79kreps Skrevet 18. mai 2014 #1 Skrevet 18. mai 2014 Merker jeg irriterer meg mer og mer over de latterlige høye prisene på brød for tiden, så vurderer å gå til innkjøp av en brødbakemaskin for å få ferske brød hver dag når jeg våkner. Sist jeg prøvde noe slikt så ble det bare fiasko. Eltekroken etterlot ett stort hull i halve brødet, noe som gjorde at det bare ble tull med det ferdige resultatet. Har lest litt rundt på nett, og så mange som faktisk er fornøyd med sine maskiner så må jo dette problemet jeg hadde vært borte på dagens maskiner? Så da lurer jeg litt på hvilken maskin jeg bør satse på? Den må lage store nok brød til at det holder for en familie på fire, både for frokost, lunsj og kveldsmat. Den må også holde seg på disken under elting, ikke danse rundt og leve sitt eget liv. Sist, den må gi ett bra resultat uten at halve brødet er 80% hull i midten, og det må være mulig å forhåndsprogrammere når ett brød skal være ferdig.
Gjest Lille-pus Skrevet 18. mai 2014 #2 Skrevet 18. mai 2014 Max størrelse på brødene fra de store brødbakemaskinene i salg er 1,5 kilo. Du må evaluere om det er tilstrekkelig for 4 stk som skal ha 3 måltider med brødmat per dag. Utvalget av disse største maskinene er begrenset. Kenwood og Moulinex har. Jeg kjenner ikke disse i detalj. Selv har jeg en Melissa, og er svært godt fornøyd med den, men den er ikke av typen som kan gi den brød på 1,5 kilo.
79kreps Skrevet 18. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2014 Har sett på en wilfa som tar 1,5 kg, men vil ikke kjøpe med mindre jeg er helt sikker på at der ikke etterlates svære hull etter eltingen.
^^Belle^^ Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 (endret) Vi har den største fra Wilfa og er veldig fornøyd! Den har to små eltekroker (som egentlig ikke er kroker i ordets rette forstand. Mer som to vifter. Du ser hvordan de ser ut på bildet i midten) og de etterlater seg riktignok to små hull, men det er helt problemfritt så lenge du lar brødet avkjøles nok før du skjærer i det. Den beveger seg ikke en centimeter under elting og du kan forhåndsprogrammere den med ganske mange timer. Jeg har brukt 10 timer uten problem ihvertfall. Deilig å våkne opp til lukten av nybakt brød! Jeg har prøvd mye forskjellig oppi der og har likt alt bortsett fra speltbrødet som står i denne oppskriften, det ble for massivt og hardt. Gulrotbrødet er en favoritt! Vi bruker den dessuten mye til å lage bolledeig. Helt genialt enkelt! Ja, og så har jeg laget foccaccia med stort hell. Endret 19. mai 2014 av ^^Belle^^
79kreps Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2014 Høres bra ut. Er samme maskinen jeg vurderer selv, så kjekt at den får skryt i fra andre som bruker den. Hva oppskrifter bruker du, de som følger med eller har du funnet ulike på nett som du har tilpasset? Sist jeg hadde brødbakemaskin var jeg jo 100% sikker på at det nå skulle bakes ferskt brød hver dag, men den ble jo knapt brukt fordi det ble små brød og fordi halve brødet var ett stor hull. Kanskje det blir bedre denne gang med en større maskin
^^Belle^^ Skrevet 19. mai 2014 #6 Skrevet 19. mai 2014 Høres bra ut. Er samme maskinen jeg vurderer selv, så kjekt at den får skryt i fra andre som bruker den. Hva oppskrifter bruker du, de som følger med eller har du funnet ulike på nett som du har tilpasset? Sist jeg hadde brødbakemaskin var jeg jo 100% sikker på at det nå skulle bakes ferskt brød hver dag, men den ble jo knapt brukt fordi det ble små brød og fordi halve brødet var ett stor hull. Kanskje det blir bedre denne gang med en større maskin Av brød har jeg brukt oppskrifter i det heftet som jeg linket til. Der står det hvilken meny og alle innstillinger, veldig enkelt og greit. Bolledeigen jeg har brukt fant jeg etter litt googling, på ett eller annet forum. (Har oppskrift på bloggen min bakebelle ) Brødene blir store og gode synes jeg. Ikke så avlange som butikkbrød, men det har jo sin forklaring av formen på maskinen. De største brødene blir ca like store som butikkbrød.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #7 Skrevet 19. mai 2014 Det er ikke mulig å få bort de gropene som eltekrokene lager. Man lærer seg å skjære opp brødet på en smart måte etter hvert og ingenting må kastes. Syns de smaker veldig godt. Anonymous poster hash: f44c5...52b
79kreps Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #8 Skrevet 19. mai 2014 Hvor dypt inn i brødet sitter disse krokene? Hvor mange skiver er der to hull i?
