Aliqua Skrevet 18. mai 2014 #1 Del Skrevet 18. mai 2014 Har kjøpt vårt første hus med tilhørende hage. Ønsker såklart å plante litt blomster, samt ha noen potteplanter ved inngangsparti. Hvilke blomster er lettstelte og holder lenge? Har absolutt ikke grønne fingre, så trenger all hjelp jeg kan få! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #2 Del Skrevet 6. juni 2014 Har kjøpt vårt første hus med tilhørende hage. Ønsker såklart å plante litt blomster, samt ha noen potteplanter ved inngangsparti. Hvilke blomster er lettstelte og holder lenge? Har absolutt ikke grønne fingre, så trenger all hjelp jeg kan få! Mange sommerblomster blomster lenge. I mine krukker har jeg blant annet lavendel, slyngpelargonia og vanlige potteroser med rosa blomster. Alle disse blomstrer lenge og krever lite. Bare husk å knip av visne blomster, da kommer det flere blomster. Lavendel og slyngpelargonia tåler trenger heller ikke å vannes så ofte, men rosene må vannes oftere. Bruk god jord, ikke billigjord. Pass på at krukkene har et hull i bunnen så vannet renner ut hvis det regner mye. Legg litt fiberduk i bunnen av krukken, deretter noen lecakuler, over lecakulen legger du et nytt lag med fiberduk, deretter jord. Og gi rikelig med vann minst et par ganger i uka hvis det ikke regner. Hvis du skal plante noe i hagen er ripsbusker veldig enkle å få til. Bland inn god jord når du planter i hagen også, og gjerne et par never med kugjødselkompost. Kjøp en liten beskjæringssaks som du kan klippe av visne grener med, eller grener som vokser langs bakken. Jeg har denne: http://www.fiskars.no/Hage/Produkter/Kvister-Grener/Beskjaeringssaks/111257-Inspiration-Beskjaeringssaks-Sideskjaer-Lucy Annet hvert år kan du klippe vekk den eldste grenen på ripsbusken helt nede ved bakken, da vil det komme nye grener som bærer mer frukt. De mørkeste grenene er eldst. Rabarbra er også en enkel og god plante å ha i hagen. Plant den i masse god jord og bruk også rikelig med kugjødselkompost. Vann regelmessig og rikelig. Ha tålmodighet. Det kan ta 2-3 år før planten vokser seg ganske stor. Ikke gjør alt på en gang. Gjør heller litt hvert år. Og spar på det som er i hagen fra før. Mange gjør den tabben at de sager ned busker og trær før de vet hva de sager ned. Og de fyller opp blomsterbed med bark uten å vite at blomsterbedet kan inneholde et fantastisk staudebed som tidligere eiere har opparbeidet gjennom mange år. Mitt råd er derfor å bo inn hagen i mist et år før dere gjør store forandringer. Lykke til og kos dere med hagen! Anonymous poster hash: 5a580...e2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #3 Del Skrevet 6. juni 2014 Taraxacum officinalis er en plante i kurvblomsfamilien som også faktisk er spiselig. den kommer igjen år etter år, og er lett å ta seg av. Den blir ca 10 - 40 cm ferdig utvokst. Den er dekorativ, spiselig og sies å virke blant annet appetittstimulerende. Anonymous poster hash: 54a9e...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #4 Del Skrevet 6. juni 2014 Taraxacum officinalis er en plante i kurvblomsfamilien som også faktisk er spiselig. den kommer igjen år etter år, og er lett å ta seg av. Den blir ca 10 - 40 cm ferdig utvokst. Den er dekorativ, spiselig og sies å virke blant annet appetittstimulerende. Anonymous poster hash: 54a9e...203 Løvetann er lettstelt ja, og den er trolig i hagen hennes allerede. Men akkurat den er det vel ikke så mange som ønsker å ha i hagen sin? Kanskje i en grøftekant, men ikke i plenen eller i blomsterbedet. Mange ugress er jo nyttige, både for mennesker og dyrelivet. Skallerkålblader kan også spsises. Og brennesle er en viktig plante for sommerfuglene. Villbringebær og markjordbær smaker også nydelig. Mange ugressplanter er også pene synes jeg. Noen av dem vokser i hagen min, f.eks storkenebb, marikåpe og villroser. Anonymous poster hash: 5a580...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliqua Skrevet 6. juni 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 6. juni 2014 Mange sommerblomster blomster lenge. I mine krukker har jeg blant annet lavendel, slyngpelargonia og vanlige potteroser med rosa blomster. Alle disse blomstrer lenge og krever lite. Bare husk å knip av visne blomster, da kommer det flere blomster. Lavendel og slyngpelargonia tåler trenger heller ikke å vannes så ofte, men rosene må vannes oftere. Bruk god jord, ikke billigjord. Pass på at krukkene har et hull i bunnen så vannet renner ut hvis det regner mye. Legg litt fiberduk i bunnen av krukken, deretter noen lecakuler, over lecakulen legger du et nytt lag med fiberduk, deretter jord. Og gi rikelig med vann minst et par ganger i uka hvis det ikke regner. Hvis du skal plante noe i hagen er ripsbusker veldig enkle å få til. Bland inn god jord når du planter i hagen også, og gjerne et par never med kugjødselkompost. Kjøp en liten beskjæringssaks som du kan klippe av visne grener med, eller grener som vokser langs bakken. Jeg har denne: http://www.fiskars.no/Hage/Produkter/Kvister-Grener/Beskjaeringssaks/111257-Inspiration-Beskjaeringssaks-Sideskjaer-Lucy Annet hvert år kan du klippe vekk den eldste grenen på ripsbusken helt nede ved bakken, da vil det komme nye grener som bærer mer frukt. De mørkeste grenene er eldst. Rabarbra er også en enkel og god plante å ha i hagen. Plant den i masse god jord og bruk også rikelig med kugjødselkompost. Vann regelmessig og rikelig. Ha tålmodighet. Det kan ta 2-3 år før planten vokser seg ganske stor. Ikke gjør alt på en gang. Gjør heller litt hvert år. Og spar på det som er i hagen fra før. Mange gjør den tabben at de sager ned busker og trær før de vet hva de sager ned. Og de fyller opp blomsterbed med bark uten å vite at blomsterbedet kan inneholde et fantastisk staudebed som tidligere eiere har opparbeidet gjennom mange år. Mitt råd er derfor å bo inn hagen i mist et år før dere gjør store forandringer. Lykke til og kos dere med hagen! Anonymous poster hash: 5a580...e2c Tusen takk for ett langt og hjelpsomt svar! Er både busker om blomster her fra før, så får ta rådene dine og bo inn hagen en stund før vi endrer noe særlig Får plante litt i krukkene i hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #6 Del Skrevet 6. juni 2014 I potte: stemorsblomster og margeritter. Jord, blomst, litt vann innimellom Når til og med jeg får til de, så får ALLE de til.. Anonymous poster hash: 8a5a8...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå