Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 5 år siden skulle jeg få besøk av min venninne og hennes barn i ferien.

Siden jeg var uten jobb da, viste hun nok om min økonomiske situasjon.

Heldigvis bor vi langt nord,så jeg får tak i billig fisk.

For at vi skulle få tid til aktiviteter, vise de rundt så hadde jeg laget opp mye mat og fryst før de kom.

Jeg er matkyndig så jeg vet å behandle råvarer osv. Lager div retter av fisk. Ikke typisk kokt og stekt bare.

Det var sommer,og heldigvis var vi velsignet med tropevarme den tiden.

Hun (9 og mann) har veldig god råd. De skulle ikke på noe som kostet penger. De hadde ikke vært på plassen før,og jeg hadde mye å vise de. Noe koster penger,men ikke uoverkommelig,selv for meg den gangen.

Jeg spurte flere ganger, foreslo osv. Spurte ungene hva de ville. Ikke noe.

Jeg oppdaget at både hun og ungene er utrolig gjerig.

Så da ble dt å gå til stranden,bae for å slippe å sitte inne. Jeg tåler lite sol også.

Så da sto jeg og pakket niste til hele gjengen. En av de sise dagene satt ungene og telte pengene sine, og skrøt at de hadde like mye igjen som de hadde med seg. Det sier meg litt. Tenåringer. Vi brukte en del bil, da det er avstander til venner her, jeg betalte all drift av bil.

Var bare glad de reiste hjem. Da var jeg omtrent tom for penger også.

Etter det hørte jeg ikke noe på to år, og jeg tok ikke kontakt heller

Jeg traff de igjen etter tre år i en barndåp vi alle var bedt i. La forresten merke til at hennes gave til dåpsbarnet var spleiset med resten av slekten. Så hennes utgift var vel 40 kr. Bare viser hvordan folk er.

Jeg kom til å nevne at jeg skulle til syden. Da syns hun at jeg burde sette av to dager til de også. Jøss...ja jeg kan vel det,tenkte jeg. Hørtes hyggelig ut.

Jeg måtte mellomlande i nærheten der de bor. Jeg reiste, og det var riktig hyggelig. Etter en dag sa hun at hu skulle bort, skulle hjelpe en venninne,så jeg måtte dra. ??? Hva gjør man da? En dag til før flyet mitt går. Og et stykke å dra dit også. Jeg prøvde å ringe til andre venner. Jeg fikk napp hos en bekjent,men i motsatt retning. Ekstra reiseutgifter. Jeg sa da ikke til henne dette,men sa bare at jeg får ta inn på hotell i nærheten av flyplassen selv om det blir dyrt. Ungene var hjemme så det er ikke sant det hun sa heller.

Siden gikk det et år til. Det er masse konfirmasjoner i venne og famflokken. Hennes barn er sånn "delvis" i slekt med meg.Vi ble bedt i hennes barns konfirmasjon,og vi møtte opp. Mine barn ble konfirmert etter hennes barn. Innbydelse sendt, me nei....kan ikke komme. Ok

Atter en gang har hun fått spleiset gave med resten av familien, ikke at det betyr noe,men viser mennesket igjen. Tipper hennes utgiftspost ble 160 kr. Helt greit.

Så har årene gått igjen, jeg har flyttet litt lengre sør i Nordland.

Nå skal hun på klassefest, som faller da jeg har ferie. Før skoleslutt. Da har også de ferie,så de skal bruke ferien til å reise rundt. Så tar hun nå kontakt, og sier det vile vært så hyggelig å sett x by,og truffet oss igjen.

Kjente det bare snørte seg i magen. Ikke poker om du skal feriere til meg en gang til, tenkte jeg,

Jeg sa omtrent som så: Ja det er en fin by, så den syns jeg absolutt dere skulle ha sett. Som du vet har jeg mye prosjekter på gang, og er mye opptatt og lite hjemme,men du må slå på tråden da. Mulig vi er på hytta også, og der er det veldig dårlig dekning. (dessuten må du ha båt for å komme ut der)

Saken er at jeg ikke har tenkt å ta den telefonen som kommer. Mulig dere syns jeg er feig,men slik blir det. Ang tlfdekning på hytta, så vet bae vi hvor vi skal sette tlf for å ha dekning.

Anonymous poster hash: f91ce...eda
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gjort akkurat det som du gjør nå, ei slik venninne hadde jeg ikke orket.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Be de ta inn på hotell pga skadedyr, oppussing el.a.. Dere kan jo treffes i byen og spise.

Anonymous poster hash: c0536...9aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner deg utrolig godt og hadde gjort det samme selv.

Man har gode venner og så har man gode-venner; sistnevnte er kun i livet ditt når de trenger noe selv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Folk som er gjerrige og teller penger hele tiden har jeg ingenting til overs for. Det er greit å ikke ville sløse med penger og kanskje være litt sparsom, men for meg så går det over en grense når enkelte folk ikke vil bruke penger overhodet på noen ting. Men nå har jeg heldigvis ingen i min familie og venne-gjeng som er gjerrige. Men ja, jeg hadde mest sannsyling kommet på en unnskyldning akkurat som deg. Og jeg forstår deg helt og holdent. Det er slitsomt, for sånne folk suger deg tom for energi fordi man må legge ut for dem hele tiden og høre på klagingen deres om at alle ting er for dyrt/koster penger.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var godt at dere tenkte slik også. Ser jeg glemte noe, det hadde betydning for min økonomi.

Ungene var grinete for at de fikk fisk. Kjeftet på moren for at de måtte spise fisk hver dag. Hver dag er en overdrivelse. Ikke en dag var det samme mat.

Jeg besluttet tre dager av ferien å gå å kjøpe noe annet til middag,for husefred. Mor gjorde ikke noe for at det skulle bli annen middag.

Jeg lagde koteletter, kjøttkaker og kjøttpudding. Vi spiser lite sånn mat, så jeg og mine barn spiste fiskemiddag. Barna hennes var såre fornøyd. Ikke syns jeg at jeg kunne bare dra heller på ting,når de ikke ville.

Jeg spurte hvorfor de ikke ville, dere vet jo ikke hva eller hvordan det er der. Ikke noe svar.

Mine barn sa den gang, du inviterer ike de en gang hit på ferie!!!!

Jeg tør å skrive om det her inne også, for hun har ikke internett. Det er for dyrt.

Anonymous poster hash: f91ce...eda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...