Gå til innhold

For få kcal = sparebluss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snudd kostholdet mitt på hodet, dog riktig vei. Ingen brus eller sukker på ei uke nå, og det går utrolig greit. Samtidig som jeg har begynt å gå lange turer hver dag, og skal prøve meg ut på litt løping til uka. Nødt for å få opp kondisen!!
Jeg er superstolt av meg selv :laugh:

Bruker samsungappen for å telle kcal.
eksempel fra onsdag.:
Frokost: 2 rugsprø med kyllingpålegg - ca 110kcal
Mellomm: 1 rugsprø med kyllingpålegg og litt salat ca 100
Lunsj: 2 rugsprø med kyllingpålegg ca 110kcal
Mellomm: selleri, gulerøtter og litt druer. +-70kcal
Middag: Laks med salat ca 250 kcal.
kvelds 2 rugsprø med kyllingpålegg 110 kcal.
= 750kcal
Drikker masse vann, går aldri noe sted uten drikkeflaska.

Ser kanskje kjedelig ut men jeg har kutta brød fordi jeg blir veldig oppblåst, og synes rugsprø er så godt :P er aldri stinn mer,-HERLIG. Og aldri skrubbsulten.
Men synes selv dette høres lite ut og redd for at kroppen skal gå i sparebluss.
Hva tror dere? skal ned en god del kg, men såklart over tid. Dette skal vare!

noen tips vidre?

Anonymous poster hash: 542dc...884
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

750kcal er for lite, ~1000kcal for lite faktisk.

Anonymous poster hash: 6ffc1...656
Skrevet (endret)

Uansett hvilken energirestriksjon du velger vil du samtidig redusere energiforbruket ditt med. Enten du teller eller ikke. Det er bare slik kroppen virker. Ned i energiinntak, ned i forbruk. Opp i inntak, opp i forbruk.

Det er kroppens naturlige måte å holde seg i ekvilibrium.

Du bør også generelt øke energiinntaket i forhold til det du rapporterer her. Jeg har erfaring med at en karbohydratrestriksjon er vel så enkelt å forholde seg til som en energirestriksjon. I tillegg gir dette deg muligheten til å øke energiinntaket etter behov og det gir generelt mindre sult. I utgangspunktet vil vekttapet være tilsvarende forutsatt at du klarer å holde deg til restriksjonen, men jeg innbiller meg at det er lettere når man ikke går rundt sulten hele tiden.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Uansett hvilken energirestriksjon du velger vil du samtidig redusere energiforbruket ditt med. Enten du teller eller ikke. Det er bare slik kroppen virker. Ned i energiinntak, ned i forbruk. Opp i inntak, opp i forbruk.

Det er kroppens naturlige måte å holde seg i ekvilibrium.

Du bør også generelt øke energiinntaket i forhold til det du rapporterer her. Jeg har erfaring med at en karbohydratrestriksjon er vel så enkelt å forholde seg til som en energirestriksjon. I tillegg gir dette deg muligheten til å øke energiinntaket etter behov og det gir generelt mindre sult. I utgangspunktet vil vekttapet være tilsvarende forutsatt at du klarer å holde deg til restriksjonen, men jeg innbiller meg at det er lettere når man ikke går rundt sulten hele tiden.

Men det som er litt problemet da, jeg er ikke mer sulten enn dette. Etterhvert når jeg begynner med mer avansert trening vil jeg nok bli det.

Jeg vil ikke på noe lavkarbo, fordi jeg vil at dette skal bli en varig løsning på normal sunn mat.

Kan jeg evt bare øke inntaket med brødskriver til frokost og lunsj f.eks? Brød uten gjær da det gjør meg uvel og oppblåst.

Endret av KristineM
Skrevet

Men det som er litt problemet da, jeg er ikke mer sulten enn dette. Etterhvert når jeg begynner med mer avansert trening vil jeg nok bli det.

Jeg vil ikke på noe lavkarbo, fordi jeg vil at dette skal bli en varig løsning på normal sunn mat.

