Avalon Skrevet 18. mai 2014 #1 Skrevet 18. mai 2014 Jeg er ikke sikker på hvordan dette fungerer så håper det er noen som vet. Ifjor i august satte huseier opp leien på minst to av leilighetene her, men ikke vår. Vi tror kanskje de setter opp husleien vår i august i år, men vet ikke sikkert. Uansett så har vi tenkt å flytte i løpet av sommeren, og diskuterer derfor når hvilken måned vi vil flytte ut. Vi vil helst unngå å få denne økningen også, da vi virkelig ikke har råd til større husleie nå. Så hvordan fungerer dette? Hvis vi sier opp fra f.eks 1 juli (vi har to mndr oppsigelse), kan de da øke husleien i oppsigelses tiden? Samboer mener at hvis vi venter til august og husleien blir satt opp, vi gir oppsigelse da så kan de ikke kreve at vi betaler den "nye husleien" de mnd vi har oppsigelsestid. Jeg er veeldig usikker på denne. Jeg mener vi bør si opp før det eventuelt kommer, da vi skal flytte uansett. Håper noen kan opplyse oss litt her, flytte skal vi jo som sagt uansett men å betale ekstra mye i husleie i oppsigelsestiden vil gå kraftig utover et nytt depositum og fremtidig leie et annet sted.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #2 Skrevet 18. mai 2014 Husleieøkning skal varsles kriftlig 6 mnd i forveien, så dette er i grunnen ikke en stor problemstilling. Det vil si: dette gjelder tipasning til gjengs leie. Utleier har vel lov til å justere etter konsumprisindeksen med kun en mnds varsel, men dette utgjør som regel veldig lite endring i totalprisen. Økningen fra august i fjor utgjør f.eks. 184 kr tillegg på en husleie på 8000 kroner. Hvor enge har dere bodd der? Anonymous poster hash: 2ac79...e95 3
Avalon Skrevet 18. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2014 Husleieøkning skal varsles kriftlig 6 mnd i forveien, så dette er i grunnen ikke en stor problemstilling. Det vil si: dette gjelder tipasning til gjengs leie. Utleier har vel lov til å justere etter konsumprisindeksen med kun en mnds varsel, men dette utgjør som regel veldig lite endring i totalprisen. Økningen fra august i fjor utgjør f.eks. 184 kr tillegg på en husleie på 8000 kroner. Hvor enge har dere bodd der? Anonymous poster hash: 2ac79...e95 Hmmm, tror ikke vår huseier gjorde dette. Tror de gav muntlig beskjed enten allerede i august eller kanskje i juli. I august dette året har vi bodd her i 3 år. Vi betaler forresten 8000 kr i leie, det er litt forskjell på leien her da noen leiligheter er større enn andre. De satte opp husleien med 2000kr ifjor hos iallefall to av leilighetene.
SiMa Skrevet 18. mai 2014 #4 Skrevet 18. mai 2014 Det kommer helt an på hva som står i kontrakten. Tror neppe det er snakk om noen oppjustering til "gjengs leie", det er det sjelden i private leieforhold, men kan være det for eksempel i kommunale boliger.
Avalon Skrevet 18. mai 2014 Forfatter #5 Skrevet 18. mai 2014 I kontrakten står det: "Partene kan, med en måneds skriftlig varsel, kreve leien regulert i takt med endringene i konsumpriskindeksen i tiden etter siste leiefastsetting. Reguleringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk. Utgangspunktet for reguleringen er den konsumprisindeks som forelå en måned før leieforholdets begynnelse. Dersom leieforholdet har vart i minst to år og seks måneder uten annen leieregulering enn etter konsumprisindeksen, kan begge parter med seks måneders skriftlig varlse kreve at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet. Iverksettingstidspunktet kan tidligst settes ett år etter reguleringen, og ved leiefastsettelsen skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leiers forbedringer og innsats." Hvis noen kan forklare meg hva dette betyr, og hva det betyr i forhold til at vi sier opp osv, blir jeg veldig glad. Dette er temmelig gresk for meg.
Skjoldmøy Skrevet 19. mai 2014 #6 Skrevet 19. mai 2014 Huseier kan justere husleien i takt med konsumprisindeksen med en måneds skriftlig varsel. Dette er "mindre endringer" slik at ny husleie har samme verdi som husleien hadde da dere flyttet inn. For større endringer, dvs til "gjengs leie" skal dere ha seks måneders skriftlig varsel. Slike endringer kan bare gjøres dersom leietakeren har bodd minst to og et halvt år i leiligheten (dere har bodd der tre år) og minst ett år etter siste justering av leia. Huseier har dermed tre muligheter her. 1. Ikke gjøre noe 2. Justere etter konsumprisindeksen med en måneds skriftlig varsel 3. Varsle en større leieendring med seks måneders varsel Sistnevnte får uansett ingen betydning for dere, men jeg antar at husleia blir justert til "gjengs leie" for neste leietaker.
Avalon Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2014 Huseier kan justere husleien i takt med konsumprisindeksen med en måneds skriftlig varsel. Dette er "mindre endringer" slik at ny husleie har samme verdi som husleien hadde da dere flyttet inn. For større endringer, dvs til "gjengs leie" skal dere ha seks måneders skriftlig varsel. Slike endringer kan bare gjøres dersom leietakeren har bodd minst to og et halvt år i leiligheten (dere har bodd der tre år) og minst ett år etter siste justering av leia. Huseier har dermed tre muligheter her. 1. Ikke gjøre noe 2. Justere etter konsumprisindeksen med en måneds skriftlig varsel 3. Varsle en større leieendring med seks måneders varsel Sistnevnte får uansett ingen betydning for dere, men jeg antar at husleia blir justert til "gjengs leie" for neste leietaker. Takk
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #8 Skrevet 20. mai 2014 Ingenting å frykte, utenom konsumind Anonymous poster hash: 76220...570
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå