AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #1 Skrevet 18. mai 2014 Hei! Jeg har funnet meg en leilighet som jeg er interessert i å kjøpe. Den ligger i et område hvor jeg gjerne vil bo om et års tid, men for øyeblikket bor jeg utenfor byen og jobber her - så det er ikke interessant å bo der med det første. Jeg vurderer derfor å kjøpe den for så å leie den ut ett år, før jeg flytter inn selv (den er per i dag utleid, men jeg vet ikke hva inntekten er før visningen). Jeg lurer på hvordan det er med skatt på felleskostnader og sånn, og håper noen kan hjelpe meg med dette regnestykket. Jeg må leie ut for 6500 kroner for at jeg skal ha dekket 5000 kr i felleskostnader (inkludert komm. avgifter, bygningsforsikring, vedlikehold utvendig, drift av borettslag, renter/avdrag, A-kontostrøm, varmtvann, TV og internett) og 1500 kroner i renter og avdrag på lånet som jeg må ha fra banken. Totalt blir da leieinntekten på et år 78 000 kroner. Blir jeg da iberegnet 21 840 kr ekstra i skatt (28% av 78 000) det året? Hva får jeg trukket av på selve leieinntekten før de beregner skatt? Får jeg trukket av hele fellesgjelden før det beregnes skatt, eller bare deler av den? Så får jeg jo igjen 28 % av rentene på banklånet, men det er jo ikke mye. Det hadde jo vært supert om de beregnet selve leieinntekten som 6500 kr - 5000 kr = 1500 kroner pr mnd, og derfor totalt 18 000 kr i året. Da blir jo leieinntekten skattefri pga den er lavere enn 20 000 kr. Noen som vet? Anonymous poster hash: 70afa...dab
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #2 Skrevet 18. mai 2014 Skatter av hele leieinntekten. Så du må ha høyere leieinntekter for å gå i null.Anonymous poster hash: 3e8bb...f48 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå