Gå til innhold

Det ER verre å gå opp i vekt...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har alltid vært tynn så lenge jeg kan huske. Jeg har alltid spist som alle andre, men ikke gått opp i vekt.

Nå er det dermed enda verre. Jeg er ferdig utvokst og nærmer meg voksen, men er tynn som en sild. Etter jeg ble sammen med samboeren min har jeg bare blitt enda tynnere, noe han selv har lagt merke til. Det er som jeg ikke er lykkelig.. Lei av å ha fåtall av venner, lei av å jobbe konstant. Jeg er trøtt hver dag, og spiser dårlig.

Jeg har selvsagt prøvd å spise mer, men det går ikke. Jeg blir mett raskt og ingenting av mat frister. Det er et helvette omtrent bare å få i meg frokost. Må sies at matlysten min er høyere om kvelden (etter kl. 21).

Jeg vet ikke om jeg er deprimert pga. lav vekt, eller om jeg har lav vekt pga. deprisjonen.

Til dere som sier det er vanskeligere å gå ned i vekt. Dere tar helt feil! Skal man ned i vekt er det bare å unngå å spise ofte, og drøye måltid lenst mulig (droppe frokost etc). Skal man opp i vekt må man passe på å spise masse heletiden, og det er stress!! Det koster også flesk å gå opp i vekt, da man heletiden må ha mat tilgjenngelig.

Jeg er 174 cm og veier 50 kg forresten.

http://2.bp.blogspot.com/-_V2HSus7_SA/UXKeEG8dRuI/AAAAAAAALlY/iJKww0Uidus/s1600/skinny.jpg
(Jeg ser slik ut)

Anonymous poster hash: d4a08...dd0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøver også å gå opp i vekt men...

Syns det er en uting å sette to grupper opp mot hverandre på den måten. Hvilke forutsetninger har du for å si at det ene er vanskeligere enn det andre når du ikke har prøvd det andre?

Det er lov å tenke seg litt om før man poster noe..

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver også å gå opp i vekt men...

Syns det er en uting å sette to grupper opp mot hverandre på den måten. Hvilke forutsetninger har du for å si at det ene er vanskeligere enn det andre når du ikke har prøvd det andre?

Det er lov å tenke seg litt om før man poster noe..

Jeg skrev det fordi jeg leste en annen tråd her hvor noen påsto motsatt. Jeg har ikke erfaring med å gå ned i vekt selv, men jeg har en kamerat som har erfaring med det. Han har vært både tynn og overvektig, og fortalte at det absolutt var lettere å gå ned enn omvendt. Det er vel også ganske logisk. Det er lettere å holde seg borte fra mat, enn å heletiden måtte spise.

Men nok om den saken :)

ts

Skrevet

Du vet vel ingenting om hva det vil si å gå ned i vekt? Ikke spise seg mett, og måtte ut å jobbe hardt for å bli kvitt kiloene. Mens du kan sitte på rassen å spise deg god og mett som bare det. For deg er det jo bare å spise mer ikke sant?

Herregud, snakk om å være lite glup alså...

• Liker 29
Skrevet

Jeg skrev det fordi jeg leste en annen tråd her hvor noen påsto motsatt. Jeg har ikke erfaring med å gå ned i vekt selv, men jeg har en kamerat som har erfaring med det. Han har vært både tynn og overvektig, og fortalte at det absolutt var lettere å gå ned enn omvendt. Det er vel også ganske logisk. Det er lettere å holde seg borte fra mat, enn å heletiden måtte spise.

Men nok om den saken :)

ts

Man kan ikke ta alt man leser her med en klype salt. Ja, det er vanskelig å gå opp men det å gå ned i vekt er noe helt i sin egen klasse. For noen kommer det å gå opp i vekt enkelt, for andre vanskelig.

• Liker 5
Gjest Runforit
Skrevet

Til syvende og sist er det psyke og vilje det handler om enten man skal opp eller ned i vekt. Man må bestemme seg for å endre livsstilen og vanene en har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned like mye som jeg veier, og det ar en tøff kamp! Og det er det fortsatt. På ingen måte bare vektnedgang men også å holde vekta som er en stoooor utfordring. jeg kan ikke spise like mye som andre uten å legge på meg. jeg har spesielt perioder med ekstrem sult. Om jeg har en LITEN periode på kanskje noen dager eller en uke som jeg ikke er rimelig streng med meg selv(nei skeire ikke heeelt ut) så må jeg ta kampen med meg selv og kroppen min for å komme tilbake på sporet igjen. Jeg skal nå gjennom operasjoner for å fjerne overflødig hud. Jeg sier på ingen måte det er enkelt å gå opp i vekt: Har noen venninner/bekjente som sliter med å være undervektige så vet en del om det å. Ikke sammenlign de to for å kåre en venner av hvem som har det vanskeligst, for jeg tror ikke nødvendigvis jeg har det lettere en ei som sliter for å legge på seg, eller tror hun ikke kan ha like dårlig selvtillit når det gjelder kropp og utsende.

Anonymous poster hash: cf799...cc2
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du vet vel ingenting om hva det vil si å gå ned i vekt? Ikke spise seg mett, og måtte ut å jobbe hardt for å bli kvitt kiloene. Mens du kan sitte på rassen å spise deg god og mett som bare det. For deg er det jo bare å spise mer ikke sant?

Herregud, snakk om å være lite glup alså...

Jo, jeg vet faktisk litt om det fordi jeg har bekjente som har problemer med å gå opp i vekt, og noen med å gå ned.

Om man utsetter måltid og faktisk ikke spiser med en gang man føler seg sulten, vil man gradvis gå ned i vekt. Til slutt minsker også denne sultfølelsen. Det er det som er problemet med dem som vil ned i vekt, de klarer ikke å komme over sultfølelses kneiken. Man dør ikke av å leve på frukt en dag heller, ei om man ikke spiser noe en dag.

Jeg bare sier det. Mener ikke å være stygg mot noen. Det er jo faktisk forsket på dette her. Går man sulten vil man tilslutt ta av fettlageret i kroppen, og det er ikke farlig men sunt. Mennesker fra før av skal egentlig ikke spise så mye som folk gjør i dag. Hjernen skjerper seg faktisk når man er sulten, og man får nye hjerneceller (kilde: Ett program fra Dicovery om noen professorer som forsker på dette her).

Har man høyt stoffskifte eller familie som er naturlig tynne, så er det et helvette å gå opp i vekt. Alt man spiser bare preller av som vann på gåsa.

ts

Skrevet

Det er ingen vits i å provosere overvektige. Det er ingen lett sak å komme opp i vekt for undervektige, og heller ingen lett sak for overvektige. Ferdig. De fleste oppegående mennesker har nok fornuft til å forstå at det er ikke så lett som man skal ha det til. Du går ned i vekt fordi du er deperimert, andre går opp i vekt fordi de er deperimert. Mennesker er ulike og de reagerer ulikt. Syntes det rett og slett er ufint å skrive på den måten, og du sanker ikke mange sympatipoeng hos folk når du ordlegger deg slik. Har nok av venner som er ulykkelige fordi de er så tynne, og også mange overvektige som sliter med å komme ned.

Klart det er mulig, men det skal en stor innsats til, og ikke alle har overskudd til å ta kampen. Spesielt ikke vedlikeholde resultatene.

Noen klarer ikke spise når de er stresset, deperimert eller har kjærlighetssorg. Andre tyr til mat for trøst. Begge delene er like vanlig, og gir dessverre problemer for begge parter. Jeg har dog ikke slitt verken med undervekt eller overvekt, men jeg har nok av empati til å forstå at det er ikke så lettvint som man skal ha det til. Det sier kun mennesker som ikke har slitt med noen av delene.

Det er altså ingen vits i å tråkke ned/se ned på andre fordi man mener man har det verre selv. Det er håpløst å holde på slik. :)

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde LETT valgt å være for tynn enn for tykk. Hilsen BMI på 35

Anonymous poster hash: b384a...f82
  • Liker 2
Skrevet

Jo, jeg vet faktisk litt om det fordi jeg har bekjente som har problemer med å gå opp i vekt, og noen med å gå ned.

Om man utsetter måltid og faktisk ikke spiser med en gang man føler seg sulten, vil man gradvis gå ned i vekt. Til slutt minsker også denne sultfølelsen. Det er det som er problemet med dem som vil ned i vekt, de klarer ikke å komme over sultfølelses kneiken. Man dør ikke av å leve på frukt en dag heller, ei om man ikke spiser noe en dag.

Jeg bare sier det. Mener ikke å være stygg mot noen. Det er jo faktisk forsket på dette her. Går man sulten vil man tilslutt ta av fettlageret i kroppen, og det er ikke farlig men sunt. Mennesker fra før av skal egentlig ikke spise så mye som folk gjør i dag. Hjernen skjerper seg faktisk når man er sulten, og man får nye hjerneceller (kilde: Ett program fra Dicovery om noen professorer som forsker på dette her).

Har man høyt stoffskifte eller familie som er naturlig tynne, så er det et helvette å gå opp i vekt. Alt man spiser bare preller av som vann på gåsa.

ts

Så når du er så sulten at det gnager i magen din så er dette "lett" og sunt? Selvfølgelig ikke! Kroppen er laget for å bruke mat som næring, og det at du blir sulten vil si at kroppen ønsker du skal fylle på med næring.

At du har venner som har ulike vekt problemer vil jo ikke si at du vet noe om det? du sitter jo bare på ræva og ser din side av saken. At du går sulten lenge betyr ikke at du når ideal vekten din.

Er ikke farlig å spise til du spyr heller, bare sier det. Så spis til du nesten kaster opp hver eneste dag, så legger du på deg. :rolleyes:

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

ts

Du dævver ikke av å trøkke i deg mer mat heller. Makan

Anonymous poster hash: 17b59...63d

• Liker 13
Skrevet (endret)

Dette er jo bare tull. Jeg er normalvektig og har maintenance på ca 3500kcal. Hvis jeg hadde hatt som mål om å gå ned i vekt, måtte jeg ha satt meg på rundt 3000kcal i daglig inntak eventuelt økt treningsmengden ganske drastisk, med den økte sultfølelsen og reduserte energien dette medfører. Noe mer enn 500 kcal under det som skal til å opprettholde vekta vil være kontraproduktivt da muskelsvinn = dårligere forbrenning. Med 500kcal i underskudd går du ned ca 2kg per mnd. Hvis jeg derimot skulle gå opp i vekt, hadde jeg bare behøvd å bruke litt mer matolje + 1-2 never nøtter daglig = i overkant av 1000kcal overskudd daglig = 4kg opp i vekt per mnd. Eller hvis man hadde tatt steget til det litt mer ekstreme og doblet dette, da ville jeg gått opp 8kg per mnd. Dette ville tatt meg 15 sekunder daglig, og skaper tilnærmet null ekstra metthetsfølelse hvis det er dette som gjør at du vegrer deg for å spise mer. Det å gå opp i vekt er plankekjøring i forhold til å gå ned i vekt hvis du er vant med å spise mer enn du forbrenner.

Endret av meh
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Så når du er så sulten at det gnager i magen din så er dette "lett" og sunt? Selvfølgelig ikke! Kroppen er laget for å bruke mat som næring, og det at du blir sulten vil si at kroppen ønsker du skal fylle på med næring.

At du har venner som har ulike vekt problemer vil jo ikke si at du vet noe om det? du sitter jo bare på ræva og ser din side av saken. At du går sulten lenge betyr ikke at du når ideal vekten din.

Er ikke farlig å spise til du spyr heller, bare sier det. Så spis til du nesten kaster opp hver eneste dag, så legger du på deg. :rolleyes:

Du dævver ikke av å trøkke i deg mer mat heller. Makan

Anonymous poster hash: 17b59...63d

Nei, selvfølgelig dør man ikke av å spise seg mett.

Jeg sier bare at det er lettere å holde seg fra å spise, enn å gå inn for å spise store mengder. Det er mer tiltak å løpe til butikken, lage middag for så å stappe i seg masse mat flere ganger til dagen, fremfor å bare holde seg borte fra mat. Kan ikke være så vanskelig å droppe frokosten?

ts

AnonymBruker
Skrevet

ts

Nei kroppen legger fortere på seg og man har økt sultfølelse. Ikke alle men mange! Og som sakt, jeg tror ikke ditt problem er mindre en mitt. Jeg gikk ned men kommer antageligvis aldi til å kunne ha et normalt kosthold, men måtte leve på en diet...

Anonymous poster hash: cf799...cc2

• Liker 1
Gjest Newbitch
Skrevet

Snarere omvendt din dust. Lettere å spise 500 kalorier enn å trene av seg like mange kalorier. Herregud, tynne folk altså

• Liker 6
Skrevet

Nei, selvfølgelig dør man ikke av å spise seg mett.

Jeg sier bare at det er lettere å holde seg fra å spise, enn å gå inn for å spise store mengder. Det er mer tiltak å løpe til butikken, lage middag for så å stappe i seg masse mat flere ganger til dagen, fremfor å bare holde seg borte fra mat. Kan ikke være så vanskelig å droppe frokosten?

ts

Lettere å spise en pakke nøtter vel...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men TS, hvorfor spiser du ikke heller mer energitett mat istedenfor å styre og stresse med store mengder mat? Det må da være enklere?

Anonymous poster hash: f2b29...9df
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Lettere å spise en pakke nøtter vel...

Når man har spist lite i mange år så legger man ikke på seg om man spiser en pakke nøtter ekstra. Jeg ligger vel ca. på 2000 kcal pr. dag vanlig, og trenger nok 2000 kcal mer. Er man vandt til å spise lite, krymper magesekken og da blir man fort mett.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...