Elle Melle Skrevet 14. juni 2004 #1 Skrevet 14. juni 2004 Jeg har to pc`er som jeg ønsker å koble til internett samtidig. Nettleverandøren min er UPC, og jeg har billigste chelloabonnement (kabel og modem). Hvordan får jeg på best og billigst mulig måte begge maskinene på nett? Slik det fungerer i dag er bare en av oss online om gangen... Bruker man swich, hub, router eller hva?
Linn3c Skrevet 14. juni 2004 #2 Skrevet 14. juni 2004 1. Kjøp ein switch 2. Kobl UPC-routeren din på switchen 3. Kobl maskinene på switchen Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #3 Skrevet 14. juni 2004 1. Kjøp ein switch 2. Kobl UPC-routeren din på switchen 3. Kobl maskinene på switchen ...og klø deg i hodet over at det ikke virker, siden du ikke har Chello pluss. Det du trenger, er en liten bredbåndsruter, gjerne med innebygget switch. Denne burde gjøre susen, eller kanskje denne, som støtter "Universal Plug and Play", noe som betyr minimalt med problemer med lyd og bilde på MSN Messenger og lignende programmer. Begge disse ruterne har 5 nettverksinnganger; én som kobles til UPC-modemet, og fire andre man kan koble PC'er til.
Elle Melle Skrevet 15. juni 2004 Forfatter #4 Skrevet 15. juni 2004 Tusen takk! Det var det jeg trodde, at jeg MÅTTE ha router. Ble litt usikker her et øyeblikk når noen mente jeg ikke trengte det...
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #5 Skrevet 15. juni 2004 Du er klar over at dette ikke er lov med det abonnementet du har?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. juni 2004 #6 Skrevet 15. juni 2004 Du er klar over at dette ikke er lov med det abonnementet du har? Who cares.
Elle Melle Skrevet 15. juni 2004 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2004 Jeg tar ikke noe fra noen som jeg ikke har betalt for. Hadde jeg kunnet kjøpe samme hastighet til to maskiner, da hadde jeg gjort det. Men det er ikke mulig, for da må jeg kjøpe noe "bedre" og dyrere som jeg slett ikke vil ha. Å begrense antallet maskiner jeg kan koble til på MIN side av modemet, er kun en idiotisk måte å skulle presse meg til å kjøpe noe jeg ikke trenger. Derfor mister jeg ikke nattesøvnen av en smule sivil ulydighet i denne saken. (Jeg synes streng tatt det er verre å laste ned musikk fra nettet, kopiere en cd, laste ned keys til programmer osv. ) Etter å ha håndtert de frekke glorifiserte elektrikerne som svare på telefonen hos UPC, så har nok "behandle-selskapet-med-respekt"-nivået mitt sunket til det ikkeeksisterende. Jeg sier som den grønne slangen: Who cares?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. juni 2004 #8 Skrevet 15. juni 2004 Så sant du ikke står utenfor UPC-kontorene og roper eller evt. sender en mail om at du har en router hjemme, er det ingen som merker det heller . En router ser bare ut som en hvilken som helst datamaskin utenfra for de andre på internett. De maskinene som er koblet til, skjuler routeren.
Elle Melle Skrevet 15. juni 2004 Forfatter #9 Skrevet 15. juni 2004 Så sant du ikke står utenfor UPC-kontorene og roper eller evt. sender en mail om at du har en router hjemme' date=' er det ingen som merker det heller . En router ser bare ut som en hvilken som helst datamaskin utenfra for de andre på internett. De maskinene som er koblet til, skjuler routeren.[/quote'] Du må ikke tro at de hører deg hvis du roper...
Gjest Anonymous Skrevet 15. juni 2004 #10 Skrevet 15. juni 2004 Jeg tar ikke noe fra noen som jeg ikke har betalt for. Du har valgt å signere en kontrakt hvor det står at du forplikter deg til å ikke bruke mer enn én PC på Chello Internett av gangen. Dersom du vil ha mer enn én PC på Chello Internett av gangen, skal du ha ett annet abonnement. Denne begrensningen er der av en grunn: du betaler for bruken av én PC og ikke flere. Og du har frivillig signert en kontrakt med dette vilkåret. Jeg sier som den grønne slangen: Who cares? Support og drift?! Veldig irriterende, men enkelt å gjøre noe med, kunder som har en router hos seg. Ikke noe problem å oppdage.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. juni 2004 #11 Skrevet 15. juni 2004 Du skaffer deg en router med firewall/filter-oppsett. Er dere hacke-eksperter på UPC? Dere kan jo fadern ikke legge ordentlig internett eller TV, så det har jeg mine tvil om.
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2004 #12 Skrevet 16. juni 2004 Denne begrensningen er der av en grunn: du betaler for bruken av én PC og ikke flere. Og du har frivillig signert en kontrakt med dette vilkåret. Den setningen skal jeg ta vare på, det er så sjelden man ser et virkelig meningsløst sirkel-resonnement. "Du har skrevet under på en kontrakt der det står at du betaler for å bruke én PC. Begrensningen er der fordi du bare betaler for én PC." Johoo! Du har selvsagt rett i at begrensningen står i kontrakten, men den er a) i praksis umulig å håndheve (se under) og B) helt meningsløs. Man kan da legge beslag på hele linjekapasiteten (som man betaler for!) selv om man bare har én PC? Det er samme logikk som kommunen, som tar ekstra avgift hvis en bolig har flere toaletter... Support og drift?! Veldig irriterende, men enkelt å gjøre noe med, kunder som har en router hos seg. Ikke noe problem å oppdage. Virkelig. Det har vært skrevet mange rapporter om teknikker for å eventuelt oppdage bruk av NAT (som brukes når man skjuler flere enheter bak én IP-adresse) ved å analysere datatrafikken, og konklusjonen har alltid vært at man ikke kan finne dette ut med noen som helst grad av sikkerhet. Så å si at det "ikke [er] noe problem å oppdage", er direkte feil. Men selv om man oppdaget at det var en bredbåndsrouter inne i bildet, hva så? Det er ikke i strid med kontrakten å benytte en slik hvis man bare har én PC bak den. Faktisk er det å anbefale å benytte en bredbåndsrouter med brannmur-funksjonalitet.
Elle Melle Skrevet 16. juni 2004 Forfatter #13 Skrevet 16. juni 2004 Siste gjest kan få lov til å komme og være med i den hemmelige klubben min!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå