Gå til innhold

Hvilken hunderase passer oss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! Vi er ett samboerpar i midten på 25 år. Vi har veldig lyst på hund, men vet ikke helt hvilken rase som vil passe oss best. Vi vet hva det innebærer når man har hund, så den leksa trenger vi ikke :) Er godt vandt til hund begge to.

Vi ønsker en hund som:

- Ikke er for stor i størrelsen (middels, eller liten)
- Ikke bjeffer for mye

- Har energi, men samtidig ikke energisk hele døgnet :bond:

- Er snill mot mennesker og andre dyr
- Er modig (bade i sjøen, løpe på stranden etc.) og intelligent.
- Kort pels med minst mulig røyting.

Noen som har en ide om en type rase som passer til oss? Vi jobber litt forskjellige tider på døgnet så vil helst ha en hund som kan være noen timer alene uten problemer.

Anonymous poster hash: f2e28...da3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på Norsk kennelklubb, tror jeg de heter. De har lister og opplysninger om slikt

Skrevet

Nå har jeg ikke veldig mye kjennskap til rasen utover at vi møtte en på valpekurs engang, men det første jeg tenkte var Jack Russel Terrier. Det var en fantastisk kul, smart og lærevillig hund. Masse energi og ble lett motivert virket det som. :)

AnonymBruker
Skrevet

Schipperke, perfekt hund . liten men med mye energi, samtidig som den kan slappe av inne. Men de aller fleste hunder må trenes på å være alene over itd

Anonymous poster hash: 6bdcc...2c7
AnonymBruker
Skrevet

Dansk svensk gårdshund eller coocker spaniel.

Anonymous poster hash: 07f88...637
Skrevet

Engelsk staff :-)

Skrevet

mellom-puddel.

Skrevet

Var turgåer for en Cocker-spaniel i mange år og de er virkelig flotte hunder. Greie i størrelse, blir med på det meste, middels energi og liker andre mennesker og dyr. Problemet blir vel pelsen, men den jeg gikk tur med ble barbert en gang i halvåret. Hun så ut som en valp i en alder av ti år. :fnise:

Skrevet

Lapphund?

Skrevet

For å snu spørsmålet litt: Hva kan du tilby en hund? Hvor lange, og hva slags type, turer vil hunden få? Vil den få noe mental trening, er dere interessert i å trene lydigheet, agility, spor el.lign?

• Liker 4
Skrevet

Ser at jeg overså punktet om kort pels. Men kort pels betyr ikke nødvendigvis mindre røyting, altså! Fordelen med lengre pels er at røytinga dotter seg sammen. Min rase røyter mye to ganger i året og lite ellers....

• Liker 2
Skrevet

Labrador elsker å bade :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sett på en av de røytefrie rasene, du har Lagotto, Puddel, portugisisk vannhund m.fl. Lagotto og Mellompuddel blir kanskje passe størrelse?

Pelsen kan du holde så kort som du ønsker det, og du slipper røyting helt.

Har puddel selv, og det er en energisk, glad hund, bjeffer sjeldent, og hunden er lettlært som bare det.

Vi har en dverg, men den er med oss på fjellturer så vel som på fly når vi skal reise bort. Superpraktisk med en så liten hund, synes vi. Det er likevel mye hund pr cm :-)

Anonymous poster hash: 110fc...d77
Skrevet

Nå har jeg ikke veldig mye kjennskap til rasen utover at vi møtte en på valpekurs engang, men det første jeg tenkte var Jack Russel Terrier. Det var en fantastisk kul, smart og lærevillig hund. Masse energi og ble lett motivert virket det som. :)

JRT passer vel ikke helt trådstarter med tanke på at det er en terrier som har anlegg for å bjeffe samt er nokså energiske hele tiden

Du kan feks sjekke ut heeler, små lettlærte hunder som tilapsser seg hverdagen, liten i størrelse og lettlært :)

Skrevet

Ville sagt Shetland Sheepdog jeg.. Men dessverre så er den langhåret noe dere ikke ville ha :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dansk Svensk Gårdshund har alle de kvalifikasjonene dere ønsker.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen :) Vi kan tilby hunden både korte og lange turer. Vi bor rett ved stranden så jeg ser for meg å ha en hund som kan slippes litt løs, bade i sjøen og løpe i sanddynene. Vi ønsker å trene noe agility i hjemmet, men sannsynligvis ikke på noe senter. Vi kommer til å sosialisere hunden i hundegård (møte andre hunder), og bruke hunden som selskap i hjemmet.

Hva tenker dere om japansk spisshund? Er den aggressive mot andre hunder? Det er nemlig et must at den kommer godt overens med foreldrene mine sine to schæfer tisper. :)

Anonymous poster hash: f2e28...da3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...