Gå til innhold

Hvorfor gjelder ikke likestilling ved gymkarakterer i skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal ikke likestilling gjelde for alt? Hvorfor er kravene til jenter mindre enn til gutter? Er ikke det et hån mot jenter, samtidig som det er urettferdig for gutta?

Jenter og gutter har ikke nødvendigvis så forskjellige utgangspunkt. Isåfall kan man også hevde at det bør være lavere krav til karakter for gutta, da guttene oftest har skrive og lesevansker og ofte er dårligere på skolen enn jentene.

Min mening.

Anonymous poster hash: 2ebe9...b79
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenter og gutter har store forskjeller når det kommer til fysisk styrke, det vet du vel? Jenter har rett og slett ikke mulighet til å trene seg like sterke som gutter... så du skjønner vel at dette blir for dumt?

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt absurd.

Gutter har et bedre utgangspunkt enn kvinner når det gjelder fysisk styrke, akkurat slik som cocoon sier.

Det er ikke spesielt merkbare forskjeller når det kommer til intelligens hos jenter og gutter. Uansett så er det gjerne tilrettelegging for jenter OG gutter med lese- og skrivevansker. Hva mer vil du ha? Insinuerer du at jenter er mer intelligente enn gutter? Det at gutter er generelt dårligere på skolen enn jenter vil jeg ikke si henger sammen med intelligens. Det går vel mer ut på andre faktorer, slik som modenhet.

Anonymous poster hash: 44529...de9
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du forresten?

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo helt absurd.

Gutter har et bedre utgangspunkt enn kvinner når det gjelder fysisk styrke, akkurat slik som cocoon sier.

Det er ikke spesielt merkbare forskjeller når det kommer til intelligens hos jenter og gutter. Uansett så er det gjerne tilrettelegging for jenter OG gutter med lese- og skrivevansker. Hva mer vil du ha? Insinuerer du at jenter er mer intelligente enn gutter? Det at gutter er generelt dårligere på skolen enn jenter vil jeg ikke si henger sammen med intelligens. Det går vel mer ut på andre faktorer, slik som modenhet.

Eller at utdanningssystemet favoriserer jenter.

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Forutsetninger burde ikke ha noe å si. Det er hvor flink maner som teller, ikke hvor flink man er i forhold til forutsetningene sine. Det blir som å gi bedre mattekarakterer til folk med lav IQ.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke man skal ha gymkarakterer i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 1e2a8...c41
  • Liker 25
Skrevet (endret)

Husker jeg tok opp dette selv da jeg så tilbake på skoleårene etter å ha blitt ferdig. Det var da det gikk opp for meg hvor favoriserte jenter er i skolesystemet, og forøvrig samfunnet ellers. Jeg fikk ikke mer en 5 i gym til tross for at jeg innfridde flere sekser krav og drev med flere idretter i ungdommen. Har spilt på rimelig høyt nivå fotball også. Men det holdt altså ikke til en sekser på vitnemålet og det fikk ingen av de andre guttene heller. Den beste jenta i klassen dog fikk sekseren sin, etterfulgt av resten av jentene som ikke fikk lavere enn 4. Flere av disse jentene holdt ikke på med verken idrett eller noe ved siden av skolen. Kravene til gode karakterer for gutter og jenter er latterlig forskjellig. Guttenes standard er basert på at gutter flest holder på med idrett på fritiden, mens jentes standard er utformet nettopp med tanke på at jenter flest ikke drev med fysisk aktivitet ved siden av skolen. Det betyr at disse utrente jentene er normen og dermed kun trenger å yte egeninnsats på tester for å få en av de bedre karakterene, mens gutter som ikke driver med idrett ved siden av havner på alt i fra 2 til 3.

Egentlig er det ingen grunn til å tro at guttene ikke holdes til en høyere standard i de andre humanetiske fagene heller. Undersøkelser har hvertfall avslørt at jentenavn gir opp til en karakter høyere enn tilsvarende oppgave signert med guttenavn.

Endret av Teeden
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg tok opp dette selv da jeg så tilbake på skoleårene etter å ha blitt ferdig. Det var da det gikk opp for meg hvor favoriserte jenter er i skolesystemet, og forøvrig samfunnet ellers. Jeg fikk ikke mer en 5 i gym til tross for at jeg innfridde flere sekser krav og drev med flere idretter i ungdommen. Har spilt på rimelig høyt nivå fotball også. Men det holdt altså ikke til en sekser på vitnemålet og det fikk ingen av de andre guttene heller. Den beste jenta i klassen dog fikk sekseren sin, etterfulgt av resten av jentene som ikke fikk lavere enn 4. Flere av disse jentene holdt ikke på med verken idrett eller noe ved siden av skolen. Kravene til gode karakterer for gutter og jenter er latterlig forskjellig. Guttenes standard er basert på at gutter flest holder på med idrett på fritiden, mens jentes standard er utformet nettopp med tanke på at jenter flest ikke drev med fysisk aktivitet ved siden av skolen. Det betyr at disse utrente jentene er normen og dermed kun trenger å yte egeninnsats på tester for å få en av de bedre karakterene, mens gutter som ikke driver med idrett ved siden av havner på alt i fra 2 til 3.

Egentlig er det ingen grunn til å tro at guttene ikke holdes til en høyere standard i de andre humanetiske fagene heller. Undersøkelser har hvertfall avslørt at jentenavn gir opp til en karakter høyere enn tilsvarende oppgave signert med guttenavn.

Du er vel også klar over at gymkarakteren også settes ut ifra en rekke teoretiske vurderinger? Så er det ikke slik at hver aktivitet teller som én karakter. Alle aktiviteter som involverer ballspill omfatter én karakter. Alle aktiviteter som involverer individuell idrett omfatter én karakter. Enhver teoretisk vurdering (slik som egentreningsmappe og arbeidskravsanalyse) teller hver én karakter. Egenstyrt gymtime teller som én karakter. Det vil jo si at du må få 6 i så å si alt dette. Du får ikke 6 hvis du har gjort en 6'er-innsats på fotball, innebandy, volleyball og langkjøring.

Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker frem at du drev med mange idretter i ungdommen. Du blir jo ikke vurdert etter hva du gjør etter skoletid. Du får ikke en 6'er på grunn av at du får 6 i enkelte aktiviteter.

Når det gjelder dette med at guttene sine krav tar utgangspunkt i at de driver med fritidsaktiviteter på skolen og jenter sine krav ikke gjør det. Kan jeg få se en kilde? Eller er dette bare synsing fra din side? Hvis du mener at guttene sine krav på ungdomsskolen er umenneskelige så kan du ikke ha vært så godt trent. Det er langt flere gutter som ligger an til 6'er i min klasse enn det er jenter. Det er faktisk kun én jente som får 6 i gym. Uansett så mister mange guttene denne 6'eren fordi de gjør det dårlig på teoretiske vurderinger, som er svært vektlagt i VG3. Det teller omtrent halve karakteren din.

Når det gjelder det siste vil jeg gjerne se en kilde?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare legge til en ekstra kommentar til det siste avsnittet. Jenter for jo merkbart bedre resultater på VGS på skriftlig eksamen (som da er anonym retting) enn gutter. Hva har du å si til dette?

http://www.udir.no/PageFiles/65563/Karakterer_vgo_2012_2013_analyse.pdf?epslanguage=no

Hvis du ser på forskjellene på eksamen og forskjellene på standpunktkarakterer så er dette omtrent likt. Det er altså ingen grunn til å tro at det holdes en høyere standard til gutter. Det virker som om du bare er bitter.

• Liker 7
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet (endret)

Kanskje det stemmer for din skole/gymlærer, men statistikken er jo klar på at jenter systematisk får dårligere karakterer enn gutter i kroppsøving. Er bare å bla litt i statistikkbanken til SSB http://www.ssb.no/utdanning/statistikker/kargrs/aar/2013-11-06#content eller google temaet, jeg fant flere artikler om det samt en relativt ny avhandling skrevet av en doktorgradsstipendiat ved idrettshøyskolen som alle konkluderer med det samme. Sitat: Satt på spissen lønner det seg å være gutt uten funksjonsnedsettelser og å ha norske foreldre med høyere utdanning om du vil ha femmer i gym.

Du kan ikke ta din subjektive erfaring og lage en allmenn regel av det. Det kan bare ikke stemme at gutter får mer 2 og 3 imens jenter ikke får lavere enn 4, tallenes tale er klar.

Endret av Hooty McOwlface
  • Liker 11
Skrevet

Eller at utdanningssystemet favoriserer jenter.

Ja, forskning viser at vårt utdanningssystem favoriserer jenter. Gidder ikke å lete for å se om jeg finner link, men jeg har skrevet oppgave om dette (om det holder som argument).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det stemmer for din skole/gymlærer, men statistikken er jo klar på at jenter systematisk får dårligere karakterer enn gutter i kroppsøving. Er bare å bla litt i statistikkbanken til SSB http://www.ssb.no/utdanning/statistikker/kargrs/aar/2013-11-06#content eller google temaet, jeg fant flere artikler om det samt en relativt ny avhandling skrevet av en doktorgradsstipendiat ved idrettshøyskolen som alle konkluderer med det samme. Sitat: Satt på spissen lønner det seg å være gutt uten funksjonsnedsettelser og å ha norske foreldre med høyere utdanning om du vil ha femmer i gym.

Du kan ikke ta din subjektive erfaring og lage en allmenn regel av det. Det kan bare ikke stemme at gutter får mer 2 og 3 imens jenter ikke får lavere enn 4, tallenes tale er klar.