79kreps Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #9 Skrevet 19. mai 2014 Lurer også på om det er noen økonomisk gevinst ved å bake selv fremfor å kjøpe ferdigbrød. I butikk koster det jo over 30 kroner nå, men hva blir utgiftene ved å bake selv?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #10 Skrevet 20. mai 2014 Ellers funker eltefritt brød stekt i kjele helt glimrende. Rør sammen ingrediensene enten kvelden før eller på morgenen før du drar på jobb, stek så 8-10timer senere. Funker fint i vanlig kjele. Jeg baker alt brød selv og sparer ganske mye på det. Bedre smaker det også. Brødet stekes, avkjøles og skjæres i skiver før det hives i fryseren. Presto: fersk brød hver dag. Hos oss er søndag bakedag, baker gjerne to-tre brød i slengen.Anonymous poster hash: 1ec18...421
^^Belle^^ Skrevet 20. mai 2014 #11 Skrevet 20. mai 2014 Hvor dypt inn i brødet sitter disse krokene? Hvor mange skiver er der to hull i? Det kommer litt an på hvordan krokene er plassert under steking. I beste fall 2 skiver, i verste fall 3-4 skiver. Men de er jo fremdeles etende, de ser bare litt styggere ut enn de andre skivene. Krokene går ikke mer enn ca 4 cm inn i brødet, som blir høyere enn butikkbrød.
79kreps Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #12 Skrevet 20. mai 2014 Jeg får kjøpe ett sted med returrett, så om jeg ikke er fornøyd er veien kort for å få igjen pengene
Mirabell Skrevet 26. august 2015 #13 Skrevet 26. august 2015 WILFA BRØDBAKEMASKIN ER LIVSFARLIG! ALDRI ALDRI SETT DEN PÅ UTEN TILSYN ELLER OM NATTEN! Vi kjøpte en for få dager siden. Jeg var kjempefornøyd, og bakte flere ganger - inntil den i dag nesten forårsaket brann. Jammen er jeg glad det ikke skjedde mens vi sov om morgenen! (den kan jo forhåndsinnstilles). Årsaken var at - til tross for at jeg hadde fulgt oppmålingene til punkt og prikke - så hevet brødet seg så mye at deigen veltet ut av formen og rant nedover og la seg oppå varmeelementene, hele området ble fylt opp av deig (nettopp der det står ettertrykkelig at man aldri skal søle noe pga brannfare....) Ovnen røyk noe grusomt, deigen har brent seg fast, og hele kjøkkenet stinker fortsatt av den illeluktende røyken, mange timer etterpå. Dette skjedde til tross for at melmengden bare utgjorde 850 gram, og maskinen skal kunne ta 1,5 kg. Kanskje er det noe feil med maskinen, hva vet jeg, jeg skal levere den tilbake i morgen, Jeg har lært av dette: slike maskiner må ALDRI brukes når du ikke er tilstede og er våken. Hadde det skjedd 5 minutter senere, ville jeg vært ute av døren et ærend og barna alene hjemme....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå