Gå til innhold

slik skal kvinnen være

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Phair

Jente 28, hvis du hadde tatt deg en tur rundt om på KG og lest innleggene til anton.25, skjønner du at vi ikke gidder å svare han lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anton.25
Det skjønne forbinder vi med alt lett og lekende som vekker glede og lyst. Det sublime assosierer vi med alt stort og mektig som vekker beundring, men som samtidig krever innsats og disiplin. Kvinner har en skjønn og følende forstand, menn en dyp og resonnerende forstand. Abstrakt tenkning eller kunnskap som er nyttig og tørr, skal kvinner overlate til menn og deres flittige og grundige forstand. Dyp ettertanke og lange resonnementer er edle og sublime, men vanskelige. De passer dårlig for en person hvis utvungne sjarme bare skal fremvise en skjønn natur. En kvinne er slett ikke forlegen over å mangle visse høyere innsikter eller over ikke å være bestemt for viktige oppgaver. Hun er skjønn og inntagende og det er nok.

Selv om kvinner og menn er forskjellige, er de like verdige, og begge må behandles som et formål i seg selv. Likevel er det mannen som det egentlig frie mennesket. Det er han som ved hjelp av fornuften kan overvinne sine naturlige tilbøyeligheter og handle moralsk fritt og selvstsyrt.

Kvinne og mann har ulike eller motsatte evner og egenskaper, som samtidig utfyller hverandre.

Man må skille mellom uekte og ekte dyder, mellom moralsk vakre handlinger som utspringer av følelser (kvinner), og gode handlinger som utspringer av grunnprinsipper (menn).

Jenter har en opprinnelig god og uskyldig natur. Moralsk skal man derfor utvikle deres naturlig gode følelser, deres lyst og hang til det gode.

«Kvinnen skal leke» het det i mars i år i en avisoverskrift i Bergens Arbeiderblad. En journalist viste der til uttalelser av Helge Løvland, tidligere olympisk mester (i 1920) og idrettstrener. Kvinner skal leke fram sin idrett, mente Løvland. Konkurranse er for dem en bisak. Det passer ikke for dem å ta fatt med mannens energi og systematiske, målbevisste trening, het det.Fotball, langrenn og sykling må derfor være bannlyst for kvinner. :)

en kvinne skal varme sin manns hjerte.

Kvinner har innfølingsevne og et varmt hjertelag, og riktig utviklet er disse følelsene en tilstrekkelig handlingsveileder for dem. Man bør ikke gi dem en kald og spekulativ undervisning, men alltid følelser. (Kant)

Etter 30 år med en svært usunn likestillingspolitikk så er dette nesten borte hos den norske kvinne, men jeg vet at disse egenskapene er der. Det gjelder bare å mane dem frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Det er ganske imponerende å lese alt pisspreiket du presterer å komme med. Enda mer imponerende er det at du ser ut til å faktisk tro på det selv!

Jeg er glad at Norge ikke er befolket av menn som deg, for da ville vel kvinner som meg bli steinet, all den tid man for eksempel innehar en utdanning høyere enn du og noen av dine meningsfeller kunne drømme om.

Stupid is who stupid does...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anton.25
Det er ganske imponerende å lese alt pisspreiket du presterer å komme med. Enda mer imponerende er det at du ser ut til å faktisk tro på det selv!

Jeg er glad at Norge ikke er befolket av menn som deg, for da ville vel kvinner som meg bli steinet, all den tid man for eksempel innehar en utdanning høyere enn du og noen av dine meningsfeller kunne drømme om.

Stupid is who stupid does...

det var da en voldsom overdrivelse. Jeg unner deg den "høye" utdanningen din og lykke til.

Men jeg mener helt bestemt at filosofen Kant har noe for seg.

Kvinner må i langt større grad begynner å oppføre seg feminit - særlig de her i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Men jeg mener helt bestemt at filosofen Kant har noe for seg.

Kvinner må i langt større grad begynner å oppføre seg feminit - særlig de her i Norge

Du vet at Kant døde for mange år siden...?

Hvorfor må kvinner bgynne å oppføre seg mer feminint? (Og hva vil det si?)

Kvinner har oppført seg feminint ihht din standard i 100vis av år uten at det ledet noen vei. Nå er vi imidlertid godt på vei mot et mål jeg som kvinne kan trives med. Om du som mann føler deg truet kan ikke jeg ta ansvar for det. Du får heller kvalifisere deg bedre på de områdene du evt føler deg truet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Og du hadde nok foretrukket at samfunnet i dag hadde forblitt som på Kants tid (1724-1804), da kvinner ikke representerte noen som helst trussel mot menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madley

For å sitere en fyr jeg ble "kjent" med ute på byen en gang..."lenge siden du har fått deg noe eller?"

Makan til sure oppstøt og menneskefientlig holdning skal man lete lenge etter...

For som jente 28 sier, alle kan finne et løsrevet sitat for å bygge opp om sine egne meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det finnes faktisk folk som ikke lever for ørten år siden, vet du ;)

(Innlegget er noe moderert. Litago - moderator :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
.........Slettet. Litago - moderator............

En enda bedre løsning ville kanskje vært om folk bare sluttet å svare på sånt sludder. Folk som det der, trives bare når de får oppmerksomhet. Som de sier på Usenet: Please do not feed the trolls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton svarer ikke på innlegget til "kvinne/jente 28" over her..

Han har tapt for lenge siden. Du vet Anton, når du avslører deg som en som verken kan debatt-kjøreregler, historie, psykologi eller har sosiale antenner: da passer du kun ett sted: i Forsvaret!

(Beklager alle dere andre som faktisk jobber der og er normale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...