Gå til innhold

Få antibiotika reseptfritt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å få tak i antibiotika fra for eksempel apoteket, uten resept fra fastlegen?

Anonymous poster hash: 1fac2...eb5
Skrevet

Nei, antibiotika er reseptbelagt.

• Liker 1
Skrevet

Antibiotikatabletter, nei. Legevakt er et alternativ.

Det finnes noen sårsalver med litt antibiotika i som man kan få uten resept.

AnonymBruker
Skrevet

Antibiotikatabletter, nei. Legevakt er et alternativ.

Det finnes noen sårsalver med litt antibiotika i som man kan få uten resept.

Det er kun desinfiserende sårsalver (som Bacmycin og Pyrisept). Det er ikke antibiotika i dem.

Anonymous poster hash: 86cd1...c8f

Skrevet

Bacimycin er både desinfiserende og antibiotika :)

AnonymBruker
Skrevet

Bacimycin er både desinfiserende og antibiotika :)

Er du sikker? Trodde ikke de solgte noe som kan gi resistensutvikling reseptfritt på apotek. Men mulig jeg tar feil, da :)

Skrevet

Er du sikker? Trodde ikke de solgte noe som kan gi resistensutvikling reseptfritt på apotek. Men mulig jeg tar feil, da :)

Jepp :) Inneholder et antibiotika som heter Bacitracin. Se gjerne felleskatalogen.no hvis du lurer :)

http://www.felleskatalogen.no/medisin/bacimycin-actavis-546675

Selvsagt viktig med alt som inneholder antibiotika at man bruker preparatene som forskrevet fra lege.

AnonymBruker
Skrevet

Jepp :) Inneholder et antibiotika som heter Bacitracin. Se gjerne felleskatalogen.no hvis du lurer :)

http://www.felleskatalogen.no/medisin/bacimycin-actavis-546675

Selvsagt viktig med alt som inneholder antibiotika at man bruker preparatene som forskrevet fra lege.

Takk for info, da lærte jeg noe nytt :)

Skrevet

Bacimycin inneholder for øvrig så små mengder antibiotika at det eneste den kan ta knekken på er evt småsårsbetennelser. Det er feks vanlig å bruke den som sårsalve for at ikke såret skal tørke ut og sprekke opp ved feks alvorlige skrubbsår og samtidig unngå det som på folkemunne kalles svull - gulaktig bakteriegugge som ofte oppstår i sår det har kommet skitt inni.

AnonymBruker
Skrevet

Bacimycin inneholder for øvrig så små mengder antibiotika at det eneste den kan ta knekken på er evt småsårsbetennelser. Det er feks vanlig å bruke den som sårsalve for at ikke såret skal tørke ut og sprekke opp ved feks alvorlige skrubbsår og samtidig unngå det som på folkemunne kalles svull - gulaktig bakteriegugge som ofte oppstår i sår det har kommet skitt inni.

Svull var nytt ord for meg. Kaller det bare verk jeg, men skal bytte ord nå :fnise:

Anonymous poster hash: 5e2e2...59d

Skrevet

Har hørt det både fra pappa og andre som ikke er hverken i familie eller fra samme sted, så jeg regnet med at flere visste hva det var :P Det er liksom ikke sånn vanlig verk, men litt ekstra ekkel gugge, så svull er en bra betegnelse for det høres litt guffent ut :P

Skrevet

Har hørt det både fra pappa og andre som ikke er hverken i familie eller fra samme sted, så jeg regnet med at flere visste hva det var :P Det er liksom ikke sånn vanlig verk, men litt ekstra ekkel gugge, så svull er en bra betegnelse for det høres litt guffent ut :P

Kaller det puss, jeg :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du drar til India, er nok det meste reseptfritt.

Anonymous poster hash: 543f6...d4f
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...