Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fant denne artikkelen i aftenposten. Det er ikke gunstig at kvinnen tjener mer enn mannen fordi da går eketeskapet i oppløsning.

Siterer under:

Disse ekteskapene pleier å fungere når det ikke er behov for å stive opp mannens ego.

Lucy Kellaway er kommentator i Financial Times
FOTO: Financial Times
Da jeg i forrige uke leste at amerikanske Angela Ahrendts (sjef for den britiske luksusmerkevaren Burberry. red.anm.) fikk bortimot 68 millioner dollar (400 mill. kr) i velkomstgave for å begynne i Apple, falt tankene straks på mannen hennes.

Spesiell liga
Dette siste påfyllet i hennes svære pengehaug må ha sendte ektefellen Gregg rett til topps på tabellen i den globale "min-kone-tjener-mer-enn-meg"-ligaen.

Det er litt av en bragd. Jeg har ingen anelse om de to liker hverandre, men de har holdt sammen lenge. De møttes på skolen, og han ga opp jobben sin for å følge med henne til Storbritannia da hun ble toppsjef i Burberry.

Å holde ut
Det virker som om han har brukt de siste åtte årene på å ta ansvaret for de tre barna deres, fiffe opp boligen og ha kveldsmaten klar på bordet når hun vakler inn hjemme på sine svært høyhælte sko. Jeg mistenker at fr. Ahrendts talent i mindre grad skyldes hvordan hun overtalte folk til å kjøpe regnfrakker for 22.000 pund (220.000 kr), kantsatt med påfuglfjær, enn hvordan hun overbeviste Gregg til å gifte seg med henne – og holde ut med henne helt siden den gangen.

Utroskap
Det er ikke lenger noe særsyn at kvinner er hovedforsørger – i USA tjener en fjerdedel av hustruene nå mer enn ektemannen. Men det som er mer uvanlig er hvordan man får slike forhold til fungere. En bok som i forrige uke ble utgitt av journalisten Farnoosh Torabi, setter sammen informasjon som viser hvor vanskelig nettopp det er:

Høyinntektskvinner har problemer med å finne en ektefelle, og når de gjør det, er det fem ganger større sannsynlighet for at han er utro enn andre ektemenn.

Skilsmisse
Kvinnen vil trolig gjøre mer hjemme enn det som er hennes andel av husstellet. Skulle det uvanlige skje at han begynner å stryke klær og lage mat, er det sannsynlig at han ender opp med å føle seg så svak og underlegen at han mister lysten på sex.

Uansett vinker skilsmissen. Boken When She Makes More er nedslående lesning som virker som et tilbakesteg til 1950-tallet. Likevel har jeg en ubehagelig følelse at det sentrale budskapet likevel ikke er så helt galt.

Nytte og dominans
Når jeg tenker på mine kvinnelige venner som tjener mer enn mannen, er et mistenkelig stort antall skilte. En venninne klaget over at hun ikke lenger visste hva slags nytte hun hadde av mannen siden han ikke tjente særlig mye penger eller viste noen interesse for å hjelpe til hjemme.

Ikke overraskende var versjonen hans stikk motsatt: Siden hun insisterte på å dominere både profesjonelt og på hjemmebane, ble han både motløs og rolleløs.

De lykkelige par
Jeg vet om bare to grupper av gode venninner hvor kvinnen tjener mer og hvor ekteskapene synes å være solide. I det ene tilfelle er det ingen barn, så de to bruker den knappe tiden de har sammen til å ha det koselig.

I den andre gruppen er mannen så flink i barneoppdragelse og matlaging mens kvinnen er helt håpløs på hjemmebane, at alle synes å være fornøyd.

Riktignok er mine venner et lite, ensidig sammensatt utvalg av overprivilegerte, overutdannede folk over 50.

Meningsmåling
For å få et litt bredere bilde sendte jeg i forrige uke e-post til Financial Times-journalister fra tidlig 20-årene til slutten av 60-årene og ba dem om eksempler på ekteskap hvor kvinnen er forsørger. De første reaksjonene var ikke oppmuntrende. Ekskona tjente mer enn meg, fortalte noen. Eller eksmannen tjente mindre.

Flertallet av kollegene, selv de svært unge, synes fortsatt å leve i forhold hvor mannen tjener mest.

Ego
En rasende flink ung mannlig kollega sier at hans like dyktige feministvenninne har fortalt ham at hun aldri kunne tenke seg å gifte seg med en mann som tjener mindre, siden hun ikke kan forestille seg et liv hvor hun må stive opp hans ego.

Hun er inne på noe her. Det virker for meg som om disse ekteskapene fungerer bare når det ikke er behov for å dyrke egoet.

Dette kan skje på to måter. Først gjennom personligheten. En mannlig kollega sier at konas vane med å tjene godt var en lykke for ham siden han liker penger, men er for lat til å tjene dem selv.

Karrière
Mer vanlig er det at mannens profesjonelle ego ikke blir målt i form av penger. Mange menn i FT har koner som tjener en formue, og det gjør at de selv kan være forholdsvis dårlig betalte bladsmørere. I ekteskapet er det en forståelse av at hans karrière betyr like mye – om ikke mer – enn hennes.

På samme måte er det noen kvinnelige journalister som forsørger menn som er musikere og designere, som elsker det de holder på med og som også (i de beste tilfellene) gladelig tar ansvaret for å oppdra barna.

Suksess
De mest interessante tilfellene er når begge startet sammen i samme bransje, men hvor kvinnen i årenes løp har avansert forbi mannen. De fleste av disse forholdene synes å slutte dårlig.

Men én suksessrik mannlig journalist forklarte meg hvordan han hadde taklet problemet med å ha en enda mer fremgangsrik kone.

- Er ikke det Piketty-debatten? Hva betyr mest – ulikhet eller samlet levestandard?

Av hensyn til det siste har han klokelig avslått å føle noen bitterhet og i stedet erklært å være svært stolt av kona.

Anonymous poster hash: 77f91...2e3
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe problem for meg at samboeren min tjener mer enn meg. Det viktige er at vi har det godt sammen, pengene betyr lite så lenge vi klarer oss greit slik det er nå. Kunne selvsagt ønsket at jeg tjente mer enn jeg gjør, men samtidig er det ikke noe jeg ser som et hinder.

Forøvrig er vi begge like flinke til å ta i et tak hjemme, vi har våre ansvarsområder og vi liker like mye å lage mat begge to. Vi koser oss rett og slett sammen. :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ingen par har jo akkurat helt lik inntekt, en av de må jo tjene mer enn den andre. Om han eller hun har mer inntekt spiller da ingen trille...

Anonymous poster hash: 914fb...cbb
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Fant denne artikkelen i aftenposten. Det er ikke gunstig at kvinnen tjener mer enn mannen fordi da går eketeskapet i oppløsning.

Siterer under:

Disse ekteskapene pleier å fungere når det ikke er behov for å stive opp mannens ego.

..................

Ergo bør kvinner med over middels inntekt finne seg menn med selvtrygghet, baller og nesebein.

Disse mennene vil heller ikke klikke vannrett over at hun trekker inn flere midler enn ham.

Usikre menn med svak selvtrygghet og større markeringsbehov vil tape i en slik konkurranse, pga. sin usikkerhet og følelsen av å være mindre mann fordi han ikke drar inn like mye cash.

• Liker 11
Gjest Peaches
Skrevet

Høyere sannsynlighet for at mannen er utro hvis damen tjener mest? Jeg må le.

Skrevet

Ikke alle menn takler at damen er den som tjener mest, min eks syns det var vanskelig. Han likte ikke at jeg tjente mer enn han, det var ikke så mye mer men mer enn han syntes var komfortabelt for han som mann. Han hadde et litt "gammeldags" syn på ektepar, et syn han ikke viste da vi ble sammen men som dukket opp etter noen år.

Gjest Steamboat
Skrevet

Meningsmåling

For å få et litt bredere bilde sendte jeg i forrige uke e-post til Financial Times-journalister fra tidlig 20-årene til slutten av 60-årene og ba dem om eksempler på ekteskap hvor kvinnen er forsørger. De første reaksjonene var ikke oppmuntrende. Ekskona tjente mer enn meg, fortalte noen. Eller eksmannen tjente mindre.

Kan vel ikke bli stort mer vitenskapelig enn dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne godt tenke meg å finne en kvinne som tjener mer en meg! I så fall ville vi fått det meget romslig økonomisk :-)

Anonymous poster hash: 18a1d...97f
Skrevet

Crap.......vi får vente noen år med å gifte oss vi da.....

Ganske sikker på det er veldig induviduelt ved utroskap om mannen eller kvinnen tjener mest altså.....drittsekk er drittsekk okkesom.

Gjest Idollet
Skrevet (endret)

Vi vet alle at grunne ikke er mannens ego, men det at kvinner stort sett ikke ønsker å være sammen med noen som ikke er bedre enn dem selv. Derfor blir han brukt kanskje til ungene er 10 år gamle, så blir han kastet ut av hus og hjem.

Endret av Idollet
  • Liker 1
Skrevet

Tror ikke det plager min mann.. Vi får se hvordan det går ;-)

Skrevet

Ser ikke ut til å plage min mann nevneverdig heller.

Gjest Idollet
Skrevet

Tror ikke det plager min mann.. Vi får se hvordan det går ;-)

Ser ikke ut til å plage min mann nevneverdig heller.

Men det plager dere gjør det ikke?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle det plage dem? Det plaget min eksmann at jeg tjente mer enn han, selv om det ikke var store summen. Det plaget aldri meg, for meg var ikke hans egenskaper som mann koblet opp mot inntekten..

• Liker 3
Skrevet

Nei. Hvorfor skulle det plage meg? Det hadde plaget meg hvis jeg tjente mindre enn han ettersom jeg har høyere utdanning og mer arbeidserfaring enn han. Vi jobber innenfor samme felt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tidligere diskutert temaet med noen mannlige venner, og er overrasket over hvor mange som uttrykker at dette faktisk ville vært problematisk for dem. Ikke alle, men mange. Selv de som er sammen med damer med høy utdannelse og karriereveier som typisk gir penger - da har de jo valgt en viss "risiko" når de valgte disse damene. Trodde vi i 2014 skulle være kommet lengre, og at mennene ville satt pris på at familiens samlede velferd ble øket, men tydeligvis ikke.

• Liker 1
Gjest Idollet
Skrevet

Ok, skal innrømme at jeg Ikke ønsker ei kone som tjener mer enn meg. :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Ok, skal innrømme at jeg Ikke ønsker ei kone som tjener mer enn meg. :vetikke:

Hvorfor? Får man ikke mer eller mindre felles økonomi etterhvert uansett?

• Liker 1
Gjest Idollet
Skrevet

Hvorfor? Får man ikke mer eller mindre felles økonomi etterhvert uansett?

Jo, men det får meg til å føle meg så stakkarslig.

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jo, men det får meg til å føle meg så stakkarslig.

Men, har du noengang hatt et stabilt forhold med en kvinne som hadde høyere inntekt enn deg? :klo:

Det du sier er veldig utbredt tidlig i 20-årene.

Selv hørt jeg det fra en haug lærlinger, på et firmajulebord med min daværende.

De unge menn sa akkurat det du sier... og min lo.

Gutta snur seg og sier med indignasjon i stemmen: "Hva hadde'ru sagt om hu tjente 100.000 mer enn deg'a? " Han smiler og sier "Det gjør hun, 200.000 mer" - respons: :sjokk:

- oppfølgende kommentar fra min: "- og det er herlig å slippe å være den som bærer på hele ansvaret for at vi har penger :nigo: "

Det var der, akkurat der, selvfølelsen kom til sin rett. Han var svært dyktig, han visste det og det visste direktøren i firmaet også..... ;)

Jeg minner pent om hva jeg sa litt tidligere i denne tråden:

Ergo bør kvinner med over middels inntekt finne seg menn med selvtrygghet, baller og nesebein.

Disse mennene vil heller ikke klikke vannrett over at hun trekker inn flere midler enn ham.

Usikre menn med svak selvtrygghet og større markeringsbehov vil tape i en slik konkurranse, pga. sin usikkerhet og følelsen av å være mindre mann fordi han ikke drar inn like mye cash.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...