Gå til innhold

Hvordan tette skruehull i hvit gipsvegg?

Snop

Anbefalte innlegg

Jeg har noen skruehull i leiligheten jeg må få bort, det er en helt hvit gipsvegg. Jeg er totalt grønn på dette området, kan noen fortelle meg hvordan dette gjøres? Hva trenger jeg, og er det vanskelig? Er det bare å tette dem igjen med noe ettersom veggen er kritthvit, eller må jeg male noe oppå det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finsparkel eller akryl. Det kommer til å synes litt, selv om du velger hvit sparkel/akryl, men det hjelper bare å tette hullene. Ta litt på fingeren din og dytt inn i hullet, tørk forsiktig vekk det som kommer utenfor. Du må kanskje gjenta noen ganger, ettersom det krymper litt når det tørker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg nødt til å bruke sandpapir etterpå? Ser det brukes på nesten alle tutorials på nettet, men veggen er sånn at den får svarte striper bare jeg skraper borti med et møbel, så jeg tør ikke være borti med sandpapir engang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke om du tørker av forsiktig med litt vått papir med en gang. Poenget er jo at du bare skal fylle hullet. Men perfekt blir det ikke før du maler. Har du akkurat riktig maling, kan du male bare hullet. Har du ikke, må hele veggen males.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, jeg tør ikke sette i gang med noen maling heller.. det beste er hvis jeg klarer å bare fylle det med noe sånn at det ikke er svarte hull uten verken pussing eller maling. Planen er å gjøre sånn at huseier får minst mulig panikk når jeg flytter ut ved å gjøre minst mulig big deal utav disse skruehullene - malinglukt (eller i verste fall plutselig litt annerledes farge på en vegg eller hele rommet) blir litt mer enn jeg hadde håpet på.

I og med at veggene er kritthvite, sparkel er kritthvitt (?) og hullene er fra tynne spikre (skrev skruer i overskriften, mente spikre), kan jeg ikke egentlig bare stappe noe inni, gjøre det jevnt og fint før det tørker, og la det være med det?

Ser tannkrem også er blitt nevnt noen steder på nettet. Hmm!

Hilsen Snop med verdens minst praktiske hjerne :)

Endret av Snop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte litt lim og finknust bit av en gipsplate. Da fikk jeg en seig masse å putte i hullene, slikk på fingeren til slutt å stryk over og det vises ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hmm, jeg tør ikke sette i gang med noen maling heller.. det beste er hvis jeg klarer å bare fylle det med noe sånn at det ikke er svarte hull uten verken sparkel eller maling. Planen er å gjøre sånn at huseier får minst mulig panikk når jeg flytter ut ved å gjøre minst mulig big deal utav disse skruehullene - malinglukt (eller i verste fall plutselig litt annerledes farge på en vegg eller hele rommet) blir litt mer enn jeg hadde håpet på.

I og med at veggene er kritthvite, sparkel er kritthvitt (?) og hullene er fra tynne spikre (skrev skruer i overskriften, mente spikre), kan jeg ikke egentlig bare stappe noe inni, gjøre det jevnt og fint før det tørker, og la det være med det?

Ser tannkrem også er blitt nevnt noen steder på nettet. Hmm!

Hilsen Snop med verdens minst praktiske hjerne :)

Joda. Kanskje du kan putte inni noe sammenrullet papir, og en dæsj tannkrem ytterst?

Anonymous poster hash: 5c756...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Kan du ikke bare la skruene være i veggen? Jeg fikk beskjed om å la alle hyllene henge da jeg flyttet ut av utleiebolig. Dette var fordi neste leietaker ville sannsynligvis få problemmer med å tilpasse egen hylle til samme lengde/avstand mellom skruene.

Ellers måtte jeg også la skruene bli i veggen, ikke dra noen ut (det som holdt bildene på veggen). Neste leier kan jo bare bruke de samme skruene.

Er det en mulighet for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare la skruene være i veggen? Jeg fikk beskjed om å la alle hyllene henge da jeg flyttet ut av utleiebolig. Dette var fordi neste leietaker ville sannsynligvis få problemmer med å tilpasse egen hylle til samme lengde/avstand mellom skruene.

Ellers måtte jeg også la skruene bli i veggen, ikke dra noen ut (det som holdt bildene på veggen). Neste leier kan jo bare bruke de samme skruene.

Er det en mulighet for deg?

Spikrene henger på en sånn måte at det skal godt gjøres at nestemann kan bruke dem. (Og det burde jeg ha tenkt på før jeg hang dem opp, jeg vet... :( )

Jeg tester tannkrem på det ene hullet nå, så tar jeg meg en tur på Byggmax eller Maxbo og ber dem finne det lureste de har hvis det ikke blir bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...