Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, trenger råd ang. noen følelser jeg begynner å kjenne på, hvordan håndtere dem og hva jeg skal gjøre for å bli kvitt dem. Ser det ble mye å lese nå, beklager! Hadde satt pris på noen svar.

Jeg jobber i en dagligvarebutikk og stoppet en kvinne for ca. 3 uker siden. Hun var gravid og leide en liten jente på ca 5 år i hånden samtidig som hun trillet en barnevogn forbi kasseområdet og var på vei ut av butikken. Jeg spør først pent om hun ikke fant det hun lette etter i butikken og da svarer hun med "nei, jeg skulle ikke ha noe" da spør jeg "hva med de varene du har under jakken i barnevognen?" og da får jeg svar som "nei, jeg skal inn i butikken igjen" Og siden jeg ikke er dum som et brød skjønner jeg jo da at dette var et forsøk på tyveri/et tyveri da hun var utenfor kasseområdet uten å ha betalt. Jeg ber henne om å bli med til lageret mens jeg ringer til politiet. Inne på lageret begynner hun å rope om at jeg ikke kunne holde henne igjen og kjører barnevognen inn i meg. Jeg ringer politiet på nytt og sier hva skal jeg gjøre hun vil ut og kjører på meg, da sier politidamen i telefonen at "nei hun må bli der til politiet kommer." og ettersom hun bare fortsetter å kjøre vognen i meg roper jeg til politiet at de må skynde seg og da spør damen i telefonen "hvorfor er du så stresset" ja hvorfor det kan du spørre som ikke får en barnevogn rett inn i låret hvert andre sekund. Plutselig slår hun meg midt i ansiktet og da trekker jeg meg ut, jeg er bare en vanlig ansatt i en butikk dette er jeg ikke med på tenker jeg. og prøver å ta meg sammen og ber en kollega som sitter i kassen om å ta over damen til politiet kommer så står jeg i kassen med et rødt kinn og så sier en kunde "du trenger ikke å ekspedere meg, jeg kan vente til det kommer noen andre" og da braser jeg i tårer og følelsene tar overhånd. Politiet kommer bevæpnet og da har damen ringt hele familien og takk gud for at i det politiet ankommer kommer også broren hennes og roper "jeg skal drepe dere, jeg skal brenne ned hele butikken"

Politiet setter mannen i håndjern og gir meg is til å legge på den hovne siden av ansiktet mitt. Politimannen tar så et lite avhør av meg og sier så at hadde det ikke vært for at hun var gravid så ville de ha satt på henne håndjern og kjørt henne ned til stasjonen. Så ender det med at jeg sier det er greit de ikke gjør det denne gangen. Jeg tenker at alt er greit og ber sjefen min om å overføre meg umiddelbart til en annen butikk da jeg ikke klarer å jobbe i denne butikken lenger hvor jeg har grått foran alle mine faste kunder. Også går dagen videre, jeg får fri og dagen etter jobber jeg i en annen butikk. Jeg fikk tilbud om å snakke med en psykolog, som jeg ikke følte jeg måtte så jeg takket nei. Uansett så tok jeg opp hele hendelsen av at hun stjeler samt bilder av ansiktet mitt og et stort blåmerke jeg hadde fått av at hun kjørte barnevognen i meg kjempe har flere flere ganger.

I den nye butikken følte jeg at alt var greit, før nå for en uke siden. for snart en uke siden fikk jeg en telefon fra politiet om at jeg hadde blitt anmeldt. ja, JEG hadde blitt anmeldt, men politiet hadde ikke skrevet inn navnet mitt i noe system før de fikk se videoen jeg hadde, HELDIGVIS! fikk jo sjokk og ba politiet komme over med engang for å vise videoen og der politiet stod fikk de jo sjokk at damen som hadde kommet til dem og anmeldt meg nå stjeler og hele rollen er snudd. Politiet sa de ville ta et nytt avhør av damen og at de ville spørre sjefen sin om hva de burde gjøre og at det kommer mest sannsynlig til å bli tatt ut en siktelse med falsk anmeldelse. De forsikret meg om at mitt navn ikke var registrert noen steder og at de ser hardt på å falske anmeldelser og at det er en straffbar handling med en egen paragraf om i loven.

Men det er ikke før nå følelsene tar overhånd, det har nettopp vært hektiske dager med mange kunder og mye stress før 17.mai og jeg kjente et ubehaget når det var så mye kunder og så mye som skulle gjøres, jeg ble rett og slett redd kundene og måtte trekke meg tilbake og nå gruer jeg meg til å dra på jobb i morgen. Og noe jeg har lagt merke til er at jeg ikke har kommet meg ut en eneste gang etter denne hendelsen utenom jobb. Jeg holdt meg til og med inne på 17.mai, noe som er utrolig trist. Når jeg ser på dagene som har gått så går det opp for meg at jeg er mer preget av hendelsen enn det jeg selv tror, jeg tror jeg er i ferd med å bli deprimert eller kanskje jeg til og med er? Jeg sover helt til jeg skal på jobb og når jeg kommer hjem er det bare tven som kan underholde meg. Jeg orket til og med ikke å vaske eller ordne meg den dagen politiet kom, men min sunne fornuft nå sier jo at det ikke er normalt i det hele tatt. Hva kan jeg gjøre? Jeg som hadde tilgitt denne damen jeg tenkte hormonene hadde tatt overhånd, har anmeldt meg? det er jo bare rett og slett enda en krenkelse. Heldigvis er rollen snudd nå og politiet vet nå at det er hun som er den skyldige i og med at de har tenkt til å anmelde henne for falsk anmeldelse. Jeg er samtidig redd politiet ikke kommer til å gjøre dette selv om de har sagt at de vil gjøre det. Kan jeg ringe politiet og spørre hva som skjer? Nå føler jeg at jeg må anmelde henne for at hun har slått meg og påført meg blåmerke for å bevise meg selv at jeg ikke tillater at dette skjer med meg bare for å stå opp for meg selv. Jeg vet ikke føler jeg bare snakker rundt og rundt grøten, hva er mine muligheter? er det noen som har vært i samme situasjon som meg? tviler, også er det også en stor sjanse for at kunder i nærområdet kommer til å kjenne igjen denne hendelsen og at de da vet hvem som har skrevet dette innlegget. Jeg måtte bare få dette ut, og trenger råd selv om jeg ikke vet hva jeg trenger råd til.

Anonymous poster hash: 64371...fc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager mange skrivefeil og rare setninger, skriver på en liten mobilskjerm også ble det så langt i tillegg.

TS.

Anonymous poster hash: 64371...fc7

Gjest brutal_mann
Skrevet

Snakk med den psykologen som du fikk tilbud å snakke med. Snakk også med dine nærmeste enten det er familie eller venner. Få satt ord på følelsene og få bekreftet at det er ikke noe galt med deg.

Når det gjelder damen så er det ingen grunn til å vise medynk. Det er ikke ditt bord, det får noen andre ta seg av. Din jobb er å se til at ingen tråkker over dine grenser. Husk, hun har ingen grunn til å stjele. Vi lver i et land der du vil bli tatt vare på av staten om nødvendig.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Haha, dette er jo en filleting. Er du veldig ung?

Anonymous poster hash: 3c34e...ffe
  • Liker 1
Skrevet

Synes det er unødvendig å skrive slik. Mennesker takler ting på forskjellige måter og har all rett til å reagere sånn de reagerer. Ung som gammel

• Liker 42
Skrevet

Tror nok du skal høre om tilbudet om psykolog fremdeles gjelder, hvis ikke går du til fastlegen din og ber om henvisning. Evt. også sykemelding. Det er ikke noe godt å ha det slik som du har det nå. Du skal ikke måtte være redd for å gå på jobb.

Du trenger å bearbeide alt dette!

:hug:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville muligens anmeldt henne tilbake. Men uansett, du vet du ikke trenger å bekymre deg for anmeldelsen du har fått på deg. Du har absolutt alt ditt på det tørre der. Så ikke vær redd. Jeg skjønner det er ubehagelig, men du må forsøke å bare bli litt forbanna sånn at du kan riste det av deg.

Samtidig vil jeg råde deg til å starte å jobbe igjen på den butikken der dette skjedde. Du må rett og slett overvinne frykten. Se kundene i øynene og smil og si det var en heftig dag. Du har ingenting å skamme deg over. Å flykte unna den skammen du føler (som du ikke burde føle) gjør bare at du føler deg verre.

Jeg har aldri blitt slått på jobb, men jeg har blitt forsøkt slått til (klarte å bøye meg unna) av en drita full mann som var rasende for at jeg ikke fikk gjennom tippekupongen i tide (han kom like før tippingen stengte og kupongen var full av feil) Han skrek og hylte og kalte meg de styggeste ting. Og dette var foran noen som jeg hadde gått på videregående med. Så utrolig flaut. Det har skjedd mange andre ting også i andre jobber, men man må bare prøve å kommer over det. Og det gjør du lettere ved å hoppe på hesten igjen.

Anonymous poster hash: d0c6b...58f
Skrevet

Spør arbeidsplassen din om du fremdeles kan benytte deg av tilbudet om psykolog, forklar at du har slitt i ettertid av hendelsen og tror du har behov for det likevel. Høres ut som om du trenger å prate ut om det som skjedde, sånn at du kan komme over det og komme videre uten at det skal prege deg og gjøre deg redd.

Skrevet

Det er ikke uvanlig at reaksjoner på en hendelse kommer etter en stund. Kanskje du skal ta imot tilbudet om noen å snakke med? Jeg har selv blitt slått på jobb, men for meg gikk det helt greit (det var en elev som slo meg). For andre som har opplevd det samme tar det lengre tid å komme seg. Det er helt normalt å reagere! Det er også helt normalt at det går greit etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er unødvendig å skrive slik. Mennesker takler ting på forskjellige måter og har all rett til å reagere sånn de reagerer. Ung som gammel

Men dette var jo virkelig ingenting. Hvis TS ikke klarer en butikkjobb er det jo vaskejobber og andre jobber hun kan ta.

• Liker 2
Gjest alegria
Skrevet

Filleting at noen sender inn en falsk annmeldelse? Er ikke alle som vil bli innblandet i politiet, skjønner du. Jeg hadde blitt rasende og hadde anmeldt henne uansett om hun var gravid eller ikke. Å være gravid gjør deg ikke mindre normativt og lovlig ansvarlig enn andre.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Filleting at noen sender inn en falsk annmeldelse? Er ikke alle som vil bli innblandet i politiet, skjønner du. Jeg hadde blitt rasende og hadde anmeldt henne uansett om hun var gravid eller ikke. Å være gravid gjør deg ikke mindre normativt og lovlig ansvarlig enn andre.

Politiet hadde sett på videoen. Null problem for TS.

• Liker 2
Gjest alegria
Skrevet

Politiet hadde sett på videoen. Null problem for TS.

Det er uansett ikke OK at noen sender inn en falsk annmeldelse! Hva om ts IKKE hadde hatt videoen da? Jeg hadde annmeldt uansett, og det blir hun. Å sende inn falske annmeldelser er et lovbrudd og hun burde bli straffet for det, uansett om hun er gravid. Moralen på den kjerringa er jo helt ræva.

• Liker 5
Gjest Blomsterert
Skrevet

Er det vanlig prosedyre at dere tar med de som stjeler,inn på lageret alene?

Du burde jo bare latt henne gå da hun begynte å kjøre barnevognen på deg!

Men nå gjorde du en tabbe,men ikke noe trivelig å bli slått.

Syns likevel dette er krisemaksimering i høy grad. Sorry,men ærlig.

Skrevet (endret)

Har ikke butikken du jobber i et system for dette?

Når ansatte blir traumatisert på jobb, så er det sjefen din sin jobb å sørge for at du får hjelp.

Sett fra et objektivt ståsted, så er nok ikke dette så alvorlig som du opplever det, men mange synes likevel det er ubehagelig å snakke med politiet, selv om de ikke har gjort noe galt.

En annen ting du bør tenke på, er at alle kamper ikke er verdt å ta.

Å stjele er galt, men hvis du er alene og personen du ser stjele virker veldig ustabil, aggressiv etc. så bør du vurdere om dette er en situasjon som er trygg for deg, det er ikke verdt; blåmerker, knekte tenner eller enda verre for å stoppe noen som stjeler noen småting.

Endret av Kim
Gjest alegria
Skrevet (endret)

Er det vanlig prosedyre at dere tar med de som stjeler,inn på lageret alene?

Du burde jo bare latt henne gå da hun begynte å kjøre barnevognen på deg!

Men nå gjorde du en tabbe,men ikke noe trivelig å bli slått.

Syns likevel dette er krisemaksimering i høy grad. Sorry,men ærlig.

Å stjele er jo et lovbrudd. Å bare la henne gå fordi hun er en drittkjerring er jo idioti, da hadde jo alle butikktyver sluppet unna. Synes TS gjorde det rette, dog skulle hun hatt noen med seg - det er jeg enig i. Jeg synes også at TS overdriver ettervirkningene etter hendelsen noe også, men denne damen kan jo norske lover.

Endret av alegria
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sympati med TS, men har også selv jobbet i butikk. Jeg ble faktisk ranet med gevær for noen år siden. Man har tilgang på sykepleier når slikt skjer, men når man selv oppsøker en situasjon, holder igjen kunder og fremprovoserer reaksjoner, da mister jeg litt sympati.

TS sutrer veldig - i mine øyne.

• Liker 2
Gjest alegria
Skrevet

Jeg har sympati med TS, men har også selv jobbet i butikk. Jeg ble faktisk ranet med gevær for noen år siden. Man har tilgang på sykepleier når slikt skjer, men når man selv oppsøker en situasjon, holder igjen kunder og fremprovoserer reaksjoner, da mister jeg litt sympati.

SELVFØLGELIG SKAL MAN HOLDE IGJEN KUNDER SOM STJELER? herregud er folk her fette dumme eller? Man skal ikke bare la naskere slippe unna fordi de oppfører seg som noen folk uten vett i hodet og uten moral??? Det er da helt vanlig å stoppe opp mennesker man SER har stjålet?

unnskyld meg men blir sjokkert over at dere mener hun selv har skyld i dette. Lar dere bare kunder som stjeler stikke av eller?

• Liker 14
Gjest Blomsterert
Skrevet

Å stjele er jo et lovbrudd. Å bare la henne gå fordi hun er en drittkjerring er jo idioti, da hadde jo alle butikktyver sluppet unna. Synes TS gjorde det rette, dog skulle hun hatt noen med seg - det er jeg enig i. Jeg synes også at TS overdriver ettervirkningene etter hendelsen noe også, men denne damen kan jo norske lover.

Jo,men heller slippe en kjeltring enn å utsette seg for vold da vel?

Og påfølgende traume.....virker det som.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Kan ikke tenke meg noe stort verre enn å bli siktet på med et våpen. DET skjønner jeg kan være traumatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...