprinnelse. Den forandrer heller ikke totalinntrykket av bunaden. Men du skriver at du skal ha FESTDRAKT. Det er ikke det samme som en bunad. Anonymous poster hash: bfe81...e19 Det er en bergensbunad - altså bunad på folkemunne, men opprinnelig en festdrakt. Det har uansett ingen påvirkning, da jeg i HI spør om begge deler! Come on. Anonymous poster hash: da3d8...32c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #12 Skrevet 18. mai 2014 Det er en bergensbunad - altså bunad på folkemunne, men opprinnelig en festdrakt. Det har uansett ingen påvirkning, da jeg i HI spør om begge deler! Come on. Anonymous poster hash: da3d8...32c Enten er den godkjent som bunad eller ikke. Anonymous poster hash: bfe81...e19
Djungelvrål Skrevet 18. mai 2014 #13 Skrevet 18. mai 2014 De må gjerne bruke skjorter, søljer, sko og stakker om hverandre men da er det ikke bunad. 2
DysterPytten Skrevet 18. mai 2014 #14 Skrevet 18. mai 2014 DEt eneste som er personlig med en bunad, er personen som bærer den. Resten av bunaden er slik bunaden skal være. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #15 Skrevet 18. mai 2014 Fant info om inndelingene: Bunad- og folkedraktsrådet Norge har et eget råd, opprettet av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, som skal gi gratis hjelp og veiledning til publikum i dette arbeidet; Bunad- og folkedraktrådet. Frem til 1967 vurderte rådet alle forslag til bunad og stemplet dem 'godkjent/ikke godkjent' og frem til 1977 'tilrådet/ikke tilrådet'. Da man mener at alt bunadsmateriale er funnet og registrert, godkjenner ikke lengre rådet nye forslag til bunader. Disse forslagene mangler originaldeler og er designede drakter inspirert av bunader. Istedenfor godkjenning utarbeider rådet kun en vurdering som forteller hvordan bunadsforslaget står i forhold til den lokale folkedraktskikken på det aktuelle stedet. Rådets 5 definisjonsgrupper: 1. Bunader som representerer siste ledd i en folkedraktutvikling. Bunaden skal være brukt i ubrutt tradisjon. Dette er folkedrakter som i utviklingen har fått ny funksjon som bunad. 2. Bunad med bakgrunn i folkedrakter som har gått ut av bruk, men ikke er glemt. 3. Systematisk rekonstruerte bunader på grunnlag av bevarte folkedrakter frå samme område, tidsperiode og drakttype. Her er også brukt skriftlige opplysninger, bilder og muntlig tradisjon. 4.Bunader som har folkedraktene som ideal, men som bygger på et mer tilfeldig materiale, og som ikke er kopi av noen drakt, plagg for plagg. Godkjente bunader i kategori 1-4 Med tanke på de 'ekte' bunadene har rådet funnet at Setesdal-, Øvre Hallingdal- Rørosdrakta, Hordaland-, Voss-, Fana- og Hardangerbunaden er bunader etter første gruppe. Felles for dem er at de opprinnelig var folkedrakter og har gradvis endres seg med tiden. Klærne har vært i bruk hele tiden og er dermed en ubrytt tradisjon. Vi ser at 4 av disse er fra Vestlandet. Det finnes selvsagt mange andre godkjente bunader, da iflg. 2., 3. eller 4. gruppe. Kvinnedrakten fra Hardanger er den mest kjente bunaden i og utenfor Norge og blir av mange oppfattet som en nasjonalbunad. Det nye innenfor bunader er at Bunad- og folkedraktsrådet har kommet sammen og laget en kategori 5 som omfatter de drakter som brukes som bunad, men som ikke har noe rot i fortiden. Dvs. at drakter som tidligere ikke kunne kalles bunader nå har fått status som bunad. Eksempler på tidligere drakter som nå er i kategori 5 og kan smykke seg med tittelen er: Bunaden fra Spar Kjøp, Bergensbunaden, Kystdrakten, Vestlandsdrakten og Nordisk Festdrakt. Anonymous poster hash: bfe81...e19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå