AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #1 Skrevet 18. mai 2014 Klassen til barnet mitt skal på skoletur i ca 10 dager til høsten (ungd.skole). Jeg har akkurat fått et nytt barn med min nye mann, som vil være ca 5mnd ved avreisedato. Jeg er litt usikker på om jeg kan reise på tur med eldste barnet mens minstemann er hjemme med faren eller hos mine foreldre. Hva syns dere? Anonymous poster hash: 9daea...53c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #2 Skrevet 18. mai 2014 Klassen til barnet mitt skal på skoletur i ca 10 dager til høsten (ungd.skole). Jeg har akkurat fått et nytt barn med min nye mann, som vil være ca 5mnd ved avreisedato. Jeg er litt usikker på om jeg kan reise på tur med eldste barnet mens minstemann er hjemme med faren eller hos mine foreldre. Hva syns dere? Anonymous poster hash: 9daea...53c Reise fra en 5 måneder gammel baby i ti dager? Det hadde virkelig ikke falt meg inn. Anonymous poster hash: b0ccb...650 20
Gjest Blomsterert Skrevet 18. mai 2014 #3 Skrevet 18. mai 2014 Ti dager er for lang tid. Babyer driver og blir trygge på omgivelsene,og da er det viktig at alt er forutsigbart og kjent. Selfølgelig kan et fem måneder barn være hos pappaen,men det ville jeg kun valgt om det var et nødstilfelle av alvorlig art. Er det noen spesiell grunn til at du må bli med ungdomsskole-eleven? Om det er det,kunne kanskje en annen voksen steppe inn? Om du kal være med som bare en av passerne,ville jeg overlatt det til annen og blitt hjemme med en fem måneder gammel baby.
Ulrikke Skrevet 18. mai 2014 #4 Skrevet 18. mai 2014 Jeg ser ikke på meg selv som spesielt hønemor, men vi var borte en helg da datteren vår var 7 mnd, og det var mer enn nok (for henne, mener jeg).... Hun hylte i halvannen time da vi kom tilbake, og var ekstremt sutrete og "klengete" i flere dager etterpå.... Vi var invitert i svoger og svigerinnes barnefrie bryllup 50 mil unna, så alle mulige barnevakter der var jo også opptatt.... 10 dager vekk fra en baby på 5 mnd ville jeg bare valgt hvis det var krise av noe slag.... Har det eldste barnet ditt ekstra behov som gjør at du ser det som nødvendig å bli med på turen? Hvis ikke ville jeg slått det fra meg umiddelbart.... 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #5 Skrevet 18. mai 2014 Det er ingen krise på noen måte, men min eks og jeg er midt i mekling om eldstemann,og jeg har ærlig talt ikke lyst til at han skal være med vårt felles barn på tur. En mulighet er selvfølgelig at min samboer blir med, eller at vi reiser begge to og lar minstemann være hos mine foreldre. Eldstemann har ingen spesielle behov, men jeg vil være med han i tilfelle noe skulle skje..Anonymous poster hash: 9daea...53c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #6 Skrevet 18. mai 2014 Er det vanlig at foreldre er med på skoletur? Hos oss reiset barna alene med lærerne. Hvis det er slik at de trenger ekstra ledere og spør foreldre, tror jeg ingen ville forvente at du med liten baby melder deg frivillig.Anonymous poster hash: 4679a...a34 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #7 Skrevet 18. mai 2014 Ja er det vanlig at foreldre er med? Folk er da på jobb. Å reise fra en 5 mnd baby i ti dager,høres ikke greit ut Anonymous poster hash: fc813...c29 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #8 Skrevet 18. mai 2014 Det er ingen krise på noen måte, men min eks og jeg er midt i mekling om eldstemann,og jeg har ærlig talt ikke lyst til at han skal være med vårt felles barn på tur. En mulighet er selvfølgelig at min samboer blir med, eller at vi reiser begge to og lar minstemann være hos mine foreldre. Eldstemann har ingen spesielle behov, men jeg vil være med han i tilfelle noe skulle skje..Anonymous poster hash: 9daea...53c Du må ikke finne på å gjøre dette, vær så snill. Å dra fra et spedbarn på fem måneder i ti dager, er forferdelig gjort mot barnet (selv om du selvsagt ikke mener det sånn), og kan skade babyen og relasjonen mellom dere. En baby på den alderen har hukommelse som varer litt under et par uker. På den alderen er det du som er babyens primære omsorgsperson, og for babyen, som ikke forstår hva mme er, eller "jeg kommer tilbake", kan dette få store konsekvenser for kognitiv utvikling, trygghetsfølelse, tilknytning. Du kan skape alvorlig seperasjonsangst. Å bli etterlatt av sin mor for en baby på fem måneder, signaliserer dødsfare. Babyen forstår ikke vårt moderne levesett, og dette kan gi helt reelle konsekvenser for barnet. Vær så snill, ikke gjør dette. Om det gjelder liv og død, har man kanskje ikke store valget. Men for en klassetur? Du må ikke finne på å gjennomføre det. Anonymous poster hash: b0ccb...650 8