Kan jeg evt bare øke inntaket med brødskriver til frokost og lunsj f.eks? Brød uten gjær da det gjør meg uvel og oppblåst.

Du spiser jo rugsprø til alle måltider. Mer brød er bare tull da. Mer pålegg er vel heller veien å gå. Når du naturlig spiser så lite, hvorfor teller du da? Det virker jo som du ønsker å gå ned i vekt.

Middagen din f.eks. la oss si at grønnsakene ikke inneholder noe næring da. Hvis middagen din er 250kcal så spiser du 100g laks ca. Det er ca 20g protein.

Tilsammen i kostholdet ditt spiser du generelt for lite protein, for lite grønnsaker og altfor lite fett.

Lavkarbo eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ned mange kg. Skreiv det i første innlegget. Dette var jo bare et eksempel på en dag i forrige uke. Spiser mye kylling også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ned mange kg. Skreiv det i første innlegget. Dette var jo bare et eksempel på en dag i forrige uke. Spiser mye kylling også.

Gjest Runforit
Skrevet

Så planen er å leve på knekkebrød og kylling? Du kommer til å bli feilernært og på er punkt kommer du til å gå på en smell. Om planen er en sterk og fit kropp så vil du ikke oppnå det målet. Du vil bli feilernært, underernært, mager og slapp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så planen er å leve på knekkebrød og kylling? Du kommer til å bli feilernært og på er punkt kommer du til å gå på en smell. Om planen er en sterk og fit kropp så vil du ikke oppnå det målet. Du vil bli feilernært, underernært, mager og slapp.

Det er jo derfor jeg spør om råd og tips, fordi jeg skjønner at jeg spiser for lite. Enten skriver jeg fryktelig innvikla, eller så leser dere ikke det jeg skriver.

Ikke bare skriv at jeg spiser for lite, fortell heller hva jeg burde gjøre om på. Jeg vil spise riktig og nok, samtidig gå ned i vekt. Jeg har tenkt å få en sunn kropp. Ikke overvektig men har heller ikke et mål om å bli slik fitness-muskelbundt.

Skrevet

Det er jo derfor jeg spør om råd og tips, fordi jeg skjønner at jeg spiser for lite. Enten skriver jeg fryktelig innvikla, eller så leser dere ikke det jeg skriver.

Ikke bare skriv at jeg spiser for lite, fortell heller hva jeg burde gjøre om på. Jeg vil spise riktig og nok, samtidig gå ned i vekt. Jeg har tenkt å få en sunn kropp. Ikke overvektig men har heller ikke et mål om å bli slik fitness-muskelbundt.

Jeg prøvde jo å gi deg en løsning ved å fortelle hva du spiste for lite av. Men jeg kan kanskje gi helt konkrete råd om hva du bør spise:

Nok proteiner i hvert måltid. Dvs minst 20g, og i middagen gjerne det dobbelte.

Om du bruker kjøtt som kilde vil dette tilsvare ca 100g til hvert måltid, og 200g til middag. Du trenger dog ikke spise kjøtt i hvert måltid altså, men for å forklare. 3 Egg er også ca 20g protein.

I tillegg bør du spise mye grønnsaker. En halv middags tallerken til hvert måltid. Varier som du vil, men ikke kutt det opp i for små biter, da blir det så stress å spise det.

Lag gjerne supper eller smoothies.

Fettinntaket må opp. Kaldpresset olivenolje, meierismør, kokosolje er eksempler på ting du kan bruke. Grønnsaker skal ALLTID spises med litt fett til. Det er for at man bedre skal ta opp fettløselige vitaminer.

Om du har mageproblemer (du nevner gjær) så bør du prøve å kutte ALT korn. Det trenger ikke være glutenet som er problemet. Det er andre fibre i korn, samt antinæringstoffer som mange reagerer på. Spesielt om mengden er stor nok.

Dersom du kutter ut korn fra kosten, så tar du potensielt bort en stor energikilde. Da må du passe på at du får i deg tilsvarende mengde energi fra andre kilder. Siden du ikke ville gå lavkarbo og dermed øke fettinntaket vesentlig så bør du heller spise ris eller potet/søtpotet.

Nøtter i passelige mengder er fint. Meieriprodukter om du vil, men der er dem som ikke klarer å gå ned i vekt når de spiser mye meieriprodukter. Meierifett (smør) er uansett en god fettkilde som du ikke trenger å utelukke med mindre du har melkeproteinallergi.

• Liker 1
Skrevet

750 kalorier om dagen er for lite. Hvor mye veier du/hva er din bmi? Jeg hadde bmi på 40+, og fikk beskjed av legen om at jeg burde spise rundt 2000 kalorier om dagen, og gikk ned rundt en 1/2-1 kg i uka på det. Det krever faktisk en del energi å holde en stor kropp i gang, det er ikke så mange som tenker på det.

Du bør altså spise mer. Gjerne fire skiver rugsprø til frokost og lunsj. Grønnsaker til alle måltider. Bruk en del egg til pålegg. Få i deg sunt fett fra fet fisk og avocado. Spis en-to porsjoner frukt i løpet av dagen, gjerne med litt mandler el ved siden av (fett eller proteiner), det gir jevnere blodsukker. Spis skikkelig middag med proteiner (kjøtt/fisk/egg), karbohydrater (potet/ris/pasta) og masse grønnsaker.

Det er bra å drikke mye vann, men kanskje du rett og slett drikker for mye? Hvis magen stadig er full av vann merker du ikke at du er sulten.

Skrevet

Forresten, en veldig enkel ting å gjøre er å ta utgangspunkt i hvordan du spiste før.

Første spørsmål: Var vekta di stabil? Gikk du opp? Gikk du ned?

Hvis vekta var stabil reduserer du LITT på det du da spiste, og det var garantert mye mer enn 750 kalorier.

Gikk du opp reduserer du også LITT på hva du spiser, med første målsetting å holde vekta stabil en periode. Det er mye lettere å få til en varig vektreduksjon hvis vekta i utgangspunktet er stabil.

Gikk du ned i vekt fortsetter du å spise som du gjorde.

Hvis du er som jeg var er det en del småspising, snacks, godteri og unødvendig fet mat i kostholdet ditt. Det første du da bør gjøre er å kutte ut dette, det kan faktisk hjelpe deg et godt stykke på vei. Du blir kanskje mer sulten enn du er vant til hvis du kutter ut småspising, og det er helt greit. Spis mer til måltidene/ha flere måltider, fordi du da sannsynligvis vil spise sunnere vil du fortsatt gå ned i vekt.

Lykke til

Skrevet

Du får ikke en sunn kropp med det kostholdet. Rugsprø er vel og bra, men blir du ikke lei det i lengden?

Legg til andre ting i kostholdet ditt også. Som f. eks:

Frukt

Nøtter/avokado for sunt fett

Yoghurt

Egg

Havregryn

Gjest Runforit
Skrevet

Ikke bare skriv at jeg spiser for lite, fortell heller hva jeg burde gjøre om på. Jeg vil spise riktig og nok, samtidig gå ned i vekt. Jeg har tenkt å få en sunn kropp. Ikke overvektig men har heller ikke et mål om å bli slik fitness-muskelbundt.Anonymous poster hash: 542dc...884

OK. Høyde, alder, vekt, aktivtetsnivå, hva type trening og hva intensitet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan gi et eksempel på hva jeg spiser iløpet av en dag, så får du en idé om hvordan et sunt kosthold ser ut.

Frokost: Eggerøre med grønnsaker, en liten yoghurt, en frukt og et glass juice.

Formiddagsmat: Salat med avocado og fetaost.

Middag: Ovnsbakt laks med grønnsaker.

Kveldsmat: Et par grove knekkebrød med ost og en frukt.

Anonymous poster hash: dd761...54e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...