Helt enig. Det står blant annet:

"Jentene oppnår høyere karakterer i alle fag unntatt ett. I likhet med tidligere år oppnådde jentene også i 2013 høyere karakterer enn guttene i alle fag, bortsett fra kroppsøving. "

• Liker 3
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Ja, forskning viser at vårt utdanningssystem favoriserer jenter. Gidder ikke å lete for å se om jeg finner link, men jeg har skrevet oppgave om dette (om det holder som argument).

På hvilken måte gjør det det?

Skrevet

På hvilken måte gjør det det?

Ifølge forskningen jeg refererte til bl.a. ved å være lesetung og stort fokus på skjønnlitteratur i lavere klassetrinn noe som appellerte mer til jenter enn gutter.

Se f.eks mengden lettlest bøker som er skjønnlitterær kontra faglitteratur.

Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Helt enig. Det står blant annet:

"Jentene oppnår høyere karakterer i alle fag unntatt ett. I likhet med tidligere år oppnådde jentene også i 2013 høyere karakterer enn guttene i alle fag, bortsett fra kroppsøving. "

Ja.

Det er jo et veldig interessant tema dette med om utdanning liksom er lagt opp for å passe jenter bedre, eller at jenter er bedre likt helt ned til barnehagen osv. Det har jo vært mange rapporter på at skolen favoriserer jenter, de fleste noe omstridte, men diskusjonen er interessant og viktig.

Men å komme og påstå at det er mye enklere for jenter å få god karakter i gym og at vi derfor får høyere karakterer enn gutter stemmer bare enkelt og greit ikke.

Dersom favorisering av kjønn i skolesystemet er et viktig tema for dere, så burde dere problematisert akkurat faget kroppsøving fra vinklingen at det er jentene som faller av. Ikke guttene.

• Liker 4
Skrevet

Husker jeg var livredd i gymmen, for guttene var helt gale. De brøytet seg frem og var sinnsykt hardhendte. Mye bedre de gangene man hadde kjønnsdelt gym og man turte stikke hodet frem uten risiko for indre blødninger.

• Liker 3
Skrevet

Du er vel også klar over at gymkarakteren også settes ut ifra en rekke teoretiske vurderinger? Så er det ikke slik at hver aktivitet teller som én karakter. Alle aktiviteter som involverer ballspill omfatter én karakter. Alle aktiviteter som involverer individuell idrett omfatter én karakter. Enhver teoretisk vurdering (slik som egentreningsmappe og arbeidskravsanalyse) teller hver én karakter. Egenstyrt gymtime teller som én karakter. Det vil jo si at du må få 6 i så å si alt dette. Du får ikke 6 hvis du har gjort en 6'er-innsats på fotball, innebandy, volleyball og langkjøring.

Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker frem at du drev med mange idretter i ungdommen. Du blir jo ikke vurdert etter hva du gjør etter skoletid. Du får ikke en 6'er på grunn av at du får 6 i enkelte aktiviteter.

Når det gjelder dette med at guttene sine krav tar utgangspunkt i at de driver med fritidsaktiviteter på skolen og jenter sine krav ikke gjør det. Kan jeg få se en kilde? Eller er dette bare synsing fra din side? Hvis du mener at guttene sine krav på ungdomsskolen er umenneskelige så kan du ikke ha vært så godt trent. Det er langt flere gutter som ligger an til 6'er i min klasse enn det er jenter. Det er faktisk kun én jente som får 6 i gym. Uansett så mister mange guttene denne 6'eren fordi de gjør det dårlig på teoretiske vurderinger, som er svært vektlagt i VG3. Det teller omtrent halve karakteren din.

Når det gjelder det siste vil jeg gjerne se en kilde?

Jeg orker ikke bruke lang tid på å besvare dette da du tydelig fortsatt er på videregående og ikke skjønner at det har vært andre gjeldende reformer før din. Teoretisk gym er noe tull man har fått inn i skolen nettopp for å fremme prestasjonene til jenter/svake gutter som ikke er særig idrettslig orinetert, samt frata gutter bedømmelse etter reelt ferdighetsnivå og heller gjøre det innsatsbasert, gjerne på alt annet enn nettopp de ferdighetene de burde måles etter. Hvorfor jeg nevnte at jeg drev med diverse idretter? Er du helt fjern? Det indikerer hvilken form jeg var og at det likevel ikke holdt til en sekser, fordi kravene er urimelig høye for guttene, og urimelig lave for jentene.

• Liker 1
Skrevet

Likestilling betyr ikke at alt skal være 100% likt. Det er et forvirrende begrep,jeg vet det.

• Liker 2
Skrevet

Jenter og gutter har store forskjeller når det kommer til fysisk styrke, det vet du vel? Jenter har rett og slett ikke mulighet til å trene seg like sterke som gutter... så du skjønner vel at dette blir for dumt?

Hva med kondisjon da? På beep-test her var det som gir jentene 5 bare nok til 4 hos gutta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...