Vera Vinge Skrevet 18. mai 2014 #9 Skrevet 18. mai 2014 Det er ingen krise på noen måte, men min eks og jeg er midt i mekling om eldstemann,og jeg har ærlig talt ikke lyst til at han skal være med vårt felles barn på tur. En mulighet er selvfølgelig at min samboer blir med, eller at vi reiser begge to og lar minstemann være hos mine foreldre. Eldstemann har ingen spesielle behov, men jeg vil være med han i tilfelle noe skulle skje..Anonymous poster hash: 9daea...53c Men om du absolutt må dra, er det vel bedre at du drar alene enn at babyen er hos besteforeldre, som han kjenner mye dårligere enn faren sin? Jeg skjønner heller ikke hvorfor verken du eller eldste barns far må være med på tur, jeg. Som de andre sier, er det vel bare noen få foreldre som blir med, og du må vel ikke melde deg? Personlig syns jeg det høres helt naturstridig ut å reise bort i halvannen uke når barnet er så lite, særlig når jeg antar at du er primær omsorgsperson (dersom babyens far er hjemme i perm derimot, syns jeg det stiller seg litt annerledes). 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #10 Skrevet 18. mai 2014 Jeg hadde gjort det... Reiste bort 8 dager når minsten var 5,5 mnd. Ikke noe problem. Han var jo i trygge omgivelser hjemme med pappan. Jeg synes egentlig det bare var deilig med barnefri! Men det kan vel bli vannskelig hvis du ammer. Anonymous poster hash: 751f0...775 3
Ultiva Skrevet 18. mai 2014 #11 Skrevet 18. mai 2014 (endret) Det er ingen krise på noen måte, men min eks og jeg er midt i mekling om eldstemann,og jeg har ærlig talt ikke lyst til at han skal være med vårt felles barn på tur. En mulighet er selvfølgelig at min samboer blir med, eller at vi reiser begge to og lar minstemann være hos mine foreldre. Eldstemann har ingen spesielle behov, men jeg vil være med han i tilfelle noe skulle skje..Anonymous poster hash: 9daea...53c At både du og samboer reiser? Ja for all del, riv vekk BEGGE primære omsorgspersonene fra en 5 mnd gammel baby i ti døgn for å bli med en ungdomsskoleelev på klassetur... Endret 18. mai 2014 av Ultiva 9
Semydfe Skrevet 18. mai 2014 #12 Skrevet 18. mai 2014 (endret) Det er ingen krise på noen måte, men min eks og jeg er midt i mekling om eldstemann,og jeg har ærlig talt ikke lyst til at han skal være med vårt felles barn på tur. En mulighet er selvfølgelig at min samboer blir med, eller at vi reiser begge to og lar minstemann være hos mine foreldre. Eldstemann har ingen spesielle behov, men jeg vil være med han i tilfelle noe skulle skje..Anonymous poster hash: 9daea...53c Synes det er rart at du ser det som ok å reise fra baby på 5 mnd, men ikke det større barnet... Det sier meg at du antagelig vil tenke helt annerledes etter at babyen er født. Da vil det sikkert være utenkelig for deg å reise fra den i så mange dager. Forhåpentligvis. Endret 18. mai 2014 av Semydfe 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #13 Skrevet 18. mai 2014 Forstår ikke helt hvorfor du må være med, hva slags tur er dette, er andre foreldre med? Og hvis du absolutt må være med ville jeg tatt med samboer og baby... Anonymous poster hash: 8d7e2...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #14 Skrevet 18. mai 2014 Du må ikke finne på å gjøre dette, vær så snill. Å dra fra et spedbarn på fem måneder i ti dager, er forferdelig gjort mot barnet (selv om du selvsagt ikke mener det sånn), og kan skade babyen og relasjonen mellom dere. En baby på den alderen har hukommelse som varer litt under et par uker. På den alderen er det du som er babyens primære omsorgsperson, og for babyen, som ikke forstår hva mme er, eller "jeg kommer tilbake", kan dette få store konsekvenser for kognitiv utvikling, trygghetsfølelse, tilknytning. Du kan skape alvorlig seperasjonsangst. Å bli etterlatt av sin mor for en baby på fem måneder, signaliserer dødsfare. Babyen forstår ikke vårt moderne levesett, og dette kan gi helt reelle konsekvenser for barnet. Vær så snill, ikke gjør dette. Om det gjelder liv og død, har man kanskje ikke store valget. Men for en klassetur? Du må ikke finne på å gjennomføre det. Anonymous poster hash: b0ccb...650 Snakk om overdramatisering da! Så lenge babyen er i trygge hender hos pappan er det ikke noe problem! Jeg reiste selv bort 8 dager fra en 5 mnd gammel baby, uten at det bød på noen som helst problem hverken for han, pappan eller meg. skjønner ikke hvor folk har det fra, at mor og baby må været koblet til hverandre 24/7 I minst ett år.... Anonymous poster hash: 751f0...775 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #15 Skrevet 18. mai 2014 Takk for svar! Her vi bor er det vanlig at foreldre melder seg til denne type tur. Det er ikke noe krav, men mange gjør det likevel, inklusiv meg selv. Mener dere altså at å være så lenge fra barnet mitt kan være en fare for tilknytningen til meg? Anonymous poster hash: 9daea...53c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #16 Skrevet 18. mai 2014 Snakk om overdramatisering da! Så lenge babyen er i trygge hender hos pappan er det ikke noe problem! Jeg reiste selv bort 8 dager fra en 5 mnd gammel baby, uten at det bød på noen som helst problem hverken for han, pappan eller meg. skjønner ikke hvor folk har det fra, at mor og baby må været koblet til hverandre 24/7 I minst ett år....Anonymous poster hash: 751f0...775 Selv om det ikke er noen reaksjoner umiddelbart så vet du jo ikke hva som skjer i framtiden.Anonymous poster hash: c605a...225
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #17 Skrevet 18. mai 2014 Takk for svar! Her vi bor er det vanlig at foreldre melder seg til denne type tur. Det er ikke noe krav, men mange gjør det likevel, inklusiv meg selv. Mener dere altså at å være så lenge fra barnet mitt kan være en fare for tilknytningen til meg?Anonymous poster hash: 9daea...53c Ja, i verste fall kan det være tilfellet. Jeg tror alle forstår hvorfor du ikke kan være med denne gangen. Anonymous poster hash: c605a...225 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #18 Skrevet 18. mai 2014 Takk for svar! Her vi bor er det vanlig at foreldre melder seg til denne type tur. Det er ikke noe krav, men mange gjør det likevel, inklusiv meg selv. Mener dere altså at å være så lenge fra barnet mitt kan være en fare for tilknytningen til meg? Anonymous poster hash: 9daea...53c Hva om babyen ammer og nekter å ta flaske når avreisedatoen nærmer seg? Begge mine barn nektet å ta flaska før de var 6-7 mnd gamle. Anonymous poster hash: d1179...100 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #19 Skrevet 18. mai 2014 Snakk om overdramatisering da! Så lenge babyen er i trygge hender hos pappan er det ikke noe problem! Jeg reiste selv bort 8 dager fra en 5 mnd gammel baby, uten at det bød på noen som helst problem hverken for han, pappan eller meg. skjønner ikke hvor folk har det fra, at mor og baby må været koblet til hverandre 24/7 I minst ett år.... Anonymous poster hash: 751f0...775 Hvem her inne har skrevet at mor og barn må være sammenkoplet 24/7 i minst ett år? Her er det snakk om at enten en eller begge primæromsorgspersoner skal være vekke fra babyen i 10 dager. Og du kan ikke ane om barnet ditt har tatt skade, tilknytningsvansker ses som regel ikke før i tenårene og i voksen alder. Anonymous poster hash: d1179...100 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #20 Skrevet 18. mai 2014 skjønner ikke hvor folk har det fra, at mor og baby må været koblet til hverandre 24/7 I minst ett år.... Anonymous poster hash: 751f0...775 Her er vel saken nesten motsatt: hvorfor må tenåringen være koblet til mor 24/7? Hvorfor kan ikke tenåringen få dra på en tur, uten foreldre men under oppsyn av ansvarlige voksne? Jeg synes dette høres kjemperart ut. For det første har jeg aldri hørt om en skoletur for ungdomskolen der det er valgfritt om foreldre er med eller ikke. For det andre kjenner jeg ingen ungdommer som gjerne ville hatt med foreldrene sine dersom det var valgfritt. Og for det tredje har jeg aldri møtt noen som har både en baby og en tenåring i hus, og heller ville reist fra babyen enn å la tenåringen dra på skoletur alene. Så for meg blir dette bare sært og rart. Men for all del, TS, hvis du tror det er det riktige å gjøre er det jo bare å kjøre på. Anonymous poster hash: 4679a...a34 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå