Gå til innhold

Forebygge treningsskader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke trent på lenge, og bestemte meg for å begynne igjen nå. Ønsker å fokusere på å bygge muskler (i størrelse) på starten, så trener kort og intensiv styrketrening (har forstått det som at det funker best). All treningen gjør jeg hjemme, uten apparater, to-tre ganger i uken. Hviler i minst en dag etter treningen for å la musklene få jobbe. Varmer opp og strekker ut ordentlig før og etter.

Det jeg lurer på, er om jeg likevel lett kan få skader, siden jeg ikke har trent på lenge, og trener uten hjelp av lege/trener osv? Og bør jeg kjøpe en sånn håndleddsstøtte, med tanke på at jeg har tynne håndledd som jeg lett merker blir "slitne"? Og er det andre måter å forebygge skader på?

Anonymous poster hash: 24165...e69
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste for å unngå skader er å ha riktig teknikk. Siden du har en del erfaring med trening fra før, kan du gjerne riktig teknikk allerede - men dersom du er usikker kan det være greit å lese seg opp på de øvelsene du gjør, slik at du ikke belaster kroppen feil. Tenk teknikk, færre repetisjoner med riktig teknikk er mye bedre enn mange repetisjoner med gal teknikk.

Lytt også til kroppens signaler. Det er en forskjell på smerte fordi noe er slitsomt og smerte fordi noe gjøres feil. Sistnevnte bør man selvsagt unngå, men førstnevnte er uunngåelig dersom man tar skikkelig i.

Dersom du ikke har problemer med håndleddene vil jeg ikke anbefale å kjøpe støtte. Det er bedre å trene seg opp til å få sterkere håndledd enn å venne seg til å hele tiden ha den ekstra støtten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...