Gå til innhold

Ned 20 kg! Hvor lang tid vil det ta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg veier 30 kg for mye og har som mål å gå ned 20 kg i første omgang da jeg trivdes da jeg veide 20 kg mindre. Sommeren kommer alltid raskere enn jeg tror og nå ser jeg at jeg begynner å få dårlig tid! Jeg spiser mye junk og drikker mye brus. Hver gang jeg har begynt å slanke meg har jeg gått fort ned, men har gått tilbake til gamle vaner og gått opp :( jojo slanker på høyt nivå her.

Spørsmålet er; kan jeg bli slank til sommeren? Juli?

Er det noen som kan hjelpe meg med en kostholdsplan og treningsplan?

Takk!

Anonymous poster hash: eea5f...a46
Skrevet

En jeg kjenner klarte 20kg på 2 måneder med ekstrem forandring i kostholdet, 5-2 dietten faktisk. Selv er jeg imot dietter og lignende, men det funket visstnok.

600kcl dagene blir det 1 skive grovbrød til frokost og 2 pakker med bær i løpet av dagen, kan godt ta en proteinshake i løpet av dagen om du trener.

1800-2000kcl dagene spiser du vanlig og sunt kosthold uten ferdigprodusert mat eller ferdigmat - hold deg til grønnsaker, frukt, magert kjøtt.

I tillegg kan det være en god ide å jogge eller sykle tidlig på morgenen før frokost, en økt på minst 20min hvor du får kjørt deg godt.

Styrketrening etter hva som passer deg selv. Selv anbefaler jeg pushups, knebøy, markløft og pullups - alternative øvelser om du ikke klarer disse, men ikke bruk maskiner eller isoler muskelgrupper.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er en ekstrem metode, men som er veldig krevende...

Streng psmf. 600-800 kcal til dagen. 40 min styrke 3 ganger i uka. Dietten påvirker deg fysisk og psykisk, så om du jobber/går på skole/generelt gjør noe som krever konsentrasjon i hverdagen, så er den ikke å anbefale.

Men forbanna effektiv er den...

Anonymous poster hash: d9b9f...406

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er en ekstrem metode, men som er veldig krevende...

Streng psmf. 600-800 kcal til dagen. 40 min styrke 3 ganger i uka. Dietten påvirker deg fysisk og psykisk, så om du jobber/går på skole/generelt gjør noe som krever konsentrasjon i hverdagen, så er den ikke å anbefale.

Men forbanna effektiv er den...

Anonymous poster hash: d9b9f...406

600-800 kcal er jo for lavt selv til PSMF å være. Men jeg er enig, prøv deg på PSMF, men da må du virkelig ha hodet med deg, jeg ble litt forstyrret av denne dietten. Google psmf+fitnessbloggen for den aller beste innføringen. Jeg ville lagt meg på 1300kcal, da holder du deg mett hele dagen.

Jeg gikk ned 10 kg på 5 uker for to år siden, men jeg la meg på 900 kcal om dagen og hadde ikke spisedag. Ja, jeg gikk ned, men ble litt spiseforstyrret i hodet av det. Hvis jeg skulle gjort det hele om igjen ville jeg tatt 1300 kcal MED spisedag.

Anonymous poster hash: 0c7cc...4c2

Skrevet

Altfor rask vekttap kan føre til veldig løs hud. Jeg ville ikke anbefalt deg å bruke kun 2 mnd på 20 kg.

Skrevet

Hvis du skal gå varig ned i vekt på en sunn måte må du glemme å gå ned 20 kg innen sommeren, den er jo nesten her allerede.

Sommeren er en fin tid, men prøv å ha et litt lengre perspektiv, som f. eks. resten av livet ditt. Hvis du skulle gått ned 20 kg på kort tid måtte du bruk en ekstrem diett som du

1) ikke vil klare å opprettholde over tid

2) også gir en del tap av muskelmasse

3) fører til mye løs hud, fordi huden ikke klarer å tilpasse seg når det går så raskt.

Du må heller prøve å finne en sunn livsstil som du kan opprettholde over tid. Det er ingen som orker å gå i måneder og år og føle seg skrubbsulten hele tida. Prøv derfor å spise sunn mat og finn ut omtrent hva energiinnholdet er, det kan være greit når du er såpass overvektig. Du må også øke aktivitetsnivået, men du må finne aktivitet du trives med, ellers er det lite trolig at du klarer å opprettholde treningsregimet.

Jogging er veldig har belastning for sener og ledd, så du bør begynne med aktiviteter som f. eks. sykling, elipsemaskin, svømming etc. Husk at all aktivitet er bra, du må ikke være på treningsstudio for å mosjonere. Ta trappa, ikke heisen.

• Liker 2
Skrevet

0,5 - 1 kg pr uke er det som er anbefalt vektnedgang. Går du ned raskere enn det, vil du få løs hud og miste muskler. Sats på å gå ned ca 5 kilo fram til sommeren. Så får du heller jobbe med det jevnt og trutt i året som kommer, og satse på at sommer 2015 blir en slank sommer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva veier du nå og hvor høy er du?

Anonymous poster hash: b711b...cb5

Gjest Funky Punk
Skrevet

Hadde jeg vært ts så ville jeg heller endret livsstil nå og satset på et "ferdig" resultat neste sommer.

Begynn med å spise sunt, tren om du kan og ta det som det kommer.

Du vil sikkert miste en del vannvekt til å begynne med, men så kan du risikere å havne på et vektplatå en stund.

Å kjøre hardt og spise minimalt tror jeg bare vil ødelegge for deg i lengden

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Er 170 og veier 90 ca. Jeg veide 75 ca før og følte meg vel med det egentlig.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å prøve PSMF metoden da jeg funker best på strenge dietter enn "spis sunt og rør mer på deg". Jeg har begynt å være mye mer aktiv siste tiden, men hjelper ikke det om jeg ikke har et bra kosthold..

Noen med erfaringer med PSMF som vil gi meg flere tips? :)

Anonymous poster hash: eea5f...a46
AnonymBruker
Skrevet

Skal gå ned 20kg til sommeren må du ligge i 4500kcal i underskudd hver eneste dag..

Sett deg heller et mål om å gå ned 0,5 - 1kg i uken heller. :)

Anonymous poster hash: b711b...cb5

• Liker 1
Skrevet

Jobb for sommerkroppen 2015 istedet, du begynner for sent for sommerkroppen 2014.

Spis sunt og tren noe du liker, da klarer du å opprettholde det over tid. Tenk livsstilsforandring fremfor slanking. Jeg har gått bed 40 kg (på 3 år) og tror ikke jeg kommer til å gå tilbake til gamle vaner da de nye har vært en stor del av livet mitt såpass lenge :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...