AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #1 Skrevet 18. mai 2014 Ja, hva er det som er så himla galt med multikulturelle forhold? Hvorfor skal man som jente bli sett ned på og dømt fordi man tiltrekkes mer av andre folkeslag enn sitt eget? Jeg har inntrykk av at mange ser på jenter som er sammen med en mann fra midt-østen, Asia og rundt omkring der, blir sett på som jenter med mangel på selvtillit og selvrespekt. Det er vel like mye dritt som vanker rundt av mannfolk derfra, som herfra, men da er det jo godt at ikke alle er like og at det alltid finnes unntak! Dere som er skeptisk til sånne forhold, hvorfor er dere det? Hvis man holder argumenter som religion, kultur og dårlig kvinnesyn utenfor debatten, hva tenker dere da?Anonymous poster hash: 9837a...3fa 2
Chanchan Skrevet 18. mai 2014 #2 Skrevet 18. mai 2014 det er rett og slett ikke alle som skjønner at mennesker er individer slik som de selv, og at det finnes mye variasjon innenfor kultur og religion og ikke bare den ene stereotypen bestemoren deres har fortalt dem om. noen lærte bare ikke empati og forståelse da de var barn :/ 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #3 Skrevet 18. mai 2014 Ja, hva er det som er så himla galt med multikulturelle forhold? Hvorfor skal man som jente bli sett ned på og dømt fordi man tiltrekkes mer av andre folkeslag enn sitt eget? Jeg har inntrykk av at mange ser på jenter som er sammen med en mann fra midt-østen, Asia og rundt omkring der, blir sett på som jenter med mangel på selvtillit og selvrespekt. Det er vel like mye dritt som vanker rundt av mannfolk derfra, som herfra, men da er det jo godt at ikke alle er like og at det alltid finnes unntak! Dere som er skeptisk til sånne forhold, hvorfor er dere det? Hvis man holder argumenter som religion, kultur og dårlig kvinnesyn utenfor debatten, hva tenker dere da?Anonymous poster hash: 9837a...3fa Fordi at mennene mister kvinnene sine. Skjønner heller ikke hvordan man kan bli spesielt tiltrukket av andre folkeslag. Anonymous poster hash: 94a2a...a18 2
Teethgrinding Skrevet 18. mai 2014 #4 Skrevet 18. mai 2014 Fordi det handler om kultur. Jeg er en selverklært "kulturist" om du vil, altså en som mener det finnes objektivt bedre kulturer enn andre, det motsatte av å være en kulturrelativist. Norsk kultur er blant de beste i hele verden. Vi er rett og slett bedre. På nesten alt. Hva er galt med multikulturelle forhold? Mye. Veldig, veldig mye, sett fra et norsk perspektiv. 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #5 Skrevet 18. mai 2014 Jeg har så lyst til å finne meg en svensk, dansk eller islandsk mann. Det er så få ulikheter fra norsk og er bare utlendinger på en teknisk måte. Utlending light, liksom. Litt mer spennende enn en nordmann. Men å bli sammen med en som er fra et kvinnefiendtlig land? Med totalt ulike verdier enn hva som er vanlig her til lands? Neitakk. Forhold er allerede vanskelig, hvorfor gjøre det mer vanskelig? Kun europeere på meg ja. Anonymous poster hash: 9e800...6ed 2
Teethgrinding Skrevet 18. mai 2014 #6 Skrevet 18. mai 2014 Jeg har så lyst til å finne meg en svensk, dansk eller islandsk mann. Det er så få ulikheter fra norsk og er bare utlendinger på en teknisk måte. Utlending light, liksom. Litt mer spennende enn en nordmann. Men å bli sammen med en som er fra et kvinnefiendtlig land? Med totalt ulike verdier enn hva som er vanlig her til lands? Neitakk. Forhold er allerede vanskelig, hvorfor gjøre det mer vanskelig? Kun europeere på meg ja.Anonymous poster hash: 9e800...6ed Hvis man ser på historien har skandinaver og europeere alltid vært et mer suksessrikt folkeferd enn f.eks de fra midtøsten. Vi hadde vikinger som reise kloden rundt og tok herredømme over både England og Frankrike. Kinesere, japanere og koreanere har også vært ekstremt vellykkede. Vikingskip, Den industrielle revolusjon, avansert matematikk og kjemi. Hva det nå enn er, det har kommet fra enten en skandinav, en europeer, eller fra øst i asia. Jeg tror ikke disse forskjellene handler om rase eller intelligens, men om kultur og religion. Midtøsten er preget av en grusom religion som utraderer kunnskap og frie tanker, på samme måte som kristendommen var et mørkt teppe over vesten i nesten 1500 år. Religion og kultur people. 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #7 Skrevet 18. mai 2014 Ja, i tillegg virker de jo så stakkarslige mange av disse fra Asia, Afrika og midtøsten. Folk er mye mer aksepterende for f.eks. en Kineser, Japaner og sør-amerikaner. Anonymous poster hash: 94a2a...a18 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #8 Skrevet 18. mai 2014 Dere som er skeptisk til sånne forhold, hvorfor er dere det? Hvis man holder argumenter som religion, kultur og dårlig kvinnesyn utenfor debatten, hva tenker dere da?Anonymous poster hash: 9837a...3fa Er det mulig å holde disse tingene utenfor en slik debatt da? De er jo i høyeste grad med på å prege et menneske. Anonymous poster hash: 3f71c...103 8
Puny Skrevet 18. mai 2014 #9 Skrevet 18. mai 2014 Ja, hva er det som er så himla galt med multikulturelle forhold? Hvorfor skal man som jente bli sett ned på og dømt fordi man tiltrekkes mer av andre folkeslag enn sitt eget? Jeg har inntrykk av at mange ser på jenter som er sammen med en mann fra midt-østen, Asia og rundt omkring der, blir sett på som jenter med mangel på selvtillit og selvrespekt. Det er vel like mye dritt som vanker rundt av mannfolk derfra, som herfra, men da er det jo godt at ikke alle er like og at det alltid finnes unntak! Dere som er skeptisk til sånne forhold, hvorfor er dere det? Hvis man holder argumenter som religion, kultur og dårlig kvinnesyn utenfor debatten, hva tenker dere da?Anonymous poster hash: 9837a...3fa Ja hvis man holder dette utenfor debatten så er det jo ikke noe problem, men det er jo dette som ER hele debatten. Jeg er skeptisk til et forhold med en person fra enhver annen kultur enn skandinavisk da jeg har prøvd det selv. Var sammen med en fra en annen "vestlig kultur" men det ble uansett for store forskjeller nettopp pga. de tingene du lister opp her.... 4
Teethgrinding Skrevet 18. mai 2014 #10 Skrevet 18. mai 2014 Ja, i tillegg virker de jo så stakkarslige mange av disse fra Asia, Afrika og midtøsten. Folk er mye mer aksepterende for f.eks. en Kineser, Japaner og sør-amerikaner. Anonymous poster hash: 94a2a...a18 Jeg skal ikke uttale meg om betegnelsen "stakkarslig", men det er helt klart at de fleste oppegående og dannede vestlige har mer til felles med en japansk næringslivsleder, enn en kaht-tyggende somalisk mann, eller en finger-ristende religiøs fanatiker fra midtøsten med svært skjegg, skjortel, Ak47 og joggesko. Den tredje verden er ikke bare en økonomisk dausone (med unntak av oljepenger), den er også kulturelt i total stagnasjon. De står på stedet hvil der de har stått siden år 800. Noen i media skrev en artikkel om at det islam mangler er en god gammel opplysningstid. Den har de aldri hatt, og ergo får de aldri rensket opp i sine mangler før det kommer på plass. De står stille og klager på tegninger av profeten. Det er det reneste vanvidd, selve erke-definisjonen på kollektivt idioti. Hvordan er dette aktuelt for et parforhold sier du? Tja. Hvordan er det ikke. Det gjennomsyrer alt. 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #11 Skrevet 18. mai 2014 Hvis man ser på historien har skandinaver og europeere alltid vært et mer suksessrikt folkeferd enn f.eks de fra midtøsten. Vi hadde vikinger som reise kloden rundt og tok herredømme over både England og Frankrike. Kinesere, japanere og koreanere har også vært ekstremt vellykkede. Vikingskip, Den industrielle revolusjon, avansert matematikk og kjemi. Hva det nå enn er, det har kommet fra enten en skandinav, en europeer, eller fra øst i asia. Jeg tror ikke disse forskjellene handler om rase eller intelligens, men om kultur og religion. Midtøsten er preget av en grusom religion som utraderer kunnskap og frie tanker, på samme måte som kristendommen var et mørkt teppe over vesten i nesten 1500 år. Religion og kultur people. Jeg foreslår at du kanskje leser litt mer historie, gjerne den som har fokus litt utenfor Europa. Det kan hende du får deg en overraskelse, hvis du tror europeere er de eneste som har hatt suksess både innenfor statsstyre, vitenskap, kunst og kultur. Faktisk var Midtøstens og islamske lærde, blant de som beskyttet blant annet den greske antikkens tanker og filosofier, da den mørke middelalderen lå over Europa Anonymous poster hash: 30457...368 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #12 Skrevet 18. mai 2014 Ja hvis man holder dette utenfor debatten så er det jo ikke noe problem, men det er jo dette som ER hele debatten. Jeg er skeptisk til et forhold med en person fra enhver annen kultur enn skandinavisk da jeg har prøvd det selv. Var sammen med en fra en annen "vestlig kultur" men det ble uansett for store forskjeller nettopp pga. de tingene du lister opp her.... Bare nysgjerrig, men... hvilket land var han fra? Eksen min var engelsk og man skulle ikke tro vi kom til å oppleve særlig kulturforskjeller, men det gjorde vi. Foretrekker definitivt en skandinavisk mann, selv om jeg ville gitt ham en sjanse bare han var europeisk. Og ja, hele debatten er jo kultur. Folk reagerer ikke så mye om du finner deg en ikke-hvit oppvokst i Norge, men det er noe helt annet om han ble født i Somalia. Hva skal vi egentlig svare på, op, om vi ikke kan snakke om det som er relevant?Anonymous poster hash: 9e800...6ed
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #13 Skrevet 18. mai 2014 1. se statistikk over drap på kvinner i Norge 2. se statistikk over mishandlede og forsøkt drepte kvinner 3. se statistikk over barnebortføringer i Norge 4. les deg opp om ekteskap,kvinners rettigheter i det landet han kommer fra. 5. les deg opp hvordan barna blir oppdradd der den ene forelder er fra ikke vestlig land, og de problemer de har. 6. les deg opp på statistikken på insatte i norske fengsler 7.les deg opp på kriminalstatistikken 8.les deg opp hvem som selger dop i Norge 9. Er det flere grunner til at du er uenig med meg? Anonymous poster hash: 92102...a0b 6
Puny Skrevet 18. mai 2014 #14 Skrevet 18. mai 2014 Bare nysgjerrig, men... hvilket land var han fra? Eksen min var engelsk og man skulle ikke tro vi kom til å oppleve særlig kulturforskjeller, men det gjorde vi. Foretrekker definitivt en skandinavisk mann, selv om jeg ville gitt ham en sjanse bare han var europeisk. Og ja, hele debatten er jo kultur. Folk reagerer ikke så mye om du finner deg en ikke-hvit oppvokst i Norge, men det er noe helt annet om han ble født i Somalia. Hva skal vi egentlig svare på, op, om vi ikke kan snakke om det som er relevant?Anonymous poster hash: 9e800...6ed Han var fra USA, det er STORE kulturforskjeller mellom Norge og USA, merket spesielt et helt annet kvinnesyn enn hva jeg er vandt med.... 1
Teethgrinding Skrevet 18. mai 2014 #15 Skrevet 18. mai 2014 Jeg foreslår at du kanskje leser litt mer historie, gjerne den som har fokus litt utenfor Europa. Det kan hende du får deg en overraskelse, hvis du tror europeere er de eneste som har hatt suksess både innenfor statsstyre, vitenskap, kunst og kultur. Faktisk var Midtøstens og islamske lærde, blant de som beskyttet blant annet den greske antikkens tanker og filosofier, da den mørke middelalderen lå over Europa Anonymous poster hash: 30457...368 Joda, også har de "funnet opp" enkel matematikk. Noe mer? Jeg tror du bør lese din historie i et litt mer analytisk sinnelag. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #16 Skrevet 18. mai 2014 9e800...6ed Sett at han var født, og/eller oppvokst i Norge, og lever som oss nordmenn flest, hvorfor har man da rett til å dømme noen kun ut fra hudfarge? For å være litt mer spesifikk; jeg bor i en mellomstor by, med ett stort mangfold. Likevel kjenner jeg så utrolig mange som er så fordomsfulle mot alle som er mørke, fordi "alle er sånn og sånn". Jeg har vært i ett langt forhold med en fra Irak, han har vokst opp i Norge. Vi hadde det helt fint, men følte at folk dømte oss på gata, venner og bekjente gjorde en stor sak ut av at jeg hadde funnet meg en iraker, og jeg følte at vi ble ekskludert fra vennegjengen. Vi hadde ikke ett normalt sosialt liv, fordi folk her er så låst i tankegangen sin. Dette er nå noen år siden, og det var helt andre grunner til at vi gjorde det slutt, enn hans kvinnesyn, religion eller kulturelle bakgrunn. Nå har jeg derimot møtt en fra Pakistan, som er født og oppvokst i Norge. Godt utdannet, bra jobb. Ikke av den "pakistanske typen" som alle påstår at svermer rundt jentene på byen som mygg. Når jeg fortale en venninne om dette, ble jeg dømt nord og ned, folk her lurer på hvorfor jeg ikke kan finne en "norsk" en. Er redd jeg blir ensom og venneløs i fremtiden om jeg skal følge hjertet mitt, istedet for det som alle andre vil. Høres patetisk ut, men sånn er ståa.Anonymous poster hash: 9837a...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #17 Skrevet 18. mai 2014 Mennene disse kvinnene finner er sjelden de beste. Rett og slett fordi de ofte har truffet dem enten i Norge som innvandrere eller på ferie. Selvsagt finnes det menn med opphav fra disse landene som er moderne, intellektuelle, velutdannede, har gode språkevner, behandler kvinner bra og jevnt over er attraktive menn. Men de er som regel menn hvis foreldre kommer fra at annet land og som selv har vokst opp i Vesten. Du finner dem også heller i en storby i utlandet der folk faktisk flytter for å utdanne seg og bygge seg opp noe. De som kommer til Norge er jo veldig ofte langt under middels. Anonymous poster hash: a4e8a...01e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #18 Skrevet 18. mai 2014 Sett at han var født, og/eller oppvokst i Norge, og lever som oss nordmenn flest, hvorfor har man da rett til å dømme noen kun ut fra hudfarge? For å være litt mer spesifikk; jeg bor i en mellomstor by, med ett stort mangfold. Likevel kjenner jeg så utrolig mange som er så fordomsfulle mot alle som er mørke, fordi "alle er sånn og sånn". Jeg har vært i ett langt forhold med en fra Irak, han har vokst opp i Norge. Vi hadde det helt fint, men følte at folk dømte oss på gata, venner og bekjente gjorde en stor sak ut av at jeg hadde funnet meg en iraker, og jeg følte at vi ble ekskludert fra vennegjengen. Vi hadde ikke ett normalt sosialt liv, fordi folk her er så låst i tankegangen sin. Dette er nå noen år siden, og det var helt andre grunner til at vi gjorde det slutt, enn hans kvinnesyn, religion eller kulturelle bakgrunn. Nå har jeg derimot møtt en fra Pakistan, som er født og oppvokst i Norge. Godt utdannet, bra jobb. Ikke av den "pakistanske typen" som alle påstår at svermer rundt jentene på byen som mygg. Når jeg fortale en venninne om dette, ble jeg dømt nord og ned, folk her lurer på hvorfor jeg ikke kan finne en "norsk" en. Er redd jeg blir ensom og venneløs i fremtiden om jeg skal følge hjertet mitt, istedet for det som alle andre vil. Høres patetisk ut, men sånn er ståa.Anonymous poster hash: 9837a...3fa Hvorfor følger du ikke bare hjertet ditt? Grunnen til at du blir spesielt tiltrukket dem er fordi det er tabu og spennende, og de har et gammeldags kvinnesyn. Ingen hindrer deg å gjøre som du vil, bare bli i lag med han. Folk kan klage så mye de vil. Anonymous poster hash: 94a2a...a18
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #19 Skrevet 18. mai 2014 Kulturen vel? Er det så vanskelig å skjønne? Anonymous poster hash: 4b2aa...488 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #20 Skrevet 18. mai 2014 Hvis man ser på historien har skandinaver og europeere alltid vært et mer suksessrikt folkeferd enn f.eks de fra midtøsten. Vi hadde vikinger som reise kloden rundt og tok herredømme over både England og Frankrike. Kinesere, japanere og koreanere har også vært ekstremt vellykkede. Vikingskip, Den industrielle revolusjon, avansert matematikk og kjemi. Hva det nå enn er, det har kommet fra enten en skandinav, en europeer, eller fra øst i asia. Jeg tror ikke disse forskjellene handler om rase eller intelligens, men om kultur og religion. Midtøsten er preget av en grusom religion som utraderer kunnskap og frie tanker, på samme måte som kristendommen var et mørkt teppe over vesten i nesten 1500 år. Religion og kultur people. Midtøsten har gjennom historien vært et senter for både kultur og vitenskap. Fra islamske universiteter ble det spredt mye kunnskap om astronomi og navigasjon til europeiske sjøfarere. I dagens Iran ble det også gjort studier av himmellegemer og slått fast at jorda er rund og går i bane rundt sola. Det var disse beregningene som ble kjent for Kopernikus og andre europeiske vitenskapsmenn på 1500-tallet. De islamske universitetene lå også langt fremme når det gjaldt kjemi og andre naturvitenskaper. Det virker som om du har et veldig eurosentrisk verdensbilde. Anonymous poster hash: b237d...007 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå