Tarsan97 Skrevet 18. mai 2014 #1 Skrevet 18. mai 2014 Skal være litt kort her, for jeg er interessert i hva andre mener her, mer enn å si hva jeg selv tenker, men jeg må få si dette først. Bevarameg vel så pene og flotte jenter og damer er i bunader. Det blir nesten for mye for en mannegris som meg, jeg hiver fortsatt etter pusten etter i går... mange andre land har og folkedrakter, og jeg har vert i noen land men ærlig talt, ingen er faktisk så flotte som de Norske. Jeg vet ikke helt hvorfor en gang, de er så skikkelig gjort, det med materialer, alle de skikkelige broderiene å det. Men det bekymrer meg litt, hvem bestemmer hva slags regler det skal være for en bunad ? Noen er kjempeikoniske som alle kjenner igjen, Hardanger bunad f.eks. Og hvorfor er det som å ha reist i en tidsmaskin og kommet til 1850 på 17.mai. Det virker som om desingnene er fra rundt denne perioden over hele fjøla, har jeg rett eller, det er ikke mange som sier, og dette designet har vert slik siden 1600 tallet. Eller dette oppsto først rundt 1925 ? Hvorfor fokuset fra en spesiell epoke ? Så det mindre ikoniske da, jeg har inntrykk av att det var mindre typer bunader å se før, mens nå har snart hver minste bygd sin egen ? Så deler de bygda opp i sør, nord osv. og alle har sin egen bunad. Dette kan vel vanne ut det kule med att folk kan kjenne igjen hvor en person og bunaden kommer fra. Det blir rett å slett for mye . Enig eller ? Men en ting er jeg trygg på da, bunader skulle ikke bare være for 17. mai. Bruk dem å bruk dem mye. De skal bli litt blanslitte på albuene. Det er absolutt ikke noe penere en Norske bunader.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #2 Skrevet 18. mai 2014 Og hvorfor er det som å ha reist i en tidsmaskin og kommet til 1850 på 17.mai. Det virker som om desingnene er fra rundt denne perioden over hele fjøla, har jeg rett eller, det er ikke mange som sier, og dette designet har vert slik siden 1600 tallet. Eller dette oppsto først rundt 1925 ? Hvorfor fokuset fra en spesiell epoke ? På grunn av nasjonalromantikken på slutten av 1800-tallet, da man romantiserte det norske, særlig den norske bonden. Bunader ble oppfunnet på denne tiden og tok inspirasjon fra klær fra bygda. Mens nasjonalromantikken dabbet litt av i resten av Europa, fortsatte den lenger i Norge. Bunader ble først populært etter krigen og det at "alle" skal ha bunad, har først oppstått de siste tiårene. Så "tidsmaskin" er vel litt feil. Anonymous poster hash: 7c50c...04a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #3 Skrevet 18. mai 2014 Karneval. Det ser bare dumt ut. Anonymous poster hash: 6f83f...d0d 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #4 Skrevet 18. mai 2014 Bunader brukes da ikke bare på 17.mai. Bryllup, dåp, konfirmasjoner, julaften, jubileum, avslutninger, runddager... Rett og slett alle andledninger man skal bruke penkjole, kan man bruke bunad. Anonymous poster hash: cb5d8...620 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #5 Skrevet 18. mai 2014 På grunn av nasjonalromantikken på slutten av 1800-tallet, da man romantiserte det norske, særlig den norske bonden. Bunader ble oppfunnet på denne tiden og tok inspirasjon fra klær fra bygda. Mens nasjonalromantikken dabbet litt av i resten av Europa, fortsatte den lenger i Norge. Bunader ble først populært etter krigen og det at "alle" skal ha bunad, har først oppstått de siste tiårene. Så "tidsmaskin" er vel litt feil.Anonymous poster hash: 7c50c...04a Nei, de fleste bunadene oppfunnet og ble laget på 1930 tallet. (+/-) Bunad var faktisk ikke et ord før den tid. Men de hentet inspirasjon i de gamle folkedraktene fra gammelt av. Anonymous poster hash: cb5d8...620 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #6 Skrevet 18. mai 2014 Men det bekymrer meg litt, hvem bestemmer hva slags regler det skal være for en bunad ? Bunadspolitiet såklart. Ikke bekymre deg, de står alltid beredt og rykker ut når det trengs. Anonymous poster hash: cb5d8...620 2
Sapientia Skrevet 19. mai 2014 #7 Skrevet 19. mai 2014 Norske bunader er vakre, med noen få unntak. Det finnes også mange vakre festdrakter som ikke er bunader, noen av disse er ganske nye. Som f.eks. den nye Bergensdrakten. Synes den er kjempefin, men gammel er den ikke. Selv har jeg en bunad som ligner ganske mye på drakter fra området tilbake til slutten av 1700-tallet etter hva jeg har sett på bilder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå