Gå til innhold

Kjøpe egen bolig helt alene... noen råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere :)

Jeg har så lyst på min egen leilighet! Lurer derfor på hvordan andre single damer og menn greier seg på boligmarkedet. Hva har dere i boliglån, hvor mye må dere betale på lånet pr mnd, og hvordan går det? Sliter dere mye økonomisk, eller går det helt greit?

Jeg er som sagt alene, og har dessverre ikke allverdens og rutte med. Får utbetalt rundt 25 000 i mnd, og har pr i dag rett i underkant av 200 000 i banken. Har et lite billån, studielån på ca 150 000 og en dyr hest. Er det lurt av meg å betale ned studielån og billån før jeg går i banken og spør om boliglån, eller betyr ikke det så mye?

Noen som har gode råd og gi? Vet jeg burde dra i banken og forhøre meg, men har ikke mulighet til det før sommerferien, så da spør jeg her for å høre deres erfaringer :)

Anonymous poster hash: 47549...fb6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først så kvitter du deg med hesten og dermed alle utgifter tilknyttet den :)

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Først så kvitter du deg med hesten og dermed alle utgifter tilknyttet den :)

Uaktuelt foreløpig ;) Men jeg kan jo si at den koster meg rundt 35 000 i året, altså billig i forhold til hva hest ofte koster. Og så kan jeg si at jeg ikke reiser på ferie mer enn hvert 4 år, oftest. Liker ikke reising. Så jeg sparer jo inn noen kr der...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei dere :)

Jeg har så lyst på min egen leilighet! Lurer derfor på hvordan andre single damer og menn greier seg på boligmarkedet. Hva har dere i boliglån, hvor mye må dere betale på lånet pr mnd, og hvordan går det? Sliter dere mye økonomisk, eller går det helt greit?

Jeg er som sagt alene, og har dessverre ikke allverdens og rutte med. Får utbetalt rundt 25 000 i mnd, og har pr i dag rett i underkant av 200 000 i banken. Har et lite billån, studielån på ca 150 000 og en dyr hest. Er det lurt av meg å betale ned studielån og billån før jeg går i banken og spør om boliglån, eller betyr ikke det så mye?

Noen som har gode råd og gi? Vet jeg burde dra i banken og forhøre meg, men har ikke mulighet til det før sommerferien, så da spør jeg her for å høre deres erfaringer :)

Hadde bestilt meg ein time hos rådgjevar i banken om eg var deg. Då får du høyre litt korleis du ligg ann og kva som "må til" for at du skal få lån :) Mykje enklare å forholde seg til. Det går jo også ann å ta det over telefon.

Eg er 24 år, singel, hadde ingenting i lån, heller ikkje EK. Omtrent samme inntekt som deg, fikk beskjed av banken at eg kunne låne opp til 1.6 med kauksjonist. Valgte å finne meg ein billigare leilighet til berre 900.000, sidan eg då slapp kauksjonist. No er den på berre 25 kvadrat, men er perfekt til meg.

Økonomisk sett går det veldig fint. Må betale 5500 i lån per mnd, men velger å betale meir. I tillegg kjem fellesutgifter på 2000. Veldig glad for at eg ikkje tok lån "opp til øyrene". No har eg mulighet til å betale ned lånet mykje fortare og i tillegg reise litt :)

Anonymous poster hash: b6144...c87

Skrevet

Ut fra det du skriver ser det ut til at du har egenkapital og inntekt nok til å få boliglån, men det er vanskelig å si eksakt hvor mye du vil få låne. Vil råde deg til å ta kontakt med banken din og be om en samtale. Der kan dere ta en gjennomgang av økonomien din, og de kan gi deg oversikt over hva de kan tilby deg av lån og lånevilkår. Da vil du få et godt grunnlag som du kan ta med deg videre i planleggingen.

Husk at det går også an å innhente lånetilbud fra andre banker enn den du har konto i, slik at du kan sammenligne og velge den banken som gir deg best vilkår.

Skrevet

Billån ville jeg betalt ned så rakt som mulig, ikke nødvendig med studielånet. Det siste var i alle fall beskjeden jeg gikk i banken.

Jeg sendte søknad til tre banker gjennom penger.no, og fikk tilbud om lån i alle. Jeg hadde ikke noe forhold til noen av dem fra før. Uansett skader det ikke å sende inn, så ser du om du kan få, og ikke minst hvor mye :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpe meg et lite rekkehus utpå bygda for en del år tilbake. Betaler ca. 5000 kr i måneden på det i måneden. Har ca. 1000kr årlig i fellesutgifter for brøyting og strøing. Det er relativt nytt, så bruker lite tid på vedlikehold også :).

Jeg har 20 minutter til jobben med bil, så perfekt for min del :).

Tror nesten du må høre med banken om hvor mye du får i lån, så ser du jo hva du har råd til :).

Det å leie er penger ut av vinduet. Kjøper du, så betaler du plutselig på ditt eget. Er nesten som å sette penger i banken :-p.

Anonymous poster hash: 456ce...e3b

Gjest brutal_mann
Skrevet

Kvitt deg med billån og hest. Det siste lånet i verden du skal nedbetale før alle andre er studielånet. Grunnen er alle de sosiale rettigheten som følger med et studielån ved sykdom, arbeidsledighet og død.

• Liker 3
Skrevet

Lån kan du nok få, spørsmålet er bare hvor du vil bo. Tror nok du får nok til å kjøpe deg noe eget et eller annet sted. Men kan hende Oslo sentrum må utgå. Men jeg ville prioritert å komme inn på boligmarkedet og heller bodd mer usentralt. Dvs, det er faktisk akkurat det vi har gjort, for vi hadde heller ikke råd til den standarden vi ønsket i Oslo, så vi flyttet ut, i alle fall midlertidig. Grei pendlervei til byen. Sparer masse på det, boligen stiger litt i verdi samtidig som vi betaler til oss selv og sparer opp masse egenkapital til å evt flytte tilbake. Eller bare kjøpe oss større bolig på landet. Fint å bo litt utenfor, og da kan du nok klare å kjøpe alene også :)

AnonymBruker
Skrevet

Uaktuelt foreløpig ;) Men jeg kan jo si at den koster meg rundt 35 000 i året, altså billig i forhold til hva hest ofte koster. Og så kan jeg si at jeg ikke reiser på ferie mer enn hvert 4 år, oftest. Liker ikke reising. Så jeg sparer jo inn noen kr der...

Banken vil nok se på det at du bruker ca 1/8 av nettoinntekta di på en hobby, som svært negativt.

Anonymous poster hash: c967e...3fa

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...